Lohilo Foods - Globaalia kasvua superfoodeilla ja energiajuomilla

Onko tuosta välittäjätilastosta mitään pääteltävissä vai minkä ihmeen takia avanzasta myydään paljon suhteessa muualle ja nonnerot ostaa? Tuntuu olevan 1250kpl erää liikkeellä paljon. Nuo avanzan myynnit tuntuvat aika isoilta, mutta onko se vain kun on ruotsalainen osake. Lukuihin nähdenhän tämä on nyt suht edullinen sijoitus.

Kyllä edulliselta alkaa Lohilo taas näyttämään. Itse virittelen tässä lisäyspilkkiä parhaimmillaan, kun ollaan kohta palattu melkein lähtöruutuun, kun foorumilla tätä keissiä alettiin perkaamaan :slight_smile:

14 tykkäystä

Luin naita kommentteja ja innostuin tarkastelemaan yhtiota ja sen tuotteita pintapuolisesti. Kieltamatta kiinnostava kohde, mutta ohut likviditeetti kylla mietityttaa… Samoin lukuisat AVA:n valittamat aivan parin hassun osakkeen toimeksiannot.

1 tykkäys

Oon alkanu bongailemaan Lohilo tölkkejä kaverisalitytyjen ig stooreista enenevissä määrin. Se ei kyllä iha hirveesti lohduta kun joka päivä tullaa vähä alapäin… Eiköhä tää tästä vielä (loh)iloks muutu. HEHE

21 tykkäystä

Onko nämä maksettuja kumppanuuksia vai ihan vaan tyytyväisiä asiakkaita?

2 tykkäystä

En itse IG:tä omista, mutta sen sijaan omistan Tinderin. Olenkin käynyt tämän vuoden aikana muutamilla treffeillä ja tottakai kaikki tietää, että mikä se on miehellä aina mielessä: no sijoittaminenhan se mielessä.

Pettymyksekseni on sanottava, etteivät tutustumani naiset ole olleet Lohilon jäätelön ystäviä, vaan olen joutunut syömään tylsää ja liian makeaa Ben & Jerrysiä. Voitteko kuvitella! Kuulemma Lohilon rakenne on huonompi eikä maku yhtä hyvä. Omasta mielestäni Lohilon jätskit on hyviä, mutta tykkään valita kotimaisen vaihtoehdon. Nämä naiset eivät olleet myöskään kuulleet Lohilon energiajuomista, vaikka salitytöiksi itsensä identifoivat. Valistin ja kehuin tuotetteita suoramarkkinoijan elkein. Mutta ehkä Lohilon valtti onkin se, että sitä syödään yksin kotona, kun taas Ben & Jerryyn liittyy enemmän jakaminen ja samasta purkista syöminen.

Tindertreffeillä olen viime aikoina suorittanut myös muita salaisia osaketutkimusmatkoja. Eräskin ravitsemustieteitä opiskellut henkilö varmaan ihmetteli, kun rupesin pommittamaan kysymyksiä liittyen K2 -vitamiiniin. Taustalla tottakai Inderesin Nattopharma keskustelu. Pitää varmaan rajoittaa foorumin käyttöä.

99 tykkäystä

Ihan vaan asiakkaita

Tänään testissä kilpailija Celsiuksen tuote. Tällainen oli ilmestynyt lähikauppaan (Lohiloa ei tuolla ollut tarjolla). Vähän mielestäni Lohiloa parempi maku 4/5 antaisin celciuksen city pulse tuotteelle. Lohilon juomatuotteissa on mielestäni vähän tylsästi jokainen juoma maistuu todella makealta ja tuohon toivoisin kyllä vaihtelua.

Eli makeannälkäisille Lohilo on hyvä tuote (ja itsekkin sitä välillä voin ostaa), mutta vaikea tuosta ainakaan kilpailuetua toiseen tuotteeseen juoman osalta havaita.

1 tykkäys

Ihan sellainen sivuhuomautus kenenkään kohdistumatta, että linja näissä ketjuissa vaihtelee kovin. Toisissa ei saa hehkuttaa mitään eikä poiketa aiheesta ollenkaan. Tässä on nyt pidempi pätkä käyttäjäkokemuksia tuotteista yms.

Mulle on ihan sama kummalla mennään, mutta ei tässä oikein itsekään tiedä että missä saa sanoa ja mitä. En jaksa ketään liputella, kun ei kenenkään yksittäinen viesti häiritse. Kunhan toin asian ilmi.

Jottei ihan ohi aiheen mene, niin kovin näyttää siltä että pikkuhiljaa palaillaan kurssin kohdalta samalle tasolle mitä kuukausi sitten oltiin.

11 tykkäystä

Kommentoin eilen Harvian ketjuun, että on usein kardinaalivirhe pitää itseään kohderyhmänä ja tehdä sijoituspäätökset sen pohjalta. Nostaisin saman pointin myös tänne.

@Pohjolan_Eka kommentoi tähän liittyen hyvin aikaisemmin:

Itse en ole maistanut yhtäkään juomaa :smiley: Yhden jäätelön olen napannut hyllystä ja sen hyväksi todennut, mutta silläkään ei ole mitään merkitystä. Katsotaan niitä kasvulukuja ja potentiaalia, niistä ne sijoituskeissit tehty on :wink:

23 tykkäystä

Pakko kyllä hehkuttaa tähän väliin millaisen diilin Lohilo teki nappaamalla kannattavan Superfruitin itselleen 52.9 SEK hintaisilla lapuilla. Noista hinnoista lasketeltu jo 20% ja veikkaan ettei Superfruitin omistajia hymyilytä ihan samalla tavalla :smiley:

Kertoimetkin Lohilolla näyttää taas melko houkuttelevilta kurssilaskettelun johdosta. Itselläni tämä on pitkässä salkussa ja ostonappi alkoi jo aamulla polttelemaan.

8 tykkäystä

Itseänikin on alkanut mietityttämään vähän se että kuinka paljon kannattaa innostua tämän ketjun tuotearvosteluista ja brändianalyyseistä, juurikin tuosta “on kardinaalivirhe pitää itseään kohderyhmänä” -syystä. Täällä on kuitenkin jo aiemmin huomioitu se, että esim. pakkausten design ja värimaailma on selkeästi suunnattu (nuorille) naisille. Lopulta varmaan aika mitätöntä mitä me setäoletetut näistä tuotteista ajatellaan, jos ne naiset tosiaan valitsevat aina sen Noccon ja Celsiuksen, ja herkkupäivänä vedetään mieluummin oikeaa jäätelöä.

Oman ig-kuplani perusteella Lohilon kaupalliset yhteistyö ovat naurettavan pieniä verrattuna esim. Noccoon, usein Lohiloa näkyy mainostavan lähinnä jotku 2k seuraajan paikalliset “julkkikset”, vs. Noccon +100k globaalit fitnesstypykät. Tuossa olisi varmasti Lohilolla mahdollisuus päästä paremmille apajille kun saisi enemmän isoja tekijöitä talliinsa, mutta onko sitten tuon tyylinen vaikuttajamarkkinointi juuri Instagramissa jo kohta menneen talven lumia tässä dynaamisessa somemaailmassa TikTokkeineen jne.?

8 tykkäystä

Luotetaan niihin red bullin geelitukkiin nyt hetki. Ruotsalaiset osaa brändäyksen ja markkinoinnin. Hyvä tästä tulee.

13 tykkäystä

Täysin samaa mieltä tästä - ei tässä kannata alkaa hätäilemään. Mielestäni on erittäin positiivinen signaali että markkinointiin ja verkkokauppaan palkataan lisää henkilöstöä talon sisälle. Olisi helppoa antaa jonkin toimiston tai konsultin hoitaa nämä, mutta panostukset talon sisälle näillä osa-alueilla kertovat yleensä aika selkeästi että kysynnän ja myynnin nopeaan kasvattamiseen uskotaan ja panostetaan tosissaan. Kyseessä on kuitenkin vielä pieni yritys (alle 70 työntekijää 2020 lopussa), eli tuo on jo ihan tuntuva panostus.

Myöskään liika vertaaminen Noccon tekemiin yhteistyökuvioihin (eli siis Vitamin Well yhtiöön) ei ehkä tässä vaiheessa ole niin oleellista, heillä on kuitenkin työntekijöitä arvioilta 5x (ja liikevaihto nopealla google haulla yli 10x) eli varmasti myös paljon isommat budjetit tehdä influencer diilejä isompien nimien kanssa jne. Lohilolle on luultavasti hinta-laatusuhteeltaan paljon järkevämpää käyttää pienempiä vaikuttajia (koska käsittääkseni useammalla pienemmällä voi varmasti tavoittaa ison määrän kuluttajia - ja usein halvemmalla kuin isoja nimiä käyttämällä). Kyllä nuo budjetit sitten aikanaan kasvavat menestyksen myötä ja sitä kautta myös näkyvyys entisestään.

14 tykkäystä

Joo alas ollaan tultu kyllä äkäisistä huipuista. En osaa sanoa miltä TA näyttääpi jos sitä joku haluaisi spekuloida?

Ehkä tosiaan ollaan vielä alkuvaiheissa näkyvyyden ja muunkin suhteen. Vertailu Red Bulleihin jne on varmaan enemmänkin mairittelevaa yhtiön kannalta kuin täysin reilua. Miten muuten näette yritysoston mahdollisuuden, eli että joku iso valas tulee ja ostaakin Lohilon jos pää alkaa nousemaan liikaa?

En usko että yritysostoa nähdään vielä vähään aikaan. En kuitenkaan tunne alaa kovin hyvin eli hieman mutulla tehty analyysi. Mielestäni tuo voisi toteutua kahdessa eri skenaariossa, jotka ehkä kuitenkin edellyttäisivät että Lohilo on huomattavasti nykyistä kokoluokkaa suurempi.

  1. Joku perinteisempi bränditalo ostaisi Lohilon saadakseen digitaalista jakelukanavaa isommaksi (vrt. Unileverin Dollar Shave Club kauppa) - vaatisi luultavasti kuitenkin että Lohilon nettikauppa olisi merkittävästi nykyistä suurempaa.

  2. Lohilo ostettaisiin isomman tekijän toimesta joka haluaisi laajentua enemmän tänne wellness puolelle ja omia vahvoja brändejä ei olisi riittävästi. En osaa sanoa mitkä firmat olisivat tällaisessa tilanteessa koska en tunne markkinaa tarpeeksi. Myös tässä tilanteessa pitäisi varmaankin olla enemmän myyntiä ja näyttöjä ennen kuin Lohilo olisi tarpeeksi houkutteleva ostokohde.

En näe hirveän todennäköisenä että joku saman kaltaisia tuotteita valmistava (esim. Vitamin Well) ostaisi Lohiloa kovin pian koska jo omistetut omat brändit nähtäisiin varmaankin helposti liian saman kaltaisina.

2 tykkäystä

Vähän liikutaan jo offtopicin rajamailla, mutta tuohon aiempaan huoleen Instagram-markkinoinnista pari pointtia ja miksi ei kannata taaskaan näitä omia havaintoja ylikorostaa ainakaan mutun perusteella.

Lohilon juomabisnes on vielä hyvin pieni ja tuore aluevaltaus. Kyse on brändistä, jonka kourallinen tuntee ja tällä hetkellä sitä yritetään tehdä tutuksi. Todella suosituilla somevaikuttajilla on paljon näkyvyyttä ja heidän kauttaan Lohilon brändin saisi esille useammalle ihmisille osaksi sosiaalisen median virtaa. Mutta siellä se möllöttäisi vähän kuin television primetimen mainoskatkolla. Helkkarin kallis spotti keskellä muita mainoksia ja edelleen olisi epävarmaa, että moniko niistä, jotka nyt ovat ehkä juuri ja juuri tietoisia Lohilosta tarttuisi juomaan kaupassa.

Sen sijaan pienemmän mittakaavan somemarkkinointi eli mikrovaikuttaminen on todettu tehokkaammaksi tavaksi saada ihmisten tutustumaan ja jopa sitoutumaan brändiin. Pienempien vaikuttajien suositukset koetaan aidommiksi ja heihin hahmoina suhtaudutaan kaverillisemmin kuin supersuosittuihin vaikuttajiin. Pienempi yleisö ns “luottaa enemmän” vaikuttajaan eli toisin sanoen seuraajat ovat sitoutuneempia. Mikrovaikuttajat ovat myös totta kai halvempia yhteistyökumppaneita.

Eli en olisi niinkään huolissani siitä, että Lohilon kaupallisia yhteistöitä näkyy ennemmin 2000–10000 seuraajan tileillä kuin 100 000 seuraajaa lähentelevien, koska nämä ovat niitä todennäköisesti sitoutuvampia seuraajia. Näkisin että Lohilolle tässä vaiheessa on vielä arvokkaampaa saada brändin peruskiviä tukevimmiksi juuri tällaisilla tavoilla.

PS. Ostin taas eilen Lohiloa sekä kaupasta että pörssistä. :sunglasses:

18 tykkäystä

Oon nyt muutaman päivän ajan perehtynyt yritykseen ja siinä on kyllä merkittävästi jeesannut tämä ketju, varsinkin kun yhtiön itse tuottama materiaali on pitkälti luettavissa vain tuolla toisella kotimaisella, jonka osaaminen itselläni perustuu lähinnä google kääntäjän suopeuteen. Ketjun luettuaan ei kyllä jää myöskään epäselväksi mikä jätskimaku on paras ja mistä lähikaupasta sitä voi löytää. :grin:

Lähestyin tuossa yhtiöitä sähköpostilla liittyen heidän IR-toimintoihinsa, mitkä olivat joitain tässä ketjussakin askarruttaneet. Sieltä toimari vastaili jokaiselle opiskelijana kesätöitä hakeneelle tuttuun tapaan kiittäen mielenkiinnosta yritystämme kohtaan :smiley: Analyytikkoseurannan hankkimista ollaan hänen mukaansa ”harkitsemassa tulevaisuudelle, mutta ei vielä vuodelle 2021.” Annual report -21 olisi potentiaalisesti luettavissa ensimmäistä kertaa myös englanniksi, mutta sitäkään ei kyllä käsi raamatulla vannottu. Hengitystä ei siis kannata ilmeisesti näitä odotellessa pidättää, mutta toivon mukaan päästään lukemaan vuoden päästä tarinaa onnistuneesti alkaneesta Aasian valloituksesta myös englanniksi :smiley:

30 tykkäystä

Toivottavasti nyttei mene liian ot, mutta on lohilollakin yhteistyö jonku “vähän” suositumman kanssa. Tuli instagramissa vastaan käyttäjä jolla +300k seuraajia ja stoorissa lohilon juoma.
Itse myös tilasin lohilloa pari laattikkoa ja omasta mielestä huomattavasti parempaa kuin noccot.

4 tykkäystä

Itse myös tilannut pari kertaa suoraan Lohilolta juomia ja onhan nuo myös halvimpia BCAA-juomia mitä markkinoilla on tarjolla. 48 + 4 näytetölkkiä postikuluineen 60€ koodilla NOW20. Eli ~1,15€ per tölkki. Pantteja näistä ei saa mutta edulliseksi jää silti verrattuna kilpailijoiden tuotteisiin.

2 tykkäystä