Lululemon - Kanadalais-amerikkalaista premium-urheilukamaa

Lululemon Athletica Inc., kanadalais-amerikkalainen urheiluvaatteiden valmistaja, joka perustettiin vuonna 1998 Vancouverissa. Aluksi yritys keskittyi joogavaatteisiin, mutta on laajentanut myöhemmin tuotevalikoimaansa urheiluvaatteisiin, lifestyle-vaatteisiin, asusteisiin ja henkilökohtaisiin hygieniatuotteisiin.

Vuonna 2007 yritys listautui pörssiin ja sen liikevaihto on kasvanut merkittävästi, “pääsyynä” tähän ovat olleet erityisesti miesten vaatteiden ja kenkien lanseerauksen jälkeen. Lululemon tunnetaan innovatiivisista kankaistaan, kuten Luon ja Nulu, jotka tarjoavat kompressiota ja kosteudenhylkimisominaisuuksista. Yritys on myös investoinut MIRRORiin eli interaktiiviseen kotiharjoittelulaitteeseen, jonka se osti vuonna 2020.

Lululemon on tunnettu brändistään, joka houkuttelee asiakkaita tuntemaan itsensä osaksi jonkinlaista yhteisöä, lisäksi yhtiö on sponsoroinut monia huippu-urheilijoita. Yrityksen markkinointi keskittyy erityisesti sosiaaliseen mediaan ja yhteistyöhön somevaikuttajien kanssa. Lululemon on myös ollut mukana sponsoroimassa Kanadan olympiajoukkuetta Pariisin 2024 kisoihin.

Sijoittajalle

Yhtiön brändi on vahva ja se on saavuttanut uskollisen asiakaskunnan premium-segmentissä, mikä johtunee tietystä yhteisöllisyydestä, jonka yhtiö on onnistunut luomaan. Lululemon on onnistunut erinomaisesti laajentamaan tuoteportfoliotaan ja myyntikanaviaan, erityisesti digitaalisten palvelujen ja kestävän kehitykseen liittyvien panostusten kautta. Sijoituskohteena Lululemon tarjoaa kasvupotentiaalia monien mukaan, sillä se on laajentunut kansainvälisesti ja jatkuvasti yhtiö kehittää tuoteinnovaatiotaan.

Tase on suhteellisen vahva ja yhtiö on osoittanut kykyä kasvattaa myyntiään ja kannattavuuttaan, vaikka kilpailu urheiluvaatealalla on yleisesti ottaen kovaa.

Lululemonin tulevaisuuden näkymät ovat lupaavat joidenkin, sillä yhtiö on löytänyt oman paikkansa, jossa se on kyennyt hinnoittelemaan itsensä sopivaksi. Brändillä on oma hyvä maineensa, jolla houkuttelee kuluttajia ja yhtiön tuotteita arvostavat kuluttajat ovat mieltyneet Luluemonin tarjoamaan laatuun ja kestävyyteen. Yhtiö on kyennyt sopeutumaan muuttuviin markkinatrendeihin, kuten kestäviin materiaaleihin ja… edelleen lisää toistoa (pahoittelut!), mutta kerta kiellon päälle; yksi merkittävä tekijä on myös Lululemonin panostus teknologiaan ja digitaalisiin palveluihin, jotka parantavat asiakaskokemusta ja lisäävät asiakasuskollisuutta - yhteisöllisyyden lisäksi. Näiden investointien avulla yhtiö pystyy erottumaan kilpailijoistaan ja houkuttelemaan myös uusia asiakkaita globaalisti.

Kilpailu on aidosti kireää, kuluttajien ostovoima ratkaisee sekä se, miten yhtiö onnistuu pysymään innovoinneissa ja trendeissä mukana. Mainitsin laadun yhtenä vahvuutena, toisaalta on ollut myös laatuongelmiakin, lisäksi yhtiö on ollut sääntelyiden kanssa ongelmissa ja oikeuskiistoissa. Yhtiö on myös vahvasti investoinut pääomiaan ja jos panostukset eivät tuota, niin se näkyy vahvasti osakekurssissakin. Resurssit yhtiöllä on kaukana Adidaksesta, Under Armourista ja vastaavista, mikä osaltaan tuo jännitystä kilpailussa. Ei tule unohtaa alan yleisiä ongelmia liittyen toimitusketjuihin tai raaka-aineiden hintoihin.


Lukuhommia, kvartaalihommia ja sellaisia

Q3/2024

Lululemonin kolmannen kvartaalin tulos ylitti odotukset, vaikka uusiin tuotteisiin liittyvät “odotukset” eivät täysin toteutuneet. Liikevaihdon kasvu jatkuu vahvana ja yhtiö nosti ennusteita bruttomarginaalin parantumisesta.

Yhtiö investoi markkinointiin, kansainväliseen kasvuun ja teknologiaan, minkä pitäisi tukea pitkän aikavälin suunnitelmaa. Uusien tuotteiden osuus myynnistä on noussut, joten panostukset niihin ovat olleet onnistuneita.

Kiina nähdään tärkeänä kasvumarkkinana, vaikka operatiivinen kannattavuus ei olekaan korkealla, lisäksi yhtiö jatkaa omien osakkeiden ostoa.

https://x.com/StockMarketNerd/status/1864782163029152031
image


2023

14 tykkäystä

Tässä tviitissä on ehkä paremmin + selkeämmin arvostuskertoimet ja vastaavat esillä kuin aloituspostauksessani. :slight_smile:

https://x.com/TheRayMyers/status/1868370582917542235
image

Lululemon odottaa neljännen kvartaalin myynnin ylittävän odotukset, mikä kertonee sen pärjäävän kilpailijoita ja kulutuskysynnän hidastumista vastaan.

Yhtiö nosti sekä liikevaihto- että osakekohtaisen tulosennusteensa. Strategisesti Lululemon panostaa tuotevalikoiman laajentamiseen, kansainväliseen kasvuun ja miesten tuotteisiin tavoitteenaan 12,5 miljardin dollarin vuotuinen liikevaihto vuoteen 2026 mennessä.

Jutun ei pitäisi olla muurin takana.

https://www.bnnbloomberg.ca/business/2025/01/13/lululemon-regains-momentum-on-strong-holiday-sales/

Tässä on vähän lisää matskua, mitä Lululemon neljänneltä kvartaalilta odotetaan. :slight_smile:

https://x.com/cfromhertz/status/1878782350718607708
image

Diamond Hill Large Cap Fund kommentoi Lulusta siten, että tämä johtava tekninen vaatemerkki kohtaa haasteita Yhdysvalloissa kiristyvän kilpailun ja hidastuvan myynnin vuoksi.

He mainitsevat myös, miten sijoittajat epäilevät rakenteellisia ongelmia, mutta Diamond Hill uskoo kuitenkin haasteiden olevan väliaikaisia ja Lululemonin säilyttävän marginaalinsa. Sijoitusrahasto otti alkupossan nähden yhtiön laadun ja vahvan taseen houkuttelevana ostomahdollisuutena.

https://x.com/StockCompil/status/1897777006747451399

image
image

1 tykkäys

Lululemonin liikevaihto kasvoi vahvasti ja tulos ylitti odotukset.

Myynti nousi sekä Amerikan että kansainvälisillä markkinoilla ja bruttokatekin parani. Toimitusjohtaja Calvin McDonald korosti yrityksen innovaatioita ja vahvaa brändiä, kun taas talousjohtaja Meghan Frank painotti tulevia kasvumahdollisuuksia ja pitkän aikavälin arvonluontia huolimatta erilaisista talouden epävarmuuksista.

https://x.com/StockMarketNerd/status/1905353748714566092
image



EDIT:

Tästä näkee nuo luvut hyvin ja pystyy vertailemaan:

https://x.com/wallstengine/status/1905351922418418052

1 tykkäys

Tässä on vielä tviitti liittyen yhtiön myymälöiden määrän kasvuun.

https://x.com/finchat_io/status/1905366727678198044
image

Tässä näkee yhtiön menoa vähän kategorisoittain

https://x.com/finchat_io/status/1905361947228602637

image

Alla on Blumman juttu Lululemonista. Jutussa kerrotaan, miten inflaatiohuolet ja talouden epävarmuus ovat vähentäneet kuluttajien ostointoa, lisäksi kilpailijat kuten Alo Yoga ja Vuori ovat vieneet markkinaosuutta.

Analyytikot pohtivat johtuuko hidastuminen brändin kypsymisestä vai haastavasta markkinatilanteesta.

Lululemon’s forward price-to-earnings ratio for the next 12 months — a benchmark for valuing stocks — was 21.92, compared with 31.51 for Nike and 25.67 for Adidas.

Tässä tviitissä on kevyessä vertailussa Lulu ja Nike :slight_smile:

https://x.com/carbonfinancex/status/1906344834966663486
image

1 tykkäys

Lululemon voi joutua alla olevan tviitin mukaan vaikeuksiin, jos vastatullit astuvat voimaan. Yhtiön tuotteista 40 prosenttia valmistetaan Vietnamissa, mikä altistaa sen merkittävälle tulliriskille Trumpin kauppasodan jatkuessa.

https://x.com/WallStJesus/status/1907513769774710859

2 tykkäystä

Toimarin kommentit Lulusta ja sen omien ostoista:

https://x.com/finchat_io/status/1910052611497357688

image