Lululemon - Kanadalais-amerikkalaista premium-urheilukamaa

Lululemon Athletica Inc., kanadalais-amerikkalainen urheiluvaatteiden valmistaja, joka perustettiin vuonna 1998 Vancouverissa. Aluksi yritys keskittyi joogavaatteisiin, mutta on laajentanut myöhemmin tuotevalikoimaansa urheiluvaatteisiin, lifestyle-vaatteisiin, asusteisiin ja henkilökohtaisiin hygieniatuotteisiin.

Vuonna 2007 yritys listautui pörssiin ja sen liikevaihto on kasvanut merkittävästi, “pääsyynä” tähän ovat olleet erityisesti miesten vaatteiden ja kenkien lanseerauksen jälkeen. Lululemon tunnetaan innovatiivisista kankaistaan, kuten Luon ja Nulu, jotka tarjoavat kompressiota ja kosteudenhylkimisominaisuuksista. Yritys on myös investoinut MIRRORiin eli interaktiiviseen kotiharjoittelulaitteeseen, jonka se osti vuonna 2020.

Lululemon on tunnettu brändistään, joka houkuttelee asiakkaita tuntemaan itsensä osaksi jonkinlaista yhteisöä, lisäksi yhtiö on sponsoroinut monia huippu-urheilijoita. Yrityksen markkinointi keskittyy erityisesti sosiaaliseen mediaan ja yhteistyöhön somevaikuttajien kanssa. Lululemon on myös ollut mukana sponsoroimassa Kanadan olympiajoukkuetta Pariisin 2024 kisoihin.

Sijoittajalle

Yhtiön brändi on vahva ja se on saavuttanut uskollisen asiakaskunnan premium-segmentissä, mikä johtunee tietystä yhteisöllisyydestä, jonka yhtiö on onnistunut luomaan. Lululemon on onnistunut erinomaisesti laajentamaan tuoteportfoliotaan ja myyntikanaviaan, erityisesti digitaalisten palvelujen ja kestävän kehitykseen liittyvien panostusten kautta. Sijoituskohteena Lululemon tarjoaa kasvupotentiaalia monien mukaan, sillä se on laajentunut kansainvälisesti ja jatkuvasti yhtiö kehittää tuoteinnovaatiotaan.

Tase on suhteellisen vahva ja yhtiö on osoittanut kykyä kasvattaa myyntiään ja kannattavuuttaan, vaikka kilpailu urheiluvaatealalla on yleisesti ottaen kovaa.

Lululemonin tulevaisuuden näkymät ovat lupaavat joidenkin, sillä yhtiö on löytänyt oman paikkansa, jossa se on kyennyt hinnoittelemaan itsensä sopivaksi. Brändillä on oma hyvä maineensa, jolla houkuttelee kuluttajia ja yhtiön tuotteita arvostavat kuluttajat ovat mieltyneet Luluemonin tarjoamaan laatuun ja kestävyyteen. Yhtiö on kyennyt sopeutumaan muuttuviin markkinatrendeihin, kuten kestäviin materiaaleihin ja… edelleen lisää toistoa (pahoittelut!), mutta kerta kiellon päälle; yksi merkittävä tekijä on myös Lululemonin panostus teknologiaan ja digitaalisiin palveluihin, jotka parantavat asiakaskokemusta ja lisäävät asiakasuskollisuutta - yhteisöllisyyden lisäksi. Näiden investointien avulla yhtiö pystyy erottumaan kilpailijoistaan ja houkuttelemaan myös uusia asiakkaita globaalisti.

Kilpailu on aidosti kireää, kuluttajien ostovoima ratkaisee sekä se, miten yhtiö onnistuu pysymään innovoinneissa ja trendeissä mukana. Mainitsin laadun yhtenä vahvuutena, toisaalta on ollut myös laatuongelmiakin, lisäksi yhtiö on ollut sääntelyiden kanssa ongelmissa ja oikeuskiistoissa. Yhtiö on myös vahvasti investoinut pääomiaan ja jos panostukset eivät tuota, niin se näkyy vahvasti osakekurssissakin. Resurssit yhtiöllä on kaukana Adidaksesta, Under Armourista ja vastaavista, mikä osaltaan tuo jännitystä kilpailussa. Ei tule unohtaa alan yleisiä ongelmia liittyen toimitusketjuihin tai raaka-aineiden hintoihin.


Lukuhommia, kvartaalihommia ja sellaisia

Q3/2024

Lululemonin kolmannen kvartaalin tulos ylitti odotukset, vaikka uusiin tuotteisiin liittyvät “odotukset” eivät täysin toteutuneet. Liikevaihdon kasvu jatkuu vahvana ja yhtiö nosti ennusteita bruttomarginaalin parantumisesta.

Yhtiö investoi markkinointiin, kansainväliseen kasvuun ja teknologiaan, minkä pitäisi tukea pitkän aikavälin suunnitelmaa. Uusien tuotteiden osuus myynnistä on noussut, joten panostukset niihin ovat olleet onnistuneita.

Kiina nähdään tärkeänä kasvumarkkinana, vaikka operatiivinen kannattavuus ei olekaan korkealla, lisäksi yhtiö jatkaa omien osakkeiden ostoa.

https://x.com/StockMarketNerd/status/1864782163029152031
image


2023

13 tykkäystä

Tässä tviitissä on ehkä paremmin + selkeämmin arvostuskertoimet ja vastaavat esillä kuin aloituspostauksessani. :slight_smile:

https://x.com/TheRayMyers/status/1868370582917542235
image

Lululemon odottaa neljännen kvartaalin myynnin ylittävän odotukset, mikä kertonee sen pärjäävän kilpailijoita ja kulutuskysynnän hidastumista vastaan.

Yhtiö nosti sekä liikevaihto- että osakekohtaisen tulosennusteensa. Strategisesti Lululemon panostaa tuotevalikoiman laajentamiseen, kansainväliseen kasvuun ja miesten tuotteisiin tavoitteenaan 12,5 miljardin dollarin vuotuinen liikevaihto vuoteen 2026 mennessä.

Jutun ei pitäisi olla muurin takana.

https://www.bnnbloomberg.ca/business/2025/01/13/lululemon-regains-momentum-on-strong-holiday-sales/

Tässä on vähän lisää matskua, mitä Lululemon neljänneltä kvartaalilta odotetaan. :slight_smile:

https://x.com/cfromhertz/status/1878782350718607708
image