Metso - Edelläkävijä kiviainesten käsittelyssä

Outotec kyntää punaisella.Taisi nousta eilen illasta väärin.Eilenkin oli kova vaihto.

Tuntuu, että Korona tuntuu Outotecissä eniten. Tai mikä sitten onkin, mutta tänään lähes kaikki hesan pörssissä plussalla, mutta Outotec -1,3%.

Kiinaherkkyys. Kiina syö raaka-aineet. Outotec rakentaa ja huoltaa vehkeitä joilla raaka-aineita tehdään. Kiina edelleen ainakin puoliksi sulki, investoinnit raaka-aineiden tuotantoon taatusti aika alhaalla prioriteeteissa.

Ne loput laput jotka vielä olivat plussalla tämän päivän jälkeen tuskin ovat sitä enää huomenna jos jenkkimeno jatkuu loppupäivän samaan tyliin.

3 tykkäystä

Raaka-aineissa on jatkuva kysyntä, niin kauan väki keskiluokkaistuu. Kiina menee korkeintaan hetkeksi holdiin, mutta pitkällä aikavälillä tulevat tarvitsemaan entistä enemmän raaka-aineita. Toisaalta tässä tilanteessa kullan kysyntä kasvaa, en osaa sanoa kuinka paljon Metso Minerals/Outotec hyötyy tästä?

Mielestäni nyt on erinomainen ostopaikka jo yhden vuoden tähtäimellä. Markkinat eivät oikein osaa hinnoitella yhdistymistä, analyytikoiden tavoitehinnat kertovat vähän samaa.

2 tykkäystä

Halpa on osake, mutta sitä painaa se todellinen riski että se on ensi viikolla vielä halvempi, ja sitä seuraavalla taas vielä halvempi. Jokainen itse miettii millä tasolla lähtee täyttelemään salkkua.

1 tykkäys

Eipä kukaan voi ennalta tietää, missä pohjat on. Mikäli uskoo yhtiöön ja on malttia istua position päällä, niin jossakin vaiheessa ne ostot on aloitettava. Itse ajattelin tänään lisäillä maltillisesti Metsoa, jossa itselläni on positio 28,60, toki keskihintaa alentaen. En voi tietää, vaikka olisi alle 20 euron saatavilla myöhemmin.

2 tykkäystä

Kyllä nyt näyttää surulliselta tuo meno outotecillä.Kuukausi pulkkamäkeä ja nyt näyttää kolme euroa todennäköiseltä kun seuraa kauppaa.Kaikki ostaa vain laskevaan kurssiin joten kukaan ei usko nousua.Eilen teki nokiat kun hex oli reilussa nousussa mutta outo laski yli prosentin.Olin täysin väärässä eilisessä arveluissa että nousu alkaa.Pörssin kovin laskia ja kuka jaksaa kahta vuotta odottaa kun vielä yhdistyminenkin sotkee .

3 tykkäystä

Ei tuosta kannata lannistua. Nousua voi joutua hetken odottamaan, mutta Metso Outotec tulee olemaan vahva tekijä normaalitilanteessa. Nousu voi olla ihan yhtä nopeaa kuin laskukin. Vähänkään pidemmällä aikajänteellä katsottaessa Metso Outotec on omasta mielestäni erittäin hyvä sijoitus. Itse olen odottavalla kannalla, kunnes tilanne rauhoittuu. Turbulenssia on liikaa minulle juuri nyt.

9 tykkäystä

Osaako joku sanoa miksi Metso pärjää Koronan kourissa paremmin, kuin Outotec. Tälläkin hetkellä Metso tänään plussalla 0,73% ja Outotec -2%? Outotec kuitenkin pudonnut muutenkin selkeästi enemmän. Tavoitehintoihin nähden Outotecillä kuitenkin enemmän kasvuvaraa.

3 tykkäystä

Rehellisesti sanottuna, en tiedä. TA voisi antaa vastauksen, mutta ihan oman jaksamisen vuoksi en katsele chartteja liikaa longien osalta (n. -20% pataan Outotecin osalta, @Bansku ja @rahpak, kärsin todellakin teidän kanssa, oisko vertaistukea tarjolla :wink:). Käsittämätön teurastus kyllä :confused:

8 tykkäystä

Metsossa shortteta otettu kiinni, Outotecissa York Capital kasvattanut aika messevän shortin viime viikkoina, viimeisen ilmoituksen mukaan noin 3,5 prosenttia osakekannasta. Tämä varmasti yksi syy.

4 tykkäystä

Jokin syy shorttaukseenkin on.Inders kirjoitti konepajojen kiina ja korona suhteesta.Outotec ja kargotec kärsii vähemmin ja laskee eniten.Kone kärsii mutta on korjannut kurssinsa eikä sitä shortata.

2 tykkäystä

Vahvempi omistajuus ehkä Metsossa, Cevian capital mukana. Parempi osinko, joka tosin tässä tilanteessa ei paljon paina, koska kurssit heiluvat niin paljon. Rahastot ehkä haluavat Nelesiä suoraan Metson kautta, koska niiden kuitenkin sitä hankittava!? Pelkkiä arvauksia siis minulla :slight_smile:

Lisäys: Osinkohan toki on vain rahansiirtoa yritykseltä omistajien taskuun, mutta koska fuusio on niin lähellä niin Metson vahva osinko on yhtä lailla Outotecin omistajien taskuista pois. Ok, myös tulevan Nelesin taskuista :slight_smile: Outotecin osinko 0,43 e muutoskertoimella 4,3, Metson 1,47 e.

1 tykkäys

Juu harvoin tuollaisia shortteja nyt syyttä kasvateta :slight_smile:

Kannattaa ottaa Outotecistä kiinni, jos tänne meinaa sijoittaa…

jep, tuntuu vaan korvien välissä ikävältä tällaiset yli 3% laskupäivät, kuten tänään. Ajattelin joskus -15% sitten, että ei se nyt enää laske :slight_smile:

2 tykkäystä

Mitään teknistä supporttia Outotecissä ei ole enää ennen isoa figuuria (4), viimeisestäkin fibosta läpi mikä näillä kantturoilla.

1 tykkäys

2008 alkaen Outotecia seuranneena ja vaihtelevin painoin mukana olleena on pakko todeta että kyllä ne shorttarit ovat monesti myös metsään ovat menneet, kuten aikanaan UBS. Täällä Helsingin reunapörssissä Outotecin volatiilin osakkeen shorttaamista käytetään varmasti myös hedge-mielessä jonkun, kenties stabiilimman verokkiyhtiön long-position suojaamiseen.

Se on totta että isojen poikien betitkin joskus menee metsään. Toisalta hyvä muistaa että nämä isot pojat myös usein istuvat huomattavasti paremman informaation päällä kun tuularit. Mitä Outoteciin tulee niin veikkaan et se korjaa vasta kun York Capital lopettaa myymisen, sen verran iso positio, että se päivä lähenee.

2 tykkäystä

Voisko tätä Yorkia vähän avata. Miksi myyvät juuri nyt, ja kuinka paljon on osakkeita?

1 tykkäys