Lohilo Foods - Globaalia kasvua superfoodeilla ja energiajuomilla

"We are seeing a steady increase in demand for LOHILO ice cream, where we are growing faster than the category. LOHILO 350ml has a growth of 27 percent in the quarter. We see an increase across all ice cream varieties, and it is the taste Dämn that stands out and sells in large volumes. "

“What has a strong impact on the quarter is unit sales under the LOHILO brand in Finland, where we implemented a product change with a temporary deterioration in distribution. This has resulted in a decline in exports in the quarter of -38 percent compared with the previous year.”

Ovat siis raportin mukaan möhlineet ainakin noita toimitusketjuja ja raaka-aineiden hankinnassa on ollut ongelmia. Ainoa posiitivinen asia on jätskien kova suosio

3 tykkäystä

Liikevaihto tosiaan laski vuodentakaiseen. Aikamoista. Jotakin se perstuntuma yritti keväällä varoitella, kun niitä juomia ei löytynyt hyllyiltä ja kasvu oli lähinnä spekulatiivista fiilistelyä somessa. Jännittävintä on nyt seurata miten anti tulee toteutumaan. Päivän kurssi yli 10% alempana kuin merkintähinta. Onneksi ei isot rahat ole kiinni.

Translatea kehiin:

CEO: Tavoitteenani on kääntää tulos vuonna 2022 ja luoda kannattavuutta konsernissa. Siksi nyt vaaditaan, että koko organisaatio keskittyy entistä enemmän myyntiin, jolla on säilynyt tai parannettu kate ja vähentää kustannuksia, joita meille aiheutuu taloudellisten tavoitteiden saavuttamisesta. Kannattavuuden parantamiseen keskittyen pystymme tuottamaan positiivisia tuloksia jo kesäkuukausina 2022 hyvän kasvumme kääntyessä taas ylöspäin, mikäli pandemian laantuu.

Heinä-syyskuu 2021

  • Liikevaihto laski -8,4 prosenttia 60 346 tuhanteen kruunuun (65 908)
  • Orgaaninen kasvu yritysostoilla ja lopullisilla jakelutoimeksiannoilla oikaistu oli -3,1 prosenttia.
  • Omien merkkien kasvu oli -7,7 prosenttia. Kasvuun vaikuttaa negatiivisesti Nykyinen alumiinitölkkien pula Euroopassa pandemian vuoksi.
  • Bruttokate parani ja oli 35,1 prosenttia (34,9)
  • Liikevoitto ennen poistoja (EBITDA) oli -9 236 (2152)
  • Liikevoitto oli -11 856 tuhatta kruunua (641)
  • Tilikauden voitto oli -9 801 tuhatta kruunua (119)
  • Osakekohtainen tulos oli -0,64 SEK (0,01)

Tammi-syyskuu 2021

  • Liikevaihto kasvoi 4,2 prosenttia 192 168 tuhanteen kruunuun (184 343)
  • Orgaaninen kasvu yritysostoilla ja lopullisilla jakelutoimeksiannoilla oikaistu oli 2,4 prosenttia.
  • Omien merkkien kasvu oli 5,4 prosenttia huolimatta Covid-19:n aiheuttamasta negatiivisesta vaikutuksesta.
  • Bruttokate parani ja oli 33,8 prosenttia (31,0)
  • Liikevoitto ennen poistoja (EBITDA) oli -24 696 (2 287)
  • Liikevoitto oli -31 175 tuhatta kruunua (-2 241)
  • Tilikauden voitto oli -25 565 tuhatta kruunua (-2 805)
  • Osakekohtainen tulos oli -1,68 kruunua (-0,21)
7 tykkäystä

Antihinnaksi päätyi lopulta 9.50 SEK nykykurssin ollessa 8.41 SEK :face_with_raised_eyebrow:

5 tykkäystä

Mitä nyt käytännössä tapahtuu? Miksi kukaan merkitsisi osakkeita kun markkinalta saa halvemmalla?

Edit: Jos ymmärsin oikein, niin 85% annista on turvattu johdon ja ulkopuolisten sijoittajien toimesta?

2 tykkäystä

Jollain isommalla pelurilla/yritysvaltaajalla ehkä on motivaatio merkitä isosti jos haluaa ottaa isomman position firmaan kertarysäyksellä. Jos vaikka joku taho lähtee ostamaan 10% omistajuutta firmassa, nostanee se pörssikurssin nopeasti antihinnan yläpuolelle, varsinkin jos firmalla on intressejä tehdä ostos nopeasti.

2 tykkäystä

Jos on kiinnostunut lisäämään positiota, niin kannattaako se tehdä nyt? Vai onko tässä jotain, mitä en ymmärrä?

Edit:
Mikäli merkintäoikeus on jo irronnut, niin tässähän on arbitraasin paikka. Toinen kotimainen on sen verran huono, että en ole aivan varma tilanteesta.

Edit2:
Alla olevasta listasta pitäisi varmasti osata päätellä, että milloin oikeus irtoaa. Onko se huomenna 19.11.?

Preliminär tidplan för Företrädesemissionen
18 november 2021: Sista handelsdag inklusive rätt att erhålla teckningsrätter
19 november 2021: Första handelsdag exklusive rätt att erhålla teckningsrätter
22 november 2021: Avstämningsdag för deltagande i Företrädesemissionen
23 november 2021: Offentliggörande av prospekt
24 november – 3 december 2021: Handel med teckningsrätter vid Nasdaq First North Growth
Market
24 november – 8 december 2021: Teckningsperiod
10 december 2021: Offentliggörande av utfall i Företrädesemissionen

Osaako joku auttaa tietämätöntä & kielitaidotonta?

1 tykkäys

Osakeannin alustava aikataulu 18.11.2021: Viimeinen kaupankäyntipäivä sisältäen oikeuden saada merkintäoikeudet 19.11.2021: Ensimmäinen kaupankäyntipäivä ilman oikeutta merkintäoikeuksiin 22.11.2021: Osakeannin täsmäytyspäivä 23.11.2021: Esitteen julkaisu 24.11. - 3.12.2021: Kaupankäynti merkintäoikeuksilla Nasdaq First North Growth Marketissa 24.11. - 8.12.2021: Merkintäaika 10.12.2021: Tulosten julkaiseminen Oikeusasiassa

Itsellä tämä lappu on jo katsottu loppuun ja ei ole aikomusta osallistua.

1 tykkäys

Nyt oli OP:lla mahdollista osallistua antiin halutessaan. Jätän väliin kun markkinalta saa tällä hetkellä halvemmalla ja ajattelin ehkä hieman lisätä mikäli nähdään merkkejä paremmasta. Kovat on kasvuhalut yhtiöllä, mutta kassaa se vaatii. Alla tuoretta videota jonka joku paremmin toista kotimaista taitava voisi vetää yhteen? :slight_smile:

2 tykkäystä

Tämä on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni, mutta mielestäni yhtiön pitäisi keskittyä pelkästään jäätelöihin ja heivata juomat äkkiä portfoliosta. Jäätelöissä on mielestäni ehdottomasti tämän yhtiön vahvuus. Juomissa kilpailu on kovempaa ja brändinä tulee tällä hetkellä turpaan aika kovaa Noccolta, Celsiuselta jne.

Sinänsä mielestäni mielenkiintoinen yhtiö ja tässä on mahdollisuudet vaikka mihin (niin huonossa kuin hyvässä tapauksessa). Tällä hetkellä toiminta ei kuitenkaan vakuuta minua siinä määrin, että lähtisin yhtiön kelkkaan mukaan.

13 tykkäystä

Samaa mieltä. Juomahyllyllä on liikaa kilpailua ja on vaikea erottua pelkällä bcaa:lla. Ehkä nämä kollageeni ym. erikoisjuomat voi toimia jos jotenkin saavutetaan asiakaskunta ilman kohtuuttomia markkinointikuluja.

2 tykkäystä

Samaa mieltä. Jotenkin USP, unique selling point puuttuu, toki eihän sitä aina tarvitse ollakaan,

oliskos niin, että jäätelöt on logistisesti vaikeampia kuin juomat, ja siksi kiinnostaa juomat

1 tykkäys

Itsestä tuntuu kanssa , että nyt yritetään haukata liian isoa palaa pieneksi yhtiöksi. Juomissa ja patukoissa on tietysti kate kohdallaan (sekä kaupalle, että valmistajalle). Se ei vaan paljon auta, jos on jo mainitut ja lisäksi leader (kotimainen) , fast, barebells, sportlife yms. ja vaihtoehtoja hyllyssä kymmenen metriä. :smiley: Jäätelöissä tietysti kylmäkuljetus luo omat haasteet ja näissä on myös kilpailua, mutta eiköhän näissäkin ole katteet kohdallaan, kun tuotteet tehdään oliko nyt liettua vai latvia.

Lisäksi, kun katsoo fiksuruoka tai matsmart verkkokauppaa nii näitä löytyy reilusti sieltä.

3 tykkäystä

Tänään ilmoitus että 24% työvoimasta (20 hlö) saa kenkää.
Lainauksia translatella:

Lohilo Foods teki ison investoinnin vuonna 2021 ja laajensi organisaatiotaan 15 uudella roolilla vuoden 2020 loppuun verrattuna (68 työntekijää), mikä ei tuottanut toivottua tulosta.

meistä on yksinkertaisesti tullut liian suuri, tehoton ja joustamaton organisaatio nykyiselle painopisteellemme”, Lohilo Foodsin toimitusjohtaja Richard Hertvig sanoo.

Osakeannista tuli joulukuussa rahaa 59,3 miljoonaa kr ennen annin kuluja

En ole ostanut lisää. Tämähän ei ole mittareilla mikään huippuedullinen. Mutta jos uskoo että käänne on tapahtumassa, miksipä ei sitten. Johto toisti tänään tavoitteen että kannattavuus palautuisi jo 2022 puolivälin kohdalla

6 tykkäystä

Joo kyllähän nuo ongelmat oli jo keväällä/kesällä nähtävillä. Tuotteita joutui etsimään kissojen ja koirien kanssa. Samalla, kun yhtiö käytti rahojaan someinfluersseihin.

Ei siitä ole hyötyä, vaikka joku somejulkkis heilutteleekin pylly pystyssä Lohilon tölkkiä, kun tavaraa ei saa ostettua.

10 tykkäystä

Harmi että jengi saa kenkää, mutta nämä ovat nähdäkseni oikeita askeleita kannattavuuden korjaamiseksi. Vaikea tässä vielä on ennustaa mitään käännettä isommin, pitänee odotella kuitenkin tuonne Q3 loppupuolelle että näkee vähän miten myynnin kehitys etenee (varsinkin sesongin huipulla) ja mille tasolle kannattavuus asettuu. Viime vuonna lähdettiin selkeästi hakemaan kasvua aggressiivisesti, mutta varmaan rönsyiltiin liikaa (plus tölkkipula ym. tavarantoimituksen ongelmat) ja tuo kannattavuus romahti.

Itselläkin tätä vielä on ja positio on isosti miinuksella (onneksi sijoitettu summa oli maltillinen), mutta pidän salkussa odottamassa jos käänne tapahtuisi ja toisaalta myös muistutuksena että pitää noudattaa sijoitussuunnitelmaa tarkemmin. Lisää en kyllä uskalla lähteä kauhomaan :smiley:

2 tykkäystä

Kävin porvoon s-marketin infotiskillä viime viikolla. Tiskin edessä oli oma jääkaappi lohilon juomille. Nyt oli ainakin näkyvällä paikalla. En ole ennen huomannut että olisi tuotu noin hyvin esille lohiloa.:thinking:

5 tykkäystä

Ilmoitus henkilöstön vähentämisestä oli varsin odotettu ja oikeastaan oletin, että tuo olisi tehty jo aiemmin. Olihan johto avoimesti ilmoittanut, että laajentumissuunnitelmat menivät vihkoon ja kustannuksia pitää karsia. Mielestäni uuden tj:n painotus perusasioiden tekemiseen, myyntiin keskittymiseen ja kulukuriin on positiivinen signaali. Back to basics.

Näen hinnoittelun tällä hetkellä hyvin houkuttelevana ja tätä tulikin otettua omaksi hepaksi tammiralliin ja pidemmäksikin aikaa. Q3 oli kaikilta osin niin täydellinen katastrofi raaka-ainepulan ja kassakriisin kruunaamana, että osake on poljettu aivan pohjamutiin. Raaka-ainepula on kuitenkin lopulta väliaikainen murhe eivätkä yrityksen tuotteet ole sillä välin huonoiksi muuttuneet.

Nykykurssilla p/s lienee jossain 0,7-0,8x välissä. Viime kvarttereilla kiinteät kulut ovat olleet noin 30MSEK paikkeilla, joten voisiko näistä lähteä arviolta 20% säästöjen myötä? Tälle vuodelle 250-300MSEK myynnillä ja 35% marginaalilla voisi saada EBITDA lähelle nollaa tai lievästi positiivinen. Tuohon ensi vuonna vielä 10 - 20% kasvua, niin luokkaa 0,5SEK EPS ei pitäisi kai olla mahdottomuus. Vastaavat kasvunäkymät seuraaville vuosille pitäisi olla ihan realistiset jo pelkästään uusien myyntialueiden avaamisen myötä. Nämä tupakka-askin kanteen tehtyinä laskelmina.

Yllä oleviin lukemiin päästäkseen firman ei todellakaan tarvitse valloittaa maailmaa vaan kunhan nyt suurin piirtein saavat myynnin rullaamaan eivätkä ryssi tuotteiden saatavuutta. Lohilon osalta pitää lisäksi muistaa, että juomien vaikutus nykytulokseen on todella pieni. Suomi on myös pieni osa heidän myynnistään, joten liikaa johtopäätöksiä ei auta vetää siitä, onko tölkkejä alepan kylmälaarissa. Kaikesta huolimatta itsekin olen noteerannut, että lähi-Prismassa firman kamaa on nykyään tarjolla varsin hyvillä hyllypaikoilla.

5 tykkäystä

Koko toimintaa kuvaa lähinnä rönsyilly. Pahimpina tietysti toi padel-halli häsläys missä nyt ei ole mitään järkeä.

Ollakseni nyt hyvin epäreilu, niin viimeaikaisen strategia vaikuttaa 25-vuotiaan tuoreen KTM:n tuotokselta, jonka tuore maisteri oli laatinut somehumalassa. Ymmärrän sen, että halutaan nimenomaan luoda brändiä, mutta et sä mitään brändiä voi energiajuomilla ja jäätelöillä luoda, jos kuluttajalla ei ole pääsyä niihin tuotteisiin.

5 tykkäystä

Yhtiö ilmoittaa siirtävänsä jäätelöntuotannon Ruotsissa alihankkijalle ja sulkevansa oman tehtaansa 2/22 aikana. Odottaa tästä saavansa kustannussäästöjä jo vuoden 22 aikana. Lähde: FLYTTAR PRODUKTION, RESERVERAR 5 MLN KR | Placera

Mielestäni hienoa, että yritys on nyt aloittanut voimakkaasti tekemään työtä kannattavuuden parantamiseksi. Toivotaan, että tuotteet herättävät kasvavassa määrin kiinnostusta niin Ruotsissa kuin muuallakin :slight_smile:

5 tykkäystä

Sinänsä harmi kun jäätelö oli ainoa, missä yritys erottui niistä n+1 lisäravinnevalmistajasta. Mitä kilpailuvaltteja Lohilolla on lisäravinnemarkkinoilla?

@DarkRoast minä ymmärsin tuon uutisen rivien välistä niin, että jäätelöpuolelle ei haluta panostaa kunnolla vaan se focus viedään jonnekin muualle.

5 tykkäystä