Ajattelin avata meille yhteisen Marimekko-ketjun, kun sellaista ei vielä täällä ollut.
Yhtiön osake nousee tänään pörssissä (+15%) vahvan Q1-raportin jälkeen. Meidän suositus osakkeelle on ollut helmikuusta lähtien “Myy” ja aikaisemmin tällä viikolla päivitimme sen tasolle “Vähennä”. Nyt on alkuvuonna aliarvioitu miten hyvässä tuloskunnossa Marimekko on ja oltu väärällä puolella Q1-raportin aikaan. Huteja sattuu ja niitä ei voi tässä ammatissa mitenkään välttää. (Alhaalla tarkempi suositushistoria seurannan aloituksesta lähtien).
Sain tänään palautetta, että en välttämättä ole täysin pätevä analysoimaan Marimekkoa sijoituskohteena, koska olen mies Kun en tästä “taudista” nyt ihan heti ainakaan voi parantua, niin voisin koittaa kehittyä siten, että avaisin tänne ketjun, johon kaikki naiset, miehet ja muut muodista ja Marimekosta kiinnostuneet voisivat nostaa esille ajatuksiaan Marimekon tilanteesta, kuvioista, mallistoista, menestysnäkymistä Suomessa ja maailmalla sekä muodista yleisestikin.
Kaikki hiljainen tieto alalta, trendit, Marimekkoon liittyvät uutiset kiinnostavat, jotta voidaan yhdessä jakaa tietoa täällä ja viisastua. Arvostan kontribuutiotanne ja yritän käyttää sitä mahdollisimman hyvin yhtiötä analysoidessa.
Onnea matkaan, tämä analysointi on vaikeaa, jopa miehenä.
Tällainen missä brändäys näyttelee isoa osa ei ole aina järjellä tai laskukoneella selitettävissä.
Mutta Marimekko-uskontoa ilmenee, ihan kuin iPhoneen, ostetaan kovalla hinnalla vaikka tuotteet teknisesti ei erotu edukseen.
Kokoonsa nähden Marimekkoa näkee ulkomaillapaljon, kokoansa suurempi?
Itse ajattelen muotia todella haastavana pitkän aikavälin sijoituskohteena. Maut ja tyylit muuttuu hurjaa vauhtia ja se, mikä nyt on aallonharjalla, on todennäköisesti läpikaluttua jo muutaman vuoden kuluttua - kunnes kenties nousee pinnalle taas 10-20 vuoden kuluttua.
Marimekon momentum alkoi näkyä katukuvassa tietynlaisen asiakaskunnan valintana vuosi sitten. He ovat valmiita maksamaan ja Marimekon kuosit ja tyyli osuu tähän hetkeen. Silloin sivelin hermostuneena ostonappia useampaan kertaan, valitettavasti toteuttamatta mutuani. Ehkä jatkopohdintani onkin luettava harmistuneen, kyydistä jääneen murinana
Uskon, että ainakin jonkin aikaa Marimekko pystyy takomaan tuosta, myös Suomen ulkopuolella. Lyhyemmän ajan sijoituksena varmastikin oiva (tosin hintakin ainakin tovi sitten oli samasta syystä kova). Minulla on kuitenkin todella vahva epäilys siitä, kestääkö tämä aalto. Kun Marimekon tyylilaji alkaa kärsiä inflaatiota ja heidän asiakassiivunsa siirtyvät uusiin juttuihin, miten käy? Näillä hinnoilla pitäisi pystyä takomaan pidempään kuin pari vuotta, mikä taas näillä markkinoilla on elinikä. Samoja ajatuksia herätti Levi’sin (miten tää taivutetaan?!?) listautuminen h-hetkellä, jolloin heidän lautansa on taas tavoittanut ison aallon ja joka toisella on omasta nuoruudestani tuttu valkoinen t-paita punaisella printillä En silti usko, että noste kantaa vuosia, klassikot vaan kaivetaan naftaliinista aika ajoin, ennen kuin taas muuttuvat noloiksi ennen seuraavaa tulemistaan…
Marimekko on toki tehnyt monta asiaa fiksusti. Eivät ole tehneet Ainot&Reinot-virhettä ja lähteneet massamyyntiin Prismoihin/Cittareihin tarjouskorihinnoin, vaan hinnoitelleet itsensä luksukseksi isohkolle joukolle ja pitäneet sillä itsensä arvostettuna. Ovat osanneet valjastaa matkailun ja Suomi-boomin edukseen. Harvinaista markkinointitaitamista suomalaiselta yritykseltä. Ja onhan aina optio, että joku tulee ja ostaa pois…
Jätän tämän tähän, palaan sitten kymmenen vuoden päästä syömään katkerana sanojani, kun Marimekko onkin osoittautunut sinnikkääksi, muuntautumiskykyiseksi trendsetteriksi, jonka kuosit koristavat Tokion katukuvaa ja Kiinan yläluokan kissanristiäisiä…
Kyllä tuo vahvan Brandin tuoma erottuminen pitäisi analyytikon pystyä havaitsemaan ja oikein hinnoittelemaan. Aivan riippumatta siitä, mikä sattuu olemaan sukupuoli. Nyt on vaan ollut liikaa huteja.
Istuin viime viikolla 2,5h alas Marimekon Tiinan (CEO) ja Elinan (CFO) kanssa ja juteltiin yhtiön tulevaisuudesta. Erittäin hyvä keskustelu ja pakko sanoa, että Tiina on yks energisimmistä ihmisistä mitä tunnen ja en vois kuvitella parempaa toimitusjohtajaa Marimekolle. Tiinasta paistaa alan tuntemus ja intohimo kilometrien päähän ja todella hyviä ideoita tuli siitä miten brändin “cooliutta” nostetaan tulevaisuudessa laajempia ja uusia yleisöjä kosiskellen. Elinalla on myös vahva kokemus talouspuolelta ja taustalla isomman kokoluokan muotialan tuntemusta esim. H&M:ltä. Näiden molempien näytöt Marimekko-ajalta on kyllä vakuuttavaa katsottavaa ja yhtiö on nyt mielestäni hyvissä käsissä.
Yksi makea juttu, mikä jäi keskustelussa mieleen oli ao. Financial Timesin jutussakin mainitut Marimekko-Kioskit, joita yhtiö aikoo tän vuoden puolella avata. Ideana on tehdä uudentyyppisiä Marimekko-Kioskeja, missä unisex-tyyppisesti kuuluisimpia vintage Marimekko-printtejä on painettu lippiksiin, huppareihin jne. ja tehdä normaalien Marimekkojen mallistojen kylkeen vähän enemmän urbaania street-tyylistä muotia. Nykyäänhän jo näkee esim. Helsingissä todella paljon näitä uusia mallistoja ihmisten päällä (hyvä merkki että uudet täyshintaiset mallistot menee kaupaksi) ja paljon miehiä, jotka käyttää Marimekkoa, vaikka varsinaisesti Marimekolla ei mallistoja miehille ole (jos ei lasketa jotain raitapaitoja ja sukkia mukaan).
Itselläni jäi ainakin tosi positiivinen kuva keskustelutuokiosta ja siitä mihin firma on menossa ja makeita uudenlaisia katu-uskottavuutta lisääviä juttuja siellä on kehitteillä pinnan alla tälle uudelle “milleniaali-instagram-sukupolvelle”. Vähän jäi keskustelusta jopa sellanen kuva, että Marimekko olisi enemmän haalimassa mieskuluttajia asiakkaiksi tulevaisuudessa, vaikka se ei julkilausumissa olekaan yhtiön ydinasiakasryhmää. Paljon kuitenkin jo näkee Helsingissä miesten päällä Marimekkoa tällaisilla “muoti-influencereilla” (esim. JVG, Mikael Gabriel, Stubbin vappukuvat yms.) ja näistä uusista Kioskeista paistaa läpi myös se, että mallistoihin pyritään tuomaan enemmän tällaisia urbaaneja unisex-vaatteita, joita myös miesten on ok käyttää.
ja btw. hyvää pohdintaa muodista sijoituskohteena yleisesti @Iiiks . Varsinkin noiden “milloin joku on ja ei ole cool” -kysymysten haisteleminen on näihin yhtiöihin sijoittaessa tosi tärkeää ja ne voi nostaa tulostasoa/osaketta villistikin lyhyellä aikavälillä. Esim. Michael Kors oli tossa muutama vuos takaperin todella cool (olisko johtunut ehkä Project Runway -julkisuudesta?) ja osake about nelinkertaistui parissa vuodessa. Ytäkkiä se coolius kuitenkin katosi ja osake tuli takasin tonttiin lähes yhtä nopeasti. Kovia on ylä- ja alamäet muodin maailmassa.
Reflektiivisesti ajateltuna multa oli toi kioskihommeli mennyt kyllä keväällä ihan ohi - vaikka mukamas Marimekkohihhuli olenkin.
Nyt on viimein Petrin mainitsemat urbaanit mutta erittäin tyylikkäät ja nuorekkaat - joskin hyvin vaihtareiltaan vajaat mallistot ulkona. Hyvin myynyt verkkokaupasta indikoiden siihen nähden että huppari on oikeasti liki tuplat GANT- huppariin nähden.
Pitäkeehän kiinni lapuistanne.
Ja analyytikolle edelleen sama kuin joskus sharevillessa kun angstasin myynti- suosituksesta; Marimekolle kuuluu preemio- hinnoittelu.
Kävin eilen vaimon kanssa Tapiolan Marimekko-liikkeessä tekemässä vähän Peter Lynch -henkistä jalkatyötutkimusta osaketta varten.
Meillä on jonkin verran Marimekon astioita ja muita kodintuotteita kotona, mutta vaatteet on ainakin vaimon mielestä ollut lähes koko meidän yhdessäoloajan (12 vuotta) aika lailla ”nou-nou”-kamaa. Nyt ihmettelin, kun yhtäkkiä alko vaatteita yks toisensa jälkeen löytymään rekeistä, että ”hei vitsi tää on kiva” ja ”tää on kanssa makee” ja ”Millon Marimekko on alkanut tehdä näin siistejä vaatteita?”…
Myyjän kanssa juteltiin siinä myös tovi ja sillä oli ihan samanlaisia fiiliksiä, että mallistot on nyt alkanut olla todella hyvännäkösiä ja monilta kuluttajilta on tullut samankaltaista palautetta, kun vaimoltai.
Alkaa näyttää stoorin kannalta hyvältä, että uutta yleisöä saadaan käännytettyä brändin pariin.
Ite ostin myös yhdet Marimekko-printtisukat ja ens viikolla olis tarkoitus käydä Mikonkadun liikkeessä katselemassa vähän tätä Kioski-mallistoa ihan livenä, jos sieltä tarttuisi myös mukaan jotain
Seuraavana varmasti tulee boksereita ulos, tai sitten ei koska firma on suoraan indikoinut kääntäen rivien välistä ettei suoranaisia miesten vaatteita tule. Tätä tekstilogoa hitaan varmasti vaan skaalaamaan ns unisex- tuotteisiin. Täähän on äärimmäisen järkevää brändin ja nykykaikaisuuden ja muodinkin kannalta. Miesmies- machoa löytyy kyllä sieltä ja täältä.
Lakkeja hattuja vöitä lompakkoja jne.
Täytyy kyllä nostaa hattua sille, että etenevät näin rauhallisesti vaikka meno on huimaa. Oikein.
Suosittelen kanssa lämpimästi kaikille #marimekko seuraamaan instassa. Hyvää näkyvyyttä trendaamiseen brändillä. Tais muuan kolppikaksikkokin (JVG) vilahtaa näkyvyyttä meiän marimekolle tuomassa tuossa koko kansan (itku)ohjelmassa…
Nyt hiukan myyntipuheen makua .
Itse kävin kulkiessani Keskisen Vesan kyläkaupassa ja Vesalla on laajan valikoiman Marimekko-osasto. Siinä kun tuotteita hiplailtiin, niin väkisin katse pysähtyi hintalappuihin, osassa sky high…
Farkkutakki 250€ jne, ymmärtäisin jos tuote olisi kotimainen, nythän Marit ovat halpamaasta…
Toivon Marimekolle kaikkea hyvää, edelleen ihmettelen miksi Marimekon henkilöstöanti käytännössä karahti kiville, oikein ei oma porukka innostunut.
Johan mä taivastelin hintoja, jotka esim Ganttiin tuplat hupparissa.
Siitä instaan kolmannella kehoituksella katselemaan paljonko Marimekon roitteista ollaan nyt valmiita maksamaan. Sekä myös aktiivista seurantaa verkkiksessä. Takit ovat nyt alessa ja hintahaitari 150-600€.
Mutta hyvä pointti ja kyseenalaistaa terveellä tavalla.
Millaiset arvonmääritysmenetelmät ovat hyviä tällaiselle kuluttajatuotteiden valmistajalle? Katselin tuota P/B-hintaa ja se on aika korkealla. P/E-luku ei sentään ole niin paha.
Toisaalta ei näitä tunnuslukuja pitäisi niin tarkkaan katsoa. Eikös se Buffettkin sanonut, että erinomaiseen yhtiöön voi sijoittaa silloinkin, kun tuntuu hiukan kalliilta.
Marimekon tapauksessa P/B-luku on tosi huono mittari. Tämä johtuu mm. siitä, että Marimekon taseen oleellisin omaisuuserä (eli Marimekko-brändi) ei näy taseen varallisuudessa mitenkään. Jos katsoo muita brändiyhtiöitä, jotka ovat esim. tehneet yritysostoja vuosien varrella, niin ne ovat yritysostojen yhteydessä kirjanneet merkittäviä aineettomia eriä tai liikearvoa taseeseensa ja siksi niillä voi olla matalammat P/B-luvut. Marimekko taas on itse kehittänyt 50-luvulta asti itse tätä brändiä ja panostanut siihen kymmeniä tai satoja miljoonia euroja eikä se näy taseessa mitenkään. Toinen syy on se, että Marimekko kasvaa hyvin ja tekee todella kovaa pääoman tuottoa (ROE 30-40%) , mikä yleensä kulkee käsi kädessä korkean P/B-luvun kanssa.
Marimekossa suosisin paljon enemmän tulospohjaisia kertoimia P/E-lukua, EV/EBITDA:a, osinkotuottoa ja kassavirtamallia, koska yhtiöllä on brändin takia hyvä hinnoitteluvoima ja sen takia tulos on relevantimpi kuin tase. Marimekolla on myös pienen investointarpeen takia hyvä rahavirta, miksi kassavirta on myös olennaisempi kuin tase.
Oli pakko päivittää osaltani tietämystaso Inderesin rapsasta verrokkeihin arvostus. Laahasi 38€ hinnalla jo liki 20% alennuksella ebitdan osalta ja tietenkin hpj Ihamuotilan ”likviparannuksen” jälkeen alennus on entistä kovempi.
Eletään hemmetin mielenkiintoisia aikoja.
Firma on älyttömässä tikissä.
Näinköhän Mikankin ärripurrit Suomifirmojen ostoista pian kääntyy päälaelleen…
Marimekon brändi on vanha ja tase on arvostettu pitkältä ajalta P/B-luvulla 3. Nykyinen arvostustaso on P/B 7,4. Ei kai kysyjä hae mitään likvidointiarvoa tässä, vaan syklisen yrityksen oikeaa arvostusta oman pääoman tuoton poukkoillessa muotivirtojen mukana. Tällöin yhden vuoden P/E antaa helpommin kuvan halvasta yhtiöstä jonkin hetkellisen seikan vuoksi (vrt. Outokumpu 10 €), ilman että yhtiön fundamenteissa olisi välttämättä tapahtunut pysyvä muutos kohti suurempaa tulospotentiaalia. Marimekko on kyllä kyennyt kasvattamaan liikevaihtoaan syklien yli.
Taidan tankata lisää. Kyl olis kuukausi sitten kelvannut jos ois saanut tähän hintaan ja liiketoiminnan puolellahan ei ole mitään tapahtunut. Ainoa on toi hall.pjn myyntien aiheuttama dippi ja siinäkin oli varmaan hinnoista sovittu jo ennen tota marraskuun alun rallia. Salkkuun ja 40iä odotellessa.
Määrätietoisesti ja systemaattisesti on brändiä ja tuotteita rakennettu viime vuodet. Trakki superia. Lisäelementtinä ovat tulossa myös puupohjaiset kuitumateriaalit MM tuotteistoon. Olisikohan noissa mahdollisuuksia seuraavaan kasvupiikkiin. Mikä lie MM osuus ko. raaka-aineen saatavuudessa ja käytössä, kun teollinen valmistus myös Suomessa lähiaikoina starttaa.