McDonald's: Burgers, Fries & More

image

McDonald’s - Maailman Suurin Pikaruokaketju

McDonald’s on yhdysvaltalainen pikaruokaketju, jonka perustivat Richard ja Maurice McDonald vuonna 1940 Kaliforniassa. Se aloitti hampurilaisravintolana, mutta laajeni nopeasti franchising-verkostoksi. Kultaisten kaarien logo esiteltiin vuonna 1953, ja vuonna 1955 Ray Kroc liittyi yritykseen, lopulta ostamalla McDonaldin veljekset vuonna 1961.

Nykyään McDonald’s on maailman suurin pikaruokaketju, jolla on yli 40 000 ravintolaa yli 100 maassa. Päivittäin sillä käy yli 69 miljoonaa ja pääartikkeleina siellä on hampurilaiset ja ranskikset.

Yhtiö ansaitsee tuloja vuokrista, rojalteista ja franchising-yrittäjiltä, sekä omien ravintoloiden myynnistä.

McDonald’s on maailman toiseksi suurin yksityinen työnantaja, jolla on 1,7 miljoonaa työntekijää.

Ajatuksia sijoittajan näkökulmasta

Monet yhtiön vahvuudet ovat tuttuja useimmille sijoittajille ja miksei myös riskitekijätkin. :slight_smile:

McDonald’s on maailman suurin pikaruokaketju, ja aika pitkälti sen menestys perustuu vahvaan tunnettuun brändiin ja globaaliin hyvin laajaan sekä vahvaan otteeseen markkinoista.

Yhtiön mahdollisuutena sekä riskeinä on talouden vaihtelut ja miten se onnistuu mukautumaan niihin. Moni makroseikka vaikuttaa yhtiön toimintaan (no ei nyt ole yllättävää), kuten inflaatio ja valuuttakurssit, jotka vaikuttavat kuluttajien ostovoimaan, jos McDonald’sin toiminta ja hinnoittelu sujuvat, niin se on voittaja, mutta nämä vaihtelut voivat myös koitua ongelmaksi, mikäli yhtiö reagoi väärin.

Kuluttajien mieltymykset ja elämäntavat muuttuvat, mutta McDonald’s on sopeuttanut ruokalistaansa eri kulttuureihin sopivaksi ja reagoinut terveys- ja hyvinvointitrendeihin tarjoamalla terveellisempiä vaihtoehtoja. Yhtiöllä on vahva asema, mutta erilaiset isommat trendit voivat pitkässä juoksussa viedä yhtiön negatiiviseen kierteeseen.

Teknologiset innovaatiot, kuten itsepalvelukioskit ja mobiilisovellukset, ovat parantaneet asiakaskokemusta ja tehostaneet toimintaa. McDonald’sin kyky omaksua uusia teknologioita on kilpailuetu, mitä ei välttämättä ole niin muilla.

McDonald’sin on siis kykyä sopeutua eri ympäristöihin ja noudattaa sopivasti säädöksiä vahvistaa sen asemaa alalla. Teknologian omaksuminen on myös keskeinen tekijä yhtiön pitkäaikaisessa menestyksessä.

Tällä hetkellä on tullut vastaan, että yhtiön arvostuskertoimet ovat kohtalaiset sijoittajan kannalta… toisaalta vastakkaisiakin kommentteja on tullut vastaan. Osingotkin kiinnostavat monia… :wink:


Tämä sopii esitettäväksi tähän kohtaan:

https://x.com/DividendTalks/status/1814703718094544930


Sitten vähän lisää lukuja

P/E-luku: 21,08

P/S-luku: 7,03


Lisää lukuja (2023)

17 tykkäystä

Kiinnitin huomiota tuohon twiittiin, jossa kerrottiin yhtiön omistavan hankintahinnaltaan 57 miljardin edestä kiinteistöjä ja käyttöomaisuutta. Poistojen jälkeen niiden arvo taseessa on 38miljardia. En tiedä paljonko käytettyjen rasvakeittimien arvo pitäisi olla, mutta luonnollisestikaan ne eivät ole enää hankintahintansa arvoisia.

Nopeasti asian googlaamalla virallisesta tilinpäätöksestä selvisi myös, että tuostakin jäljelle jääneestä 38miljardin summasta 13,5miljardia oli käyttöoikeuskiinteistöjä, eli taseeseen kirjattuja vuokrasopimuksia. Tonttien arvoa en enää alkanut erikseen penkomaan.

Minusta tuo twiitti antaa väärän kuvan yhtiön kiinteistövarallisuudesta.

5 tykkäystä

Rasvakeittimiä ostetaan jatkuvasti, eli tuo “at cost” vaihtelee kvartaaleittain sitä mukaa kun vanhoja poistuu käytöstä (ja taseesta) ja uusia tulee sisään. Oleellista poistoissa on, että omaisuuserän käyttöikä on asetettu oikein. Jos näin on tehty niin tuon poistojen jälkeisen arvon taseessa voi tulkita niin, että yhtiön omaisuus on keskimäärin siinä kunnossa, että sen käyttöiästä on jäljellä 38/57 = 66,7 %. Kassavirtalaskelmasta voi katsoa paljonko rahaa on kulunut vuosittain tämän omaisuuden ylläpitämiseen (capital expenditures). Usein tämä luku on lähellä poistoja jos yhtiö ei kasva.

2 tykkäystä

9 tykkäystä

McDonald’s myynti laski ensimmäisen kerran sitten vuoden 2020 vuoden toisella neljänneksellä, jääden analyytikoiden odotuksista. Myynnin kasvu on hidastunut kuluttajien karsittua kulujaan hinnankorotusten ja tiukkojen budjettien vuoksi, mutta houkutellakseen asiakkaita McDonald’s lanseerasi Yhdysvalloissa viiden dollarin aterian, ja ensitulokset ovat lupaavia, vaikka vaikutukset näkyvät vasta myöhemmin tänä vuonna, eli ei vielä oikein nyt. Uutuustuotteilla, kuten bacon cajun McCrispy ja “grandma” McFlurry, pyritään myös vetämään asiakkaita.

Yhtiön osake on tippunut noin 15 % tänä vuonna. . Myynti on laskenut Kiinassa ja Ranskassa, ja Israelin ja Hamasin välisen konfliktin aiheuttamat boikotit vaikuttavat Lähi-idässä. Koko maailman myynti heikkeni, ja vaikka yhtiö aikoo laajentaa 50 000 ravintolaan vuoteen 2027 mennessä, niin joka tapauksessa myynnin lasku vanhoissa ravintoloissa on haaste.

https://x.com/EconomyApp/status/1817919613394637058

image


EDIT:

Itse asiassa samaa pohdin kuin @Verneri_Pulkkinen , että jotenkin olisi voinut kuvitella tämän olevan McDonaldsin tilaisuus ottaa “tilaa” kalliimmilta toimijoilta". :slight_smile:

10 tykkäystä

Olli Koposen Tulosviikkosomistuksessa oli myös McDonald, video kelattuna oikeaan kohtaan. Kannattaa toki kuunnella toki koko podi.

4 tykkäystä