L'Oreal - globaali kosmetiikkajätti

Avataanpas ketju kosmetiikkajätti L’Orealista.

Tämä ranskalainen yhtiö on perustettu vuonna 1909 ja on tällä hetkellä maailman suurin kosmetiikkayhtiö. Yhtiöllä on lukuisia kosmetiikkabrändejä tuoteportfoliossaan. Liiketoiminta jakautuu kuuteen kategoriaan:

  • Ihonhoito ja aurinkosuojaus 40%
  • Meikit 21%
  • Hiustenhoito 15%
  • Hiusten värjäys 11%
  • Hajuvedet 9%
  • Muut 4%

Myynti jakautuu maantieteellisesti seuraavasti:

  • Aasia 35%
  • Länsi-Eurooppa 27%
  • Pohjois-Amerikka 25%
  • Muut 13%

Vuosi 2020 oli yhtiölle vaikea – kun ihmiset eivät liikkuneet niin paljoa kodin ulkopuolella kosmetiikkatuotteiden kysyntä heikkeni. Noin yleisesti ottaen yhtiö on kuitenkin taloudellisesti vahva, käytännössä nettovelaton ja kannattava (profit margin 13%, ROE 12%). Yhtiön taloudellisia tietoja:

  • Osakekurssi 400,00€
  • Markkina-arvo 219 mrd €
  • Liikevaihto 28 mrd €
  • P/E 55 (toteutuneille tuloksille)
  • Osinko 4,00 € (payout ratio 55%)
  • Suurimmat omistajat: Bettencourtin perhe 33%, Nestle 23%, muuten hajautunut

Sekalaisia ajatuksia yhtiöstä:

  • Yhtiö on pitkäikäinen globaalisti toimiva markkinajohtaja
  • Taustaltaan perheyhtiö ja perhe edelleen omistaa vajaan kolmanneksen yhtiöstä (kasvollinen omistaja on plussaa mutta siinä on omat huonotkin puolensa)
  • Brändit ovat vahvoja, tosin niitä on todella paljon, eli vaatii hyvää brändinhallintaa
  • Kannattavuus ihan kohtuullisella tasolla koronasta huolimatta, pärjäsi kosmetiikkamarkkinaa paremmin koronan aikana
  • Arvostustaso toteutuneilla tuloksilla korkeahko, markkina hinnoittelee jo markkinan normalisoitumista

Mielenkiintoinen kuluttajatuoteyhtiö, jolla on vahvoja brändejä ja markkinajohtajuus. Kasvutrendi katkesi koronaan, koronan aikana yhtiö kykeni kuitenkin pitämään asemansa / valtaamaan alaa kosmetiikkamarkkinoilla. Kehittää uusia asioita, mm. digitaalista apua kosmetiikan valintaan ja ympäristöystävällisempää tuotevalikoimaa. Tämä yhtiö on nyt itselläni mietintämyssyssä.

21 tykkäystä

Laitanpas tähän vielä brändiportfolion, osa varmasti monille tuttuja merkkejä:

4 tykkäystä

Mikä sai sinut juuri nyt kiinnostumaan yhtiöstä, nykyisellä arvostuksella? Pohdin että minkälaista tuotto-odotusta tai turvamarginaalia näet L’orealissa: P/E ~50, osinkotuotto 1%? Suomalaisen sijoittajan on tuossa osinkotuotossa huomioitava vielä Ranskan lähdeverotus ja valmistauduttava karhuamaan saataviaan (en tiedä kyllä onnistuuko).

8 tykkäystä

Tätä taulukkoa lukiessa kannattaa muistaa, että monet noista on lisensoituja brändejä ja ainoastaan kosmetiikkakonstekstissa. L’Oreal ei ainakaan enimmäkseen omista noita Luxe-segmentin yhtiöitä eikä sillä ole mitään tekemistä vaikkapa niiden vaatetus- tai sisustustuotteiden kanssa.

Edit: en siis vähättele lisenssisopimusten merkitystä. Portfolio on vaikuttava. Tässä piilee vain väärinymmärryksen vaara, jos sijoitusmielessä tuota listaa katselee.

2 tykkäystä

Kiitos @xlat ketjun avaamisesta! Itselläni on ollut pariinkin otteeseen muutama osake. Tällä hetkellä ei ole. L’Orealissa on hienoa jatkuva tasaisen varma arvon nousu. Osinkotuotto tosiaan on alkuun vaatimaton.
Minulle osingot kyllä tuli hienosti tilille Ranskasta.

Osingot tulevat miinus lähdevero 25%. Tätä varten sijoittajan pitäisi olla aktiivinen perimään ne takaisin itselleen: Ulkomaisten osinkojen verotus vaatii aktiivisuutta sijoittajalta - Oma talous - Viisas Raha

Heikentää kyllä entisestään tuotto-odotusta. Ehkä joku noita on motivoitunut karhuamaan takaisin. Itse en jaksaisi ja pidän siksi näppini erossa kyseisten maiden osinko-osakkeista :woman_shrugging:

Tasaisesti kasvavat kuluttajabisnekset ovat alkaneet kiinnostaa, niissä on omat hyvät puolensa. Etsin nimenomaan vahvoja markkinajohtajia, joilla on asiat hyvin ja jotka pystyvät tekemään hyvää kasvavaa tulosta tässä ja nyt, plus on track recordia kannattavasta kasvusta.

On hyvä huomata, että korona katkaisi hyvän tuloskasvun (2016-2019 kasvua n. 20%), yhtiön “normaali” tulostaso ja kasvu on toteutunutta korkeampi. Yhtiö vaikuttaa laadukkaalta ja mielenkiintoiselta plus on taloudellisesti hyvässä iskussa. Arvostustaso on kieltämättä korkea, eteenpäin katsova P/E on 40 luokkaa, mikä on korkeahko luku laatuyhtiöllekin. Jos yhtiö pääsee takaisin kasvu-uralle ja onnistuu kehityshankkeissaan, on tässä aineksia ihan kunnolliseen tuloskasvuun. “Normaaliskenaariossakin” kasvu on tasaista ja kannattavuus hyvällä tasolla.

Globaali kosmetiikkamarkkina on kasvanut hyvin tasaisesti 4-5% vuosivauhtia. Tasaisuus tuo alalle vakautta ja mahdollistaa panostuksia liiketoiminnan kehittämiseen, kun ei ole juurikaan syklisyyden tuomia ongelmia. Korona on iso poikkeus tästä, se iski lujaa koko alaa.

Tämä on nyt mietintämyssyssä, ostin pienen position että tulee ns. näppituntuma tähän. Ei minulla varsinaista kiirettä ole, katselen ja pohdin nyt rauhassa mitä teen. Eli tätä keskustelunavausta ei pidä tulkita minkäänlaiseksi ostosuositukseksi, vaan avasin tämän ketjun tuodakseni palstalle infoa kiinnostavasta yhtiöstä ja kuullakseni muiden kokemuksia ja näkemyksiä. Kiitokset tähänastisista ja tulevista kommenteista!

2 tykkäystä

Oli ihana löytää täältä L’Orealin aloitus. Kiitoksia siitä! :smiling_face_with_three_hearts:

Itse uskon vahvasti, että maailman auettua luksusbrändit erityisesti kasvattavat myyntiään.

Koronan aikana juhlat ovat jääneet välistä ja ihmisille on jäänyt rahaa takataskuun. On aika panostaa. Tästä on nähty viitteitä mm. tällä tuloskaudella, kun kauppaosakkeiden tuloskasvut ovat olleet ristiriitaisia. Esimerkiksi naiset keskiössään pitävä Stockmann nosti tulostaan.

L’Orealilla raportoi 18,0% tuloskasvusta vertailukauteen nähden. Sinänsä vertailukausi ei kovin kummonen ollut, mutta kasvua saatiin koronaa edeltäneeseen 2019Q3 nähden myös +9,3%.

Oletan, että monelle palstalla ei ole L’Orealin brändit ja markkina-asema sellaisenaan tuttua. Tätä voisin hiukan avata. Miksi näin? Jotta päästään kärryille, miksi mielestäni voidaan nähdä esimerkiksi vuoden aika jänteellä kasvua.

Ensinnäkin. Tyypillisesti kaikkien divisioonien tuotteet sisältävät ihonhoito ja -puhdistustuotteita, meikkejä, hiusten puhdistus-, käsittely- ja värjäysaineita.

Vaikka puhun pääasiassa naisista, löytyy toki kaikkea miehillekin. Naiset ovat vain suurkuluttajia ainakin toistaiseksi.

Aikaisemmin tietyn divisioonan tuotteita löytyi kohdistetusti tietyistä myyntipisteistä, mutta olen huomannut, että nykypäivää taitaa olla jo, että kaikkien divisioonien tuotteita myydään sekaisin. Toisin sanoen. Myös marketista löytyy tänä päivänä kaikkia. Mutta jotta tyypillinen ostajaehdokas selviää, käyn läpi vanhat myyntikanavat.

L’Oreal Luxe

All the L’Oréal Teams around the world are committed to create the best of Conscious Luxury

L’Oreal Luxen tuotteet sisältävät brändejä, jotka on brändätty tuotteeksi, josta kannattaa maksaa enemmän. Hajuvedet esimerkiksi säilyvät käyttökelpoisina pidempään verrattuna kuluttajatuotteisiin niihin käytettävien raaka-aineiden ja hajuvesiin liittyvän historian vuoksi. Biothermin kasvojen puhdistusaineiden sanotaan pitävän ihon pidempään nuorena. Yves Saint Laurentin luomivärien sisältävän enemmän värin tuomaa pigmenttiä. IT
Cosmetics, koska sinulla on vain yksi iho.

Luxe tuotteet ovat siis niihin hetkiin, kun halutaan panostaa itseensä, hemmotella rakastaan tai itseään. Tyypillisiä ostopaikkoja Luxen tuotteille on kosmetiikkatuotteihin erikoistuneilla liikkeillä kuten Kicks, Stockmann tai laivan tai lentokentän myymälät.

Juhlatilaisuudet ja matkustaminen lisäävät tuliaisten muodossa Luxen tuotteiden kysyntää.

Myynti nousi 25,4% ja 2019Q3 nähden kasvu oli peräti 13,3%. Oliko Q3 nähtävissä patoutunutta kysyntää vai oltiinko rosvoamassa kaverin markkinaosuutta? En tiedä. Aika näyttää.

L’Oreal Consumer Products


Because, we are all worth it.

Niin kauan kuin itse muistan L’Orealin kuluttajatuotteet ovat kannustaneet tavallisena itseään pitäviä naisia pitämään huolta itsestään. Consumer products on arkeen soveltuvaa meikkausta ja kun et koe tarpeelliseksi maksaa meikeistäsi ekstraa. ”Arvosijoittajan meikkejä”.

Meissä monissa asuu myös pieni taiteilija ja edullinen hinta kannustaa myös kokeilemaan kaikkea uutta itse. Markettihiusvärit ovatkin passeleita toteuttamaan hiustenvärjäysriippuvuutta.

Sinänsä tyypillisesti marketeista heti sisäänkäynnin luona sijaitsevat meikit ja ihonhoitotuotteet laukaisevat itsessäni shoppailuvietin. Jos en kierrä osastoa tahallisesti kaukaa, sieltä nappaa herkästi jotain mukaansa. En usko olevani ainoa.

Tuli silmäiltyä kerrankin hiukan pidempään tuota luetteloa brändeistä ja aika yllättävän suuren osan nuo täyttävät lähisittarini kosmetiikkaosastosta. Pitäisi Lynchmäisesti käydä tarkistamassa, mutta hihasta ravistettuna saattaa ihan hyvinkin lähestyä puolia.

Myynti nousi +5,2% ja ylitti 2019 vertailukauden. Maltillisin nousu siis tällä divisioonalla.

L’Oreal Professional Product


kuva

Hairdressing is an art form. We won’t mass produce hairstyles. Hairdessers, their expertise, will always play a role. L’Oréal is entirely at their service.

Professional osaston tuotteita myytiin aikaisemmin tyypillisesti parturissa ja parturi-kampaamojen tukuissa. Parturikampaaja opiskelijoita aavistuksen aivopestään jo opiskeluaikoina tiettyjen merkkien tuotekehityksen erinomaisuudesta ja L’Orealin tuotteita kasvetaan pitämään alan johtavana. Kouluilla käy jo opiskeluaikoina yrityksen edustaja kertomassa tuotteista ja niiden kemiasta. Tuotteilla harjoitellaan värjäämistä toisille ja niitä suositaan arjessakin. Valmistuttuaan opiskelijat välittävät tiedon asiakkailleen ja alan ammattilaisina heidän antamiin tietoihin luotetaan.

Aikaisemmin parturi-kampaajat pyrkivät myymään asiakkailleen tuotteita, joita ei saanut muualta kuin heiltä, mutta tämä on mielestäni jäänyt. Ensin parturi-kampaamotuotteita alkoi näkymään mm. Stockmannilla. Stockmann sai pitää tuotteita myynnissä, koska tiloissa toimi parturi-kampaamo. Kun esimerkiksi Tig (ei L’Orealin tuote) laittoi ensimmäisen kerran tuotteensa myyntiin marketteihin, monet parturikampaajaliikkeet poistivat Tigin valikoimastaan. Nykyään saa iloksi nähdä, että L’Orealin Professional tuotteita kuten Redkeniä ja L’Oreal in Paris on sekä parturin aktiivisessa käytössä että marketin hyllyillä.

2021Q3 myynti kasvoi 22,5% 2019Q3 verrattuna.

L’Oreal Active Cosmetics Division


Adding Health to Beauty

Monet naiset eivät ole erityisen innokkaita käyttämään kauneuden hoitoon kemikaaleja ja suhtautuvat niihin varauksella. On myös paljon naisia, joilla on allergioita tai erityisen kuiva tai atopinen iho, eivätkä voi käyttää tavallisia tuotteita.

Active Cosmetics on varmaankin ainut divisioona, jonka tuotteet ei itselle ole kovinkaan tuttuja. Ne löytyivät pitkään lähinnä apteekin hyllyiltä. Nyt olen bongaillut näitä kaikkialta muualtakin ja joissain kaupoissa nämä luetaan luonnonkosmetiikkaosastolle. En tiedä, onko se lehtien kirjoittelua vain vai ovatkohan nuoret kiinnostuneet luonnonkosmetiikasta? Tällaiselle kolmikymppiselle se juttu luonnonkosmetiikoissa on Body Shop, mutta onkohan tässä tilaa kasvaa? Body Shopin tuotteet on ihan tolkuttoman hintaisia. Ollakseni silti ehkä rehellinen, tuotteiden värimaailma ei välttämättä viittaa siihen, että näistä olisi ainakaan vielä tulossa nuorten kestosuosikkeja. Ehkä saadaan tähn joku uusi brändi, kun osaamista talolla on.

Kasvua divisioonalle oli tullut 34,5% ja Q3 tuloksessa todettiin kasvun jatkuvan.

20.9. Olivat Henkel, L’Oréal, LVMH, Natura &Co ja Unilever julkaisseet aikeistaan kehittää pistejärjestelmän, jonka avulla kuluttaja voi vertailla tuotteiden ympäristövaikutuksia. Päästessään itse luomaan pistetystä, yleensä noissa on hyvä mahdollisuus tehdä siitä itselleen mieluinen.

Se, miksi halusin käydä nämä eri tuoteportfolioiden tuotteet läpi, johtuu siitä, mitä itse mutuilen ja pidän kohtalaisen itsestään selvyytenä:

Maailman tässä kohtuu pikku hiljaa auetessa ihmisille on jäänyt rahaa sivuun ja halutaan mitä todennäköisemmin käyttää rahaa juhlaan ja itseensä panostamiseen. Pitää itsestään huolta. Tarve erilaisille tuotteille tulee kasvamaan pikku hiljaa, kun kodin ulkopuolella käydään tapaamassa muita ihmisiä useammin. Parturissa käyntiä ei enää venytetä, päivät ilman meikkiä vähenevät ja globaalisti erilaiset juhlat lähestyvät.

L’Oreal sanoo tässä koronan aikana panostaneensa somenäkyvyyteen houkutellakseen nuoria oman brändinsä käyttäjiksi. Matkustuksen lisäännyttyä moni nappaa mukaansa tuliaisia. Mielenkiintoista nähdä, miten kasvu kehittyy. Kehittyykö tasaisesti?

Tässä on kaverin markkinaosuuttakin mahdollisuus viedä.

kuva

21 tykkäystä

Kosmetiikkahan on jatkuvasti kasvava toimiala, korona-aika lienee ainoa poikkeus, jolloin kysyntä on sakannut. Toimialahan on siinä suhteessa mielenkiintoinen, että sen tuotteiden kysyntä kasvaa myös taloudellisesti heikkoina aikoina. Vaikka luxus-kosmetiikka on kallista, niin muihin ylellisyystuotteisiin verrattuna se on halpaa, taloudellisesti vaikeina aikoina voi kuitenkin sen avulla saada hyvän olon tunteen.

Kosmetiikkahan on myös siinä suhteessa ainutlaatuinen, että brändin merkitys on todella suuri. Tuotteitahan ei voi patentoida koostumuksen suhteen ja ne sinänsä ovat toistettavissa (kopioitavissa) ilman immateriaalista suojaa. Voisipa väittää yksittäisistä toimialoista kosmetiikan olevan eniten brändistä riippuvainen,

Kosmetiikkatoimialaa hallitsee globaalisti seitsemän konglomeraattia, joiden hallussa on yli 180 johtavaa kosmetiikkabrandia. Kolmentoista suurimman jälkeen muille jää globaaleista markkinoista vain rippeet, vaikka siellä jämissäkin voi tehdä todella suurta ja kannattavaa bisnestä.

Viime vuosina markkinoiden koko huomioiden pieninä toimijoina, mutta yritysarvolla mitattuna ihan kivoina ovat tulleet some-pohjaiseen markkinointiin erikoistuneet kosmetiikkabrändit kutsen Kylie Cosmetics ja Fenty. Vastaavaan toimintatapaan eivät nuo jätit ole vielä kyenneet täysin vastaamaan.

Mikäli halukkuutta on, niin voin pyytää korkeakoulussa alaa opiskelevalta tyttäreltä lähteitä ja esimerkkejä tähän liittyen.

2 tykkäystä

L’orealista kiinnostuneille hyvä pakkaus :point_up:

2 tykkäystä