Mitä sinulla on salkussa?

Oma salkku muodostunut 3 vuoden sijoittamisen aikana seuraavanlaiseksi:

Kamux 23%
Smart eye 18%
Sampo 17%
LeadDesk 8%
Sievi Capital 7%
Efecte 7%
Nel 7%
Scorpio tankers 6%
Cash 8%

Tarkoitus pysyä näiden kyydissä niin kauan kun tarinat etenevät oikeaan suuntaan.

15 tykkäystä

Juurikin näin. Erittäin hyvän näköinen eri toimialoille hajautettu osinkopainoitteinen salkku. Yhtiöt myös vakaita ja laadukkaita. :ok_hand:Nimesi kuvaa strategiaa hyvin :smiley:

2 tykkäystä

Laitanpas tähän vielä yhden näkökulman, eli kuinka kauan arvopaperit ovat olleet salkussani. Vaikka tykkään pitkistä pitoajoista niin maailma muuttuu, tuotevalikoima paranee ja salkku elää. Aloitin kuukausisäästämisen v. 1998 Odin Norden -rahastoon ja niistä ajoista on tultu kauaksi. Alkupään sijoituksista jäljellä on vain Seligsonin Phoebus-rahasto, johon aloin sijoittamaan heti 2001, kun rahasto perustettiin. Kaikki muut paperit ovat vasta 2010- ja 2020-luvuilta. Matkan varrella on ollut kymmeniä eri arvopapereita salkussa, tällä hetkellä ovat nämä:

image

23 tykkäystä

Päivitystä puolentoista kuukauden takaiseen salkkutilanteeseen. Tämän päivän jälkeen jakauma on seuraava:
kuva

Qt Groupia, Fortumia ja Wärtsilää olen tässä välillä myynyt pienet erät. Kokonaisuudessaan salkusta poistuivat Nokia sekä pienimmät omistukset, Innofactor ja Aktia.

Ostoslistalla on ollut Sampo, Nordea, Smart Eye, Arocell, joihin tehty lisäyksiä. Näistä Smart Eyen osakemäärä lähes tuplattu ja se onkin nyt noussut niukasti kolmanneksi suurimmaksi omistukseksi Fortumin ja Nordean rinnalle. Muihin pieniä lisäyksiä.

Uutena mukaan ovat tulleet Tokmanni sekä EVO, joista jälkimäinen nousi melko nopeasti omistusten keskikastiin.

Tällä hetkellä tekisi mieli napata ainakin lisää Tokmannia sekä hypätä Kamuxin kelkkaan, mutta silloin pitäisi myydä jotain. Jos näin tapahtuu, niin ensimmäisenä karsintalistalla olisivat siinä tapauksessa Wärtsilä ja Metso Outotec. Toisaalta myös nuo ETF:ien osuudet ovat suhteessa sen verran pienet, että niistäkin voisi varoja irroittaa. Saa nähdä…

10 tykkäystä

Tässä tämän hetken OST-salkkuniOST 4.12.2020

12 tykkäystä

En jaksa yhdistää kahta salkkua mutta

AOT:
Metso 13%
Nordea 21%
Neles 4%
Nokia 28%
Vincit 18%
Rahasto Nordea Smart 15 16%

OST:
Finnari 23%
Fortum 22%
Nio 18%
Sampo 26%

OST hankin maaliskussa ja ostin suuren osan silloin, eli keskihinta noissa kyllä alhaalla.

8 tykkäystä

AI-firmoille on olemassa oma ketju:

@Johannes_Sippola tai @Verneri_Pulkkinen voisi siirtää viestin sinne :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Vielä riittää luottoa Smart 15:een? Sen performointi maaliskuussa ja sen huono nousu verrattuna yleisiin indekseihin ei kyllä ainakaan omaa luottamusta kasvata.

3 tykkäystä

Done @Winston, viesti siirretty! :slight_smile:

4 tykkäystä

No joo ei riitä, se on tuolla, en ole myynyt poiskaan mutta kk-säästämisen olen lopettanut. Pitäisi myydä, mutta tappiolle siitä jää. Ellei vielä nousisi sitten.

Mitenkäs muuten mp tästä mun salkusta?

Olen sijoitellut eri rahastoihin jo yläasteikäisenä, ne on edelleen mulla OP:ssa ja jatkan niiden kk-säästämistä hamaan tappiin (Suomi ja Amerikka indeksi). Osakkeisiin olen aloitellut vasta 2018 alkaen.

2 tykkäystä

Eipä itellä ole montaa vuotta kauempaa kokemusta. Parit ekat vuodet meni oman sijoitustyylin ja strategian löytämiseen, rahastoilla yms. aloitettiin, josta riskisempiin sormet ristissä sijottamiseen ja lopulta nykyiseen kasvuosinko tyyliin.

Eipä nuissa omistuksissa sinällään ole mitään moitittavaa, kunhan sopii omaan sijoitustyyliin/tavoitteeseen.

3 tykkäystä

Eikö Nordea kannattaisi veivata OSTille? Jos siis on osinkotykkinä sulla.

1 tykkäys

Laitetaan tänne taas päivitystä vaikka ei mitään hirveän dramaattista ole tapahtunut. Osakepaino on noussut 104,7%.

Faronin osuus on noussut takaisin samaan millä ajettiin päin WHO pettymystä, mutta heti samana päivänä pettymykseen myynnillä säästyin vielä sitä seuranneelta n. 20% laskulta. Lisäyksen perustelut kävin läpi Faronin ketjussa. Saas nähä jos jaksan laskea sille jonkinlaisen markkinapotentiaalin vielä.

Laitetaan tähän vielä “sitä saat mitä mittaat” -hengessä kuvaajat salkun jakaumasta. Aiemmin sijoitusstrategia ketjussa hahmottelin niin tavoitteena jakaa sijoitukset kolmeen kategoriaan, Biotieteet, Kasvu & Teknologia ja Yleiset niin transformaatiohan alkaa aina mittaristosta :slight_smile: Nyt myös sain vihdoin excelit valmiiksi että nordnetin Tapahtumat ja laskelmat exportin viemällä google formsiin muodostuu automaattinen yksinkertainen salkkuraportti. Seuraavaksi vielä kun jaksaisi koodata automaattisesti päivittyvän päivittäisen TWR-tuoton. :nerd_face:

10 tykkäystä

Aloittelijan salkku muokkaantunut nyt tällaiseksi. Nyt tuntuu, että alkaa olla sellainen, ettei tee mieli myydä mitään pois. Kahootia pitäis saada uudelleen salkkuun ja Zaptecia sekä Greenlanea lisäillä. Osakkeissa kaikki 100%.

EVO n. 24% (kh. 660)
Smart Eye n. 19% (kh 130)
ZignSec n. 10% (kh 19)
Zaptec n. 9% (kh 22)
Plug Power n. 9% (kh 9,2)
Greenlane Renewables n. 8% (kh 1,17)
Alibaba n. 6%(kh 262)
NEL n. 5%(kh 19)
Peptonic n. 4%(kh 1,90)
Aker Wind n. 4%(kh 5,4)
Arocell n. 2% (kh 2,90)

30 tykkäystä

Tulipahan illan päätteeksi ”piirakka” tehtyä. Salkkujen tiivistys jatkuu lähiviikkoina ja lisäillään panoksia Top-10 yhtiöihin…

5 tykkäystä

No ehdottomasti, mutta alappa myymään, maksamaan myyntivoitoista verot ja ostamaan takasin.

Tämä rivi Ishares Msci World 16%, on kuitenkin USA 65,56%.
Jos kaipaat lisää USA altistusta Handelsbanken USA indeksi on hieman pienemmillä kuluilla kun tuo Nordnet USA. Indeksi on hieman eri, ESG screenattu mikä on ainakin historiallisesti ollut tuottoisampi.

3 tykkäystä

Tuo MSCI Worldin osuminen USAa:n on kyllä aivan totta ja ehkä se tuo riittävästi USA-painoa mukaan.

Kiitos paljon avusta ja vinkistä koskien Handeslbanken Usa Indeksiä! Täytyy tutustua tuohon ja tehdä mahdollinen siirto. :ok_hand:

Mä oon myymässä Handelsbankenin USA ja Eurooppa indeksit pois tän vuoden lopussa, koska melkein kaikki muut rahastot on tuottanet 1,5-3x näihin verrattuna viimeiset 2 vuotta. Tosin otan pienet voitot niistä talteen (+20-25%) ja alan katella niille euroille uutta ostokohdetta.

2 tykkäystä

Vasta viimeisen parin vuoden aikana olen alkanut kiinnittämään muunkin kuin asuntovarallisuuden keräämiseen huomiota. Tämä toisaalta on mahdollistanut puskurivarojen keräämisen tulevia isompia hankintoja varten.

Pari vuotta sitten tuli aloitettua suorilla osakehankinnoilla. Tällöin termit kuten, sijoitussuunnitelma, allokointi, riskinsietokyky ym. olivat täysin vieraita. Tämä on opettanut paljon ja sen takia onkin “kiva” nähdä tämä listaamattoman yhtiön osakkeet omassa sijoitussalkussa muistuttamassa realiteeteista. Jää nähtäväksi realisoituuko tämä sijoitus ikinä tuotoksi ja jos realisoituu, millä aikajänteellä. Nyt se on muistuttamassa virheistä: älä ryhdy sellaiseen mistä et ole varma tai mistä et ole valmis kantamaan riskejä. Onneksi tämä yritys on hyötynyt koronasta, kun toimii lääketieteen alalla. Näille osakkeita en ole kuitenkaan omaan kaaviooni antanut käypää arvoa.

Ensimmäiset suorat pörssiosakkeet hankin juuri ennen koronan jyrkkää alamäkeä. Onneksi menin kevyesti markkinoille sisälle ja alamäen alettua uskalsin ja pystyin hankkimaan osakkeita myös koronadipistä “alennuksella”, jolloin sain alennettua keskihintoja siten, ettei nyt tilanne ole tuntunut niin kamalalta missään vaiheessa. Nyt myöhemmin ajateltuna, pörssiin olisi voinut sijoittaa enemmänkin, mutta kaiken kaikkiaan olen nykytilanteeseen tyytyväinen. Tarkoituksella olen jättänyt muiden ytd-käyrien seuraamisen, koska muuten vain harmittaisi. Joistakin kevään hankinnoista olen jo luopunut, kun olen todennut sietäväni jonkin verran enemmän riskiä (myös OST:llä kasvuyritysten muodossa) ja kun huomasin, että tietyt yritykset syystä tai toisesta eivät sopineet portfoliooni.

Tulevan vuoden aikana tarkoitus olisi edelleen kasvattaa OST:n pääomaa ja tiivistää yhtiöiden määrää sekä erityisesti allokoida varallisuutta ainakin (Atlantti-)valtameren toiselle puolelle - todennäköisesti rahastojen kautta, kun aikaa ja osaamista ei ole riittävästi. ETFiä haluaisin suosia, mutta niiden kustannukset per ostos tulevat tässä kohtaa, huomioiden kuukausittain sijoitettavat varat, vähän turhan kalliiksi, jolloin aktiivisesti hoidetut rahastot kohtuullisin kuluin on mielestäni parempi vaihtoehto. Turhan Suomi-keskeisesti vielä ollaan liikkeellä.

Omalta osaltani kiitokset foorumin jäsenille - ilman tätä salkkuun ei kyllä olisi löytynyt Kuuttia eikä kyllä Solteqiakaan! Pieni panos myös Smart Eye tehtynä. Rohkeus Revenion ostamiseen tuli myös aktiivisten jäsenten kautta, kun yrityksen potentiaalia ymmärsi paremmin. :blush:

16 tykkäystä