Mistä löydätte ideanne sijoittamiseen / sijoituksiinne?

Mietin tuossa, että mistä kaikki löytävät ideoita sijoittamiseen ja sijoituskohteiden valintaan. Mitä tietolähteitä käytätte ja mistä löydätte ideoita sijoittamiseen? Tehdään vähän laajempi pohdinta kuin sijoituskirjallisuusketju tästä. Oman ideointini voi jakaa kahteen osaan - yleisempään sijoitusfilosofian ja -strategian ideointiin ja sitten konkreettiseen sijoituskohteiden poimintaan:

Yleinen sijoitusfilosofia ja ideoita strategiaan

  • Warren Buffetin vuotuiset kirjeet ja haastattelut
  • Seligsonin Phoebus-blogi ja osavuosikatsaukset
  • Sijoitus- ja ammattilehdistö
  • Sijoituskirjallisuus

Konkreettisemmin osakkeiden (ja rahastojen) etsiminen ja poiminta

  • Itseään parempien sijoittajien suora peesaaminen (yritys poimia rusinat pullasta toisten salkuista)
  • Itseään parempien sijoittajien ajatusmallien soveltaminen omaan osakepoimintaan (ideat tulevat milloin mistäkin)
  • Omien ideoiden testaaminen itseään parempien sijoittajien salkkuihin peilaten
  • Itseään parempien sijoittajien neuvoista vaarin ottaminen
  • Ideat lehtiartikkeleista
  • Aiemmin myös Seeking Alphasta poimittuja ideoita
  • Aiemmin myös keskustelupalstoilta poimittuja kohteita
  • Oma aktiivinen etsintätyö ja seulominen (käytän lähinnä rahastoihin)
  • Top-down -etsiminen, toimiala->yritykset->yhtiön valinta

Kuten yltä huomaatte, on minulla tietty punainen lanka yleisemmällä tasolla sijoittamisessa ja se selkenee pikku hiljaa ajan kuluessa. Sen sijaan sijoituskohteiden etsintä ja valitseminen on vähemmän systemaattista ja aika opportunistista, eri sijoitukset ovat tuleet hyvin erilaisista lähteistä.

Itseään parempien sijoittajien (omalla kohdallani heitä on pari, Anders Oldenburg ja Warren Buffett) kuunteleminen ja jopa suora peesaaminen ovat osoittautuneet aika hyviksi sijoituksiksi, samoin omien ideoiden peilaaminen (esim. Harvian kohdalla luottamustani lisäsi eräiden tahojen mukana olo suurimpien omistajien listalla). Puhtaasti oma seulonta ja top down -jutut ovat toimineet hyvin vaihtelevasti, samoin Seeking Alphasta ja palstoilta keksityt ideat.

Jatkoa ajatellen olisi hyvä selkeyttää osake- ja rahastopoimintaa, että siinäkin olisi jonkinlainen punainen lanka. Ja tietysti oppia koko ajan ja kehittyä yleisemminkin.

14 tykkäystä

Itse aikoinaan aloitin seuraamalla trendejä ja etsimällä jo tunnettuja mutta rämpiviä firmoja. Pelaaminen oli ja on iso juttu joten noin 6 vuotta sitten googletin vain listan firmoista jotka ovat pelialalla rautapuolella mukana ja törmäsin AMD. Ostin sitten sitä kun halvalla sai. Myin myös ihan liian halvalla jo ajat sitten.

Faija on iänkaiken puhunut vedystä ja sen potentiaalista. Kun tuntui että interwebsistä jopa vähän alkoi kuulumaan uutisia niin googlettelin vety-firmoja ja löysin NEL. Ostin sitten sitä noin puolitoista vuotta sitten.

Verkostoituminen on myös aina hyvä juttu ja aikoinaan Nordean saunaillassa minut tutustutettiin Bitcoin nimiseen juttuun… Kurssi oli silloin noin 2usd.

Tässä “hyvät” poiminnat, huonoja onkin sitten kymmeniä.

Sen sanon, että olisinpa nimenomaan tähän foorumiin törmännyt paljon ennen 2020…

4 tykkäystä

Listailen “tulevia” trendejä joita tulee vastaan arkielämässä /töissä/foorumeilla töissä sittenlueskelen aiheista ajankuluksi.
Prosessi on yleensä
trendi/aihe tulevaisuuden näkymät »
firmojen kartoitus »
top firmojen analyysien tarkastelu (käytännössä mitä analyytikot on joskus tuumailleet, oma taito ei riitä)

Ja sitten haaveilu

4 tykkäystä

Hyvä ketjun aihe. Sparrailu tukee ja kehittää tekemistä sekä parhaassa tapauksessa antaa lisäbuustia omaan sijoittamiseen.

Oma filosofia on lähtenyt liikkeelle sijoituskirjallisuuden kahlaamisesta sekä Inderes ja muiden sijoitusfoorumien/podien aktiivisesta seurannasta. Eri sijoitustyylien tutkinta on antanut itselle eväät mikä sopii parhaiten minulle ja minkälaista strategiaa noudattaa. Kirjallisuudesta mainittakoon Seppo Saario - Miten sijoitan pörssiosakkeisiin ja Heikki Keskiväli - Tähtäimessä osakkeet.

Rahastot ja osakkeet valikoituvat oman strategian kautta, jossa pyrin hyödyntämään itseä kiinnostavia megatrendejä sekä maailmanlaajuista hajautusta. Osakepoiminta koostuu pääosin kiinnostavista kasvuyrityksistä. Joskus saatan ottaa siivun käännettä tekevästä yrityksestä, jos positiivista suoriutumista on havaittu ja tulevaisuuden suunta alkaa hahmottua.

Lähteinä seurantaan tulee käytettyä yritysten omia nettisivuja/somekanavia, kauppalehteä, inderesiä ja sijoittaja.fi sivuja. Suorat osakepoiminnat tapahtuu Helsingin pörssistä. Myös Lynchmäistä paikan päältä bongailua tulee harrastettua.

2 tykkäystä

Pohdin megatrendejä ja niiden alatrendejä. Väestö ikääntyy - lääkeyhtiöt, lääkintälaiteyhtiöt - kuulokojeet, silmänpainemittarit. Uusiutuva energia - aurinko, tuuli, ydinvoima, geothermal, vety. Kaupungistuminen - hissit, jätteiden kierrätys, rakennusyhtiöt, sähköautot ja akut. Tutkin megatrendejä googlettamalla, esim how to invest in lithium / renewable energy / vertical farming. Muita hakusanoja tiedon hankintaan 3D printing, blockchain technology, AI. Tuloksena on iso joukko lähinnä amerikkalaisia pörssiyhtiöitä, joita voi sitten tutkia tarkemmin. Suosituksia osta/pidä/myy saa ilmaiseksi. Itse kirjoitan googleen vaikka “factset consensus medtronics”.

Hyviä sivustoja ovat esim CNN busines, WSJ, Barrons, marketwatch, marketscreener,oilprice, fuelcellsworks. Enemmän saisi irti, jos maksaisi jollekin tällaiselle sivustolle.

Itse olen innostunut vetytaloudesta ja ostellut näitä yhtiöitä pitkään salkkuun. Vastapainona yritän pitää tuttuja luotettavia yhtiöitä esim Sampo, Fortum yms jotta salkun riskitaso ei nouse pilviin. Hei, cloud technology kannattaa googlata :smiley:

6 tykkäystä

Olen vasta tänä syksynä aloitellut omaa sijoittajan “uraa”. Hirveän paljon tuntuu olevan opittavaa, ja monta kertaa tullut todettua, että voi kun olisin aloittanut jo aikaisemmin. Täällä tulee luettua foorumia, kuten näkyy (tämä on muuten ensimmäinen oma viestini - merkkipaalu kai sekin). Lisäksi talousuutisia Kauppalehdeltä (ne kun kuuluu ilmaiseksi Nordean palveluun), ja toki Internetistä muutenkin itseäni kiinnostavia asioita ja uutisia tulee luettua. Ideoita on tullut paljon enemmän, kuin mihin löytyy ostovoimaa. Toistaiseksi tullut ostettua lähinnä kotimaisia osakkeita sekä Applea, koska uskon sen jatkavan tehokkaasti jatkossakin (varsinkin Apple Siliconin tulon myötä). Tärkeimpinä vinkkilähteinä mainitsisin itselleni (ainakin tässä vaiheessa) siis seuraavat:

  • Inderes - analyysit, InderesTV ja tämä foorumi
  • Kauppalehden talousuutiset
  • Muut talouteen, teknologiaan ja elämään yleensä liittyvät uutiset

Jatkossa varmaan tulee lisää idealähteitä, kunhan tietämys kasvaa. Kiitos kuitenkin jo nyt kaikille tämän foorumin henkilöille hyvistä kirjoituksista ja ideoista, sekä koko Inderesin porukalle mahtavasta sivustosta ja palvelusta! :pray:

11 tykkäystä

Minä ainakin ostin joitain vuosia sitten ajatuksen digitalisaatioon vääjäämättömästä etenemisestä ja olen sitä pitänyt ohjanuorana omissa sijoituksissa, että toimialaansa digitalisoivat ja distruptoivat toimijat ovat hyviä kohteita ja samoin itsessään ohjelmistoyhtiö ja it palvelukin täten.

2019 loppuvuodesta alkoi tuntua, että uusiutuvat ja vety alkaa lyödä läpi ja halusin siihen mukaan ja päädyin erittäin laajaan hajautuksen aloittaen erikoisosaajista ja laajentaen tuuleen ja aurinkoon ja sitten myös isompiin pelureihin.

Lisäksi väärinhinnoitellut osakkeet kelpaavat. Mm. Olen nyt tankkereissa mukana hiukan, kun mielestäni ne ovat liian halpoja.

Mulle digitalisaatioon hyödyntäjäksi kelpasi esim kamux omalla sektorillaan.

Muita esimerkkejä talenom, qt, efecte, basware, jne. Toki hankintahinta kin on minua kiinnostanut ja alan muu dynamiikka.

2 tykkäystä

Hyvä avaus! Jakaisin oman tiedon keräämisen kahteen eri osioon. Strategiaan ja osakkeisiin. Strategiaan panostan jatkuvasti, osakkeisiin vähemmän. Syy tähän on, että salkkuni sisältää suurimmaksi osaksi niitä osakkeita mitä haluan omistaa. Vaihdan omistuksia keskimäärin harvoin (ostan kerran-kaksi kuussa ja myyn vain jos on syytä). Tästä syystä käytän suurimman osan osakepoiminta ajastani itseni kouluttamiseen. Tällä tavoin pyrin siihen, että olen tietoinen riskeistä ja teoriassa tiedän miten toimin eri skenaarioiden tapahtuessa. Käytännön voi sitten oppia vain kokemalla. Välillä käy mielessä, että onko järkeä käyttää niin paljon aikaa opiskeluun jos ei kerran hirmu aktiivisesti osta ja myy, mutta toisaalta elän siinä toivossa että tämä tukee myös työuraani. Ainakin toistaiseksi työnantajani arvostaa luku intoani ja olen lukemastani jonkin verran hyödyntänyt töissä.

Tietolähteet strategiaan:

  • Kirjat: Kirjoilla on varmasti suurin merkitys harrastuksessani. Aloittaessani osakesijoittamisen luin paljon perusteoksia sijoittamisesta. Tällä tavalla uskoin saavani hyvät pohjat. Nykyään luen enemmän psykologiaa, päätöksen tekoa, henkilöitä, yrityksiä ja strategiaa käsitteleviä kirjoja, jotta oppisin analysoimaan yrityksiä ja omaa tekemistä paremmin. Kaikki kiinnostavat bisneskirjat menevät. 60-70 sijoitus/bisneskirjaa nyt luettu.

  • Podcastit: Kuuntelen aika paljon podcastejä. Koen, että ne pitävät aika hyvin ajantasalla siitä mitä tapahtuu. Kuuntelen mielelläni ulkomaalaisia Invest like the best, The knowledge project ja The investors podcastiä. Kuuntelen toki muitakin, jos aihe tai haastateltava henkilö kiinnostaa. Kotimaisista tietenkin Rahapodi ja Inderespodi

  • Artikkelit/memot: Yritän lukea kaikki Morgan Houselin artikkelit ja Howard Marksin memot. Ne ovat erittäin arvokkaita minulle. Parhaat artikkelit ovat sellaisia jotka kestävät aikaa ja etsin juuri sellaisia jotka tarjoavat tietoa joka ei heti vanhene. Lisäksi luen mielenkiinnolla Nomad Invest kavereiden kirjoituksia ja heidän jakamia linkkejään.

  • Uutiskirjeet: Muun muassa Farnam Street, Abnormal Returns, Warren Buffet watch, The investors field guide. Välillä näistä löytyy todella mielenkiintoista luettavaa.

  • Twitter: Last but not least, twitter on erinomainen paikka löytää mielenkiintoisia artikkeleita tai kirja vinkkejä. Suosin kuitenkin sellaista tyyliä, että kaikesta voi kiinnostua ja voi alkaa lukemaan, mutta mikäli sisältö ei parin minuutin jälkeen ala oikeasti kiinnostamaan, jätän sisällön aika nopeasti kesken. Muuten sisällön määrään tukehtuu.

Tietolähteet osakkeisiin:

  • Inderes: Analyysi ja foorumi. Poimin täältä lähinnä ideat, joko analyyseistä, muiden kirjoituksista tai sitten yritän systemaattisesti aakkosittain tutustua kotimaisiin yrityksiin, jotta oppisin ainakin mitä yritys tekee, miten se on erityinen, onko sillä kilpailuetua ja millaista tulosta se tekee.

  • Yrityksen omat sivut: Heti jos kiinnostun jostain yrityksestä ja olen lukenut raportin ja silmäillyt foorumia aiheesta, siirryn yrityksen omille sivuille. Sieltä tietenkin IR-puoli ja viimeiset raportit, mutta mielestäni on myös mielenkiintoista tutkia sivun muuta sisältöä.

  • Kauppalehti: Selaan fyysisen lehden läpi lähes joka päivä. Yritykset ja analyysi kiinnostaa, muu KL sisältö ei minua hirveästi innosta. Mielestäni liikaa kohinaa, mutta niinhän suurin osa uutisista ja se on pääsääntöisesti uutisten tarkoitus.

Tässä olivat pääkanavat omaan toimintaani. Koska tällä hetkellä sijoitan vain kotimaisiin osakkeisiin, niin se rajaa jonkin verran sitä mistä poimin tietoa. Ulkomaille sijoitan rahastojen kautta, joten jätän siinä analysoinnin muille.

Mikä voisi olla mielenkiintoista, olisi jos Inderesissä olisi mahdollisuus pitää jonkinlaista sijoituspäiväkirjaa/blogia. Seuraisin mieluusti monen käyttäjän sisältöä ja ajatuksia. Se mahdollistaisi vähän syvemmän pohdinnan kuin sen mitä yleensä jaetaan “Mitä sinulla on salkussa” -ketjussa. Olisi myös mukavampi lukea kun monen “mikrobloggaajan” sisältö olisi kerättynä samassa paikassa. Nyt en oikein aktiivisesti jaksa lukea sijoitusblogeja kun ne ovat jakautuneet milloin minnekin internetiin. Tämä toki vain idea, jolla varmasti myös huonoja puolia :joy:

11 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemuksia sijoittaja.fi palvelun sisällöstä ja hyödyllisyydestä? Olisi kiinnostavaa kuulla. Toki sieltä voi koekuukauden ottaa käyttöön nimellisellä hinnalla mutta ‘real-life’ kokemukset kiinnostaisivat minua - ja ehkä muitakin.

1 tykkäys

Erään vipin takaisinmaksuna saadut Elisan osakkeet herättivät mielenkiinnon marraskuussa 2017. Tiukasti säkki päässä ostelin osakkeita Nordnetin aloittajaetujen innoittamana vaikka rahastot olisivat olleet parempi aloittelijan valinta.
Nyt pääpaino siirrettynä hyvän ROE:n osakkeisiin ja uusiin sijoituksiin tutkin tavoitehintoja.
USA-boomin alettua löysin vihdoin tavan saada sieltäkin tavoitehintoja, mutta parin päivän työllä tuli vain kolme pomintaa :confused:

BTW: Möhlimisestä huolimatta salkku 30% kumuloivasti plussalla

1 tykkäys

Tasaista seurantaa toimialoja ja isoja joukkoja firmoja. Välillä joku pulju jää vähälle huomiolle ja hinta laskee perusteetta. Usein aika helppo upottaa rahaa alaan, jonka uskoo olevan vakaa tai kasvava ja kannattavasta firmasta pyydetään kohtuullista hintaa.

Parhaat pickit on kuitenkin löytynyt niinä sessioina kun on vaan alkanut käymään pörssilistaa firma firmalta läpi, ensin katsoen nopeasti voiko firma olla ikinä kiinnostava (voin ymmärtää yrityksen toimialasta jotain ja firma esittää järkevän strategian) vai meneekö suoraan roskiin ja sitten perkaa tarkemmin läpi firmoja joiden strategiasta tykkää.

2 tykkäystä

Jotkut mainitsevat ohimenen USA:n tavoitehinnat ja suositukset. Saatu maksullisista palveluista?

Itsellä koko ajan auki Tipranksin ja CNNmoneyn ennustesivut omissa välilehdissään. Vastaan tulleet tikkerit tsekkaan TR:ssa että ovat “strong buy” (=parhaiden 5%:n siivussa) ja CNN:ssä katselen upsideprosentteja (TR näyttää vain dollarit). Noihin siis editoin oikean tikkerin.

AMZN - Amazon.com Inc Forecast - CNNMoney.com

Onko näistä tavoitehinnoista ja suosituksista keskustelualuetta?

2 tykkäystä

Käytkö katsomassa Kanadan listoilta Mission Ready Solutions Q1. Liikevaihto 66 MCAD, kun 2020 koko vuotena 105 MCAD. Muutkin luvut melkoisia. Tämä ei ole sijoitussuositus.

3 tykkäystä

marketscreener dot comista saa aika näppärästi tavoitehintojen jakauman ja historian.

1 tykkäys

Itse en lue sijoittamiseen liittyvää kirjallisuutta, mutta ihan hyvä konsti seurata hetkittäisiä paniikki uutisia, joita työnnetään markkinoille. Sitten vain poimii osakkeita salkkuun tilapäisten notkojen pohjilta. Nykyään kun markkinat reagoi hetkessä, kun tietoa on saatavilla nopeasti ja kauppaa voi tehdä vaikka saunan kuistilta.

2 tykkäystä

Komppaan Nousun nostoa. En itse varsinaisesti treidaa, mutta kovimmat tuotot 0-1kk horisontilla on itselle tullut siitä että olen ostanut osakkeita joiden kurssi notkahtaa liian voimakkaasti kun jotain uutisia tulkitaan pahimman kautta ja ihmisillä paukkuu stopparit vahvistamaan alamäkeä.

Oman salkun omistusten kaventaminen ja laajan seurannan loppuminen on johtanut siihen, että enää ei ole välttämättä pokkaa vetää liipasimesta kun jokainen positio on jo valmiiksi liian suuri ja sille etten omista jotain osaketta on todennäköisesti jokin syy. Q2-raporteissa Tattooed Chef otti ihan huolella alamäkeä. Firmalla oli ihan oikeita haasteita, mutta ne haasteet eivät olleet sellaisia jotka haastaisivat sijoituskeissin kasvutarinassa → lyhyen välin nousua metsästäneet painoivat laitaan. Aattelin että ostan jossain vaiheessa lisää, mutta eipä nuo lyhyen horisontin spekuloijien poistuminen oo ikinä painanut hintaa viikkoa, paria pidemmälle :frowning:

Lyhyen horisontin poistujille vois melkein olla oma seurantaketju. Se on jotenkin hämmästyttävän helppo tilanne, mutta vaatii sen että tietää ettei pudotus johdu siitä että rapsa on oikeasti huono, joten ei se ilmaista rahaa ole.

2 tykkäystä

Tässä uuden yhtiön etsiminen on hyvinkin ajankohtaista, kun kohta tulee sopivasti käteistä metsätuloista ja salkku on järkyttävän keskittynyt. Vaikeus on vaan siinä, että ei tule mieleeni mitään. Tämä pörssilistan tutkiminen voisi olla oikeasti hyvä lähestymistapa!

Tosin eka vielä vähän odottelen, tulisiko Fazer pörssiin, jos tulee niin pitää tutustua tarkemmin yhtiöön, se voisi olla Harvian jälkeen seuraava tällainen todella mielenkiintoinen tapaus. Mutta sen toki näkee vasta tarkemmin tutkimalla, mikäli se nyt edes tulee pörssiin.

Edit: näköjään tykkään nautintoa tuovista asioista, molemmat ovat varsin nautinnollisia yhtiöitä :smiley:

3 tykkäystä

Maksan satakunta euroa vuodessa Nanalyze-yhteisölle ja seuraan heidän neuvojaan ostaessani amerikkalaisia teknologiaosakkeita. Niiden kurssit ovat laskeneet viime aikoina, mutta se lienee väliaikaista.

2 tykkäystä