McDonald’s - Maailman Suurin Pikaruokaketju
McDonald’s on yhdysvaltalainen pikaruokaketju, jonka perustivat Richard ja Maurice McDonald vuonna 1940 Kaliforniassa. Se aloitti hampurilaisravintolana, mutta laajeni nopeasti franchising-verkostoksi. Kultaisten kaarien logo esiteltiin vuonna 1953, ja vuonna 1955 Ray Kroc liittyi yritykseen, lopulta ostamalla McDonaldin veljekset vuonna 1961.
Nykyään McDonald’s on maailman suurin pikaruokaketju, jolla on yli 40 000 ravintolaa yli 100 maassa. Päivittäin sillä käy yli 69 miljoonaa ja pääartikkeleina siellä on hampurilaiset ja ranskikset.
Yhtiö ansaitsee tuloja vuokrista, rojalteista ja franchising-yrittäjiltä, sekä omien ravintoloiden myynnistä.
McDonald’s on maailman toiseksi suurin yksityinen työnantaja, jolla on 1,7 miljoonaa työntekijää.
Ajatuksia sijoittajan näkökulmasta
Monet yhtiön vahvuudet ovat tuttuja useimmille sijoittajille ja miksei myös riskitekijätkin.
McDonald’s on maailman suurin pikaruokaketju, ja aika pitkälti sen menestys perustuu vahvaan tunnettuun brändiin ja globaaliin hyvin laajaan sekä vahvaan otteeseen markkinoista.
Yhtiön mahdollisuutena sekä riskeinä on talouden vaihtelut ja miten se onnistuu mukautumaan niihin. Moni makroseikka vaikuttaa yhtiön toimintaan (no ei nyt ole yllättävää), kuten inflaatio ja valuuttakurssit, jotka vaikuttavat kuluttajien ostovoimaan, jos McDonald’sin toiminta ja hinnoittelu sujuvat, niin se on voittaja, mutta nämä vaihtelut voivat myös koitua ongelmaksi, mikäli yhtiö reagoi väärin.
Kuluttajien mieltymykset ja elämäntavat muuttuvat, mutta McDonald’s on sopeuttanut ruokalistaansa eri kulttuureihin sopivaksi ja reagoinut terveys- ja hyvinvointitrendeihin tarjoamalla terveellisempiä vaihtoehtoja. Yhtiöllä on vahva asema, mutta erilaiset isommat trendit voivat pitkässä juoksussa viedä yhtiön negatiiviseen kierteeseen.
Teknologiset innovaatiot, kuten itsepalvelukioskit ja mobiilisovellukset, ovat parantaneet asiakaskokemusta ja tehostaneet toimintaa. McDonald’sin kyky omaksua uusia teknologioita on kilpailuetu, mitä ei välttämättä ole niin muilla.
McDonald’sin on siis kykyä sopeutua eri ympäristöihin ja noudattaa sopivasti säädöksiä vahvistaa sen asemaa alalla. Teknologian omaksuminen on myös keskeinen tekijä yhtiön pitkäaikaisessa menestyksessä.
Tällä hetkellä on tullut vastaan, että yhtiön arvostuskertoimet ovat kohtalaiset sijoittajan kannalta… toisaalta vastakkaisiakin kommentteja on tullut vastaan. Osingotkin kiinnostavat monia…
Tämä sopii esitettäväksi tähän kohtaan:
https://x.com/DividendTalks/status/1814703718094544930
Sitten vähän lisää lukuja
P/E-luku: 21,08
P/S-luku: 7,03