Mitä sinulla on salkussa?

Sijoitustausta vasta 4kk pituinen… Osakesalkku on muodostunut seuravaanlaiseksi :

kuva

( Huomiona, ei olla all-in vaan käteispaino suhteellisen suuri edelleen. Osakkeiden lisäksi varoja hajautettu muutamaan rahastoon ja ETF:ään )

Kaivataan suoria kannanottoja / kommentteja! Foorumi on osoittautunut hyödylliseksi tiedonlähteeksi, joten suuret kiitokset panoksestanne :pray:t4:

24 tykkäystä

Salkku alkaa pikkuhiljaa kehittyä ja kaikenlaista hölmöä on tullut viimeisen vuoden aikana (ja aiemminkin) tehtyä, mutta vihdoin alkaa sijoittamisen taustalla olla oikeaa strategiaa. Tältä foorumilta on löytynyt huomasti neuvoja ja vinkkejä, eikä salkun osakkeiden osalta ole mitään yllättävää:

image

Perusteluni salkussa oleville osakkeille ja rahastoille:

Harvia: Salkun uusin tulokas ja ensimmäinen, jonka kohdalla olen oikeasti tutkinut yritystä, sen markkinoita ja tulevaisuuden näkymiä yhtään kunnolla. En vielä osaa perustella ostoja esim. osakkeiden tunnuslukujen kautta, joten aika mutuiluahan tämä vielä on. Uskon kuitenkin Harvian kohdalla hyvään kasvuun tulevaisuudessa ja näen omistavani osakkeet pitkään.

Sampo: Myönnän suoraan, että tämä on hankittu aika puhtaasti Inderesin mallisalkun ja muutaman päivän foorumin lukemisen jälkeen. Täytyy tutkia asiaa enemmän, jotta voin selittää edes itselleni miksi se on salkussa. “No kun kaikilla muillakin” ei vaan ole tarpeeksi hyvä selitys.

Fortum: Tätä yritystä sentään ymmärrän ja koska sähkön kulutus maailmassa tulee olemaan yhä tärkeässä roolissa tulevaisuudessa, mielestäni energiasektorilta pitää jotain salkusta löytyä. Esim. sähkön näen olevan suurelta osin se, jonka avulla liikenteen päästöjä vähennetään. Digitalisaatio ja automatisointi ovat myös tälle hyviä ajureita. Ehkä Uniperista vähän ristiriitaiset tunteet, sillä vihreä energia taitaa olla tulevaisuudessa kovempi juttu.

S-rahastot: Näitä perustelen tällä hetkellä helppoudella, joitain vuosia sitten halusin aloittaa jostain ja S-pankin käyttäjälle nämä olivat erittäin helposti saatavilla.

Tällä hetkellä osakkeet ovat OST:llä ja rahastot ostettu S-pankin kautta. Rahastojen kohtaloa täytyy miettiä, voi hyvin olla parempiakin vaihtoehtoja. Harmillisesti muu elämä vie aikaa tältä harrastukselta :sweat_smile:

19 tykkäystä

Suuret kiitokset kommenteista @Pohjolan_Eka :pray:t4:

Samoja asioita olen itsekin pohtinut viime aikoina ja täällä foorumilla ollaan hakemassa näkemystä juuri kyseiseen asiaan.

Korjataan sen verran, että sijoitusmaailmaa tullut seurattua noin 1.5 vuotta, mutta ensimmäiset osakeostokset tehty itse vasta 4kk sitten täytettyäni 18 vuotta.

Sijoitukset kahteen rahastoon sekä yhteen ETF ovat ajalta ennen tätä, jolloin vanhemmat hoitaneet omistuksia. Tuolloin oli vain muutamaa yksittäistä suoraa osaketta ja suurin osa rahastojen kautta.

Analyysien sekä foorumien lukemisen seurauksena kiinnostunut osakepoimintaa kohtaan kasvanut ja lähdetty tälle polulle isommin.

Olenkin pähkäillyt, että olisiko järkevää esim säilyttää omistukset ETF:ssä, joka painottaa uusiutuvaa energiaa / kestävää kehitystä ja allokoida loput pääomat rahastoista suoriin osakeostoihin.

Osakesalkun jakauman suhteen pyörii myös ajatus: Pitäisikö häntäpään yhtiöt myydä ja laittaa rahat kärkipään yhtiöhin, joissa näen suuremman potentiaalin?

Liian keskitettyä salkkua en taas halua, sillä kyseessä kuitenkin suhteellisen iso rahallinen summa ja kärkipään yhtiöt tuppaa olemaan korkealle arvostettuja.

8 tykkäystä

Olen alkuvuoden aikana taas löytänyt vanhan kipinän osakesijoittamiseen ja markkinoiden seuraamiseen. Lähiaikoina olen myynyt pieniä osuuksia pois ja pyrkinyt kasvattamaan painoarvoja. OST:n lisäksi AOT jossa rahastoja ja tähän verrattuna painoarvo noin 60%. Ajatuksena siirtää osuuksia Nordean omista rahastoista suoriin osakkeisiin ja käteiskassaan odottamaan hyviä ostoaikoja.

Salkku

Otan mielellään vastaan kommentteja ja ideoita hajautuksesta yms.

7 tykkäystä

Mitäs ohjelmia tai palveluntarjoajia ihmiset käyttävät noiden ympyrägraafien tai muiden tekemiseen? Nordea ei taida tarjota juuri mitään grafiikka tai järkevää keinoa nopeasti näyttää salkun koostumus.

Esimerkiksi Google Sheets.

https://keskustelut.inderes.fi/t/salkkujen-seuranta-excel-taulukot/

4 tykkäystä

Saanut tuo oma salkkuni jonkisen verran muutoksia, mutta nyt vaikuttaisi siltä, että näitä holdaillaan jonkisen aikaan.
Ainoa mistä voisi harkita veivejä on Tecnotree, mutta sekin varmaan pysyy.

Kommentteja mielellään otan vastaan, jos sellaisia on.
Omat perustelut näille on:

Finnair
Ostettu @0.6
Korona iskenyt niin kovaan yhtiöön, että onhan tämä selvästi aliarvostettu. Kun matkustus ja varsinkin Aasian matkat saadaan takaisin kuntoon niin taattua nousua takaisin. Vaikka mahdollisuus jäädä hieman heikompaan tasoon kuin ennen koronaa onkin suurin, niin näin alhaisista tasoista on taattu nousua.

Kamux
Ostettu @13.6
Käytettyn autojen kauppa käy hyvin, ja vaikka esimerkiksi Saka onkin alkanut kotimaassa Kamuxia hieman haastamaan, niin Kamuix kansainvälinen laajentuminen on todella lupaavaa, ja tämän kautta uskon arvostuksen nousevan huomattavasti.

Lion E
Ostettu @6.4
Turhahan tästä on niinkään mitään sanoa. Foorumihype isona osana ostoa, mutta DD tehty sen verran, että varma tästä voi olla. Kovaa nousua ei välttämättä näy, ainakaan hetkeen, mutta en näe myöskään suurempaa laskua arvostuksessa, joten aika turvallinen ostos.

Tecnotree
Ostettu @0.72 sekä @0.5
Ensimmäinen erä tuli ostettua puhtaasta uskosta siihen, että yhtiö oli erittäin aliarvostettu sen hetkiseen tasoon. Se erä tuli kuitenkin jo myytyä, joten jäljellä on tuo @0.72 ostettu erä.
Sen ostin enimmäkseen uskosta, että olisi hieman vielä nousuvaraa, mutta sen saa nähdä.

Indeksirahastot
Nämä on säännöllisiä turvallisia säästöjä.
Eurooppa varmuuden ja tasaisuuden vuoksi.
Amerikka tasaisen hyvän kehityksen takia, vaikka onkin vähän riskialttiimpi.
Aasia kehittyvien markkinoiden lupaavan kasvun takia.

Käteispainoa ei kuviossa lue, mutta se heiluu n. 5-10% alueella.
Ja mainittakoon tässä sivussa, että myös siivu on CCIV:tä ostettu @14 , mutta se ei ole omassa salkussani.

10 tykkäystä

image
Tässäpä omani, Gamestop tosiaan taitaa nostaa päätään iltapäivällä kunhan arvo päivittyy :slight_smile:

8 tykkäystä

Isompi merkkipaalu saavutettiin tänään, kun ruokakunnan kaikkien sijoitusten yhteenlaskettu arvo meni uusille lukemille. Lähiaikoina ei ole tarkoitus tehdä isompia muutoksia allokointeihin, mutta toki jos talouden tila muttuu radikaalisti niin sitten arvioidaan strategiaa uudelleen.

99 tykkäystä

Laitetaanpa vielä salkkupäivitys näin tuloskauden kynnyksellä, vaikka hirveän suuria muutoksia ei joulukuulta ole tullut. Samalla tuntuu hyvältä hetkeltä pitää pinnalla, että jos ESG-hypeosakkeiden hinnat tai volatiliteetti hapottaa niin vaikuttavuutta ja kestävyyden eri ulottuvuuksia voi löytyä myös perinteisiltä toimialoilta firmoista, jotka kykenevät elämään ajassa mukana. Eikä ole pakko olla kahlittuna 100 % joko hypeissä, tunkio-osakkeissa tai jossain muussa faktorissa. Tuoton odotettava vaihteluväli voi tosin jäädä pienemmäksi, mikä on omalla polullani hyvä asia. Salkun osakkeita ei ole siis valittu kestävyyden takia, vaan muun tuottopotentiaalin (esim. kasvu- tai käännelähtöinen), jonka lisäksi osassa voi tulla mukana jonkinlaista boostia moniulotteisen kestävyysajattelun popularisoitumisesta. Varsinkin Taaleri, Exel, Consti ja Vincit ovat selkeitä esimerkkejä tästä. Toki Exeliin on tainnut pienissä määrin tarttua Hexagon-hypeä. Tuloskauden aikana kevennellään/tiputellaan taas vähän heikkoja lenkkejä salkusta siltä varalta, että löytyy uusia tilaisuuksia.

10 tykkäystä

Onko virhe vai miksi 2x tellun osake? Oletko tarkoituksella halunnut ottaa näkemystä ruotsin kruunusta?

Salkut on pienet ja punaisella.

18 tykkäystä

Tossa oli parikin osaketta tuplana, näytti näköjään erikseen Arvo-osuustilin ja Osakesäästötilin omistukset.


Siinäpä oma salkku muiden ihmeteltäväksi. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta pidemmässä säilössä. Btc kasvanut omalla nousullaan isoimmaksi, muutenkin salkku (vielä) mukavasti plussalla. Kiitos Inderes ja Foorumille kirjoittajat

7 tykkäystä

Miten saatte rivit (omistukset) Nordnetistä suoraan Exceliin? Vai saako?

Onko OPlla jokin muuttunut? Aiemmin suurien kulujen takia vain OP maailma indeksi on ollut ainut järkevä sijoituskohde mitä tarjoavat.

Itse olen käsin naputellut, mutta esim. Nordnet löytyy CSV-tiedosto.

1 tykkäys

Pitkä salkku näyttää tänään tuolta suurimmasta pienimpään. Täytyy ottaa illalla vähän kaljaa ja miettiä mitä tämän kanssa tekisi.

Edit:

Pelitille jäi eilisen vtutus myynnin jälkeen vielä nuo.

12 tykkäystä

Muut kategoriassa löytyvät:
Zaptec 1,5%
Nexstim 1,4%
Kamux 1,34%
Ethereum 1,16%
Capman 0,9%

Pysyvän kodin ovat saaneet jo sisäsiisteiksi oppineet: Revenio, Kuutti, Neste ja Smart Eye. Periaatteessa kaikki muutkin, mutta ulkoilutan niitä mielelläni jos siltä näyttää.

Edit:
Revenion ja kuutin massiivinen paino johtuu pitkäaikaisista ostoista ja arvonnoususta. Kuuttia tulee nykyäänkin tankattua.

Moni muukin on sisällä käynyt, mutta aina me ei vaan tulla juttuun. Näitä olivat Bittium (voitolla), Loudspring (isot turskat), Taaleri (voitolla). Nexstimkin (myyty pois turskalla ja ostettu kalliimmalla takaisin), kiitos Hilden uutisen.

Mielelläni otan kehitysehdotuksia vastaan.

10 tykkäystä

Päivitetään taas salkkua ja ajatuksia tänne.

Salkku ei ole dramaattisesti muuttunut sitten viime vuoden lopun. Kuten Ostin myin -ketjussa olen raportoinut, olen tämän vuoden puolella keventänyt Admicomia sekä Reveniota joiden arvostukset ovat olleet varsin anteliaat. Sen lisäksi eilen lisäsin Incapia.

Tämä on johtanut siihen, että Incap on nyt salkun 4. suurin sijoitus Revenion ollessa viidentenä. Admicomin kurssilasku johti siihen, että se on nyt Nintendon kanssa samassa sarjassa. Kuten kakusta nopeasti näkee, TOP5 sijoitusta ovat yli 75 % salkusta. Kokonaisuutena osakkeita on 15, eli loput 10 on vain n. 20 % salkusta mutta siellä on hyviä firmoja joilla osalla voisi olla suurempikin rooli salkussa tulevaisuudessa, jos niitä saa käypään hintaan.

Mainittakoon, että Paradox, FNV ja Herantis sekä Alibaba ovat edelleen kyydissä vaikka eivät oikein tuolta erotu.

Viime vuoden loikan jälkeen (+106 %) salkku on tänä vuonna ottanut happea, ollen nyt -5 % vuoden alusta mitattuna. En odota kummaa tuottoa tänä vuonna salkulta, jos paikallaan pysyy olen positiivisesti yllättynyt. Remedy ja Qt määrää pitkälti salkun suuntaa ja molemmat ottivat ison harppauksen kurssissa viime vuonna. Näkisin, että nyt on fundamenttien vuoro tulla perässä. Molemmat ovat erinomaisia pitkän aikavälin holdeja joissa on paljon optionalisuutta, joten parin vuoden odotettavan mörninnän takia ei tekisi mieli keventääkään. Vesi herahtaa kielelle jos miettii yhtiöiden mahdollisuuksia 2020-luvulla, mutta toki moni asia voi myös mennä pieleen.

Kuten olen jo varmaan puoli vuotta kommentoinut, olen hieman viilannut salkun painoa pois korkeasti arvostetuista teknoista kuten Admicom ja Revenio ja siirtänyt painoa mielestäni edullisiin kasvaviin yhtiöihin jotka ovat jääneet hieman tutkan alle, kuten juuri Incap. Kamux on näkyvä yhtiö, mutta ei senkään arvostus mikään tolkuton ole ottaen huomioon mahdollisuudet Saksan maalla 2020-luvulla. Oikeastaan kaikkia näitä firmoja fundeeraan kymmenen vuoden päähän, missä ne voisi olla. Nyt vain pitää seurata, että toteutus pelittää. Joku noista varmaan myös feilaa isosti, mutta se kuuluu sijoittamiseen.


Olen tosiaan tehnyt kolme kauppaa tänä vuonna. Viime vuonna kauppoja syntyi 24, ja vuonna 2019 12. Olen viime vuosina tietoisesti pyrkinyt vähentämään kaupankäyntiä, koska ainakin itselleni turha säheltäminen ostoilla ja myynneillä on rokottanut performanssia yli kymmenen vuoden lyhyen sijoittelijaurani aikana. Ei tietysti pidä jättää hyvää osto- ja myyntipaikkaa hyödyntämättä, mutta kauppojen tietoinen minimointi tekee ostoista ja myynneistä harkitumpia. Sen lisäksi tulee mietittyä tarkemmin, mitä oikeastaan tapahtuu seuraavaksi? Jos ostan lappua X nyt, milloin se pitäisi myydä? Onko minulla itsenäistä käsitystä yhtiön arvosta, vai peesaanko muita? Jos minulla ei ole, miten muka osaisin myydä osakkeen oikein? Yritän, että jokainen sijoitus olisi mahdollisimman onnistunut (noh on tuolla muutamia yhtiöitä joista olen pihalla mutta niin pienellä painolla että ei niin vakavaa :smiley: ) ja onnistunut nimenomaan siksi, että tiedän mitä teen, ei onnenkantamoisen takia. Tällöin jokainen liike markkinalla kasvattaa omaa osaamistani sijoittajana, eikä mene hukkaan oli lopullinen sijoitus sitten onnistunut tai ei.

Toisekseen, varma tapa pikku hiljaa jäytää omaa salkkua on jatkuva veivailu mistä tulee kaupankäyntikuluja ja veroja. En pysty kontrolloimaan omistamieni yhtiöiden kursseja, mutta pystyn kontrolloimaan omaa käytöstäni ja omia kulujani. Jos kaipaa viihdettä, sitä saa muualtakin elämästä. :wink:

104 tykkäystä