Metso - Edelläkävijä kiviainesten käsittelyssä


On tuossa vielä jonkin verran matkaa Fib 0.236 tasolle 3.912, noin 9.5%
Lähin daily-tason support löytyy 4.060 eli sama kuin psykologinen 4.

7 tykkäystä

Viime kesäkuun low:sta se on tässä…

Edit: tarkoitin viimeistä “virallista” fibotasoa, tuota sun mainitsemaasi en pidä enää sellaisena.

Tuo UBS:n case oli siinä mielessä vastaava esimerkki että oli lopulta muiden vetäytyessä lyhyenä yksin ja myi lisää laskeviin kurssiin, muistaakseni jopa kolmosen alle v. 2016. Itse tankkailin kolmosen alta reippaasti salkkuun siitä kurssi nousikin sitten parhaimmillaan yli 8€. Shorttien purku kesti UBS:llä kauan ja ihan varmasti otti seikkailusta isosti takkiin. Tilanne voi olla kokonaan toinen tällä kertaa. Näkisin että jos lyhyenä vain yksi merkittävä taso niin voiko sillä olla sellaista tietoa mitä muilla isoilla shorttaajilla ei ole. Olisin vielä enemmän huolissani jos koko armeija olisi yhtiön kimpussa. Siltikin Outotecin kanssa pitää olla valppaana, mutta myös riittävän rohkea.

Mielenkiintoista, miten määritellään virallinen fibotaso?

1 tykkäys

Outotecin kurssihistorian perusteella suuret laskut ja nousut eivät yllätä.

Silti edelleen sitä mieltä, että yhdistymisen myötä tästä tulee täysin erilainen yhtiö ja tällä hetkellä uutta yhtiötä saa Outotecin kautta selvällä alennuksella.

3 tykkäystä

38,2/50/61,8… Tuosta sun chartista ei ihan selvinnyt mistä olit vetänyt sen :slight_smile:

Edit: ihan samalla tavalla sinäkin olit piirtänyt sen mutta tuo sun mainitsemasi taso on kyllä 76.4 eikä 23.6 jos nyt pilkkua halutaan viilata.

Sun Fibosta puuttuu tasoja, jos et ota huomioon kuin nuo kolme.
Low on asetettu vuoden 2016 helmikuulle, koska sen jälkeen tehtiin tämän hetkinen ATH 8.530
Jos pidempi aikajänne on tarkastelussa tulevaisuuteen, niin nämä on kuitenkin vielä merkittävät paalut. Jos lyhyempää aikaväliä tarkastelet, niin silloin voi tietysti pelkkää viime vuotta käyttää.
Silloin näkökulma pitää kuitenkin kääntää ylösalaisin ja katsella laskutrendin kautta


Mutta voidaan jatkaa TA-ketjun puolella, niin ei sotketa fundaihmisten ajatuksia.

4 tykkäystä

Juu ei sotketa, sovitaan vaan, että ollaan eri mieltä asioista… Tekninen analyysi on siitä jännä et siitä voi olla montaa eri näkemystä. Mutta selvennyksenä miten minä ajattelen tuota (jos ei selvinnyt), viime kesäkuun low-tammikuun high. Olisi tietysti voinut käyttää myös viime tammikuun low:ta jolloin 61.8 fibo 4.17ish. Mun mielestä täysin irrelevanttia käyttää tuota mainitsemaasi aikaväliä fibojen nappaamiseen kun osake on tullut kolmoseen käytyään 8.5, siis kaikkien fibotasojen läpi… Mut jätän tämän tähän :slight_smile:

2 tykkäystä

Sentään metso outotec ei ole tässä inderesin raportissa todettu olevan isossa riskissä kiina keskittymän takia, konepajojen osalta. Nyt vaan pitää tässä luisussa fokusoida taas ajatuksia.

  • loppuuko kaivosteollisuus maailmasta coronan takia. Ei.
  • Onko metso outotec riskissä mennä konkurssiin parin heikon kvartaalin takia. Ei.
  • Jääkö metso outotec kilpailijoiden jalkoihin koronan aikana? Ei, myös muut kärsivät.
  • Väheeneekö kaivosteollisuus? Investoinnit kyllä. Mutta vain vähäksi aikaa. Raaka-aineiden tarve pitkällä tähtäimellä on vain kasvavaa.

Ikävähän se on katsoa luistattelua varsinkin kun pohjiin saattaa olla matkaa, mutta itse saatan vielä tehdä hölmöt ja alentaa keskihintaa siinä vaiheessa kun tunnelin päässä rupeaa näkymään valoa. Olen tällä hetkellä 2/3 tehnyt outotec ostoistani mitä alunperin suunnittelin, välillä jo mietin että jätän viimeisen osan kokonaan tekemätttä, mutta se oli väliaikainen hömpötys :sweat_smile:

Inderesin video vähän itsellä taas rauhoitti mieltä metso outotecin kannalta. Tuntuu, että liikaa piiskaa saanut koronan takia, mutta Q1 odotellessa… silloin varmaan saamme lisää tietoa vaikutuksista :sweat_smile:

7 tykkäystä

Koskas tuo yhdistyminen sitten virallisesti tapahtuu?

Kesäkuussa muistaakseni

4 tykkäystä

Viime vuoden puolella uutisoitiin: “Yritysjärjestely on tarkoitus toteuttaa vuoden 2020 toisen neljänneksen aikana”, mutta jostain luin, että mahdollisesti kesäkuussa

5 tykkäystä

30.6 käsittääkseni.

1 tykkäys

20.3. on yhtiökokous. Siellä varmaan joku kysyy koronan vaikutuksista.

1 tykkäys

Outotec on teknisesti juuri tärkeällä fibonacci tukitasolla 4,20€ (8.53€ huippu ja 2,86€ pohja) tai 4,19€ jos käyttää huippuna 6,344 ja pohja sama 2,86€ mutta kuitenkin tuon 4,20€ pitäisi olla vahva tukitaso.

Oli karmea lasku tänään huh huh mutta positio avattu hintaan 4,20€ katsotaan pitääkö tukitaso vai joutuuko stoppiin vetämään.

4 tykkäystä

Täällä yksi longipossan omistaja voi jo vähän pahoin :nauseated_face: Pitäisi pitkälle pystyä katsomaan, mutta näillä tasoilla tulee mieleen, että oon missannut jotain todella pahasti kun lasku ei vaan tunnu loppuvan. Tässä tilanteessa edelleenkin pääoman allokaatio (longit/treidit) pelastaa omalta osaltaan paljon, mutta voi prkl kun sattuu tietämättömyys/tiedon puute. Tulee mieleen @Sauli_Vilen kertomus Bullero-podista, jossa seurattu osake vaan halpenee halpenemistaan, eikä mitenkään ymmärrä sitä mitä ei ole ymmärtänyt tai tajunnut kun omiin silmiin case näyttää niin hyvältä/halvalta (tai molemmat samanaikaisesti). Eikä nyt olla edes lähelläkään finanssikriisin kaltaista tilannetta…

10 tykkäystä

Joo on todellakin murjottu Outoteciä raskaasti nyt lähiaikoina, aiemmat erät olen stoppiin vetänyt kun ei ole lasku loppunut. Jokunen päivänsisäinen treidi onnistunut joten voitolla kuitenkin kaikkiaan Outotecistä mutta pitempään salkkuun tarkoitus poimia nyt.
Kyllähän se tuo corona varmasti nyt on ollut tuo laskun aiheuttaja eihän liiketoiminnassa ole tapahtunut muutoksia tietääkseni ja yleinen laskumarkkina niin mukana lasketellaan

5 tykkäystä

Ostin tänään lisää, täytyy vaan luottaa omaan näkemykseen. Jos aina seuraa markkinoiden reaktioita, saa korkeintaan indeksin tuoton.

3 tykkäystä

Juuri näin. Ei tän helppoa kuulu olla, mutta ihmetys on kyllä suuri. Harkitsen todella pientä lisäystä, as in 10% lisäystä positioon, sen enempää en viitsi ihan allokaatiosyistäkään laittaa yhteen lappuun kiinni, mutta halpa tämä kyllä on, mikäli omaan näkemykseen (ja nykyiseen päivittämättömään Inderesin näkemykseen) on uskominen.

7 tykkäystä

Mä koitin hakata päätä seinään Metsolla aika kauan. Tein pari pientä treiditappiota ja yhden nollille sain kun otti kissapomppua.

Se mitä voin tuoda keskusteluun, vaikka treidaamisessa olen umpisusi ja ta:ssa, vertaisin Metso Outoteccia yhteen yhtiöön jolla on kaksi osakesarjaa.

Jos painat toista osakesarjaa (esim Raision v ja k tms), toinen seuraa täsmälleen perässä.

Toki likviä on molemmissa eri tavalla, mutta ajatus sama kun mietitään shorttipositioita.

1 tykkäys