Mitä sinulla on salkussa?

Avataan hieman omaa salkkua, niin voi sitten vuosien päästä katsoa, miltä sisältö on näyttänyt vuonna 2023, joka jäänee sijoitushistoriaan saatetekstillä “kusetusmarkkinat ja kriisit saatana”.

Sijoittamista takana nyt 2 ja puoli vuotta, josta suurin osa luonnollisesti sekoilua ja oman sijoitustyylin etsintää. Tälle matkalle on mahtunut muutama todella hölmö “fomo-sijoitus”, joista mukavasti turskaa tullut. Täytyy todeta, että kokonaisuutena aika vähillä vahingoilla on selvinnyt, sillä salkun tuotto sen perustamisesta lähtien on jopa plusmerkkinen (4%). Viimeaikoina olen saanut salkun mielestäni itseäni tyydyttävään sisältöön, ja olo on näiden omistusten suhteen varsin luottavainen. Nordnetistä löytyy arvo-osuustili sekä osakesäästötili, joiden sisältö avattuna alla. Suluissa osuus salkusta ja alla pienet perustelut.

AOT (salkun koko 18 458€)

Investor AB (27,75%)

Ruotsalainen sijoitusyhtiöiden aatelia oleva laadukas yhtiö. Portfoliosta löytyy hyvin hajautettu nippu globaaleja laatuyhtiöitä, joista suurin osa markkinajohtajia omalla toimialallaan. Uskon yhtiön arvonluontikykyyn myös tulevaisuudessa ja tarkoitus lisätä tätä ajallisesti hajauttaen vähintään kerran vuodessa, tai useammin mikäli markkina tarjoaa hyviä ostopaikkoja. Omistus 300kpl ja keskihinta kahden ostoerän jälkeen 182 kruunua.

Xtrackers MSCI Global SDG 7 Affordable and Clean Energy UCITS ETF (9,37%)

Varsinainen nimihirviö tämä ETF. Käytännössä siis nimensä mukaisesti puhtaan energian ETF-rahasto, jossa suurimpia uusiutuvan ja puhtaan energia parissa operoivia yrityksiä. Oma näkemykseni on, että niin kutsuttu vihreä siirtymä tapahtuu aikanaan, ja haluan tässä olla sijoittajana jollain tavalla mukana. Tämä ETF sitten valikoitui omaksi kontribuutioksi vihreään siirtymään. Voi olla, että näkemykseni on väärä, mutta haluan silti olla edes pienellä panoksella mukana tässä megatrendissä. Omistus tällä hetkellä melko pieni, mutta tarkoitus lisäillä tätäkin ajallisesti hajauttaen.

Handelsbanken USA indeksi (27,15%)

Jenkkilä on talouden veturi ja mahtimaa, ja uskon sen olevan tätä myös seuraavina vuosikymmeninä. Tähän rahastoon kuukausisäästö ja isompia lisäyksiä, mikäli nähdään isompia dippejä indeksitasolla.

Käteistä AOT:llä 35,7% ja tätä tarkoitus laittaa töihin lähikuukausina ajallisesti hajauttaen.

OST (Salkun koko 21 400€)

Admicom (35,2%)

Suurin yksittäinen sijoitus. Kyseessä laadukas ja hyvää kassavirtaa jo tässä vaiheessa tekevä yhtiö, jolla varaa kasvaa vielä reilusti sekä Suomessa, että mahdollisesti myös ulkomailla. Pidän yhtiössä erityisesti korkeasta kannattavuudesta, skaalautuvuudesta ja yrityksen kohdemarkkinan kasvupotentiaalista pitkällä tähtäimellä. Tällä hetkellä yhtiön kohdemarkkina todella voimakkaassa laskusuhdanteessa, mikä tarjoaa mielestäni oivan ostopaikan kaltaiselleni pitkän sijoitushorisontin omaavalle netto-ostajalle. Uudisrakentaminen nousee taantumasta jonain päivänä aivan varmasti, sillä asumisen tarve ei ole poistumassa. Digitalisaatioaste rakennusalalla melko matala, mikä luo kasvumahdollisuuksia Admicomille. Viimeiset kvartaalit olleet mielestäni erittäin hyviä torjuntavoittoja tässä markkinatilanteessa ja luoneet lisää luottoa yhtiöön ja olenkin viimeaikoina ollut ostolaidalla. Omistus 200kpl ja keskihinta 39€.

Puuilo (21,5%)

Defensiivinen ja hyvän kulukurin omaava kasvuyhtiö. Puuilossa pidän yhtiön kustannustehokkuuteen pyrkivästä kulttuurista, brändistä sekä toimialaan suhteutettuna korkeasta kannattavuudesta. Kasvutahti ollut yhtiöllä viimevuosina varsin kelvollinen ja nyt hiljattain tehdyn yrityskaupan sekä tulevien myymäläavausten vauhdittamana näkisin sen jatkuvan myös lähitulevaisuudessa. Inflaatio ja kuluttajien heikentynyt ostovoima on satanut kohtalaisesti Puuilon laariin sen ollessa monessa tuotekategoriassa markkinoiden halvin. Jossain kohtaa uskoisin kuluttajan ahdingon vaikuttavan negatiivisesti myös Puuiloon, mutta pitkän aikavälin kasvunäkymät mielestäni kelvolliset. Osinkotuotto antaa hyvin tukea myös, vaikkei arvostustaso tällä hetkellä erityisen matala mielestäni ole. Lisään mielelläni, mikäli osakkeen hinta hieman putoaisi. Omistus 600kpl ja keskihinta 6.14€.

Käteistä OST:llä 43,2%.

Sijoitusvarallisuus yhteensä melko tasan 40k tällä hetkellä ja palkasta jää noin 1000e/kk sijoituksiin. Ihan hyvin tässä menee toistaiseksi. Salkun omistuksiin olen tyytyväinen, enkä aio merkittävästi lisää rivejä avata, sillä hajautusta jo nyt mielestäni tarpeeksi. Tämänhetkisiä omistuksia olisi tarkoitus lisätä tässä pikkuhiljaa ja laskea käteispaino noin 10% tuntumaan. Osakesäästötilillä olisi tilaa yhdelle uudelle yhtiölle ja muutama on ns. tutkan alla tällä hetkellä. Laskumarkkinan jatkuessa saattaa hyviä tilaisuuksia aueta lähikuukausina. Valitsen yhtiöt kuitenkin aina tarkkaan harkiten, enkä lähtökohtaisesti tee lyhyttä kauppaa.

Mainittakoon vielä se, että YTD tällä hetkellä +6%, mihin saa aloittelijana olla tyytyväinen tässä vallitsevassa kusetusmarkkinassa :smiley: Mukavaa loppuvuotta kaikille kanssasijoittajille!

51 tykkäystä

Raapustellaanpa ylös omia ajatuksia salkusta jota ei ole tullut ikinä oikeastaan tehtyä.

  1. Qt Group Oyj / Tuotto -13 %
  • Lähdetty mukaan bullerona 2021 keväällä ja maksettu aikanaan valtavia kertoimia, sittemmin lisäilty matkan varrelta. Mielelläni pysyn Pölhexin mielenkiintoisimman firman matkassa
  1. Nordea Bank Abp / 2 %
  • Ostettu viime keväänä salkun suojaksi korkojen nousulta. Matala arvostus ja hyvät näkymät tulosmielessä muutamaksi tulevaksi vuodeksi.
  1. Evolution AB / -12 %
  • Tuloskone, arvostus houkutteleva
  1. Sampo Plc A / -12 %
  • Keväällä salkun suojaksi ajatuksella “Helsingin pörssin turvasatama-osake”. Kehno sijoitusteesi jo alunperin + arvostus aika kireä omaan makuun. En oikein tiedä mitä tekisi tämän kanssa.
  1. Fortum Corporation / 11 %
  • Tuore ostos. Suht stabiili bisnes ja tukeva osinko antaa selkänojaa. En pidä yrityksestä pitkällä tähtäimellä, tarkoitus myydä pois sopivan paikan tullen. Toistaiseksi kuitenkin kyydissä.
  1. iShares S&P 500 Energy Sector UCITS ETF USD (Acc) / 9 %
  • Jenkkienergiaa, jolla näyttää kulkevan nyt ja vastaisuudessakin
  1. Käteinen / -
  • viime aikoina laitettu enemmän töihin
  1. Global X Uranium UCITS ETF - USD Accumulating / 11 %
  • Altistusta uraanin jännittävään maailmaan
  1. iShares MSCI Saudi Arabia Capped UCITS ETF USD (Dist) / 0 %
  • Uusin tulokas. Saudien irvokas meininki puistattaa, joten siitä ”hyötyäkseni” salkkuun. Irvokas siis itsekin. ETF:n sisältö: ~40 % saudipankkeja, ~10% Aramco, ~10% sauditelecom etc.
  1. Unity Software / -24 %
  • Vihattu firma, CEOkin sai kenkää. (Hatara) sijoitusteesi: Applen Vision Pro (odottamaton) menestys, pelien kehittäjät jatkavat Unityn käyttöä + enemmän jalansijaa autoteollisuudesta. Arvostus vaikea mutta ei täysin posketon.
  1. Mandatum Oyj / 0 %
  • Sampon rippeet, lisäys ei oikein kiinnostele mutta ei myöskään pikkuposition myynti
24 tykkäystä

Avataan oma salkku (OST) tänne kommentoitavaksi ja itsellekin muistiin miltä osakeomistukset näyttivät 3 vuoden ost:n avaamisen jälkeen. Avattu 11/2020 kun myin rahastot pois. Käteistä on tosiaan tuo 23% ja sille pitäisi keksiä käyttöä varmaan jo lähitulevaisuudessa. Ajatuksissa on pyörinyt Neste ja Admicom sekä ehkä joidenkin tappiolla olevien yhtiöiden keskihinnan tiputus. Olen yrittänyt haalia sopivasti osinkoja sekä kasvua. Puhtaat “peesi-osakkeet” tuolta varmaan tunnistaa helposti :smiley:

USA on hoidettu rahaston kautta, eikä muutenkaan OST:lle oikein kannata ostaa usalaisia osinkoja jakavia firmoja.

Saa kommentoida jos jokin on pahasti pielessä mielestäsi tai mihin kannattaisi kiinnittää huomiota.

27 tykkäystä

Avataan jälleen kerran salkkua perinteisesti Sammon raportin jälkeen.

Vaikka salkun rakenne ei ole paljon muuttunut, potti kasvatettiin n. 20% talletuksien muodossa elokuusta lähtien. Nämä olikin tämän vuoden ensimmäiset talletukset, kaikki edelliset säästöt meni asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen.

Ytd nipin napin plussan puolella. Kävi valitettavasti niin kuin edellisessä viestissä pelkäsin, ja pienikin heikkous varsinkin jenkkipörsseissä näkyi vivulla isoina pudotuksina Suomen pörssissä syys- ja lokakussa. Ytd oli pahimmillaan -5%. Muutaman prosentin tuotto tänä vuonna riittäisi kyllä vallan hyvin.

Isoimmista omistuksista Kreate ja Citycon jatkaa murheenkryyninä. Sammon käyrää vähän sotkee Mandatumin irtautuminen, toki myös osingot ei ole huomiotu missään näissä firmoissa. Sekä Kreaten että Cityconin kohdalla en näe vieläkään hälyttäviä merkkejä, joten istun kyydissä. Muuten lämmittää mieltä kun muutama vihreä rivikin ilmestyy salkkuun, vaikka ne onkin pienemmästä päästä. Starbreeze tosiaan muistutti olla sotkematta firmoihin pintapuolisen tutkimuksen kanssa. Toki olihan se aika arvaamaton sekoilu serverien kanssa Payday 3:n launchissa. Kotimaisella Remedyllä olisi tehnyt mahtavat tuotot.

Ei mitään, jatketaan ostoksia, ja odotetaan korkojen laskua, mikä tuntuisi olevan lähempänä kun mitä moni ajattelee. Pitkästä aikaa toiveikkaampi olo pörssin suhteen.

23 tykkäystä


Sen verran hienon näköistä jälkeä sain Excelissä, että tässäpä mun Sektorisalkku.

Hiljalleen olen laajentanut salkkua ulkomaille ja sitä olisi tarkoitus jatkaa. Ostoslistalla voisi olla muutama yritys Espanjasta sekä Hollannista. OP:n Eurooppa indeksirahastoa olen miettinyt, että yhdistäisinkö sen Amerikka indeksirahaston kanssa. Rahoituspalvelut sektori on mielestäni liian suuri, mutta muuten salkku alkaa olla hiljalleen jo kohtalainen.

12 tykkäystä

Nyt olisi salkkukatsaukseni vuoro. :cowboy_hat_face:

Olen salkkuni sisällön suhteen pääosin aika tyytyväinen. Eniten salkussani mietityttää pari minipositiota, koska minipositiot eivät motivoi mua, joten seurantapositiot eivät nappaa… tosin nämä positiot ovat sulanneet keskikokoisista possista minipossiksi.

Salkkuni on ehkä semiboomeri, mutta ei erityisen boomeri. Hajautusta on jonkin verran, mutta toisaalta on sellaista näkemyksen ottoa ettei voi mistään erityisen kattavasta hajautuksesta puhua esim. salkkuni on todella Suomi-painoitteinen. :slight_smile:


Tässä on AOT:ni:

image

Fortum on perustaltaan vahva ja on ollut kai erityisen halpa eikä kai edellenkään kallis. Yhtiö on tosin osannut usein yllättää negatiivisesti, vaikka ehkä perustekeminen olisi riittänyt, miksi pitää “yllättää”.

PayPalia ostin eilen:

Marimekko on hieno yritys, jolla on upea toimitusjohtaja. Marimekkoa on ilo omistaa, jonka tuotteista pidän kovasti. Olisi upeaa, jos Mekosta tulisi aidosti kansainvälinen menestys.

Nordea on yllättäynyt itseni positiivisesti viime aikoina useampaan kertaan, tämän yhtiön omistamisesta tulee turvallinen fiilis.

Stockmann, koska Lindex.

Boreo, ei kahta sanaa siitä, että viimeiset luvut ovat olleet pettymyksiä, mutta vilpittömästi uskon tulevaisuuteen - yhtiöllä on hieno CEO. Tosin usko ei ole strategia eikä toivokaan.

KH Group todella halpa… tai onko… jos tulevaisuus on synkkä ni tämä on syystäkin “halpa”. Niin tai näin, näen, että uudet kuviot ja halpuus tuovat mulle kivat tuotot.

Gofore, ekaksi kun tästä yhtiöstä puhutaan tulee mieleen työntekijätyyvyäisyys ja @Emmi_Berlin1. Yhtöllä on hieno historia ja todennäköisesti myös tulevaisuus.

Neste osaa katsoa tulevaisuuteen ja taklata riskit, mutta historia ei ole tae tulevasta… olen toiveikas ja huolissani samaan aikaan.

Optomed, todella riskinen - potentiaalia on, jos FDA-luvat ja muut onnistuvat, mutta en ihmettelisi, jos myisin tämän seuraavasi.

Scanfil, yhtiöllä on kova träkki ja hyvä johto. Epäseksikkäällä alallahan se toimii ja ehkä siksi tämä yhtiö ei herätä keskustelua. Suosittelen tutustumaan yhtiöön.

Siili, odotin paljon ja yhtiö on tarjoillut paljon isohkoja pettymyksiä. Käsittääkseni isossa kuvassa yhtiö ja sen meno ei ole ihan kauheasti muuttunut, osa kurssilaskusta on täysin ansaittua, mutta mielestäni osaketta on liikaa lyöty.

Valmet, ex-Neles tuo turvaa, yhtiö vaikuttaa halvalta, yhtiö kehittyy ja kehittää + olen saanut mielikuvan, että työntekijät viihtyvät siellä.

Tässä on OST:ni:

image

Täältä löytyy samoja, mitä on AOT:lla: Boreo, Gofore, KH Group, Neste, Nordea, Optomed, Scanfil, Stockmann ja Valmet.

Näitä ei ole AOT:lla:

Konecranes, laatuyhtiö eikä osake ole pahoissa hinnoissa edellenkään. Käsittääkseni on ollut, on ja tulee olemaan edelläkävijä.

Qt on yhtiö, jolta odotan aika paljon tulevaisuudessakin. Mielestäni yhtiön riskejä ja uhkia pitää seurailla tarkkaan, tästä on sekä samalla hyvin toiveikas, mutta samalla hieman negatiivinen olo.


Omistan myös kryptoja, pääosin Bitcoinia, jota olen ostanut muutamassa erässä:


Sitten omistan PYN Eliteä, jota olen hommannut 14 000 eurolla, mutta se on kivasti turskalla.

Ylpein olen asunnostani, josta ei kauheasti enää tarvitse lainoja maksella.

Korostan, että olen aidosti ja oikeasti aloittelijatason sijoittaja - en hallitse edellenkään perusasioita, jotka tulisi hallita. Minua ei kannata peesata ja jos juttujani lukee, niin suhtautukaa kriittisesti kirjoituksiini sillä minulla ei ole mistään sijoittamisen osa-alueesta tai osakkeesta syvätietoa.

Varallisuuteni kohenee vain siksi kovaa tahtia, että teen tuntimääräisesti paljon töitä ja säästöasteeni on kovin korkea. Asuntoni arvo on kivasti kohentunut, mutta sijoituksissani olen turskalla, siitä ei ole kahta eikä yhtä sanaa, toki sijoitusteni arvostustasot ovat pääosin tervehtyneet, joten nousuvaraa on… tai siis niin ainakin toivon ja toivo ei ole strategia.

Radikaaleja liikkeitä en ole tehnyt ja olen viime vuosina koettanut päästä hiljalleen eroon sekoiluosakkeista, lisäksi mulla on vuodessa noin 20 palkanmaksupäivää jolloin useimmiten vain lisäilen vanhoja omistuksiani ja toki joskus myös vähennän jotain, mutta harvemmin otan kokonaan uusia rivejä salkkuuni.

Saattaa olla, että pari jonkinlaista miniriviä lähtee salkustani enkä ota tilalle mitään uutta, vaan lisäilen vanhoja possiani.

Anteeksi pitkästä ja suhteellisen sisältököyhästä höpinästä. Olen hyvä esimerkki, varoittava esimerkki. :slight_smile:

Hyviä sijoituksia kaikille sekä kiitoksia kannustuksista ja upeista sijoitusaiheisista viesteistänne! :pray:

109 tykkäystä

Kiitos taas kerran shoutoutista :orange_heart: ja salkun raottamisesta! Aiotko kasvattaa Gofore-siivua, näyttää aika ohuelta? :wink:

35 tykkäystä

Pienen tauon jälkeen hyvä päivittää salkun tilanne taas. Vain neljä arvopaperia salkussa, hajautusta tarkoitus kyllä parantaa ensi vuoden aikana. Vanhoja sijoituksia ovat kaikki, vuosikausista vuosikymmeniin asti ovat olleet salkussa (Phoebusta olen ostellut vuodesta 2001 alkaen).

Harvian suuri paino johtuu osakekurssin moninkertaistumisesta, jolloin sen paino on kasvanut suhteessa näihin muihin, joissa kasvu on ollut maltillisempaa. Puhtaalta pöydältä en näin keskittynyttä salkkua tekisi.

39 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä muiden hajautuksia. Itse olen selvästi riskiä kaihtavampi kuin moni muu. Itselläni suurin yksittäinen osake on noin 7% koko pörssisalkusta.

Kuulostaa järkevältä.

Yksi “nyrkkisääntö” on sijoitusrahastoille asetettu 10% katto yhdelle osakkeelle, toinen lähestymistapa on hajauttaa satoihin eri yhtiöihin eri alueille (onnistuu vain rahastojen avulla), siinä riskitasoa saadaan tiputettua varsin alas. Kolmas ehkä jo vähän vanha nyrkkisääntö oli 20-30 osaketta, joilla saadaan jo paljon riskiä pois (jos vain yhtiöt ovat riittävän erilaisia).

Kaikkein tärkeintä minusta kuitenkin on se, että salkun arvopaperit ovat riittävän erilaisia, ettei altistu samoille riskeille koko salkun osalta.

Nyt olis hyvä hetki minunkin vähän avata salkkua.

Sain vihdoin vaihdettua asunto-osakkeeni Hason omistusoikeusasuntoon, myynnistä vapautuneen pääoman sijoitin (harrastusten lisäksi) suomalaisiin pörssiosakkeisiin. joten salkku on kasvanut voimakkaasti tänä vuonna.

Asunnon vaihto lähelle metroasemaa sekä uuden sähköpolkupyörän hankkiminen tekivät samalla helpommaksi autottoman elämän jatkamisen, mikä helpottaa tulojen allokoimista osakkeisiin myös jatkossa.

Jokunen sana isoimmista sijoituksista:

Sampo Luotan yhtiön vakiintuneeseen asemaan vakuutussektorilla.
Nordea Uskon pankkisektorin potentiaaliin ja Nordean kykyyn tuottaa pitkän aikavälin arvoa.
Remedy Olen kiinnostunut pelialasta ja luotan yhtiön vahvaan osaamiseen sekä skaalaetuihin pitkässä juoksussa.
Harvia Vahva brändi ja kasvumahdollisuudet vakuuttavat.
Admicom Ohjelmistoyhtiö, jonka uskon hyötyvän digitalisaatiosta etenkin siinä vaiheessa, kun rakennusala elpyy.
Alma Media Media-alan toimija, joka tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia.
Tietoevry Tuotto-odotus itselle riittävän houkuttelevalla tasola.
Fortum Koska säätövoiman tarve.

Tämä oli ensimmäinen salkkukatsaukseni. Odotan mielenkiinnolla millaista sisältöä teidän muiden salkuista löytyy :smile:

41 tykkäystä

Avataan vähä itsekki sit salkkua. Ei oo mitää hienoja värillisiäpiirakoita, niin tekstillä mennää. Osakesäästötilin lisäksi on 25% ost arvosta sekä indeksirahastoja(ruotsi, suomi, norja) että perintöelisaa.
Osakesäästötili, osakkeet suuruusjärjestyksessä:
noin 15%:
Mandatum ja Stockmann
9-10%:
Kamux ja Taaleri
5-8%:
Magnora, Harvia, Innoviz tech, Embracer group ja Fortum
2-4%:
Tecnotree, Inderes, Hexagon purus ja Oriola
Puuhastelut ja veiviyritykset <2%:
Witted, Starbreeze ja Kempower

Nykysistä osakkeista suurin euromääräinen nousu on Stockmann, prosenteissa Harvia 20%, kun nostin magnoran keskihintaa viimeviikolla. Suurin tappio on euroissa Tecnotree ja prosenteissa Hexagon purus -30%

Isoimmista riveistä kamuxin myymistä olen miettinyt, ehkä odotan loppuvuoden nousurallin ensin. Alle 4% omistuksista Inderesin kannatuspositio ja Oriola (uusin ostos) nauttii myyntisuojaa toistaiseksi. Muita voidaan realisoida, jos tulee joku loistava keissi vastaan.

Ost alotettu maaliskuussa 2021, pääomaa lisätty kokoajan. Tällä hetkellä kokonaistuotto -5% :cry:

22 tykkäystä


Koska salkun avaamisesta on hetki vierähtänyt ajattelin avata salkkua uudestaan vähän eri tavalla.
Salkun rakenne sama kuin aiemminkin ja osinkoja kerättynä tähän mennessä 2847€ . Viimeisin tapahtuma salkussa on keskon lisäys, jonka toteutin osingoilla. Sammon ja mandatumin tiedot ovat virheelliset jakautumista johtuen. Tällä hetkellä arvon nousu noin 4% ja osingoista toinen mokoma eli ei nyt ihan huonosti kuitenkaan.

9 tykkäystä


AOT puolella on tapahtunut enemmän muutoksia. Fortumin ja keskon painoja on tullut nostettua ja muidenkin hankintojen keskihintoja poljettua laskun syventyessä pitkin syksyä. Tämän lisäksi on tullut ostettua useampi uusi rivi mukaan. QT teki paluun ja avasin myös rinkuloiden AOT position yli lyönniltä tuntuneen osari reaktion pohjalta. Valmet, Revenio, Tieto, Kempower ja Admicom. Niin monta yhtiötä, mutta niin vähän käteistä :stuck_out_tongue_winking_eye: Olen edelleen sitoutunut lisäämään erityisesti kempissä, admicomissa, reveniossa ja valmetissa, jos kurssit jatkavat painumista. Salkun tuotto on tällä hetkellä -2% ja osinkoja on tullut 340€

10 tykkäystä

Tässä minun salkkuni tällä hetkellä, näkyykin jakauma olevan melko tasainen. Jotain kommentteja myös hieman ohessa.
Yhtiöitä on kymmenen, hajautusta en aio lisätä. En harrasta ns seurantapositioita, tai muitakaan merkityksettömän kokoisia positioita. Vanhin omistus on Olvi, ollut salkussa nyt 15 vuotta. Sijoittamisen aloitin Fiskarsin osakkeita ostamalla kesäkuussa 2007. Vuoteen 2010 hajautin maantietieteellisesti rahastojen avulla, sittemmin pelkkiä suoria omistuksia. Sijoitusajastani suhteellisesti suurimman osan olen sijoittanut USA markkinoille, tällä hetkellä on suurin “Suomi-paino” aikoihin. USAn markkinalla olen myös toistaiseksi parhaat sijoitukseni tehnyt, muttei ole enää salkussa, kauas parhaasta ei jäänyt kotimainen Konekaan. Pahin virheeni on ollut Talvivaara, joskin pääsin siinä “vain” noin 40% tappioilla, myin kaikki pois heti maanantaiaamuna sen toisen suuremman vuodon tultua julki. Arvokasta oppia oli se. Sijoitusasteeni on aina ollut kutakuinkin 100%, teen sitten tarpeen mukaan “hevosten vaihdot” laskumarkkinassa veroedullisesti, kun en niistä tutustumispositioista perusta. Myyn toki voitolla muulloinkin, kun oman arvioni ja tavoitehinnan mukaan yhtiö on selvästi liian kallis. Tässä lyhyesti sijoitusmaailmastani, alla salkku (ulkomaisista maa ja tikkerit)

Snap-On. 12,4% (US - SNA)
Crocs Inc. 12,3% (US - CROX)
Olvi. 10,9%
Nintendo. 10,4% (JP - 7974)
Marimekko 9,6%
Amex. 9,6% (US - AXP)
Vaisala. 9,3%
Nokian renkaat 9,2%
Revenio. 8,5%
Capcom. 7,7% (JP - 9697)

25 tykkäystä

Lisäsin salkkuuni Yhdysvaltojen pienyhtiöitä, tarkoituksena hajauttaa salkkua ja palauttaa sijoituksia takaisin Yhdysvaltoihin. Tämä positio tulee olemaan vähän huterammalla kuin nuo muut, voi olla että jossain vaiheessa tämä ETF vaihtuu johonkin yhtiöön tai pariin, Yhdysvalloissa.

Mutta nyt kasaan tätä sitä mukaa kuin ylimääräistä rahaa tulee. Ehkä jossain vaiheessa lisäksi realisoin osan noista muista, että saa tästä järkevänkokoisen position. Salkkuni nyt:

image

Maantieteellinen hajautus on seuraavanlainen:

image

18 tykkäystä

Minäkin olen panostanut entistäkin enemmän jenkkeihin. Tällainen minun salkkuni:

  1. Broadcom 16,55%
  2. W.W. Grainger 11,49%
  3. Microsoft 9,49%
  4. Cintas 9,29%
  5. Quanta 8,78%
  6. Palo Alto 8,49%
  7. Nvidia 6,98%
  8. Adobe 6,83%
  9. Novo Nordisk 6,30%
  10. Fortum 5,42%
  11. Nordea 4,10%
  12. Neste 3,18%
  13. Valmet 3,16%

Päivitys 27.11.2023:

Myyty Fortum, Nordea, Neste, Valmet

Uudet posItiot:
Adyen 7,61%
Meta 4,25%
Sartorius 4,00%

36 tykkäystä

Minulla on kohtalaisen hyvin hajautettu salkku, joka on keskittynyt 1) kasvuyhtiöihin, joilla näen suurempaa kasvupotentiaalia kuin mitä markkina näkee ja jotka ovat jonakin hetkenä olleet perusteettomasti aliarvostettuja (esim. META noin $100 osakekohtaisella hinnalla), ja 2) arvoyhtiöihin, jotka ovat markkinan potkimia ja joita markkina vihaa, mutta joiden kohdalla on mahdollisuus merkittävään arvonnousuun mikäli tarina etenee suunnitellusti ja markkinasentimentti paranee.

Uudet avaukset pääasiassa 2-3 %:n painolla. Lisäyksiä tulee sitten tehtyä, jos usko yhtiöön ja johtoon kasvaa ja sijoituscase etenee omien odotusten mukaisesti. Useampi rivi on tällä hetkellä pienentynyt melko pieneksi (mm. LiDAR firmoja), mutta toistaiseksi ei ole aiheuttanut myyntitoimia.

Sijoitukset on pääasiassa USA:n markkinalle ja kotimaisia sijoituksia on tällä hetkellä vain Revenio, jossa tuli avattua uusi rivi lokakuun alussa.

Screenshot 2023-11-20 094314

13 tykkäystä

Nonniin, viimein päästy taas shoppailun makuun kesän jälkeen :smiley: Ja sitä myöten salkku elänyt aika kovastikin. Fiskerit lähti herran aikaan salkusta 6 ja 5 USD pintaan, ennen täyttä romahdusta nykyiseen 2 dollariin. Voxtur ei mennyt ihan yhtä putkeen :smiley: Kumpikin edelleen seurannassa jahka alkaa näkyä käännettä. Fiskerillä varsinkin on vielä pakka teknisesti kohdallaan, kunhan mänitsmentti ottaa itseään niskasta. Muilta osin teemana ollut eurooppariskin minimointi.

Osake Markkina Jakauma Suunnitelma
Hercules Capital :us: 12,74 % Vuorotellen muskeloi salkun kärkeen FSK:n ohessa, mutta molemmista olympialuokan osinkoja
FS KKR Capital :us: 12,60 % Kirittää Herculesta ja tästäkin ökyluokan BDC-osinkoja kvartaaleittain kassaan
CION Investment :us: 10,07 % Uutena tulokkaana vähän yllättäen noussut kärkikahinoihin. Tavoitepaino toki maltillisempi. BDC-kvartaaliosinkoa konservatiivisesti, vaikka uudehko firma
Ready Capital :us: 9,63 % Sekoitusta kehiin myös REITien muodossa, joissa odottelen mukavaa nousua heti kun korkoja aletaan leikkaa. Odotellessa överiosinkoja taskuun :sunglasses:
Nordea :finland: 9,30 % Alkupään veijarien kylkeen vähän isompi firma. Tuttu juttu kaikille osinkopuolueen jäsenille :smiley:
Ares Commercial :us: 9,12 % Aiemmin ollut korkeammalla, mutta uusien ostojen painotuksen myötä asettuu tavoitteen pintaan vähitellen. REIT-osinkoja reipasta tahtia.
PennantPark Investment :us: 7,93 % Salkussa jälleen vanha tuttu, joka on jo tavoitepainossaan ja tuottaa nykyisin kuukausiosinkoa BDC-sektorilta
New York Mortgage Trust :us: 6,73 % Painotusta pienennetty ja myös hiukan kevennetty ylempiä varten, mutta vielä tästä saa näppärää mREIT-painoa salkkuun sitten tulevaisuutta varten
Realty Income :us: 5,04 % Toinen kuukausiosinkofirma, mutta REIT-sektorilta. Tosiaan kaikkien tuttu osinkoaristokraatti jo antiikin Rooman ajoilta.
Ares Capital :us: 4,98 % Buffettin epäsuora omistus riittää itselle ja tätä on tarkoitus vielä nostaa korkeammalle. Oikein pirteää BDC-osinkoa kvartaaleittain.
Fortum :finland: 3,39 % Tää on sellainen aivoton (öhöm, no-brainer) omistus, siinä että sähkön ollessa kallista tienaa tästä, ja sähkön ollessa halpaa säästää itse :smiley:
Mandatum :finland: 2,53 % Kyllä te tän tiiätte :smirk: Lisäillään aina silloin tällöin sopivaan painoon asti, ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo. Hajautusta myös.
Apple :us: 2,32 % Yksi modernin lännen 7 rohkeasta yrityksestä, jotka kannattelee S&P500:aa kun muut dippaa :smiley: Pikkuhiljaa kohti tavoitepainoa
Microsoft :us: 2,31 % Ja toinen modernin lännen 7 rohkeasta yrityksestä, bonuksena tekoälykäs tulevaisuus. Hiljakseen kohti tavoitepainoa.
New Mountain Finance :us: 1,31 % Uusi avaus, ollut jo suunnitelmissa jonkin aikaa, kun salkku tuntui olevan ehkä aavistuksen liian keskittynyt, niin vähän lisähajautusta. BDC-osinkoa vahvoin analyysein.

Ja vielä silmämuodossa:

Tästä sitten eteenpäin kohti toivottavasti pirteämpää H2 2024 myöhemmin. Sitä odotellessa jatkuu normaalin ostosuunnitelman mukainen linja toistaiseksi :slight_smile:

50 tykkäystä

Tässä meikäläisen AOT:n ja OST:n salkkukatsaus tältä aamulta, pysynyt pitkälti samana jo pari vuotta ja tarkoituksena vain lisäillä vuosien ajan, kurssimuutokset ei hetkauta.

Keskityn vain Helsingin pörssiin ja OP:n indeksirahastoilla pidän OP:n bonukset pyörimässä ja pankkipalvelut pitkälti ilmaisina, indeksirahastoihin 20+ vuoden ajan kk-säästämistä ja näistä tarkoitus saada kasaan jopa puolet eläkepotista myöhemmin. Mukavan tylsää, mutta toimivaa.

Ps. Tämä oli ensimmäinen viestini foorumille, montakohan vuotta tännekin ollut suunnitelmissa luoda tili… :smiley:

48 tykkäystä