Marimekko - Ajatonta suomalaista designia

En ole mistään löytänyt etelä-amerikkaan kohdistuvia suunnitelmia. Minkälaista maaperää sieltä mahtaisi unikoille löytyä? :thinking:

Kovasti kiinnostaa myös pohjoisamerikan tunnelmat.

Marimekon viimeaikainen yritysyhteistyö esim. Adidaksen ja IKEA:n kanssa on kaikkien tiedossa, mutta tiesitkö markkinointidiilistä Belgian keskuspankin kanssa jo kymmenen vuotta sitten? :sunglasses::+1:

12 tykkäystä

Tässä on Raulin etkoilukommentit, kun Marimekko julkaisee Q1-tuloksensa keskiviikkona. :slight_smile:

Marimekko raportoi Q1-tuloksensa keskiviikkona noin klo 8. Yhtiö kertoi Q4-raportissa odottavansa Q1-liikevaihdon jäävän noin vertailukauden tasoon, jonka uskomme tarkoittavan tuloksen heikentymistä. Uskomme Marimekon toistavan koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa liikevaihdon kasvua ja 16–19 % oik. liikevoittomarginaalia.

3 tykkäystä

Raportti ulkona. Ohjeistus toistettiin loppuvuodelle. Liikevaihto ja liikevoitto meni aika mukavastikin yli Raulin ennusteiden. Nettona uusia myymälöitä ei avattu yhtään, vaan myymälät itseasiassa väheni Aasiassa jonkun franchise-yhteistyön uudelleenjärjestelyn myötä. Tuo väheneminen toki on varmasti vain väliaikainen tilanne.

Tukkumyynnin iso kasvu Suomessa ja Aasiassa tekee aika ison osan tuosta liikevaihdon kasvusta ja ainakin Suomen osalta ohjeistavat edelleen, että “Vuonna 2024 tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten ennakoidaan olevan merkittävästi vertailuvuotta pienemmät ja painottuvan selvästi vuoden ensimmäiselle puoliskolle”.

Onhan tuo tietysti heti ensimmäisessä bulletissa mainittunakin, että arvioitua merkittävästi ennemmän kertaluonteisia kampanjatoimituksia tuli jo Q1:llä, eli voi hyvin olla ettei tämä hyvä Q1 sinänsä aiheuta suurempia paineita nostaa loppuvuoden odotuksia. Mutta ainahan se on parempi tietysti näin päin, voi sitten loppuvuonna myydä ihan budjetoimatonta tavaraa!

Ensimmäinen vuosineljännes lyhyesti

• Marimekon liikevaihto kasvoi 7 prosenttia ja oli 37,7 miljoonaa euroa (35,3).
Liikevaihtoa nosti erityisesti tukkumyynnin kasvu Suomessa, kun arvioitua
merkittävästi enemmän kertaluonteisia kampanjatoimituksia ajoittui jo
ensimmäiselle neljännekselle. Myös kansainvälisen liikevaihdon kasvu nosti
liikevaihtoa.
• Liikevaihto Suomessa nousi 8 prosenttia. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi 6
prosenttia, kun sekä Aasian-Tyynenmeren alueella että Pohjois-Amerikassa
tukkumyynti kehittyi hyvin ja lisenssituotot kasvoivat merkittävästi.
• Liikevoitto oli 5,1 miljoonaa euroa (3,8) ja vertailukelpoinen liikevoitto 5,2 miljoonaa
euroa (3,8) eli 13,8 prosenttia liikevaihdosta (10,9).
• Liikevoittoa nostivat erityisesti liikevaihdon kasvu ja suhteellisen myyntikatteen
parantuminen. Korkeammat kiinteät kustannukset puolestaan laskivat liikevoittoa.

30 tykkäystä

V-O muutokset mielenkiintoisia:

Myyntisaamiset väheni :rocketdown:, odotin nousua :rocket:

Varastoon tehtiin kamaa, noh, pitäähän marginaalia olla - mutta silti, 1.79M :thinking:

Viimeinen rivi mahtanee olla jokin oma myyntivelkojen maksu tms, @Rauli_Juva ?

Mixed feelings

1 tykkäys

Täähän oli vähän erikoista kun yhtiö itse ennakoi Q4-raportissa liikevaihdon jäävän viime vuoden tasoon Q1:llä ja nyt menikin heittämällä yli. Silloin tietysti odotuksetkin ylitetään. Mutta hyvä kvartaali kuitenkin, varmaan paljolti myös ajoitussyistä. Kommenttia alla.

Ostovelat pieneni joo, taitaa olla kausiluonteinen tuo asia, kun joulukaudella myydyt tavarat maksetaan Q1:llä. Käyttöpääomaa heiluttanee jonkin verran aina ajoitukset joten yhdestä kvartaalista ei kannata liikaa vetää tulkintoja.

10 tykkäystä

Kieltämättä aika jännä että tukkumyynnin kampanjatoimitusten ajoitus voi tulla yritykselle itselleen ihan parin kuukauden aikajänteellä yllätyksenä.

Mitenköhän noita kansainvälisen tukkumyynnin lukemia pitäisi tulkita? Yhtiö mainitsi Japanin osalta että siellä Q1:lle tuli jonkun verran myyntiä jota odotettiin vasta Q2:lle, eli Aasian tukkumyynnin 16% kasvusta osa on ajoitusteknistä, mutta mitenköhän sitten EMEAn ja Skandinavian aika rajut laskulukemat? Olikohan nekin ihan ajoituksista johtuvia ja odotettavissa, vai onko tässä nyt niin että hyvät lukemat johtui ajoituksesta mutta heikot oli oikeasti heikkoja?

1 tykkäys

Tukkukaupan ajoitushommat on vaikeita, kovin usein joko raportointikaudella tai vertailukaudella on jotain “siirtymiä” johonkin suuntaan ja ne on välillä vähän sekavia, tässäkin siis mielummin huomiota vaikka 12 kk rullaaviin lukuihin.

Raportissahan ei sanottu EMEAn ja Skandinavian liikevaihdon laskusta mitään, vaikka juuri tukkumyynnin osalta niissä oli heikoimmat luvut vuosiin. Yritän tähän saada haastattelussa selkoa.

8 tykkäystä

Webcastissa eli verkkoloitsussa Tiina totesi jep nimenomaan että kertamaksuja tuli odotettua aiemmin.

Nyt kiinnostaisi näiden maksujen määrä - oletus on että juuri se n. 1.3M minkä liikevaihtoylitys oli, näin päättelin TJ:n puheista, mutta varmuus olisi parasta :hugs:

Haastattelua odottaen :eyes:

E: Kiitos Rauli, siinähän se pihvi tulikin haastattelussa :slightly_smiling_face:

Harmi, että en omista enää tätä. :frowning:

Rauli haastatteli upeaa Marimekon toimitusjohtajaa Tiina Alahuhta-Kaskoa. :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:13 Q1:n kuulumiset
01:02 Kertaluonteiset kampanjatoimitukset
02:20 Lakot
02:57 Kansainvälinen myynti
04:32 Kiinan kasvu
06:12 Riskit Kiinassa
07:27 Etelä-Amerikka
08:05 Ohjeistus

10 tykkäystä

Pakko sanoa, että samaa mieltä. Hyvä firma ja kelpaisi olla kyydissä. :slight_smile:

Jatkan seurailua sivusta. Marimekko-päivä on muuten 17.5.

2 tykkäystä

Yhteistyö Uniqlon kanssa jatkuu. Toukokuun alussa on julkistettu uusi kesämallisto.

Osakkeenomistajan näkökulmasta kovin halvalla myyvät vetovoimaista brändiä :sweat_smile:

8 tykkäystä

Ikean kanssa tehty kamppis meni myös Ikean hinnoilla eikä Marimekon :thinking:

Marimekko saa näkyvyyttä tuolla diilillä. Usein nuo Uniqlon vaatteet ovat halvemmissa maissa valmistettuja, kun taas Marimekon mainline valmistetaan Eu-maissa – esim. Romaniassa.

Eli Uniqlo hoitaa hankinnan ja logistiikan. Edes kankaat eivät välttämättä tule Marimekolta. Korkeintaan laadunvalvonta, design ja tällaiset asiat. En näe tässä brändin dilluutiollekaan vaaraa, kun eivät ole käyttäneet tunnetuimpia printtejä mallistossa. Vaikkapa juhlavuoden printti uupuu kokonaan.

Vastineeksi Marimekko saa tosiaan tunnettuutta ja mahdollisesti uusia, brändistä kiinnostuneita asiakkaita, joista voi aikojen saatossa tulla vakioasiakkaita. mikäli tykästyvät muotoilukieleen, printteihin tai brändin tuomaan statukseen.

Uskoisin, että noista Qlon kanssa tehdyistä yhteistöistä on saatavilla jo varsin kattavasti dataa, jota on kertynyt vuosien saatossa. Tämän vuoksi oletan, että kummallekin yritykselle tästä syntyy hyötyjä. :blush:

11 tykkäystä

Raulin kommentti ja suositus:

Marimekko: Hyvä alku vuodelle osin ajoitusten takia - Inderes

“Marimekon Q1-luvut ylittivät odotukset lähinnä tukkutoimitusten ajoitusten takia. Koko vuoden näkymät ja ennusteemme pysyivät käytännössä ennallaan. Nostamme tavoitehintamme 13 euroon (aik. 12,5e), mutta kurssin noustua noin 20 % edellisestä päivityksestämme, laskemme suosituksen vähennä –tasolle (aik. lisää) arvostuksen näyttäessä jo korkeahkolta (esim. 2024 EV/EBIT 17x).”

Aikalailla odotetunlainen kommentti.

9 tykkäystä

Tässä olisi vielä yhtiöraportti Raulilta. :slight_smile: :gem:

Marimekon Q1-luvut ylittivät odotukset lähinnä tukkutoimitusten ajoitusten takia. Koko vuoden näkymät ja ennusteemme pysyivät käytännössä ennallaan.

4 tykkäystä

Arhi Kivilahti on kirjoitellut Marimekosta. :slight_smile:

Vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta Marimekko raportoi hyvää kasvua tasaisella rintamalla. Merkittävin kasvu tuli kotimaisesta jälleenmyyjäverkostosta. Yhtiön toimitusjohtajan Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan Suomen jälleenmyyjien myynti kasvoi kampanjoinnin seurauksena.

5 tykkäystä

Tässä on Almanakan kirjoitus Marimekosta. :slight_smile:

Suomen tukkumyynti selittää yllättävän hyvin kehittynyttä kvartaalia. Suomi kasvoikin tällä neljänneksellä muita maita nopeammin, mikä ainakin itselleni on hieman yllättävää. Kampanjatoimituksia toimitusjohtaja Alahuhta-Kasko kuitenkin luonnehtii kertaluontoisiksi. Kansainvälinen kasvu oli neljänneksellä 6 % luokkaa, mikä sekin on kohtalainen vauhti heikossa markkinassa. Kansainvälisesti pitää myös kasvaa, koska sinne avataan uusia Marimekko-liikkeitä. Ensimmäisen kvartaalin aikana myymällämäärä tosin on laskenut verrattuna vuoden loppuun. Liekö kausivaihtelua vai mitä. Aasian-Tyynenmeren alueen liikevaihto tosin ilahduttavasti kasvoi peräti 22 %. Skandinaviassa ja Euroopassa meni heikommin.

9 tykkäystä

Sijoittaja.fi:ssä on Marimekko viikon osakkeena ja siitä on kirjoittanut Lauri Nikula. :slight_smile:

Pitkässä juoksussa Marimekko tavoittelee selvästi nopeampaa, noin 15 %, vuotuista kasvutahtia pitäen samalla kiinni vahvasta kannattavuudesta. Vaikka kansainvälinen myynti vetää tällä hetkellä hyvin, tulisi myös Suomen toimintaympäristön kohentua, jotta yhtiö pääsee tavoittelemalleen kasvu-uralle. Vuoden 2023 alussa yhtiön johto näki Suomen markkinatilanteen jatkuneen haastavana, ja suhdannetilanne Suomessa on edelleen heikko.

11 tykkäystä

Marimekolta on näemmä tullut eilen tiedote, jossa kertovat järjestävänsä 11.9 pääomamarkkinapäivän, jossa kerrotaan viime CMD:ssä julkaistun SCALE-strategian edistymisestä erityisesti liiketoiminnan ja kasvun skaalaamisen näkökulmasta kv markkinoilla.

4 tykkäystä