Mitä sinulla on salkussa?

Monet pelkäävät maanantaita ja Kiinan markkinoiden avautumista (jos avautuvat).

On varmaan selvää, että korona aiheuttaa jonkinlaisen häiriön taloudessa, mutta näin pitkäjänteisen holdaajan näkökulmasta on jälleen pakko kysyä muutama kysymys itseltäni:

REMEDY: Aiheuttaako mahdollinen laajamittainen virusinfektio videopelaamisen vähentymisen ja pelien kehitystarpeen täydellisen tyrehtymisen? Ei aiheuta. Ehkä jopa lisää peleihin käytettyä aikaa.

QT Group: Aiheuttaako mahdollinen laajamittainen virusinfektio sulautettujen järjestelmien vähentymisen tai loppumisen maailmasta? Ei aiheuta.

HARVIA: Aiheuttaako mahdollinen laajamittainen virusinfektio ihmisten peseytymis-/ kylpemistarpeen poistumisen? Ei aiheuta. Kiinan tehtaan mahdollisella sulkemisella olisi mahdollisesti hetkellisiä negatiivisia vaikutuksia.

KAMUX: Aiheuttaako mahdollinen laajamittainen virusinfektio ihmisten liikkumistarpeen ja autoilun lakkaamisen Kamuxin toimintamaissa? Ei aiheuta.

TALENOM: Aiheuttaako mahdollinen laajamittainen virusinfektio verottajan toimintaan muutoksen, jossa verojen kerääminen lakkautetaan? Ei aiheuta.

Aiheuttaako koronavirus minulle myyntipaniikkia? Ei aiheuta.

22 tykkäystä

Periaatteessa jos Corona aiheuttaa paniikkia ja mahdollisesti pitkittyessään alentuva tuloksia, niin tämä voisi kyllä avata mahdollisia ostopaikkoja laadukkaisiin yhtiöihin, etenkin niihin joilla on korkeat kertoimet? Virus oletettavasti huonossakin scenaariossa saadaan jossain vaiheessa hoidettua/rokotettua.

5 tykkäystä

Salkun sisältö päivityksen aika. :slightly_smiling_face:
Suorat osakesijoitukset suurimmasta omistuksesta alkaen:
Kamux, Qt, Neste, Harvia, HK, Nordea, Relais, Citycon, Atria, Capman, Outotec, Nokian Renkaat, Sampo, Honkarakenne, Telia
Lisäksi yhtä rahastoa ja pari indeksirahastoa.
Käteistä noin 60%
Uutena Tammikuussa tuli ostettua Outotec ja Atria. Lisättyä Qt, Harvia, Noho.
Tammikuussa salkusta lähti Siilit.

6 tykkäystä

Salkkurapsa 05/2020

Päivitystä viikon takaiseen.

Kuluneella viikolla salkun suhteen ei liikettä ylös, eikä alas. Olen varsin tyytyväinen tähän siitäkin syystä, että pienimuotoisia osto- ja myyntiapahtumia viikon aikana aivan liian monta. Ei tähän taida muuta syytä olla kuin, että käteinen polttelee ja pitkäjänteinen sijoitussuunnitelma tällä hetkellä vähän hukassa.

Eäkevakuutussalkussa veivattu reilu 20% lisää korkoihin.

Viikon tapahtumat:

  • Ostettu Outotec @5.34
  • Ostettu NEL @8.47
  • Ostettu ja lisätty Golar LNG @10.63 ja @9.63
  • Ostettu ja lisätty FuelCell Energy @1.525 ja @1.75
  • Lisätty Genovis @24.30
  • Lisätty Remedy @14.05
  • Lisätty Dynacert @0.83
  • Lisätty ElringKlinger @6.28
  • Lisätty QT Group @19.00 ja @21.70
  • Myyty Vincit @5.20 (+3.1%)
  • Vähennetty Golar LNG @9.55 (-11.3%)
  • Vähennetty Wärtsilä @11.40 (+22.3%)
  • Vähennetty ElringKlinger @6.08 (-6.5%)
  • Myyty Nordnet Superfondet Norge (rahasto) (0.0%)
  • Lisätty Franklin Gold & Prec Mtls A (rahasto)
  • Lisätty Nordnet Smart 15 (rahasto)
  • Veivailua eläkevakuutussalkun painotusten kanssa


2 tykkäystä

Taitaa olla TAn mielestä jo ostettuna yli 10kpl mukamas alihintaisia. Sitten pitkät osakkeet ovat noin 15kpl ja taas jos lasku iskee kunnolla niin 5-7 epävarmaa. Toki tiedän mitä teen epävarmojen suhteen jos kunnoliinen lasku iskee, mutta on kuitenkin mukamas ostettu laskusuhtanteessa olevia osakkeita suht paljon kuukauden sisään. Jos tulee 10-20% lasku niin kokeillaan sijoitussuunnitelma. Toisaalta en epäile etteikö voisi sitoutua suunnitelmaan vain se mietityttää että osaa huonot myydä ennen laskua pois, jotta tarpeeksi käteistä. Varmasti monella samat ajatukset😀

Välillä näinkin päin omassa salkussa :smiley:
image

13 tykkäystä

Salkkuusi on tarttunut pahanlaatuinen virus…

Edit: Ja sama pöpö vaivaa omaanikin, tosin vihreääkin väriä löytyy vielä.

1 tykkäys

Olisin klikannut [en tykkää] kuvaketta, jos sellainen olisi. Mietin aina, kun joku laittaa jotain ikävää, että voiko siitä tykätä… @Yu_Gong: Olisko tämä ensimmäinen “some”-foorumi, mihin ilmestyisi [en tykkää] -namiska?

Itselläni on sentään pieni pilkahdus vihreää :grin:

3 tykkäystä

Marraskuun lopussa aloitin osakesijoittamisen. Tarkoitus on pitää samoja osakkeita pitkän ajan, kuitenkin vähän seurata mitä markkinoilla tapahtuu ja reagoida siihen… Ihan hyvän alun olen sijoitus uralleni saanut :slightly_smiling_face:

18 tykkäystä

Helmikuun salkkupäivitystä. Raippaa itselle, en ole pysynyt suunnitelmissa. Raippaa itselle, olen spekuloinut makron takia ja tehnyt hölmöjä myyntejä. Noh, tässäpä salkkua suurimmasta pieninpään:

QT group
Revenio group
Basware
Talenom
Remedy
Outotec
Sampo
Nokia

RBOT ETF
Maailma indeksi

1 tykkäys

Sijoittamista harrastettu hieman perusteellisemmin syyskuusta lähtien, tällä hetkellä oma salkku näyttää suurimmasta pienimpään:
QT Group
Tokmanni
Capman
Sanoma
Terveystalo
Ja jokerina pienen pieni siivu Enphase Energy:ssä

20% yhteensä salkusta maailmaindeksissä ja SP500 IT-sektori etf:ssä.

Pitkällä tähtäimellä olen kyllä ihan luottavainen tähän, isoissa megatrendeissä ollaan tällä kiinni.

2 tykkäystä

Hei!

Aloitin noin 6kk sitten aktiivisen sijoittamisen. Olen seurannut menoa täällä jo jonkin aikaa, mutta tänään päätin tulla ulos kolostani ja aktivoitua täällä foorumilla! (Hei sinä!)

Salkkuni on nyt seuraavanlainen.
Aikaisemmin omistin myös Cramoa sekä Hoivatiloja. Yrityskauppojen tuomat preemiot antoivat salkulleni lisää vauhtia, mikä selittää äkkinäiset piikit salkun arvonkehityksessä.

Aika onkin mennyt ripeästi perehtyessä eri fundamentteihin, testaten vesiä ja tehden pari hassua ostosta näin jälkikäteen miettien. Pakko myöntää, että myös tuurilla oli rooli ensimmäisten ostojeni kanssa. Elokuussa tehdyt päätökset perustuivat hatariin analyyseihin ja olivat puoliksi hatusta vedettyjä. Mutta olen ollut tyytyväinen suunnasta mihin salkkuni menee. Nyt vuoden alussa otin muutaman uuden position.

Salkkuni kuten minä itsekin ovat vielä raakileita, tie on vasta edessä ja opittavaa on vaikka kuinka paljon. Suunnitelmani tästä eteenpäin on edetä rauhallisesti, miettiä asiat ajan kanssa läpi ja tehdä järkeen käyviä päätöksiä. Salkkuni suhteen toistaiseksi tavoitteena jatkossa on rakenteen muokkaaminen sekä riskien pienentäminen. Tavoitteena rakentaa monipuolinen salkku tulevaisuutta varten.

Odotan innolla mitä 2020 ja tulevaisuus tuo!

18 tykkäystä

Yli 30 eri osaketta ja 40% rahastoja. Vuosi sitten oli vielä 90% rahastoja/etf. Noin 15kpl osakkeista on pitkään salkkuun ja muut ihan TA - mielessä 1-6kk aikajänteellä. Tarkoitus olla 5v kuluessa taloudellisesti riippumaton, mutta todennäköisesti jatkan hieman pidempään salkun kasvattamista. Toisaalta tuntuu että tietyn prosentin salkusta haluan pitää osakepoimija/treidaaja -tyyppisenä. Katsotaan 1-2v päästä tilannetta😀

1 tykkäys

Millaisella vuosittaisella tuotolla olisit taloudellisesti riippumaton 5 v. Päästä?

1 tykkäys

Jos minulta kysyit niin 10%. Aiemmin ennenkuin perehdyin osakepoimintaan/treidaukseen niin laskelmat olivat 11v eli 2029 saakka-> laskelmat tein 2v sitten. Mutta kuten sanoin sen verran hurahtanut tähän että tällä hetkelä haluan jatkaa pidemmäs. Siitä asiasta voi toki mieli muuttua.

Jatkona niin uskomus on päästä 15-20% tuottoihin vuosittain. Toki jaksan odotella huonommilla tuotoilla jos tulee 1-2v romahdus. Sen takia vielä uskomus koska kylmää faktaa asiasta ei ole riittävästi😀

1 tykkäys

Mitä sitten tapahtuu kun olet taloudellisesti riippumaton? Melko kunnian himoinen tuotto-odotus.

Mulle taloudellinen riippumattomuus tarkoittaisi, että jatkaisin sijoittamista siten, että sijoittamisen tuotto olisi suurempi kuin elämiseen kulutetut varat. Min. Siihen saakka jatkaisin työelämässä rinnalla.

Oma minimi tähtäin olisi n. 4-5% tuotto, eli kulut sopivat ja potti riittävän suuri…

4 tykkäystä

Jatkaisin varmasti töissä vähintään 2-4v ja keräisin puskuria. Varmasti arviolta 30% salkusta kävisin kauppaa-> jos siis koen tämän järkeväksi vielä parin vuoden päästä. Eihän sitten tuottoa tarvisi enää kovin paljoa tehdä että summat olisi normaaliin elämään riittävät. 4-5% olisi jo täysin riittävä

En tiedä kuin moni höpöttelee taloudellisesta riippumattomuudesta vai millä sitä kutsutaankin? Ja onko se kaikille oikeasti realistista. Ainakin moni bloggari on tosissaan asian suhteen, mitä olen lukenut ja epäilen monen sinne pääsevän. Itse olen myös täysin varma että pääsen sinne, mutta tottakai kysymysmerkki on aika. Jos taantuma tulee niin homma pitkittyy.

1 tykkäys

Loudspring, Capman, Digia, Revenio group. Loudspring oli ensimmäinen ostoni ja osto tuli tehtyä sillä ajatuksella että ilmastonmuutosta vastaan on tärkeä taistella ja tämä on se tulevaisuuden ala :smile: Nyt viisaampana seuraisin vierestä ensin enkä olisi laittanut rahojani vielä kiinni näin heppoisin perustein/riskiseen sijoitukseen. Tämän jälkeen aloin tekemään jo enemmän analyysiä yhtiön talousluvuista ym. ja muihin kolmeen valintaani olen hyvinkin tyytyväinen. Pidän tätä määrää sijoituksia hyvänä salkussani sillä pysyn hyvin kärryillä yhtiöitteni kehityksestä.

2 tykkäystä

Itselle riittäisi 200k salkku. Koska samalla omistusasunto velaton, niin pakolliset kk-kulut olisi jossain 450 euron tienoilla. 6%:n vuosittaisella tuotolla salkusta irtoaisi 1000€ miinus verot, eli kenties 800-850€/kk?

Sillähän eläisi herroiksi kun ei ole lainaa eikä töissä pakko käydä. Tarvittaessa kävisi vain heittämässä keikkatöitä.

Nyt 1/10 salkusta kasassa, 45-v mennessä olisi tarkoitus saada se kasaan sekä maksa koti pois. Sitten laitan tiskit hanskaan ja nautin. (Nautin tosin nytkin koska olen osa-aikatöissä :slight_smile: )

1 tykkäys