Kyllä siinä jatkuvassa kasvatuksessa suurin kärsijä on metsänomistaja. Koneyritysten liikevoitto on nyt vain 2 prosenttia niin ei me niitä poimintahakkuita pystytä avohakkuun hinnalla tekemään jos aiomme yrityksemme pystyssä pitää. Eli ei puunostajan hinta , vaikka kuinka hyvää puuta olisi , niin on takuulla niin paljon pienempi että sillä erotuksella saa taimet jo hyvinkin ostettua ja vielä jää rahaakin. Jos nyt avohakkuuta haluaa välttää niin tekee uudistamisen kaistalehakkuuna missä reuna metsä siementää kapean uudistuskaistaleen. Maan pinta siinäkin on rikottava että siemenet itävät. Luulen että rahapodin metsäkommentaattorilla on kuitenkin aika lyhyt kokemus metsänkasvattajana vaikka paljon metsää omistaakin, on vaan trendin mukana. Itse olen metsänomistaja viidennessä polvessa ja koneyrittäjä. Olen päässyt näkemään niitä vanhoja harsintahakkuun jäljiltä olevia metsäkuvioita ; vanhoja puita mutta vain kuitupuun kokoisia missä kasvu jo loppunut. Parhaat tukkipuut kerätty päältä pois niin jalostus toimii vähän niinkuin väärinpäin kun heikommat alla olevat säästetään. Turvemailla jk : ta pystyy aktiivinen metsänomistaja tekemään jos saha pysyy kädesssä ja hallitsee homman. Eli metsurityönä ja ajo kevyellä kalustolla.
15 tykkäystä