Mitä sinulla on salkussa?

Nyt olisi salkkukatsaukseni vuoro. :cowboy_hat_face:

Olen salkkuni sisällön suhteen pääosin aika tyytyväinen. Eniten salkussani mietityttää pari minipositiota, koska minipositiot eivät motivoi mua, joten seurantapositiot eivät nappaa… tosin nämä positiot ovat sulanneet keskikokoisista possista minipossiksi.

Salkkuni on ehkä semiboomeri, mutta ei erityisen boomeri. Hajautusta on jonkin verran, mutta toisaalta on sellaista näkemyksen ottoa ettei voi mistään erityisen kattavasta hajautuksesta puhua esim. salkkuni on todella Suomi-painoitteinen. :slight_smile:

Tässä on AOT:ni:

image

Fortum on perustaltaan vahva ja on ollut kai erityisen halpa eikä kai edellenkään kallis. Yhtiö on tosin osannut usein yllättää negatiivisesti, vaikka ehkä perustekeminen olisi riittänyt, miksi pitää “yllättää”.

PayPalia ostin eilen:

Marimekko on hieno yritys, jolla on upea toimitusjohtaja. Marimekkoa on ilo omistaa, jonka tuotteista pidän kovasti. Olisi upeaa, jos Mekosta tulisi aidosti kansainvälinen menestys.

Nordea on yllättäynyt itseni positiivisesti viime aikoina useampaan kertaan, tämän yhtiön omistamisesta tulee turvallinen fiilis.

Stockmann, koska Lindex.

Boreo, ei kahta sanaa siitä, että viimeiset luvut ovat olleet pettymyksiä, mutta vilpittömästi uskon tulevaisuuteen - yhtiöllä on hieno CEO. Tosin usko ei ole strategia eikä toivokaan.

KH Group todella halpa… tai onko… jos tulevaisuus on synkkä ni tämä on syystäkin “halpa”. Niin tai näin, näen, että uudet kuviot ja halpuus tuovat mulle kivat tuotot.

Gofore, ekaksi kun tästä yhtiöstä puhutaan tulee mieleen työntekijätyyvyäisyys ja @Emmi_Berlin1. Yhtöllä on hieno historia ja todennäköisesti myös tulevaisuus.

Neste osaa katsoa tulevaisuuteen ja taklata riskit, mutta historia ei ole tae tulevasta… olen toiveikas ja huolissani samaan aikaan.

Optomed, todella riskinen - potentiaalia on, jos FDA-luvat ja muut onnistuvat, mutta en ihmettelisi, jos myisin tämän seuraavasi.

Scanfil, yhtiöllä on kova träkki ja hyvä johto. Epäseksikkäällä alallahan se toimii ja ehkä siksi tämä yhtiö ei herätä keskustelua. Suosittelen tutustumaan yhtiöön.

Siili, odotin paljon ja yhtiö on tarjoillut paljon isohkoja pettymyksiä. Käsittääkseni isossa kuvassa yhtiö ja sen meno ei ole ihan kauheasti muuttunut, osa kurssilaskusta on täysin ansaittua, mutta mielestäni osaketta on liikaa lyöty.

Valmet, ex-Neles tuo turvaa, yhtiö vaikuttaa halvalta, yhtiö kehittyy ja kehittää + olen saanut mielikuvan, että työntekijät viihtyvät siellä.

Tässä on OST:ni:

image

Täältä löytyy samoja, mitä on AOT:lla: Boreo, Gofore, KH Group, Neste, Nordea, Optomed, Scanfil, Stockmann ja Valmet.

Näitä ei ole AOT:lla:

Konecranes, laatuyhtiö eikä osake ole pahoissa hinnoissa edellenkään. Käsittääkseni on ollut, on ja tulee olemaan edelläkävijä.

Qt on yhtiö, jolta odotan aika paljon tulevaisuudessakin. Mielestäni yhtiön riskejä ja uhkia pitää seurailla tarkkaan, tästä on sekä samalla hyvin toiveikas, mutta samalla hieman negatiivinen olo.

Omistan myös kryptoja, pääosin Bitcoinia, jota olen ostanut muutamassa erässä:

Sitten omistan PYN Eliteä, jota olen hommannut 14 000 eurolla, mutta se on kivasti turskalla.

Ylpein olen asunnostani, josta ei kauheasti enää tarvitse lainoja maksella.

Korostan, että olen aidosti ja oikeasti aloittelijatason sijoittaja - en hallitse edellenkään perusasioita, jotka tulisi hallita. Minua ei kannata peesata ja jos juttujani lukee, niin suhtautukaa kriittisesti kirjoituksiini sillä minulla ei ole mistään sijoittamisen osa-alueesta tai osakkeesta syvätietoa.

Varallisuuteni kohenee vain siksi kovaa tahtia, että teen tuntimääräisesti paljon töitä ja säästöasteeni on kovin korkea. Asuntoni arvo on kivasti kohentunut, mutta sijoituksissani olen turskalla, siitä ei ole kahta eikä yhtä sanaa, toki sijoitusteni arvostustasot ovat pääosin tervehtyneet, joten nousuvaraa on… tai siis niin ainakin toivon ja toivo ei ole strategia.

Radikaaleja liikkeitä en ole tehnyt ja olen viime vuosina koettanut päästä hiljalleen eroon sekoiluosakkeista, lisäksi mulla on vuodessa noin 20 palkanmaksupäivää jolloin useimmiten vain lisäilen vanhoja omistuksiani ja toki joskus myös vähennän jotain, mutta harvemmin otan kokonaan uusia rivejä salkkuuni.

Saattaa olla, että pari jonkinlaista miniriviä lähtee salkustani enkä ota tilalle mitään uutta, vaan lisäilen vanhoja possiani.

Anteeksi pitkästä ja suhteellisen sisältököyhästä höpinästä. Olen hyvä esimerkki, varoittava esimerkki. :slight_smile:

Hyviä sijoituksia kaikille sekä kiitoksia kannustuksista ja upeista sijoitusaiheisista viesteistänne! :pray:

109 tykkäystä