Mercedes-Benz - autoalan arvo-osake

Tervehdys kaikille!

Tältä foorumilta puuttuu ketju Mercedes-Benzistä ja yhtiön mielenkiintoisen tilanteen vuoksi sellainen pitäisi mielestäni ehdottomasti olla. Mersu on ollut salkussani jo kolmen vuoden ajan ja olen kasvattanut omistustani säännöllisesti. Tähän alkuun todettakoon, että kiinnostukseni Mercedes-Benziä kohtaan on vain sijoitusrintamalla ja minkäänlainen automerkin fani en ole. On siis hyvin epätodennäköistä, että pihastani koskaan yhtiön tuotetta löytyy, mutta salkussani osakkeet ovat varmaankin hyvin pitkään. Omaan makuuni mersut ovat turhan kalliita kulkineita eikä niiden muotoilukaan ole koskaan silmääni varsinaisesti hivellyt. Tiedostan, etten mieltymyksieni kanssa edusta kansan enemmistöä ja esimerkiksi Suomessa Mercedes-Benz on sekä miesten että naisten unelma-auto. Ohessa Iltalehden suhteellisen tuore graafi asiasta:

Olen sijoittajana arvo- sekä osinkosijoittaja. Yritän etsiä yhtiöitä, jotka kasvavat ja kykenevät nostamaan osinkoaan jatkossakin. Mercedes-Benz osuu tähän kategoriaan muutaman muun autovalmistajan kanssa erinomaisesti (näistä valmistajista ehkä avaan ketjun joskus myöhemmin). Yhtiössä houkuttelee kaksi seikkaa: taloustilanne sekä strategia. Taloustilanteen perusteella Mersu on hyvin matalasti arvostettu yritys. Markkina-arvo on viime perjantain päätöskurssilla vain 79 miljardia euroa. Yhtiö on nettovelaton ja nettokassan koko on 31,7 miljardia euroa. Alla olevassa kuvassa on vuoden 2023 avainluvut:

Mercedes-Benzin p/e on 5,5 ja keväällä irtoava osinko on 7%. Mersu panostaa tuotekehitykseen valtavasti, mutta siitä huolimatta vuodelta 2023 nettokassavirta oli 11,3 miljardia euroa. Kuluvana vuonna kassavirta on ohjeistuksen mukaan 8,5-10 miljardia euroa. Koska kassa on erittäin tukeva ja muutaman tulevan vuoden aikana investoinnit eivät ole räjähtämässä, niin koko kassavirta tullaan jakamaan omistajille osingon ja omien osakkeiden ostojen myötä. Mercedes-Benz on ohjeistanut, että osinko tulee kasvamaan tulevina vuosina. Omien osakkeiden ostoihin taas on allokoitu melkoisen merkittävä rahamäärä. Melko lailla tasan vuosi sitten aloitettiin neljän miljardin omien osakkeiden osto-ohjelma. Tuosta ohjelmasta on vielä 1,9 miljardia euroa käyttämättä ja oletus on, että ohjelma päättyy tämän vuoden kolmannessa kvartaalissa. Tämän jälkeen alkaa kolmen miljardin jatko-ohjelma, joka päättyy toisella vuosipuoliskolla 2025. On siis selvää, että omien ostoja kiihdytetään ja hyvin oletettavaa, että heinäkuun 2025 jälkeenkin osto-ohjelmat jatkuvat. Kaikkiaan valtuutus on toistaiseksi 10% osakekannan ostamiseksi. Ohessa mainitsemani asiat vielä sijoittajaesityksen kalvolta:

Talouslukujen puolesta olen myös pitänyt Mercedes-Benzin strategiaa pääosin fiksuna. Suuri muutos on toki liikenteen sähköistyminen, mutta olen ollut nopeuden suhteen pessimistinen. Mersulla on erittäin vahva asema polttomoottoripuolella ylemmissä hintaluokissa ja tämä markkina ei ole mihinkään lähitulevaisuudessa katoamassa. Nyt tapahtunut sähköautojen kysynnän odotettu kasvukuoppa sataa konservatiivisempien autovalmistajien laariin. Mercedes-Benz on tähän myös reagoinut ja ilmoittanut, että sähköistymisvirstanpylväät siirtynevät puolella vuosikymmenellä eteenpäin: Mercedes siirtää sähköistämistä tuonnemmas – Polttomoottorimallien tuotanto ja kehitys jatkuu | Kauppalehti . Vaikken asiasta ole ollenkaan innoissani, niin oletan, että tuleva Euroopan parlamentti ja Yhdysvaltojen poliittiset kuviot eivät sähköautoilua (tai ylipäätään vihreätä siirtymää) kiihdytä.

Osakkeen omistusaikana Mercedes-Benz on tehnyt kaksi suurempaa strategista liikettä. Ensimmäisten osakkeiden ostamisen kohdalla yrityksen nimi oli Daimler. Kuorma-autopuoli divestoitiin omaan yhtiöönsä ja nimi muuttui. Nämä saamani osakkeet myin nopeasti ja sijoitin ne takaisin Mercedes-Benziin. Toinen suurempi strateginen linja on panostaa katteisiin ja siirtyä enemmän luksusvalmistajaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että halvemman hintapään tarjonta tullaan ajamaan alas. Siirtymä näkyy hyvin myytyjen autojen keskihinnassa. Kun se vuonna 2019 oli 51 tuhatta euroa, oli se 2023 jo 74,2 tuhatta euroa. Strategiaa kuvataan muuten tässä kalvolla:

Tällä hetkellä analyytikkojen konsensusennuste on Marketscreenerin mukaan noin 83,74 euroa. Matalin tavoitehinta on 60 euroa ja korkein on 125 euroa. Arvostuskertoimet ovat matalat muiden eurooppalaisten autovalmistajien kanssa, mutta näkisin (tai toivoisin), että tähän puoleen tulee muutosta. Ei nimittäin näytä ollenkaan siltä, että perinteiset autovalmistajat olisivat surkastumassa tulevina vuosina. Toyotan kurssiin tämä oletus on tämän vuoden puolella jo varsin mukavasti tarttunut

62 tykkäystä

Voisi olla kieltämättä mielenkiintoinen. Toinen ihan kiinnostava on BMW.

Osakkeet on arvostettu aivan pohjamutiin, mutta bisnes on pelittänyt varsin hyvin jos lukuja katsoo ja mielestäni siirtymä luksukseen on oikea strategia. (Ps. kun valmistajien lukuja katsoo niin ei kannata hämmentyä rahoitussegmentin tuomasta velasta - oikeamman kuvan saanee katsomalla industrial-lukuja)

Kiinalaiset tulevat ja itse uskon että sähköistyminen on tulevaisuutta. Mutta Mercedes ja BMW ovat jo saaneet ulos ainakin arvostelujen mukaan hyviä EV-mallejakin.

Ja ehkä tärkeimpänä - näen että noilla suurta on brändiarvoa. Mercedeksellä varmaan yksi arvokkaimmista autoalan brändeistä, taakse jää ehkä Ferrari ja pari muuta. Siinä Kiinalaisten on vaikea kilpailla - luksusbrändin vaatimaa historiaa ei luoda tyhjästä. Eiköhän ne rikkaat kiinalaisetkin osta Mersuja ja Ferrareita. Luksusegmentti voi olla suojaisa paikka alan tyskyissä.

Tärkeintä on toki pystyä tekemään hienoja ja laadukkaita autoja jatkossakin jotka ovat vähintään samalla tasolla haastajien kanssa. Mutta kyllä käsittääkseni siinä on mersun ja BMW:n osalta edelleen onnistuttu.

11 tykkäystä

Brändiarvoja. (En tosin tiedä onko millään tapaa luotettavaa dataa.)

4 tykkäystä

Brändimielessä Mersu on todella halpa. Ulkomuistista BMW:lla oli hitusen paremmat valmistusmarginaalit, mutta näen, että mersulla on enemmän kykyä hinnoitella ylös. Tämä voisi luoda hyötyä myös nykyisille johtotähtikuljettajille, sillä se todennäköisesti nostaisi myös käytettyjen autojen arvoa.

Näen, että Mersu on tällä hetkellä samankaltaisessa tilanteessa, missä Gucci oli ennen Tom Fordia. Laimennetaan brändiä tämänhetkisillä ratkaisuilla.

Jään seuraamaan tilanteen kehitystä. Kiitos ketjusta!

5 tykkäystä

Se vaan tuntuu niistä siltä jos siihen ei ole varaa :wink: :smile: :+1:. Kuin sattumalta huomenna mennään vierailulle Mese museoon kun ollaan Etelä-Euroopasta palaamassa Suomeen, älkää kysykö miksi…
Porsche museoon ei ehditä :cry:.

Minulla ei ole Mersua tällä hetkellä, seuraavaksi taitaa olla, sen verraan toi “Ruotsin”…Håkan sohva ottaa kupoliiin…

4 tykkäystä

Laskiskelin omien osakkeiden ostojen tahtia hieman tarkemmin ja selvää on, että tahdin on moninkertaistuttava, mikäli tavoitteisiin halutaan päästä. Mersulla on hirvittävän havainnollinen sivusto näiden ostojen seuraamiseen: Mercedes-Benz share buyback programme | Mercedes-Benz Group > Investors > Share > Share buyback . Tällainen vastaava saisi olla kaikilla muillakin omien ostelijoilla.

Viime vuonna osakemäärä kutistui 2,7% ja tämä maksoi 1,9 miljardia euroa. Näin ollen prosentti osakekannasta maksoi 700 miljoonaa euroa. Alkuperäisestä osto-ohjelmasta jäi siis 2,1 miljardia ja pian osto-ohjelmaa kasvatetaan kolmella miljardilla, jolloin kokonaismäärä on 5,1 miljardia. Mikäli osakekurssi olisi näillä main kuin se nyt on, niin tällä jäljellä olevalla osto-ohjelmalla voidaan hankkia 6,5-7% osakekannasta. Kokonaismäärä voi siis parhaimmillaan hätyytellä maksimia eli 10% rajaa.

Osto-ohjelmankin vuoksi on kuitenkin mahdolista, että kurssi tulee nousemaan. Sen verran runsaasti osakkeita pitää markkinoilta haalia, että tavoitteisiin päästään. Viime aikoina päiväkohtaiset ostomäärät ovat olleet viiden miljoonan euron luokkaa. Tämä tahti ei voi jatkua, sillä nämä osto-ohjelmat on päätettävä 2.7.2025 mennessä. Tuohon ajankohtaan on jäljellä noin 310 pörssipäivää. Tämä tarkoittaa sitä, että tästä eteenpäin päiväkohtaisen ostomäärän tulee kolminkertaistua 15 miljoonaan, jotta tuo varattu summa saadaan ensi vuoden puoliväliin mennessä käytettyä. Jos tätä peilaa keskimääräiseen päivävaihtoon, niin se on 8% luokkaa siitä.

13 tykkäystä

Tiistaina Mersu julkaisi ensimmäisen kvartaalin tuloksensa, joka oli odotetun vaisu. Mitään positiivista yllätystä ei tullut, joten kurssi pakitti muiden eurooppalaisten auto-osakkeiden kanssa muutamia prosentteja. Mielenkiintoisin anti itselleni oli tuo omien osakkeiden oston aikataulutuksen päivitys:

Tästä päivästä alkaen omien ostoissa pitäisi olla uusi vaihde silmässä. Viiden kuukauden ajanjaksolla osakkeita pitäisi hankkia 1,7 miljardilla, joten päiväkohtainen osto noussee viidestä yli viiteentoista miljoonaan.

4 tykkäystä

Onko kukaan myynyt pari vuotta sitten tapahtuneesta splitistä saatuja Trucks osakkeita?

Itse myin em. osakkeet pois viime vuonna, ja nyt pitäisi veroilmoitukseen löytää noille trucks osakkeille hankintahinta.

1 tykkäys

28 euroa oli avaushinta. Sen itse ilmoitin myydessäni.

1 tykkäys

Edellisviikolla Mersu laittoi omien ostoissa kunnon pykälän silmään. Osakkeita ostetaan nyt noin miljoonan päivävauhdilla, jolloin päiväkohtainen kokonaissumma on ollut hieman alta 70 miljoonaa euroa. Tämä vastaa kolmasosaa koko päivävaihdosta.

Mersun sivuilla tätä osto-ohjelmien seurantaa on parannettu ja nyt näkee eroteltuna kummankin ohjelman tilanteen. Mercedes-Benz share buyback programme | Mercedes-Benz Group > Investors > Share > Share buyback

Vaikka osto-ohjelma toimii vauhdilla, on kurssi ollut laskemaan päin muun sektorin vanavedessä.

1 tykkäys

Teemu Liila ja @Heikki_Keskivali keskustelivat Mersusta ja Bemarista sijoituskohteena :slight_smile:

Tässä jaksossa vertaillaan saksalaisia automaailman legendoja Mercedes Benziä ja BMW:tä sijoituskohteena.

Aiheet:

00:00 Intro 02:40 BMW:n tarina 03:44 Mercedes Benzin historia 08:00 Autoalan kehitys 10:16 Brändien eroavaisuudet 13:52 Yhtiöiden liiketoimintasegmentit 15:19 Autoalan sähköistyminen 17:07 Arvostukset 22:40 Kumpaa Heikki ja Teemu valitsevat kisasalkkuihinsa?

6 tykkäystä

Mielenkiintoinen avaus. Olen itse ollut mukana vuodesta 2020 sillä olen ollut yhtiössä töissä vuodesta 2019 ja 2020 alkaen olen voinut ostaa osakkeita henkilöstöhintaan joka koostuu könttäalennuksesta ja “pre-tax” rahan käytöstä osakkeiden ostoon. Ostaisin näillä ehdoilla melkein mitä tahansa, mutta Mercedes autotehtaana on muutenkin kiinnostava kohde juurikin yllämainituista syistä.
Brändiarvoon kommentoin että ei kannata juuri miettiä kuka Suomessa haluaa tai ei halua näitä autoja ostaa. isoin markkina on Kiina ja siellä Mercedes on ollut 90-luvulta alkaen halutuin brändi, joku voi muistaa miten aikoinaan Nokian johtajia oltiin lentokentällä vastassa S-Klasse-autoilla yms…

P/E-arvo on toki naurettavan halpa mutta niinhän se aika usein syklisillä yhtiöillä tuppaa olemaan. Toisaalta syklisyyden haittoja keskittyminen ylemmän hintaluokan autoihin jonkin verran torppaa; rikkailla on varaa autoihin huonoinakin aikoina.

Tänä vuonna yksi riesa on ollut 48 voltin akkujen toimitusvaikeudet Boschilta, joka on teettänyt tulosvaroituksia ja siirtänyt ko. alihankkijan Ö-kategoriaan. Tästäkin selvitään mutta tälläistä pientä kiusaa voi koska tahansa tulla lisää jossain toisessa muodossa.

Osinko on tuhti ja iso osa koko sijoituscasea. Jos asuisin Suomessa saattaisin jättää koko osakkeen väliin koska Saksa pidättää täydet 25% ja sitä 10% siivua pitäisi paperisodan kautta hakea takaisin ajan kanssa. Koska asun Saksassa menee tuo minun osaltani oikein, mutta tilannetta pitää miettiä uudemman kerran sitten joskus kun maasta muutan.

12 tykkäystä

Liikaa perityn lähdeveron takaisinperinnästä kyllä selviää. Nykyisin hakemus tehdään netissä. Vaikeinta on avata BOP-portaaliin, eli Saksan “oma veroon” - systeemit.

Niin ja aika monen suosimaa Nordnettia ei voi käyttää saksalaisten osinko-osakkeiden säilyttäjänä, mm. Nordea ja Op pystyvät tuottamaan Saksan vaatiman osinkoverotodistuksen.

1 tykkäys

BMW sekä Mercedeksen myynti on laskenut merkittävästi, erityisesti Kiinan markkinoilla.

BMW ja Mini-brändin autojen toimitukset vähenivät 30 prosenttia ja Mercedeksen myynti laski 13 prosenttia, mikä johtuu osittain kalliiden mallien, kuten S-luokan ja Maybachin, heikosta kysynnästä.

Molemmat yhtiöt ovat antaneet tulosvaroituksia ja ne saattavat kärsiä myös kiristyvistä kauppasuhteista, kuten Kiinan mahdollisista tullimaksuista suurimoottorisille tuontiautoille. Sähköautojen kasvu Euroopassa on hidastunut, mutta BMW sähköautojen toimitukset kasvoivat hieman, kun taas Mercedeksen sähköajoneuvojen myynti romahti.

Tämän jutun ei pitäisi olla muurin takana.

https://www.bnnbloomberg.ca/business/international/2024/10/10/bmws-china-sales-dive-30-in-fresh-blow-for-german-carmaker/

2 tykkäystä

Mersulla jäi parisataa miljoonaa käyttämättä kun tuli 10% osakekannasta täyteen. Tais osakkeen hinnan halpuus yllättää yhtiön.

"Viimeiset osakkeiden takaisinostot suoritettiin 29.11.2024 ja osakkeiden takaisinosto-ohjelmat saatiin siten päätökseen.

Molempien ohjelmien toteutuessa saavutettiin kynnys, joka on enintään 10 % vuoden 2020 varsinaisen yhtiökokouksen päättämästä osakepääomasta. Molempien osakkeiden takaisinosto-ohjelmien kokonaismäärä 3.3.2023-29.11.2024 välisenä aikana on 106.933.744 osaketta. Omia osakkeita hankittiin yhteensä 6 803 114 858,09 euron hintaan (ilman satunnaisia ​​kuluja). Hankitut osakkeet pidetään omina osakkeina ja ne on tarkoitus mitätöidä ennen vuoden 2025 varsinaista yhtiökokousta.

Mercedes-Benz Group aikoo pyytää varsinaisessa yhtiökokouksessa vuonna 2025 uusimaan valtuutuksen ostaa takaisin enintään 10 prosenttia osakepääomasta."

6 tykkäystä