Mitä sinulla on salkussa?

Voe hitsi, ihan kun salkunhoitajan katsausta lukisi. Ei vaan, monien salkunhoitajien pitäisi katsauksissaan ottaa kyllä tuosta tekstistä mallia. Usein se on vaan (oman muisti- ja mielikuvan mukaan) kutakuinkin tämmöistä; salkun tuotto oli x ja jäi kaksi prosenttia vertailuindeksistä. Tuottoa heikensi suuri alipaino tuossa ja pieni ylipaino tässä. Ostimme tätä ja tätä ja kevensimme takaisin tuota ja tuota. Ostimme tuota kun se nousi ja myimme tätä kun se laski. Ylipainotamme snadisti tätä ja alipainotamme suuresti tätä. Painotamme vahvan taseen ja kilpailuetujen omaavia yhtiöitä joten kevensimme tuota ja ylipainotamme pitämällä suuressa alipainossa tätä. Loppuvuosi oli erinomainen jääden vain puoli prosenttia vertailuindeksistä. Vertailuindeksi tosin laski alkuvuonna enemmän kuin salkkumme loppuvuonna.

20 tykkäystä

Ohessa oma salkku jonka 50% nyrkki koostuu neljästä osakkeesta: Revenio, Berkshire, Remedy ja KONE. Näistä Revenion matkassa oltu vuodesta 2015, Berkshiressä vuodesta 2011, Remedyssä syksystä 2019 ja KONEessa vuodesta 2009. Olen ostanut osakkeita pääasiassa laatu edellä ja vuosien varrella olen myös lisännyt esimerkiksi Reveniota, Konetta ja Danaheria.

Uskon että näistä mun omistuksista tuntemattomin tällä foorumilla on toi Danaher, josta en oo löytänyt mitään keskustelua. Kyseessähän on kunnon 1000x bäggeri pitkällä aikavälillä, joka on voittanut jopa Buffetin 1980 luvulta lähtien. Market value firmalla nyt jo >100B.

The company designs, manufactures and markets professional, medical, industrial and commercial products and services. The company’s 3 segments are Life Sciences, Diagnostics and Environmental & Applied Solutions.

Ite Danaherin matkassa 2012 vuodesta lähtien. Lisäksi Danaherin spin-offina mulle on jäänyt tuo Fortiven omistus. Danaheriin voi tutustua täällä:

34 tykkäystä

Laitetaanpa omankin salkun koostumus. Osakkeissa on tällä hetkellä euromääräisesti 5 -numeroinen summa, mutta kuten näkyy olen pitänyt käteispositioni vielä prosentuaalisesti suurena, vaikka olenkin koko ajan lisäillyt ja nostanut “kuukausieriäni” koronaromahduksen jäljiltä. En kuitenkaan ole täysin vakuuttunut, että tämä romahdus ja sen vaikutukset oli tässä, joten en pidä yletöntä kiirettä työntää käteistä osakkeisiin. Käteisen osuus on sijoitusvarallisuuteni ja tämän ulkopuolella on juokseviin ja yllättäviin menoihin kuuluva käteisosuus, ns. autonvaihto/keittiöremonttiraha.

Suoria osakesijoituksia on tarkoitus tehdä vain Helsingin pörssistä, mutta ei tätä ole kuitenkaan kiveen hakattu, mutta en aktiivisesti tarkastele ulkomaisia osakkeita. Pyrin pitämään salkussa 10-15 yhtiötä kerralla, tuon verran pystyn järkevällä tasolla seuraamaan. Olen ikiholdari, joten en myy kuin erittäin hyvästä syystä. Viime vuonna salkusta lähti Stora Enso ja Hoivatilat ja tänä vuonna olen poistanut vain NoHon. Maantieteellistä hajautusta haen ETF:llä, joiden määrää aion lukumääräisesti lisätä siten, että niitä olisi 5-10 kpl.

Käteinen 77,7%
World Health Care ETF 3,2%
Revenio 2,8%
Neste 2,5%
Kamux 2,5%
Capman 2,0%
Fortum 1,8%
Qt Group 1,6%
Relais Group 1,4%
Nordea 1,1%
Taaleri 1,0%
F-Secure 0,8%
Nordnet Indeksfond Norge 0,8%
Global Water ETF 0,7%

8 tykkäystä

PepsiCo, Nvidia ja Fortum salkun tukijalkoina :grinning: Muut sitten vähän pienemmällä painolla

5 tykkäystä

Salkkua on tullut viime aikoina taas “viriteltyä”. Myin Berkshiret pois ja myös BASF sai lähteä salkusta. Lyhyen aikaa salkussa viihtyi myös Procter & Gamble, mutta myin osakkeet pienellä voitolla jo muutaman päivän kuluttua ostosta. Myös 3M sai väistyä salkun kevätjärjestelyn yhteydessä.

Vastaavasti salkkuun on löytänyt tiensä Jenkkien “K-Rauta” eli The Home Depot. Laadukas yhtiö, mutta todennäköisesti tulee vielä ottamaan hittiä koronan vuoksi, joten hankin vain pienen avausposition. Amazonia en näkisi kovin isona uhkana tämän firman kohdalla.

Lisäksi salkkuun on päätynyt Air Productsia, Cisco Systemsiä ja Fortista.

Osake- ja rahastosalkut % salkusta
Revenio Group Oyj 14,45%
PYN Elite 10,27%
Novo Nordisk B 4,81%
KONE Corporation 4,35%
Elisa 4,23%
Neste 3,92%
UPM Kymmene 3,80%
Investor A 3,73%
Vow 3,48%
Accenture 3,26%
Seligson & Co Global Brands 2,94%
iShares MSCI Core World ETF 2,84%
iShares MSCI Core EM ETF 2,66%
Canadian National Railway 2,58%
Harvia 2,43%
Scatec Solar 2,36%
Cellavision 2,12%
Aedifica 2,12%
Sampo Plc A 2,10%
eQ Oyj 1,97%
Osuuskunta KPY 1,94%
Air Products & Chemicals 1,93%
Latour B 1,88%
Amazon 1,66%
American Water Works 1,64%
Starbucks 1,52%
SPDR USA Small Cap Value ETF 1,48%
Realty Income 1,45%
SPDR Europe Small Cap Value ETF 1,23%
Huhtamäki 0,99%
Fortis 0,94%
Cisco Systems 0,91%
Handelsbanken USA Indeksi 0,70%
Seligson & Co Eurooppa Indeksi 0,60%
The Home Depot 0,49%
BGF Next Generation Technology 0,16%
Käteinen 0,08%
Yhteensä 100,00%
2 tykkäystä

21,97 % Nordea (ostin juuri pientä jännityskerrointa :slight_smile: , keskimäärin siinä 15 % tienoilla)
19,40 % CapMan
17,38 % Fortum
17,35 % Sampo
11,98 % Nokia (lähinnä jäänteitä 2016 tienoilta, mutta katsotaan tuo 5G -kortti loppuun ensin)
6,08 % Telia
3,62 % Wulff
2,21 % Siili

3 tykkäystä

Paljon on ollut liikettä salkussa viimeaikoina, mutta nyt olisi tarkoitus “holdailla” näitä.

EURO salkku
+++
Fortum
Sampo
Tokmanni
BMW
image

USD salkku
+++
General Dynamics
JP Morgan
DHT
Apple
HPE
image

3 tykkäystä

Osin uudelleen koottu salkku oli vielä hetki sitten suht tasapainoinen. Nyt kuitenkin tämä “musta joutsen” Genius Brands International otti tuulta alleen ja on noin viisinkertaistanut ostoarvonsa lyhyessä ajassa. Olen vajaan vuoden ollut yrityksessä mukana kahlattuani ensin kaikki uutiset mitä siitä löysin, olin myös yritykseen suoraan yhteydessä ku en löytänyt vastauksia kaikkiin kysymyksiini. Ostin alkuun suht varovaisen tarkkailuposition, mutta kun kurssi tippui mielestäni aivan liikaa ostin useasti lisää. Tässä on iso riski, mutta myös mielestäni valtava potentiaali. Isoimmat uhkat alkavat nyt näkemykseni mukaan olemaan takana ainakin lyhyellä aikavälillä, koska yritys on saanut kerättyä hyvin rahoitusta. Osakkeen diluutio on lyhyellä aikavälillä myös riski kurssikehitykselle joka on realisoitunutkin muutamaan otteeseen. Oma strategia on tehdä muutamia ihan pieniä kevennyksiä, joilla turvaan sijoitetun pääoman. Nykykurssilla se vaatisi 17% omistuksen realisointia. Loppujen osakkeiden päällä olen valmis istumaan todella pitkään jos tarina muuttuu todeksi myös lukujen valossa.

Tämä on kyllä kaiken kaikkiaan erikoinen case. Stocktwits ryhmän koko ja aktiviteetti räjähtivät viikossa ja nämä jo pitkään tiedossa olleet yhteistyösopimukset alibaban ym. kanssa tuntuvat tulevan suurimmalle osalle uusina asioita.

kaavio

9 tykkäystä

Salkkurapsa 20/2020

Päivitystä viikon takaiseen.

Saahan tuon salkun arvon kehittymään laskuviikollakin laittamalla salkkuun uutta rahaa. No, uuden rahan lisääminen ollut suunnitelmana jo pitkään, jos markkinoilla alkaisi tapahtumaan laskua. Tarkoitus jatkaa tulevatkin viikot uuden rahan lapioimista salkkuun. Se vaara tuossa salkun käteisosuuden täyttämisessä on, että sormi meinaa eksyä ostonapille vähän turhan herkästi. Tällä viikolla en uutta rahaa markkinoille laittanut, eli käteispaino nousi hieman. Muutamasta omistuksesta luovuin ja niillä rahoilla lisäilin noita muita olemassa olevia.

Selkeästi laskuviikot sopivat paremmin oman salkun indeksin “kehitykselle” vertailuindeksejä vastaan suuren käteisosuuden vuoksi. Nimittäin indeksien viikkokisassa voitto napsahti omalle salkulle. Hyvänä kakkosena S&P 500 ja viime viikon tapaan OMXHCAPGI jäi peränpitäjäksi.

Viikon tapahtumat:

  • Lisätty Berkshire Hathaway B
  • Lisätty Scorpio Tankers
  • Lisätty Meredith Corp
  • Lisätty Sampo Plc A
  • Lisätty Wells Fargo & Co
  • Lisätty New Residential Investment Corp
  • Lisätty Golar LNG
  • Lisätty Main Street Capital Corp
  • Lisätty Qt Group Oyj
  • Myyty Altria Group Inc.
  • Myyty Iron Mountain Inc
  • Myyty Salesforce
  • Myyty AT&T Inc
  • Lisätty TIN Ny Teknik A (rahasto)
  • Veivailtu eläkevakuutussalkussa 51%/49% osake/korko-rahasto

Salkun allokaatio:


Salkun kehitys:

Indeksien ranking:

5 tykkäystä

Päivitetääs taas tilannetta tänne ja selvennetään omia ajatuksia samalla. Sijoittajauraa nyt siis noin 9kk takana.

Nordean olisin mielelläni vaihtanut Sampoon, mutta se jäi ainakin toistaiseksi tekemättä. Osakepaino on nyt lähes 100%, mutta kesän lopussa tulee taas opintolainat nostettavaksi. Oma uskomus on, että karhumarkkinoita ei vielä siihen mennessä ehditä näkemään, joten suurta tarvetta ostoksille ei ole. Marimekkoa varten olen säästänyt pienen satsin, jos hinta putoaa 20 euroon.

Aika paljon olen miettinyt omia kilpailuvalttejani muihin sijoittajiin nähden ja toisaalta myös suhtautumistani mahdolliseen pörssiromahdukseen. Tietämykseni markkinoista ja yhtiöistä ei ole ylivertaisella tasolla, joten uskon tehokkaimman keinon olevan omien käsien päällä istuminen. Minulla ei ole mikään kiire sijoituksiani muuttaa käteiseksi ja ainakin maaliskuun pörssilaskussa pääkoppani kesti “paniikin” hyvin ja pystyin keskittymään osakkeiden ostamiseen. Toki ostot aloitin hieman liian aikaisin. Jatkan kuukausittaisia sijoituksia teknologiasektorin ETF:ään ja odottelen paikkoja lisäillä omistamiani yrityksiä. Mielestäni nyt se ei ole ollut Fortumia lukuunottamatta järkevää.

8 tykkäystä

Oletko tuohon Xtrackersin ETF sijoittanut ihan suorilla ostoilla vai löytyykö joltain välittäjältä jokin edullinen kk-säästö?

Olen ihan suoria ostoja tehnyt.

Tällä hetkellä alkaa salkku näyttää yhtiöiden osalta omaan silmään juuri siltä kuin olen tavoitellutkin. Koronadipissä sain korjattu rönsyt pois ja siirrettyä OST:n täyteen.

Salkun sisältö tällä hetkellä (suurimmasta omistuksesta pienimpään):

Remedy
Talenom
Qt
Digia
Revenio
Harvia
Neste
Fortum
Huhtamäki
Sampo
Kamux
Exel

Itselleni sopiva määrä yhtiöitä, rönsyt on karsittu, mukana vain sellaisia joihin aidosti uskon pitkällä aikavälillä. Uusia yhtiöitä ei tällä hetkellä ole edes ostoslistalla, vaan tarkoituksena lisätä hiljalleen panostuksia ajan saatossa näihin. Toki tilanteet muuttuu ja jos tilanne sitä vaatii, voin luopua jostain yhtiöstä tai avata uuden position jostain muusta yhtiöstä. Tällä hetkellä ei kuitenkaan tällaista veivausta ole näköpiirissä.

Tällä hetkellä mietityttää vain Remedyn suhteellisen suureksi kasvanut osuus salkussa viime aikojen kurssinousun myötä. Toisaalta, jos menen keventämään tätä kultamunia munivaa hanhea, se todennäköisesti tulisi harmittamaan myöhemmin. Suurin kysymysmerkki liittyy syystä tai toisesta Talenomiin, mutta tämäkin enemmän mutuilua. Parempi istua käsien päällä kuin olla säätämässä koko ajan jotain positiota pienemmäksi/suuremmaksi. Antaa ajan hampaan hoitaa painotus haluamallaan tavalla ja painottaa tulevia ostoja sitten niihin, joiden paino on jäänyt pieneksi. Sillä oletuksella, että oma usko yhtiön tulevaisuuteen on edelleen vankkumaton. Q2-tulosten jälkeen tosin ehkä hieman nostan Fortumin ja Sampon painoa.

Tällä hetkellä muut projektit sitovat käteistä, joten uusia ostoja ei ihan lähitulevaisuudessa ole luvassa, mikä on ihan hyväkin juttu. En pidä nykyistä markkinatilannetta mitenkään erityisen hyvänä ostopaikkana, riskit ovat mielestäni suuret sille, ettei tämä nousu ole vielä niin kestävällä pohjalla kuin uskotaan. Joten itselleni ihan hyvä “pakon edestä” joutua katselemaan tilannetta sivusta ja sitten kun tilanne sallii, alkaa lisäilemään omistuksia näihin edellä mainittuihin firmoihin. Q2-tuloskausi hieman hirvittää, mutta kuten aiemminkin tällä palstalla olen kirjoittanut, täydellä osakepainolla mennään, enkä jaksa lähteä mutuiluun perustuen tyhjäämään salkkuani.

7 tykkäystä

Tätä ketjua lukiessa en voi olla ajattelematta, että tällä foorumilla majailee Suomen kovimpia indeksien murskaajia kun useiden salkkujen ytimen muodostaa laadukkaat ja hyvin kehittyneet yhtiöt kuten KONE, Talenom, Qt, Neste, Revenio tai Remedy.

Voi myös olla, että tällaisia salkkuja on kivempi avata joka aiheuttaa havaintoharhan, mutta silti. Aika kovaa jengiä täällä :muscle:t3::muscle:t3::muscle:t3:

27 tykkäystä

Unohdit tuosta listalta laadukkaimman yhtiön eli Remedyn :smiley:

2 tykkäystä

Kiitos, korjasin! :sweat_smile:

Näyttökuva (86)
Näillä mennään! :blush:

3 tykkäystä

Itselleni tuo on enemmänkin seuraus kuin syy :smiley:

Ilman Inderesiä en olisi koskaan törmännyt sijoitusmielessä sellaisiin yhtiöihin kuin esimerkiksi Remedy, Qt tai Talenom. Joten kiitos vain sinne teidän suuntaan tällaisen yhteisön luomisesta!

22 tykkäystä

Löytyy myös yksi noista kovista itseltäni.:+1:
Olen nyt päätynyt ratkaisuun missä on vain kolme mielestäni laatua ja kasvua omaavaa osaketta. Ainakin toistaiseksi toiminut hyvin.

VTIQ josta tulee NKLA
Qt
Harvia.
Neljänneksi saattaa tulla vielä joko FEAC tai FMCI . Kumpikin ovat SPAC firmoja.

Kaikissa hyvä tuotto tällä hetkellä ja VTIQ aiheuttanut salkkuuni pientä nousua vähän enemmänkin.

6 tykkäystä

Aika nätisti laastaroitu koronahaava sulla :sweat_smile:

6 tykkäystä