Lohilo Foods - Globaalia kasvua superfoodeilla ja energiajuomilla

Täällä on jonkin verran ollut jo keskustelua Ruotsalaisesta Lohilo Foods firmasta. Lohilo listautui First North Stockholm listalle 2020 marraskuussa. En ole tähän mennessä löytänyt analyytikkoseurantaa ja suurin osa materiaalista on kirjoitettu toisella kotimaisella, joten aika tutkan alla tämä tuntuu lentävän :slight_smile:

Lohilon tarjonta koostuu pääasiassa erilaisista energiajuomista, proteiinituotteista ja jäätelöistä, joita kaikkia yhdistää jokin terveyden tai vireystilan edistämiseen liittyvä ainesosa. Käsittääkseni näissä tuotteissa katteet ovat kohdillaan, tai ainakin jos Red Bullin ja vastaavien menestykseen on uskomista. Brändi näyttää ja tuntuu omaan silmään nykyaikaiselta ja Fitness termiä viljellään usein. Tämä näkyy myös Instagram postauksissa https://www.instagram.com/explore/tags/lohilo/?hl=en

Name Lohilo comes from our ice cream, meaning: Low sugar, high protein, low fat!

Täältä löytyvät viimeisimmät kvartaaliraportit, ja 25.2 pitäisi tulla 2020 yhteenvetoraportti sijoituskalenterin mukaan https://lohilofoods.com/finansiell-kalender/ Avanzan kautta kuitenkin löytyy seuraava uutinen: Lohilo Foods försäljning ökade 43 procent i fjärde kvartalet | Placera joka Google Translate kautta kääntyy:

Lohilo Foods’ sales rose by 43 percent to SEK 51.0 million during the fourth quarter (35.6).
For the full year 2020, sales tentatively amount to SEK 247.1 million (141.6), which corresponds to a growth of 75 percent.

Q3 2020 kvartaaliraportti josta löytyy laajempi katsaus https://lohilofoods.com/wp-content/uploads/2020/11/Q3-Rapport-2020-LohiloFoods_.pdf

Kiitos @Pohjolan_Eka näistä käännöksistä! Lisäsin ne tähän aloitusviestiin mukaan.
Lohilon katteet omista tuotteista ja jakelussa olevista muista brändeistä:

Myynti segmenteittäin omat brändit ja jakelubrändit.

Myynnin kasvu Ruotsissa ja vienti ulkomaille hyvällä mallilla kasvussa!

Lohiloa saa siis tällä hetkellä viime vuoden toteutuneella tuloksella EV/S ~1,6 - 1,7 väliin, joka tuntuu näillä kasvuluvuilla edulliselta. Mielenkiinnolla siis odottelen Q1 2021 lukuja ja kuinka jakelu on lähtenyt laajemmin käyntiin, mutta näitä saa odottaa toukokuulle. Jakelusopimus on tehty viime vuonna Halo Top:in kanssa https://lohilofoods.com/wp-content/uploads/2020/10/PM-_-Halo-Top-10.2020-Lohilo-Foods-AB.pdf

38 tykkäystä

Olisi mahtavaa kuulla foorumin ajatuksia Lohilosta. Etenkin jos löytyy osaamista penkoa toisen kotimaisen avulla kvartaaliraportteja ja Avanzaa :pray:

Pohdin minkälainen vallihauta yrityksellä on. On hyvin mahdollista, että brändi menestyy yksinkertaisesti tekemällä asioita oikein markkinassa, jossa tällaisia tuotteita arvostetaan. On paljon mukavampi treenien jälkeen vetää nassuun Netflixin ääressä proteiinijäätelöä kuin perus Valiota. Muita hieman vastaavia firmoja ovat esimerkimsi Nocco, Celcius ja Barebells.

5 tykkäystä

Tuota noin, vaikutan tämän jälkeen normaaliakin enemmän ammattilaiselta mutta isohkon vaikutuksen teki tuo # määrä instassa… Koska siellä se tämän busineksen näkyvyys tehdään. Lisätään tähän fitness + yhä enemmän havaittavissa oleva bodypositive meininki. Onko täydellisempää komboa kuin terveysherkku? Sehän kolahtaa sopivasti molempiin.

Okei ehkä vähän kieli poskella kirjoitettu mutta pistän tähän teille vielä ennustuksen mikä on 99% offtopic. Tänä vuonna tulemme näkemään julmetun monta takin kääntämistä fitnessvaikuttajien osalta. Homma menee niin, että yhtäkkiä tiukat dietit ja tappotreenit eivät enää ole se juttu vaan juurikin tälläinen rento liikunta ja ruoasta nauttiminen.

Miksikö? Koska tämänkin skenen pitää muuttua ja pari isoa staraa on tämän jo aloittanut joten parempi seurata perässä jos haluat että oma tili myy.

6 tykkäystä

Officelle ollaan saatu vuoden alussa uutta verta

“Tyrone Anderssonista tulee Lohilo Foodsin uusi toimitusjohtaja 1. helmikuuta 2020 alkaen. Hän seuraa Richard Hertvigiä, joka on perustaja ja toiminut toimitusjohtajana yrityksen perustamisesta vuonna 2008. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus nopeasti liikkuvien kulutustavaroiden käytöstä kansainvälisissä yrityksissä, viimeksi Unileverin ja Red Bullin myyntijohtajana. Tyrone on kauppatieteiden maisteri Växjön Linnaeus-yliopistosta.”

"Daniel Ullström tulee olemaan LOHILO Foodsin uusi myyntipäällikkö.

Daniel on ollut Ruotsin Red Bullin aluepäällikkö vuodesta 2018.
Hän on aiemmin työskennellyt useita vuosia Red Bullin avainasiakaspäällikkönä
ja hänellä on monen vuoden kokemus kulutustavarateollisuudesta." Aloitti tammikuussa

"Tuss Odin Ekman tulee olemaan LOHILO Foodsin uusi markkinointipäällikkö, alkaen 01.04.2021

Tuss Odin Ekman on nimitetty LOHILO Foodsin uudeksi markkinointijohtajaksi. Tuss on toiminut Nelly.comin tuotemerkin ja markkinoinnin johtajana vuodesta 2018 lähtien, ja hänellä on monen vuoden kokemus kulutustavarateollisuudesta. Hän on aiemmin työskennellyt useita vuosia Procter & Gamble -yrityksessä sekä Ruotsissa että Isossa-Britanniassa

EDIT: Toimariuutisessa ilmeisesti menty vuosissa sekaisin ja Tyrone Andersson aloittaa toimarina tietenkin helmikuussa 2021. Kesästä 2020 asti ollut talossa vara-toimarina/COO

11 tykkäystä

From a branding perspective, the real gem is not Lohilo but Nocco which owns e.g. Barebells, Vitamin Well etc. I view that branding is key in this space, and Lohilos product portfolio is second rated (just me 2 cents).

As far as I know Nocco is owned by Bridgepoint. However, there is very little info of the ownership Nocco’s ownerships structure.

The share of Celcius Holdings (CELH) is the other hand valued in crazy terms. During the last 12 months its valued has increased by over 1000 %.

5 tykkäystä

Kiinnostava firma. Jäin miettimään tätä ”fitness” tai hyvinvointi trendinä asiaa. Karhulla voisi tulla mieleen, minkälainen olisi kilpailukenttä. Red Bull, Monster yms. ”Litkut”… jotka näkyvät nuorisolajeissa. -tai ainakin ”ääriurheilussa”. Extreme.

Miten jengi näkee sitten tämän, voisiko sanoa, ”hippi-ajatuksen” …tai Beyond meat ajatukseen vastaavan firman Ruotsista, VOLAB.ST - Veg of Lund AB (publ).

Onko Veg of Lund yhtään samalla kilpailukentillä Lohilon kanssa?

Näyttää brändäkseltään erilaiselta. Toinen maan läheisempi, toinen Miami Vice -80 luvulla.

Asiakaskunta kiinnostaisi.

Edit: Tämä Lund:in Vegaanit olis kanssa taas IPO hinnoissa. En osaa arvioida markkinaa, koska syön makkaraa :rofl:

2 tykkäystä

Lähdin mukaan, koska luotan Ruotsalaisten kykyyn markkinoida ruokatuotteita maailmanlaajuisesti. Esimerkkinä Oatly, joka tuntuu yhä fiilikseltään pieneltä ja rennolta yritykseltä, vaikka on kasvanut maailmanlaajuiseksi ja mainosti muun muassa viime viikonlopun Superbowlissa. Lohilolla tuntuu olevan sama rento ja hölmön hauska meininki:

16 tykkäystä

Red Bull, Monsterit ja muut energiajuomat ei mun mielestä tällä hetkellä aiheuta hirveää kilpailua. Syy miksi ihmiset haluaa juoda näitä Lohilon ja Noccon tuotteita on, koska ne lokeroidaan “terveellisemmäksi” energiajuomaksi.

Brändäyksessä pitäs kyllä onnistua hyvin. Tällä hetkellä Nocco vie voiton, mutta sinne rinnalle pitäisi päästä.

Tuossa vaatemallistossa on kans huima mahdollisuus. Jokainen varmasti on huomannut miten paljon niitä mainostetaan (vai seuraanko minä vain tietynlaisia profiileja :face_with_hand_over_mouth:), joten jos niillä saisi paljon näkyvyyttä, toisi se varmasti muille tuotteille paljon kysyntää.

5 tykkäystä

Mahtavaa saada ketju pystyyn, kiitos! Kohta pari kuukautta itse ollut mukana ja tarkoitus olla kyydissä pitkään. Trendi on mukavasti Lohilon puolella terveellisten herkkujen suhteen ja uskon, että kysyntää tuotteille kyllä ainakin löytyy.

7 tykkäystä

En näkisi Red Bullia tai muita energiajuomajättejä suorana kilpailijana. Lohilon ja esim Noccon teema on nimenomaan siinä fitnessin ja wellnessin välillä ja pitkällä aikavälillä toivon ainakin Lohilon iskevän jälkimmäiseen sektoriin. Valtavat markkinat 15-40 -vuotiaille, jotka eivät halua elää bikini fitness -kuria, vaan hieman terveellisemmin elämästä nauttien.

Lisäksi tuotteet maistuvat omaan makuun todella hyviltä.

5 tykkäystä

Olen seurannut tätä “fitness skenen” kehitystä jo 15v, ollut alalla töissä ja sponsoroitu urheilija. Muistan kun salilla ei käynyt kuin miehiä pieruverkkareissa ja Gaspin Windbraker takissa. Muistan naisten ekat Better bodiesin housut, freddyt ja silloin alkoi levitä fitness isosti. Taisi olla somella iso merkitys. Kun NOCCO tuli kehiin mietin jo mitenkä tästä saisi siivun.

Fitness/wellness skenessä sykli on nopea. Se mikä on kuumaa on todella kuumaa ja jäähtyy nopeasti. Markkinahan kasvaa ja valloitettavaa on paljon, yhdysvallat. Esim Redbull/Monster kilpailee eri asiakkaista, lähinnä Jonneteslaa ajavista “Mähän sanoin etten vedä enää vittu kertaakaan” asiakkaista :sweat_smile:

Lohilon bullkeissi mielestäni kulminoituu paljon näihin Redbullilta tulleisiin johtajiin ja heidän kykyynsä tehdä brändiä tunnetummaksi. Aika hyvin Lohilon tuotteet ovat keskon kaupoissa päässyt esille mitä olen seurannut.

Lohilon arvostuskertoimet varsinkin Ev/TamG (keksin ihan itse) ovat ihan kohtuulliset. (Tämä oli vitsi)

Olen pienellä panoksella mukana.

19 tykkäystä

Tälläusen löysin ja mielekiintoinen koht sivun lopussa.

“Lohilo Foods, founded in 2008 and led by CEO Richard Hertvig, is a beverage and icecream producer headquartered in Småland (Växjö). The company produces functional beverages and foods where the products contain one or more functions, such as vitamins, minerals or anything else that will help the body. Product portfolio includes brands Lohilo, Häagen Dazs, Alvestaglass, Nick’s, Bubbies and Järnaglass.”

Häagen dazs on ymmärtääkseni kovaa huutoa euroopassa. Ainakin tuntuu olevan yhtä yleisesti myynnissä kuin suomessa Karjala olut. Ja on muuten kallista jäätelöä. Luulisi katteen olevan kohdallaan.

2 tykkäystä

”Mielummin vedän ben&jerryä silloin kun herkuttelen” -argumentin kuulee usein näissä fitnessihmisilyä. Muistaakseni oli ihan ok-makuista jätskiä kuitenkin…

Selvä aliarvostushan tässä, joten mukana ollaan kunnes purkautuu.

3 tykkäystä

Tämä menee ehkä hieman sivuun ketjun aiheesta, mutta Ruotsista löytyy myös Zinzino kategoriassa “suuhunlaitettavia terveysjuttuja”. Onko tuo tuttu kenellekään? (Jos menee liikaa sivuun niin :black_flag: vapaasti.)

Täytyy yrittää emännältä tiedustella tätä keissiä tarkemmin (nyt ei kuulemma ole aikaa urkkia ruotsalaisia yrityksiä), mutta ainakin antoi vinkin tutustua tarkkaan yrityksen brändäykseen ja etenkin kiinnittämään huomiota terveysväittämiin ja muihin lainsäädännöllisiin vaatimuksiin kun kyseessä on tämän alan elintarvikkeet. Kaikkea terveyteen viittaavia väittämiä ym valvotaan kohtuu tarkasti ja ellei se puoli ole kunnossa saattaa tulla pahoja takapakkeja yritykselle mikäli yrityksen tuotteissa tätä puolta tuodaan erityisesti esille.

Muutoinhan tuollainen proteiini-buustattu elintarvikepuolihan on jo minusta ainakin ylikilpailtua, samoin myös aika tiukkaa saattaa olla hyvinvointijuomapuoelllakin. Eli pitäisi koittaa löytää jotakin kohtuu merkittävää kilpailuetua, tai sitten luottaa että brändi olisi jotenkin isosti iskevä, jotta se jaksaisi erottua kilpailussa ja jaksaisi kantaa tulevaisuudessakin. Lisäksi hinnoittelut on iso kysymysmerkki, kuinka paljon olen valmis maksamaan kivasta brändistä, jonka patukat tai virvokkeet ei välttämättä ole sen terveellisempiä kuin ne sadat muutkaan. Ja sitten tietenkin se maku, onko tuotteiden makukin vielä edes ok, saatika hyvä kaikkeen terveysväittämiin ja hyvinvoinnin parannuksiin nähden?

6 tykkäystä

Käytin hakua pakkotoiston foorumilla ja jonkin verran löytyi asiaa Lohilo-jäätelöstä puolesta ja vastaan. Mutta ei sanaakaan viimeiseen kahteen vuoteen.

1 tykkäys

@Julle

Otin aikoinaan omassa ostin/myin ketjun postauksessani +/- perusteluna, että tuotteet on brändätty ainakin omaan makuun melko feminiinisesti. Itse olen kohta 4v salilla käynyt, mutta pakkotoiston sivut ovat tuntemattomat, mutta voisin kuvitella että eivät välttämättä ole sen perus salimarkun ensimmäinen valinta. Mutta sen salimirkun valinta kyllä ja kun hän alkaa tuotetta mainostamaan eri somekanavissa niin se leviää kulovalkean tavoin. Toki maailma menee eteenpäin ja feminiinisyyden/maskuliinisuuden rajoja rikotaan jatkuvasti

10 tykkäystä

Niin, siitä brändin erottumisesta…

En nyt tiedä erottuuko näistä jompi kumpi erityisemmin edukseen…

10 tykkäystä

Voisin vähän valottaa asiaa osittaisena kohderyhmän edustajana sekä myös nykyisenä omistajana. Kuluttajalle päin lohilon etuna on näissä korkeaproteiinipitoisissa jäätelöissä maku. Kun esimerkiksi syödään dieetillä tietyn kalorimäärän ja makrojen mukaan, sillä on joillekin aika paljon merkitystä että sinne saadaan mukaan myös jotain herkkuja. Olen noita monesti syönyt dieetillä itsekin, menee hyvin normaalin jäätelön korvikkeena ja kaloreita on reilusti vähemmän. Eikä eroa edes maussa huomaa.

Mitään terveysväittämiä näissä ei ole. Myydään yksinkertaisesti tuotteita joissa on korkea proteiinipitoisuus ja normi versioita vähemmän kaloreita. Eli kyse ei ole mistään huuhaatuotteista.

Pakkotoistolla tuskin näistä on paljon keskustelua, taitaa olla tänä päivänä pääosa käyttäjistä 30-40v miehiä, jotka vetivät maustamatonta heraa ja rahkaa lisäproteiinin lähteenä jo vuosituhannen taitteessa. Tähän haarukkaan kuulun itsekin. Ei siinä jaksa tänä päivänä yksittäisestä proteiinin lähteestä sen suuremmin meteliä pitää.

Juomapuolella taas en näe mitään etua kilpailijoihin. Joka valmistajalla on pr-puolella esillä kasa fitnesspimuja tiukoissa trikoissa näitä litkimässä, vaikka ihan perus kahvi ajaisi saman asian.

16 tykkäystä

Lohilo pähkinänkuoressa eli 4kk sitten julkaistu IPO esittelyvideo. Suosittelen katsomaan

Tässäkin tulee minusta hyvin esille että jäätelö edellä mennään ja oheistuotteet ovat uusi alue joka täydentää liiketoimintaa ja brändiä. Tässäkin videossa on sitä ruotsalaista pilkettä silmäkulmassa :sweat_smile:

7 tykkäystä