Marimekko - Ajatonta suomalaista designia

Näitähä kyseisiä kampanjoita on ollut Keskon liikkeissä ainakin +10 vuotta. Yleisimmin juuri pyyhkeitä ja lakanoita ollut kampanjahintaan. Viime vuosina ei vaan enää ole tarvinnut keräillä leimoja vaan pystynyt suoraan ostamaan kampanjahintaan.

4 tykkäystä

Täälläkin on nostettu Marimekon uutta eli 2.kampanjaa Adidaksen kanssa (Unikko-aiheineinen kampanja).
Adidaksen kurssi on ollut laskussa elokuun alun vaiheilta (tarkka pvm ei muistu mieleen).
Päämarkkinaan kuuluvassa Japanissa taitaa Nike olla suositumpi, ja olisi mukava tietää, miksi kampanjayhteistyöhön valikoitui Adidas.
Käsittääkseni Mekolla on henkilöitä, joilla on aikaisempaa työ- ja yhteistyökokemusta myös Nikeltä.
Tätä kehitystä on kieltämättä äärimmäisen jännittävä seurata!

3 tykkäystä

Eilisestä tallenne :slight_smile:

9 tykkäystä

Riihimäellä tehty Unikko-muraali. Näkyvyyttä katukuvaan.

4 tykkäystä
43 tykkäystä

Based on the guidance revisions we see no need for
changes to our estimates. Our estimates already
reflected growth and margin improvement, expecting
the company to grow by 16% and reach an adjusted
EBIT margin of 17.1% in FY 2021, and as such remain in
line with the company’s new outlook.
As our estimates remain intact and our expectations for
the H2 outlook already were quite positive we retain
our target price of EUR 84 and BUY-rating.

6 tykkäystä

Adidaksen verkkokaupassa on nähtävillä uusin yhteistyömallisto Adidaksen kanssa. https://www.adidas.fi/search?q=marimekko&sort=newest-to-oldest - on kyllä hienoja tuotteita!

10 tykkäystä

"Ohjeistuksen nosto poistaa sen pienen negatiivisen skenaarion, että liikevoittomarginaali jäisi viime vuoden tasolle, ja siksi torstain tiedote oli sijoittajien kannalta positiivinen asia. Tiedotteella myös mielestämme varmistettiin, että loppuvuoden luvut tulevat pysymään vahvalla tasolla. "

7 tykkäystä

Jos katsot miehille suunnattua valikoimaa niin on kyllä surkea.

2 tykkäystä

Marimekon ostajana joutuu olemaan sen verran rohkea, että uskaltaa mennä myös naisten puolelle. Nettikaupassa tää on aika helppoa. Siellä on tuotteita, jotka on markkinoitu naisille, mutta menee yhtälailla miehille. Tietenkään kaikki eivät tätä tiedosta.

Tässä voisi ottaa verrokkina suositun Uniqlo U:n eli Christopher Lemairen ja Uniqlon välisen yhteistyömalliston. Siinä on sekä miesten että naisten mallistot erikseen, mutta osa miesten puolen tuotteista on kuvattuna myös naisille, mutta myydään vain miesten puolella ja on täysin unisex.

Miksi Adidas yhteistyössä ei toimittaisi näin tai sitten laitettaisi tuotteita myös miehille? Mallistojen rennot istuvuudet ovat melko paljon anteeksi antavia sukupuolesta riippumatta.

Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä siitä, että Marimekko on vahvasti naisille suunnattu ja tällä osa-alueella olisi paljon kehitettävää (esim. lisäämällä jälleenmyyjien tietoisuutta siitä, mitkä mallit on myös miehille). Asian olen nostanut esiin aikaisemminkin ja @Petri_Kajaani taisi viimeisen osarin jälkeen tuon kysymyksenä tuoda esille.

Voi hyvin olla, että jossain vaiheessa vaatteita ei enää edes jaotella samaan tapaan miehille ja naisille kuin nykyisin, vaan tulee enemmän sukupuolineutraaleja tuotteita. Tuossa edeltävässä Adidas yhteistyössä oli naisten puolella sellaisia tuotteita, jotka meni täysin miehelle. Tässä uudessa mallistossa niiden tuotteiden määrä on vieläkin suurempi mm. noiden hupparien myötä.

Erään sijoittaja-discordin puolella esimerkiksi tämä naisten kuntosalilaukku herätti paljon kiinnostusta ja moni sen päätyi hankkimaan mm. allekirjoittanut ja useampi kaveri.

Loppuun vielä lisäyksenä, että pidän brändistä ja uudesta yhteistyömallistosta, vaikka oma pukeutumistyylini eroaa siitä, mitä Marimekko keskimäärin edustaa. Todennäköisesti joitakin juttuja tulee ostettua urheilu- tai rennoiksi vapaa-ajan vaatteiksi. Hinnat on normaaliin nähden hyvin houkuttelevia ja Adidas tuo hyvän lisän kokonaisuutta ajatellen.

13 tykkäystä

Ongelma urheiluvaatepuolella on tuo istuvuus jota unisex vaatteilla ei oikein saavuteta, kassit on erikseen. Esimerkiksi tuo musta Unikko “gamo” sopisi suht hillittynä miehiseenkin makuun. Jättää nyt miespuolinen urheileva kansa pois hyvästä yhteistyöstä. Tämä nyt vain oma mielipide.
esim. näin:

2 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kokonaistuotto-jopa-600-prosenttia-marimekon-tiina-alahuhta-kasko-on-vuoden-yritysjohtaja/9b38463f-9286-449c-ae12-b5a3555ce5cc

”Jos et tee virheitä, et ole yrittänyt tarpeeksi”, vakuuttaa Marimekko-konsernin toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko, joka on valittu Vuoden Yritysjohtajaksi 2021.

Ei ole maksumuurin takana.

18 tykkäystä

Tänään hieman laajemmin maksumuurin takana Tiina Alahuhta-Kaskon haastattelua.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilman-virheita-et-ole-yrittanyt-tarpeeksi-marimekon-tiina-alahuhta-kasko-kertoo-mita-on-oppinut-johtamisesta/15d83a39-126b-4088-b32e-aa90c6c4afe7

Laitan pääpointit, tilaajat lukee sitten loput itse.

Vuoden Yritysjohtaja 2021 -tunnustuksen pokannut toimitusjohtaja listaa tärkeimmät oppinsa johtamisesta.
Esimerkillä johtaminen
Näkemyksellinen johtaminen
Asiantuntijoiden johtaminen
Aito johtaminen
Kriisijohtaminen

7 tykkäystä

Olet oikeassa siinä, että yhteistyö on ensisijaisesti suunnattu naisille. Myöskään kaikkia ei voi miellyttää. Olisin toivonut enemmän miehille suunnattuja malleja, mutta kaiken kaikkiaan olen yhteistyömallistoon tyytyväinen, vaikka en kuulu ensisijaiseen kohderyhmään.

Vaikka usein ajatellaan, urheilullisessa vartalossa vaatteen ei tarvitse olla mahdollisimman tyköistuva, vaan myös rennommat vaatteet voivat näyttää hyvältä. Kaiken keskiössä on vaatteiden leikkaukset.

Osittain tätä ajattelua selittää aikaisempi muoti(?), jossa käytettiin liian pieniä ihonmyötäisiä farkkuja ja puristavia paitoja. Tämä ajattelu on erityisen yleistä salilla treenaavien keskuudessa. Ikään kuin tulokset katoaisi sillä, että käyttää vähän rennompaa t-paitaa eikä hauis purista hihaa vasten.

Mikäli on fyysisesti hyvässä kunnossa, myös rennommin istuvat vaatteet näyttää hyvältä. Usein paremmalta kuin niillä, jotka eivät ole fyysisesti hyvässä kunnossa. Tähän voisi laittaa sen Rick Owens lainauksen: “Working out is modern couture. No outfit is going to make you look or feel as good as having a fit body. Buy less clothing and go to the gym instead.”

Rennon vaatteen voi suunnitella niin, että se on tasapainoinen kokonaisuus esim. suurempi vain tietyistä osista vaatteen leikkausta tai siinä on enemmän leveyttä ja pudotetut olkapäät muun kokonaisuuden pysyessä ennallaan, mikä vaatii suunnittelijalta osaamista. Tämä erottaa esimerkiksi oversized fit collegepaidan siitä, että ostaisi tavallisen paidan vain koon tai kaksi normaalia suuremmassa koossa.

Nykyinen muoti on mennyt kohti rennompaa istuvuutta. Pitkälti kyse on makuasioista ja muoti muuttuu. Yhtä oikeaa totuutta ei ole pukeutumisen tai muodin suhteen. Myös rennosta vaatteesta saa vähän vähemmän rennon, ottamalla yhden koon normaalia pienemmän, jolloin vaatteen istuvuus muuttuu vähän vähemmän rennoksi.

Marimekon kaikki tuotteet eivät edusta tätä oversized tai rentoa -istuvuutta. Marimekko on useita kertoja ilmaissut päämäärän olevan tarjota ajattomia ja kestäviä vaatteita.

5 tykkäystä

Tarkoitin aiemmin istuvuudella esimerkiksi lajeja joita nyt Adidaksen mallistoon on tullut.
Tennistä tai pyöräilyä ei hirveän liehuvilla helmoilla voi harrastaa vaikka kohderyhmä ei olekaan suoranaiset ammattilaiset. Olisi melkonen näkyvyysbuusti jos vaikka ammattilaispuolella näitä vaatteita alkaisi näkymään niin miesten kuin naisten puolella.

Sitten kun on käynyt “urheilemassa” voi laittaa sen rennon hupparin.

1 tykkäys

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008305683.html - toimii samalla Marimekko showroomina ulkomaalaisille toimittajille ja some-vaikuttajille :sunglasses:

1 tykkäys

Rami Sainio, Titanium Rahastoyhtiön salkunhoitaja, Helsinki

Marimekko: Lisää . Aika suosii laatua ja designia. Nykymarkkinassa vaadittavaa hinnoitteluvoimaa yhtiöltä löytyy valtavasti.

Juha Kinnunen, Inderesin analyytikko, Sotkamo

Marimekko: Harkitse . Brändillä on vetovoimaa, uudet mallistot myyvät ja kilpailukyky on vahva, mikä näkyy osin myös arvostuksessa.

Henri Huovinen, lehtori ja yrittäjä, Espoo

Marimekko: Osta . Vahva tulosmomentum.

9 tykkäystä

Uudessa Talouselämässä juttua Marimekosta.

Laitan yhden kuvankaappauksen, lopun jutusta näkee tilaajat.

8 tykkäystä

Erittäin hyvältä vaikuttanut Marimekon meno jo pidemmän aikaa. Lapsenlapsen salkussa isoin potti. Kun vaan saisi jo vuoden 2020 osingon maksuun. Se ihmetyttää, että mikä syynä, kun kestää?

2 tykkäystä

Eikö ne maksaneet jo kevällä? Nyt syksyllä oletettavasti tulee tämän vuoden osinko, tai toinen osa siitä, en muista, kun päättävät hallituksessa joskus.

Edit. tai siis tietenkin 2020 osinko vasta syksyllä kun 2019 oli keväällä :sweat_smile:
AAOsinko

Eikös ne viime vuonna Q3 tuloksen aikoihin julkaisseet osinkojen aikataulua, joten ehkä tänä vuonnakin

2 tykkäystä