Oli ihana löytää täältä L’Orealin aloitus. Kiitoksia siitä!
Itse uskon vahvasti, että maailman auettua luksusbrändit erityisesti kasvattavat myyntiään.
Koronan aikana juhlat ovat jääneet välistä ja ihmisille on jäänyt rahaa takataskuun. On aika panostaa. Tästä on nähty viitteitä mm. tällä tuloskaudella, kun kauppaosakkeiden tuloskasvut ovat olleet ristiriitaisia. Esimerkiksi naiset keskiössään pitävä Stockmann nosti tulostaan.
L’Orealilla raportoi 18,0% tuloskasvusta vertailukauteen nähden. Sinänsä vertailukausi ei kovin kummonen ollut, mutta kasvua saatiin koronaa edeltäneeseen 2019Q3 nähden myös +9,3%.
Oletan, että monelle palstalla ei ole L’Orealin brändit ja markkina-asema sellaisenaan tuttua. Tätä voisin hiukan avata. Miksi näin? Jotta päästään kärryille, miksi mielestäni voidaan nähdä esimerkiksi vuoden aika jänteellä kasvua.
Ensinnäkin. Tyypillisesti kaikkien divisioonien tuotteet sisältävät ihonhoito ja -puhdistustuotteita, meikkejä, hiusten puhdistus-, käsittely- ja värjäysaineita.
Vaikka puhun pääasiassa naisista, löytyy toki kaikkea miehillekin. Naiset ovat vain suurkuluttajia ainakin toistaiseksi.
Aikaisemmin tietyn divisioonan tuotteita löytyi kohdistetusti tietyistä myyntipisteistä, mutta olen huomannut, että nykypäivää taitaa olla jo, että kaikkien divisioonien tuotteita myydään sekaisin. Toisin sanoen. Myös marketista löytyy tänä päivänä kaikkia. Mutta jotta tyypillinen ostajaehdokas selviää, käyn läpi vanhat myyntikanavat.
L’Oreal Luxe
All the L’Oréal Teams around the world are committed to create the best of Conscious Luxury
L’Oreal Luxen tuotteet sisältävät brändejä, jotka on brändätty tuotteeksi, josta kannattaa maksaa enemmän. Hajuvedet esimerkiksi säilyvät käyttökelpoisina pidempään verrattuna kuluttajatuotteisiin niihin käytettävien raaka-aineiden ja hajuvesiin liittyvän historian vuoksi. Biothermin kasvojen puhdistusaineiden sanotaan pitävän ihon pidempään nuorena. Yves Saint Laurentin luomivärien sisältävän enemmän värin tuomaa pigmenttiä. IT
Cosmetics, koska sinulla on vain yksi iho.
Luxe tuotteet ovat siis niihin hetkiin, kun halutaan panostaa itseensä, hemmotella rakastaan tai itseään. Tyypillisiä ostopaikkoja Luxen tuotteille on kosmetiikkatuotteihin erikoistuneilla liikkeillä kuten Kicks, Stockmann tai laivan tai lentokentän myymälät.
Juhlatilaisuudet ja matkustaminen lisäävät tuliaisten muodossa Luxen tuotteiden kysyntää.
Myynti nousi 25,4% ja 2019Q3 nähden kasvu oli peräti 13,3%. Oliko Q3 nähtävissä patoutunutta kysyntää vai oltiinko rosvoamassa kaverin markkinaosuutta? En tiedä. Aika näyttää.
L’Oreal Consumer Products
Because, we are all worth it.
Niin kauan kuin itse muistan L’Orealin kuluttajatuotteet ovat kannustaneet tavallisena itseään pitäviä naisia pitämään huolta itsestään. Consumer products on arkeen soveltuvaa meikkausta ja kun et koe tarpeelliseksi maksaa meikeistäsi ekstraa. ”Arvosijoittajan meikkejä”.
Meissä monissa asuu myös pieni taiteilija ja edullinen hinta kannustaa myös kokeilemaan kaikkea uutta itse. Markettihiusvärit ovatkin passeleita toteuttamaan hiustenvärjäysriippuvuutta.
Sinänsä tyypillisesti marketeista heti sisäänkäynnin luona sijaitsevat meikit ja ihonhoitotuotteet laukaisevat itsessäni shoppailuvietin. Jos en kierrä osastoa tahallisesti kaukaa, sieltä nappaa herkästi jotain mukaansa. En usko olevani ainoa.
Tuli silmäiltyä kerrankin hiukan pidempään tuota luetteloa brändeistä ja aika yllättävän suuren osan nuo täyttävät lähisittarini kosmetiikkaosastosta. Pitäisi Lynchmäisesti käydä tarkistamassa, mutta hihasta ravistettuna saattaa ihan hyvinkin lähestyä puolia.
Myynti nousi +5,2% ja ylitti 2019 vertailukauden. Maltillisin nousu siis tällä divisioonalla.
L’Oreal Professional Product
Hairdressing is an art form. We won’t mass produce hairstyles. Hairdessers, their expertise, will always play a role. L’Oréal is entirely at their service.
Professional osaston tuotteita myytiin aikaisemmin tyypillisesti parturissa ja parturi-kampaamojen tukuissa. Parturikampaaja opiskelijoita aavistuksen aivopestään jo opiskeluaikoina tiettyjen merkkien tuotekehityksen erinomaisuudesta ja L’Orealin tuotteita kasvetaan pitämään alan johtavana. Kouluilla käy jo opiskeluaikoina yrityksen edustaja kertomassa tuotteista ja niiden kemiasta. Tuotteilla harjoitellaan värjäämistä toisille ja niitä suositaan arjessakin. Valmistuttuaan opiskelijat välittävät tiedon asiakkailleen ja alan ammattilaisina heidän antamiin tietoihin luotetaan.
Aikaisemmin parturi-kampaajat pyrkivät myymään asiakkailleen tuotteita, joita ei saanut muualta kuin heiltä, mutta tämä on mielestäni jäänyt. Ensin parturi-kampaamotuotteita alkoi näkymään mm. Stockmannilla. Stockmann sai pitää tuotteita myynnissä, koska tiloissa toimi parturi-kampaamo. Kun esimerkiksi Tig (ei L’Orealin tuote) laittoi ensimmäisen kerran tuotteensa myyntiin marketteihin, monet parturikampaajaliikkeet poistivat Tigin valikoimastaan. Nykyään saa iloksi nähdä, että L’Orealin Professional tuotteita kuten Redkeniä ja L’Oreal in Paris on sekä parturin aktiivisessa käytössä että marketin hyllyillä.
2021Q3 myynti kasvoi 22,5% 2019Q3 verrattuna.
L’Oreal Active Cosmetics Division
Adding Health to Beauty
Monet naiset eivät ole erityisen innokkaita käyttämään kauneuden hoitoon kemikaaleja ja suhtautuvat niihin varauksella. On myös paljon naisia, joilla on allergioita tai erityisen kuiva tai atopinen iho, eivätkä voi käyttää tavallisia tuotteita.
Active Cosmetics on varmaankin ainut divisioona, jonka tuotteet ei itselle ole kovinkaan tuttuja. Ne löytyivät pitkään lähinnä apteekin hyllyiltä. Nyt olen bongaillut näitä kaikkialta muualtakin ja joissain kaupoissa nämä luetaan luonnonkosmetiikkaosastolle. En tiedä, onko se lehtien kirjoittelua vain vai ovatkohan nuoret kiinnostuneet luonnonkosmetiikasta? Tällaiselle kolmikymppiselle se juttu luonnonkosmetiikoissa on Body Shop, mutta onkohan tässä tilaa kasvaa? Body Shopin tuotteet on ihan tolkuttoman hintaisia. Ollakseni silti ehkä rehellinen, tuotteiden värimaailma ei välttämättä viittaa siihen, että näistä olisi ainakaan vielä tulossa nuorten kestosuosikkeja. Ehkä saadaan tähn joku uusi brändi, kun osaamista talolla on.
Kasvua divisioonalle oli tullut 34,5% ja Q3 tuloksessa todettiin kasvun jatkuvan.
20.9. Olivat Henkel, L’Oréal, LVMH, Natura &Co ja Unilever julkaisseet aikeistaan kehittää pistejärjestelmän, jonka avulla kuluttaja voi vertailla tuotteiden ympäristövaikutuksia. Päästessään itse luomaan pistetystä, yleensä noissa on hyvä mahdollisuus tehdä siitä itselleen mieluinen.
Se, miksi halusin käydä nämä eri tuoteportfolioiden tuotteet läpi, johtuu siitä, mitä itse mutuilen ja pidän kohtalaisen itsestään selvyytenä:
Maailman tässä kohtuu pikku hiljaa auetessa ihmisille on jäänyt rahaa sivuun ja halutaan mitä todennäköisemmin käyttää rahaa juhlaan ja itseensä panostamiseen. Pitää itsestään huolta. Tarve erilaisille tuotteille tulee kasvamaan pikku hiljaa, kun kodin ulkopuolella käydään tapaamassa muita ihmisiä useammin. Parturissa käyntiä ei enää venytetä, päivät ilman meikkiä vähenevät ja globaalisti erilaiset juhlat lähestyvät.
L’Oreal sanoo tässä koronan aikana panostaneensa somenäkyvyyteen houkutellakseen nuoria oman brändinsä käyttäjiksi. Matkustuksen lisäännyttyä moni nappaa mukaansa tuliaisia. Mielenkiintoista nähdä, miten kasvu kehittyy. Kehittyykö tasaisesti?
Tässä on kaverin markkinaosuuttakin mahdollisuus viedä.