Mitä sinulla on salkussa?

Tai siis kiittää Kö? Vai miten se meni. Riippuu kai vaimon fiiliksistä sitten vastauksen jälkeen, ero tulee joka tapauksessa?
Mut mennäänkö takas yhteen?

Pelottaa, jos se sanoo joo. En uskalla kysyä. :pleading_face:
Unohdetaan tämä optimointi. :grin:

Ehkä hajautus on tässäkin parasta. Suoria osakesijoituksia lapselle sekä osakesäästötilille, että arvo-osuustilille. Unohtamatta sitä, että enenevissä määrin omalle arvo-osuustilille, mistä voi pitkin matkaa lahjoittaa lapsille verottajan sallimat määrät. Tällöinhän nuo “tulevaisuuden toivot” ei rellestä kaikkia säästöjä, kun tulee 18v mittariin. Tällöinhän hankintahinnaksi tulee luovutus hetken hinta, jos malttavat säilöä vuoden saamiaan. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että osakkeiden lahjoituksen rinnalla voi tehdä myös suoria rahalahjoituksia sallittujen rajojen puitteissa?
Toisaalta, kukapa tässä tietää mitä huominen tuo tullessaan… eletään tässä hetkessä ja pyritään tekemään viisaita päätöksiä kunkin tilanteen mukaan.

3 tykkäystä

Suorat rahalahjat tulevat usein halvemmiksi. Monessa pankissa maksat siirroista suolaisesti.

Mitä tahansa teetkin, jälkikasvu on varmasti tyytyväinen, kun sijoitat heidän tulevaisuuteensa.

2 tykkäystä

Eipäs tuo edellinen tilanne kovin pitkäikäinen ollut. :grinning:
Sehän meni viikonloppu excel jumpaksi. Rakentelin exceliin “speksin” tulla pois noista eläkesalkun korkorahastoista osakerahastoihin. Molempiin eläkesalkkuihin valittu 5kpl osakerahastoja, joihin tulevina viikkoina/kuukausina lisätään osuuksia. Toki excel kertoo myös sen, jos jokin noista osakerahastoista vaihtuu toiseksi.
Siirsin myös parin prossan verran käteistä arvo-osuustilille, joten siltäkin osin piirakassa voi pientä uudelleenjärjestelyä tulla ensi viikolla. Isot pojat on tuolle Kamuxille luvanneet hyvän Q3-rapsan, joten sen lisäys vähän polttelis. Berkshire Hathaway on toinen, mihin tekisi mieli pientä lisäystä tehdä.

2 tykkäystä

Kiitoksia vain, tuli tervetullut olo! Mielellään vastaanotan avaimen valtakuntaan, tai jos en vielä avainta saa niin ketterästihän minä sieltä ikkunastakin sisälle kömmin :face_with_hand_over_mouth:

3 tykkäystä

Päivitystä viikon takaiseen.

Eläkesalkuissa pientä vekslausta sijoituskohteiden ja myöskin pari prosenttia siirretty korkorahastoista osakerahastoihin.

Omaan osakesalkkuun piti hankkia Kamuxia ja Berkshire Hathawayta. Kamuxin osto toteutui. Berkshiren Hathawayn eurot “lipsahti” Pieneen ruotsalaiseen Peptonic Medical AB nimiseen yritykseen.

Vaimon ja lasten salkuissa pysytty suunnitelmassa ja hankittu viikottaiset pikuerät rahastoja.

2 tykkäystä

Terve, Ensimmäinen viestini palstalle.
Oma sijoitusurani lähtenyt liikkeelle pari vuotta sitten.
Tällä hetkellä salkkuun eksyneet seuraavat suuruusjärjestyksessä. Salkun tuotto on ollut mielestäni kohtalainen tässä vaiheessa kiitos Talenomin, johon luottoa edelleen. Myös muihin pidemmällä aikavälillä.

Talenom
Sampo
Nordea
Aallon group
Titanium
Kamux

Mitä mieltä olette tästä. Kaikki neuvot otetaan vastaan.
Kiitos.

11 tykkäystä

Aallon ryhmää lukuunottamatta samat osakkeet löytyvät myös mun salkusta, eli kyllä toi mun silmään ihan hyvältä näyttää :smile: kumpi voittaa tilitoimistomarkkinoilla, Talenom vai Aalto? Vai riittääkö molemmille kakkua jaettavaksi

Mielenkiintoinen ketju!

Oma salkku näyttää tällä hetkellä tältä:
Orion 36 %
Sanoma 22%
Nokia 12 %
QT 10 %
Sampo 10 %
Stora 10 %.

Lisäksi sijoitusasunto ja rahastosijoituksia.

3 tykkäystä

Uskoisin, että lähivuosille riittää. Talenomin loppuvuosi ehkä mietityttää, johtuukohan liian suuresta painosta salkussa😀. Muutenkin hajauttaminen tässä nyt mietinnässä.

1 tykkäys

Aika vahvasti salkun yhtiöiden liiketoiminta on kotimarkkinoihin painottunut kieltämättä. Mutta niin on kyllä minullakin :thinking:

Tavoitteena on ollut biitata indeksia ja pitää salkun hajautus vähäisenä. Yleensä noin 3-8 osaketta ollut salkussa.

Tällä hetkellä se näyttää tältä:

Remedy 45%
Admicom 32%
Qt 9%
Intel 2%
Käteinen 12%

Intel on ensimmäisiä omistuksia ja noin pienen erän myyminen olisi typerää kulujen takia joten olen antanut osinkojen juosta ja samalla toimii kivana muistutuksena mistä kaikki aikanaan alkoi :smile:

4 tykkäystä

Riippuu varmaan mitä tarkoitat. Talenomilla on valmis resepti olemassa ja kokemusta yritysostoista ja melkein varma onnistuminen niissä, sillä voivat varmasti olla tehokkaampia kuin melkein mikä vaan ostokohde? Arvostus myös sen mukainen. Aallon Group vois joskus olla hyvä kakkupala talenomilla tai jos kasvaa ja saa teknologisesti kehitettyä, niin silloinhan on paljon tehostumisvaraa.

1 tykkäys

Stoppareiden käytön harjoitus siivosi salkkua melko perusteellisesti viikon takaiseen nähden.

Sinänsä olen tyytyväinen myllerrykseen, mitä salkussa tapahtui. Jotenkin ollut nyt keveämpi olo, kun osakepaino pienenä. Vahva aikomus pitää käteispaino korkeana ja osakepaino pienenä myös tulevat viikot.

Qt ja Genovis olivat ainoat, joissa jäi harmitus stoppareiden aktivoituessa. Qt:n hommasin jo takaisin aavistuksen pienemmällä hinnalla, kuin myin. Genovis kerkesi karkaamaan myyntihinnasta sen verran, että sen takaisinhankinta on jäänyt vielä haaveeksi. Toivon mukaan sen nousu jossain kohdin vähän yskähtää, niin voisi harkita takaisinostoa.

2 tykkäystä

Itse en ole stop loss-toimintoa ottanut käyttöön, koska pidän sitä kaksiteräisenä miekkana. Ymmärrän hyvin sen tärkeyden treidaamisessa, mutta empiirinen havainnointini pitkän salkun rakentamisessa ei täysin tue sen käyttöä.

Viime syksyn Lehdon romahdus 7,3 tasolta 5,3 tasolle oli niin raju, että luultavasti stopparista ei olisi ollut hyötyä tai ihan tuurista kiinni, mihin stoppari asetettu. Wärtsilän ja Nokian renkaiden palautumiset romahduksesta taas ovat välillä niin äkkinäisiä, että osakkeet lähtevät salkusta eikä niitä sillä haavaa saakaan takaisin halvemmalla. Toki riippuu myös paljon siitä, kuinka aktiivisesti seuraa markkinoita. Itse teen paljon kauppaa OMX25-yhtiöillä ja niissä tappionsieto alkaa olla -15% luokkaa. Esim.Nordeassa olin onnekas, kun luovuin yli 10% tappiolla 6,7-6,8 tasolla ja ostin takaisin 5,4-5,5 tasolla.

Viestini ei välttämättä kuulu tähän ketjuun, mutta kun kerran nuo stopparit tulivat esiin🙂

Lisäys vielä: Sentimentti Helsingin pörssissä on kyllä ollut pitkään jokseenkin aneeminen eli luultavasti suurimmassa osassa tapauksista olisi ollut hyvät mahdollisuudet ostaa stopparin myymät osakkeet halvemmalla takaisin.

Lisäys 2: Salkkuraportti vielä: Sampo 56,5%, Altia 16,7%, Nokian renkaat 16% ja käteinen 10,1%.

3 tykkäystä

2 tykkäystä

Mikä firma on tuo genovis?

Tuolta kahlaat ketjun läpi ja suodatat olennaisen, niin saat hyvän kuvan Genoviksen taipaleesta viime kuukausilta.

Minulla tämmöinen salkku:
Hoivatilat 12%
Nokian renkaat 8%
Revenion group 7,5%
Talenom 7,3%
Kamux 6,9%
Remedy 6%
Neste 4,7%
Olvi 4,5%
Harvia 4,4%
Fortum4%
QT4%
Nokia4%
Terveystalo4%
Telia 3,2%
Loput sijoitukset ulkomaisiin osakkeisiin joita en listannut :slight_smile:

8 tykkäystä

Ihan hyvin defensiivisyyttä, ei pitäisi olla hätää, vaikka taantuma tulisikin🙂

1 tykkäys