Mitä sinulla on salkussa?

Lokakuun alussa aloitettu Ost-tili. Käteispaino tällä hetkellä liian pieni, mutta tarkoituksena olisi sitä kasvattaa, kuin samoin muutaman hyvän lapun lisäämistä kohdalle sattuessa. Salkun heilunta on iso johtuen Smartin ja Genon aloista ja niiden suuresta painosta salkussa. Varmasti on omat puolensa, kun aloittaa sijoittamisen koronan keskellä, mutta yritän päällimmäisenä muistuttaa itselleni ettei se tule olemaan jatkossa samanlaista ruusuilla tanssimista.

7 tykkäystä

Oon aivan aloittelija. Käytännössä 2 viikkoa on ollut yhtään mitään omistusta. Nyt mulla on kaikkiin näihin sijoitettuna sama euromäärä, joten käytännössä 20% jokaisella. Käteistä sen verran, että jos tulee jotakin kiinnostavaa, voi vielä tarttua johonkin:

Kamux
Smart Eye
Seligson & Co Omx Helsinki 25
Ishares Core s and p 500
XACT Norden 30 Ucits ETF

Saa antaa rookielle kommentteja, mutta kysymyksiin en välttämättä osaa vastata. Josko pikkuhiljaa oppis jotakin enemmän.

21 tykkäystä

Kyllä olla minusta erinomainen salkku! Olisipa oma ensimmäinen ollut läheskään yhtä hyvin kasattu, puhumattakaan nykyisestä :wink: Tuossa sopivasti indeksia tuomassa hajautusta ja pari laadukasta kasvuyhtiötä. Sijoitatko indekseihin säännöllisesti vai tehty kertasijoituksena?

4 tykkäystä

Kiitti kannustuksesta. Noi on kertasijoituksia. OP:n maltillinen rahasto on vielä, mihin menee kerran kuussa pikkusen. Mutta siitä varmasti luovun, koska sen kulut on turhan isot. Laitan sen pienen kuukausittaisen summan jatkossa varmasti johonkin toisaalle, kun selvitän kuinka esim. noihin nykyisiin se onnistuu.

6 tykkäystä

11 yhtiötä ja pieni osuus etf:iä ei ole missään nimessä liikaa hajautusta. Varsinkin kun salkku lähes pelkästään pieniä kasvuyhtiöitä missä tuottopotentiaali mutta myös riskit on suurempia.

3 tykkäystä

Aivan totta tuokin. Lähinnä se, että positioiden kokoa tarkoitus kasvattaa ja välttää liiallista hajausta, koska olen vielä suht. nuori ja tuottotavoitteet korkealla, enkä halua kymmeniä pieniä positioita laskemaan tuotto-odotusta.
Kiitos hyvästä kommentista :slight_smile:

Salkkuun tavoitelluista yhtiöistä suurin osa kasassa, nyt seuraillaan kurssia ja lisäillään/kevennetään tarpeen mukaan. Revenio, Musti Group, Neste ja Kone muodostavat tukijalat ja ympärillä on pääasiassa digiin ja rakentamiseen liittyviä yhtiöitä suht laajasti hajautettuina. Vetyä tarkoitus lisätä sopivilla hetkillä.

20 tykkäystä

Onpa varsin harkitun näköinen salkku. Saako kysyä mistä tällaisen näkymän olet saanut ulos?

2 tykkäystä

Kiitos :)! Näkymän saa Simply Wall Streetin portfolio-työkalulla. Minulla on yksi “watchlist”-portfolio, johon olen kerännyt pari tusinaa kiinnostavaa firmaa, joiden menoa seurailen, ja tämä toinen real-time -portfolio, joka on “holdings”-muotoinen. Tähän olen näpytellyt käsin osakkeiden määrän per yritys. Palvelusta saa paljon muutakin tietoa, esimerkiksi ennustetut osingot per vuosi ja portfolion valuaatio Simply Wall Streetin arvioiman fair valuen suhteen. Oma valuaationi on runsaat 13 % alle (SWST:n) fair valuen koska olen yrittänyt ostaa firmoja vähintään 10 % turvamarginaalilla (verrattuna Inderesin tavoitehintoihin). Koko portfolion analyysi antaa tällaisen snowflake-arvion:

En kyllä tiedä, mihin tuo 53 % return annually since inception viittaa. Että firmojen pörssiin listautumisesta alkaenko? Tuskin tästä päivästä jolloin tuon portfolion sinne näpyttelin :smile:

10 tykkäystä

Tässä on 19-vuotiaan aloitelevan sijoittajan salkku. Salkun arvo tällä hetkellä noin 21 000€.
Ottaisin mielelläni vastaan parannus vaihtoehtoja sekä mielipiteitä salkustani :slight_smile:

53 tykkäystä

Tosi hyvältähän tuo näyttää. Riskilappuja paljon, mutta sen varmaan tiedostatkin ja tuolla rahalla pelatessa se käy hyvin järkeenkin.

1 tykkäys

No ei tuohon ainakaan itsellä paljoa parannusehdotuksia ole. Erittäin hyvän näköinen ja tasapainoinen salkku ja sisältää sopivassa suhteessa kasvua, arvoa, osinkoa ja spekulaatiota eri sektoreista. Itse kasvattelisin kaikkia positioita sopivissa paikoissa ja lisäilisin enemmän reitejä vielä. Eli WPC lisää ja ehkä jokin toinen reit vielä tasaamaan riskiä ja tuomaan osinkoja.

3 tykkäystä

Minusta tasapainoa löytyy hyvin salkustasi ja lisäksi tuollaista salkkua on mielenkiintoista seurata, kun joukossa on muutamia riskilappuja. Riskiä ei saa olla kuitenkaan siten, että menettäisi yöuniaan, mutta mielestäni pieni riski pitää mielenkiinnon yllä. :slightly_smiling_face:

Suuruus järjestyksessä.

Revenio
Siili solutions
Sampo
Pepsi
At&t

Lisäksi sijoitusasunto kuuluu portfolioon :slight_smile: Salkku sharevillessä (OsinkoBodari)

7 tykkäystä

Sijoitusuraa takana vajaa vuosi ja tästä on päässyt muodostumaan erittäin rakas harrastus. Seuraavanlainen salkku on muodostunut kokonaisuudessaan. Hajautusta suhteellisen paljon ja yhtiöiden lukumäärää ei suunnitelmissa lisätä nykyisestä. Kuukausisäästämistä tarkoitus jatkaa ETFiin/indeksirahastoihin, tuo nykyinen pohjoismaiden indeksirahastojen hajautus varmaan turhankin laaja? Saa antaa mielipiteitä ja parannusehdotuksia :slight_smile:

12 tykkäystä

Laaja painotuksen suhteen vai rahastojen määrän? Nordnetin super siis indeksi rahastot ovat varmasti paras tapa tehdä indeksi sijoittamista pohjoismaihin. Rahastojen merkintöjen ja lunastuksien ollessa kuluttomat ei rahastojen lukumäärästä ainakaan haittaa ole ja siitä voi jopa pientä hyötyä olla kun voi valita myynnit sitten tarkemmin. Jos painoa tuntuu olevan liikaa niin eiköhän se ajan kanssa korjaannu jos nykyiset kuukausisäästöt menevät noihin ett:iin.

Rahastojen määrän suhteen tarkoitin lähinnä, tuo painotus mielestäni ok. Mietityttää olisiko syytä jättää esimerkiksi Suomen indeksirahasto kokonaan pois, koska salkussa muutenkin paljon suomiosakkeita. Mutta hyviä pointteja noiden hyödyistä! Jatkossa tarkoitus kyllä panostaa enemmän ETFiin.

Itse olen joko markkinalla omilla suorilla osake valinnoilla tai rahastoilla mutta en molemmilla samaan aikaan. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon veroseuraamukset. Jos on Suomi Indeksi paljonkin plussalla ei sitä ehkä kannata lihoiksi laittaa.

1 tykkäys

Neste 10,8%
Kamux 7,9%
Remedy 16,2%
BBS 2,3%
Plug power 30,9%
Nokia 2,8%
Indeksi Ruotsi 8,5%
Indeksi Suomi 13,2%

Ainut Suomalainen mikä osake plussan puolella on Neste, Plug power pitää salkkua hyvin pystyssä ainakin vielä. Vasta lokakuussa homman alottelin ja suurin osa osakkeista vasta 0-3kk olleetkaan niin jospa siitä vielä kääntyisi.

EDIT: Indeksi rahastoihin menee myös kuukausittain vähän rahaa

9 tykkäystä

AOT (Iso osa rahastossa, pari seurantapositiota, vähän vielä hakusessa hajautus)

Handelsbanken Kestävä Energia rahasto 50%
Smart Eye 30%
Quantafuel 20%
Attana BT 10%

OST (Pitkässä pidossa)

Musti Group 30%
Harvia 20%
Lead Desk 15%
Talenom 15%
Tokmanni 15%
Käteinen 5%

Salkut avattu vasta syksyllä joten aloittelijana vähän ehkä ajatus vielä hakusessa, mutta näiltä pohjilta lähdetään.

9 tykkäystä