Magnite – varjoista valoihin

Kun ajatellaan digitaalista mainontaa, tulee mieleen Facebook. Google. Amazon. Jenkit käyttävät ilmaisua ‘walled gardens’. Kyse on siitä että nämä isot toimijat pitävät käyttäjädatan ja -tiedon itsellään tai ainakin pitävät huolen että saavat siitä eniten etua.

Magnite on yritys, jonka toimiala on advertisement technology. Joissakin lähteissä se on myös listattu mainostoimistoksi, toisissa viestintäalan yritykseksi. Sekaannus saattaa myös johtua kesällä 2020 loppuun saatetusta yritysfuusiosta (The Rubicon Project ja Telaria = Magnite).

Tuote on ‘specialized CTV technology and platform’. Magniten asiakkaat luottavat siihen, että yritys pystyy säästämään rahaa ja tehostamaan heidän kaupallista viestintäänsä, kuten esim. karsimaan päällekkäisyyksiä, turhaa toistoa ja kohdistamaan sopivan viestin sopivalle yleisölle sopivan laitteen kautta. Amerikkalaiset luopuvat kalliista kaapeliliittymistään ja tilalle tulee Connected TV, joka jenkkilässä tarkoittaa esim. Rokua, Apple TV:tä, tavallista älytelevisiota… vaihtoehtoja on monia, luultavasti pelikonsolitkin voi laskea tähän mukaan.

Avaan tämän ketjun, koska syksystä lähtien on internetin syövereissä alkanut vahvistua käsitys siitä, että Magniten vuodesta 2021 tulee vahva, koska sen uskotaan kasvavan bisneksen lisäksi myös hyötyvän teknologiaan, poliitiikkaan ja toimialaan liittyvistä muutoksista.

  1. Politiikka

Google ja Facebook ovat viranomaisten hampaissa jatkuvasti. Torstaina tuli uutinen, jonka mukaan Trumpin kamut Texasissa syyttävät näitä keskenäisestä vehkeilystä mainosmarkkinoilla. Jää nähtäväksi voidaanko syytökset osoittaa todistaa oikeudessa, mutta on syytä uskoa että mikäli näiden ‘suljettujen puutarhojen’ muureihin tulee säröjä, Magnite’lla on vain voitettavaa.

  1. CTV kasvaa muutenkin

Marraskuussa tullut Q3-osari on positiivista luettavaa. Debt-to-equity on 0.13; ymmärtääkseni se on varsin matala lukema. Nollatulos on normitulos jos kasvu jatkuu. Alkuvuosi oli hankala, mutta nyt näyttää että fuusio ja korona ovat takana.

magnite_eps_growth

  1. Independent

Magnite muistaa aina kertoa kuinka he ovat ”world’s largest independent sell-side platform for every channel and format”. Ad exchangen molemmilla puolilla on skeptisyyttä jättiläisten suhteen ja esim. tuo torstain uutinen ei ainakaan hälvennä epäilyksiä.

Tästä jäi nyt riskit puuttumaan kokonaan, mutta eiköhän niitäkin löydy. Kilpailijoitakin varmasti riittää. Palataan niihin myöhemmin, kesti yllätävän kauan kun yritin suomeksi selittää itselleni mitä yritys edes tekee. Toivottavasti firma menestyy muutenkin, on tosi noloa jos avaa oman ketjun ja sitten jenkit ei haluakaan mainostaa enää mitään. Omistan osaketta.

Tässä on vielä Financial Highlights q3 2020:
https://investor.magnite.com/static-files/d638243b-71a0-4d5d-ab9b-92b45b45c19e

Edit: viestiä korjailtu sekavuuden välttämiseksi

12 tykkäystä

Luen tuota aloitusviestiä enkä itsekään saa selvää mitä siinä lukee. Yritetään näin:

$TTD eli The Trade Desk on noussut miljoona prosenttia tänä vuonna. Sekin toimii CTV-mainonnassa, mutta se ei ole $MGNI Magniten kilpailija, se on vastapuoli tai eri puolella Kuva wikipediasta.

Trade Deskin asiakkaat ovat mainostajia kuten vaikka Pepsi, Magniten asiakkaat ovat alusta jolla mainostetaan kuten Disney. Ihmiset uskovat että koska DSP:n tunnetuin firma on noin 40 miljardin dollarin arvoinen, ei SSP:n tunnetuin firma voi olla vain parin miljardin dollarin arvoinen. Ehkä tästä syystä myös Susquehanna-niminen analyytikko antoi perjantaina 18.joulukuuta ostosuosituksen ja 30$ price targetin.

Vaikka Magnite ja isot teknot eivät ole suoria kilpailjoita, nimettömät internet-ihmiset uskovat että kaikki ongelmat joita nämä omia ekosysteemejään pyörittävät monsterit kohtaavatkaan, tulee jollain tavalla satamaan pienempien toimijoiden laariin. Tämä on spekulaatiota, emme voi varmasti tietää hyötyvätkö pienet ja ketterät yritykset siitä että isojen yritysten toiminta muuttuisi vaikeammaksi syystä tai toisesta.

Edit:

Mitä enemmän talouslukuja katsoo, sitä huonommalta ne näyttävät. Nousuvesi nostaa kuitenkin kaikki laivoja ja kun tulee laskuvesi niin arvosijoittaja istuu rannalla tuijottamassa alastomia ihmisiä. Magnite tekee poistoja vielä ainakin seuraavat viisi vuotta. Tästähän tulee ihan Nokian yrityskaupat mieleen. Ero on kuitenkin siinä, että vielä ainakin toistaiseksi joku haluaa ostaa Magniten osakkeita.

Kaikki toivo kuitenkin laitettu CTV-segmentin nopeaan kasvuun. Tällä hetkellä se on 18% liikevaihdosta, kun mobiilin ja pöytäkoneiden osuus osuus on yhteensä 82%. Täysin amatöörimäinen mielipiteeni on, että osake on hinnoiteltu täysin tappiin eikä arvostuksessa ole mitään järkeä, mutta koska kukaan ei tajua mitä firma tekee ja vertaa sitä suoraan The Trade Deskiin, voi luvassa olla lisää nousua. Lisäksi Motley Fool on ottanut elämäntehtäväkseen hypettää Magnitea.

Tämä kuva kuitenkin kertoo paljon:

5 tykkäystä

Firman menneisyyttä ja tulevaa kasvua on vaikea arvioida, koska luvut ovat epätarkkoja koska vanhat luvut ovat usein Rubicon Projectin, koska Telaria liitettiin siihen ja vasta sitten firman nimi muutettiin nykyiseksi. En voi myöskään väittää, että olisin asiantuntija jenkkien CTV-mainosmarkkinalla, tietääkseni esim. Disney±palvelussa ei näy mainoksia ollenkaan, mutta esim. Hulu-palvelussa niitä on. Discovey Channel, tuore asiakas, käyttää myös mainoksia palvelussaan.

Mainos- ja markkinointiala ei muutenkaan oikein aukea ulkopuoliselle. Jos joku laittaa mainoksen paikallislehteen, tarkoitus on että ihmiset näkevät sen tuotteen mitä mainostetaan eikä sitä kuka on mainoksen tilannut tai laittanut siihen sivulle.

Tässä on vähän ennusteita, mutta on hyvä muistaa että alalla on muitakin firmoja. Laitteitakin on monenlaisia, mutta tämä ei ole ‘winner takes it all’-markkina. Tässä voi olla useita voittajia. Toimialan pirstaleisuus voi olla myös haaste eikä vain mahdollisuus. Kukaan ei osaa oikein edes sano missä markkina alkaa ja missä se loppuu tai laittaa sitä numeroiksi.

https://www.mediaplaynews.com/research-80-of-u-s-tv-households-have-at-least-one-connected-tv-device/


Laitteiden määrä ei kasva paljoa vuodessa, mutta raha mikä käytetään mainontaan, tulee todennäköisesti kasvamaan. Raha seuraa yleisöä, joka siirtyy tavallisen tv:n puolelta pois, orgaanisen kasvun lisäksi.


Roku on huseeraa ad exchangen molemmilla puolilla ja sen bisnes on pärjännyt hyvin tänä vuonna. Kuva on tästä artikkelista:

2 tykkäystä