Miten pidät kirjaa omista sijoituspäätöksistä ja sijoituksiisi liittyvistä merkittävimmistä tapahtumista

Hei,

Olen aloitteleva sijoittaja ja yksi heistä, jotka ovat saaneet täältä foorumilta arvokasta tietoa ja oppia!
Olen noin puoli vuotta opiskellut aihetta ja kokeilujen kautta saanut jotain sijoituksiakin tehtyä, ja nyt viimeaikoina myös ensimmäisiä myyntejäkin.

Siellä täällä on vilahtanut keskusteluissa omien sijoituspäätösten kirjaamisen tärkeys ja itsekin ruvennut tajuamaan sen merkityksen oppimisen kannalta. Huomio on tehty siis sitä kautta, että en pysty muistamaan kaikkia edes 3 kk takaisia ajatuksenjuoksujani… Nyt kysyisin kokeneilta vinkkejä käytännön tasolla, että mitä asioita ja miten kirjaatte itsellenne ylös? Käytättekö exceliä tms? Mitä kaikkea kirjaatte ylös? osto- ja myyntipäivä(t), syyt ostolle/myynnille, merkittävimmät uutiset (linkki uutiseen, pari pääbullettia tms?), omat pohdinnat matkan varrelta jne…?

Pahoittelut, jos tästä on jo keskustelua olemassa, mutta en ole sitä löytänyt. Mikäli kysymys on toistoa, niin voitte poistaa ja ohjata minut olemassa olevaan keskusteluun. Kiitos :slight_smile:

10 tykkäystä

Erittäin hyvä nosto @Markusss. Tämä aihe ansaitsee kyllä ihan oman ketjun.

Pidän päiväkirjaa OneNotessa. Sinänsä mikä tahansa pilvipalvelu kävisi, mutta OneNote on päätyöni puolesta muodostunut vakiotyökalukseni.

Pyrin pitämään päiväkirjan lyhyenä, ei tarinoita tai uutisia. Kirjaan päiväyksen, osta/myy ja perustelut muutamalla sanalla tai parilla lauseella. Olen kirjoittanut OneNoteen myös sijoitusstrategiani ja sen revisiot päiväyksellä varustettuna. Silloin tällöin kävelylenkillä podcasteissa tulee esiin mielenkiintoisia ajatuksia ja kirjaan ne muutamalla sanalla samantien päiväkirjaan. Luen päiväkirjaani harvakseltaan, ehkä pari kertaa vuodessa.

7 tykkäystä

Nämä on siis kaikki samassa Excelissä. En hirveästi lue sitä, vaan syy on enemmänkin siinä, että kirjoittaessa asioita joutuu miettimään selkeämmin.

Pidän sijoituspäiväkirjaa, jonne kirjoittelen toisinaan ihan fiiliksiä tai näkemyksiä markkinatilanteesta tai yrityksistä varsinkin, jos olen sattunut lukemaan jonkun ajatuksia herättäneen uutisen/blogin/??? tai perehtynyt johonkin yritykseen. Nämä auttavat usein jäsentämään ajatuksia sekä auttaa usein havainnollistamaan, kuinka markkinat eivät todellakaan käyttäydy, miten niiden kuvittelee silloinkaan, kun on “todella vahva fiilis, että kohta nousee/laskee”.

Aina, kun ostan tai myyn osakkeita, niin laitan samaan päiväkirjaan merkinnän ja päätöksen tuen. Aika usein olen aiemmin pohtinut jotain firmaa ja sitten, kun ajatus on kypsynyt, niin teen varsinaisen oston/myynnin ja tuolloin saatan pistää vain “kts. syyt 21.9. merkinnästä”. Kirjoituksia ei kukaan muu lue ja toisinaan siellä saattaa olla hyvin ohkaisia perusteluita jollekin ja toisinaan jopa sivun mittainen “analyysi”. Koen, että nämä merkinnät ovat auttaneet todella paljoin sijoittamistani.

Sitten, kun Nordnet hoitaa kommunikaation verottajaan, niin en jaksa pitää kovin tarkkaa kirjaa veroseuraamuksista, mutta listailen aina arvo-osuustilillä myydessäni suuntaa antavasti, että paljon tuli voittoa/tappiota, jotta tietää suunnilleen, että minkä suuruisia veroja pitää maksella seuraavana vuonna, niin osaa jättää käteispuskuria. Tämän lisäksi päivittelen aina kvartaaleittain, että paljon salkku on tuottanut, nettovarallisuus kehittynyt jne. ja vertaan sitä OMXHPI- ja S&P500 indekseihin. Tämäkään ei ole kovin tarkka, vaan suuntaa antava ja on lähinnä omaksi iloksi ja ehkä auttaa motivoimaan. Hieman samaan tapaan saatan laitella hyvin tajunnanvirtatyylisesti jotain kassavirtoihin tai muihin liittyvää.

Seuraamilleni yhtiöille ylläpidän myös todella laiskasti omia välilehtiään, jonne koostan motivaation mukaan osareista mielestäni kiinnostavia kohtia, uutisten ja hyvin forum-postausten linkkejä ja omia mietteitä. Varsinkin tämä on sellaista, joka on hyvin vaihtelevaa. Ts., kun on tylsää ja aikaa, niin saatan käyttää useammankin tunnin osareiden perkaamiseen ja merkintöjen rustaamiseen, mutta useinmiten merkintä on luokkaa “Ihan hyvä osari, ei syitä lisätä/vähentää.”

6 tykkäystä

Teen kaksi kertaa vuodessa pienen koosteen (ihan wordilla) salkustani, käyn siinä läpi tärkeimmät tapahtumat ja jokaisesta yhtiöstä lyhyet kommentit, mitä yhtiölle kuuluu ja missä mennään. Lisäksi päivitän exceliin pari kertaa kuukaudessa kurssit, pankkitilien saldot yms. ja joka vuoden lopussa arkistoin tällaisen taulukon (eli minulla on nyt joka vuoden lopun tilanne tallessa).

Jos ostan uuden yhtiön salkkuuni teen siitä oman dokumentin, missä käyn läpi yhtiön tarkemmin ja ennen kaikkea perustelut sen ostamiseksi. Sen jälkeen seuraan yhtiöitä noissa puolivuotisraporteissani.

Aika rauhallinen tahti siis, kolme dokumenttia vuodessa (+uudet yhtiöt, jos satun ostamaan, en osta joka vuosi uusia). Näillä olen pärjännyt ihan mukavasti, miettinyt kyllä, että joskus voisi tehdä vähän laajemman jutun, jossa olisi enemmän tajunnanvirtaa ja ajatuksia mutten ole jaksanut.

8 tykkäystä

Itsellä myös käytössä todella monipuolinen Excel. Yhdelle sivulle kirjaan kaikki saadut osingot ja korot, jotka Pivotoin yhtiö- ja kuukausikohtaisiksi yhteenvedoiksi. Toiselle sivulle on merkittynä ostoerittäin kaikki osakkeet, jolloin on helppo nähdä keskihinnat jne. Seuraan myös paljonko osinkoja kyseinen erä/osake on tuottanut

Kolmannella sivulla olen listannut allokaation ja tavoiteallokaation. Tämän päivitän kerran kuukaudessa. Tarvittaessa helppo suunnitella ja tutkia menneitä. Neljännellä sivulla on arvonkehityslaskelmat. Tämäkin kerran kuussa.

Viimeisenä (tai oikeastaan etusivulla) on taulukko, johon kerään kaikki myynnit. Taulukossa on osto- ja myyntihinnat, saadut osingot ja tuotto.

Veroja varten kannattaa muuten pitää myös Exceliä. Helpottaa suunnittelua, kun näkee paljonko voittoa/tappiota + osinkoja on kertynyt tähän mennessä. Samalla muistaa myös vähennykset. Veroexceliin tulevat osingot automaattisesti toisesta excelistä, mutta kaupat joudun toistaiseksi kopioimaan käsin. Onneksi ei ole kuin muutamia myyntejä vuodessa.

Omat Excelit ovat melko laajoja ja olivat työläitä tehdä, mutta ylläpito on suht nopeaa. Kuukausikatsaus vie noin 15minuuttia ja kaupan kirjaaminen minuutin. Kevyemmälläkin varmasti pärjää!

Kokeilin tehdä kirjallista päiväkirjaa, mutta ei sopinut minulle. Ehkä, koska oma sijoitustyylini lähtee liikkeelle bisneksen analysoinnista, ja se muuttuu yleensä hitaammin kuin fundamentit.

10 tykkäystä

Toteutuneista kaupoista kirjaan osto- tai myyntipäivämäärän, osakemäärän sekä hinnan eriteltynä osakkeiden hintaan ja kaupankäyntikuluihin. Jos kyseessä on voitollinen myynti, lasken myös paljonko olen velkaa verottajalle.

Sijoitustyylini on aika pitkälti kvantitatiivista arvosijoittamista. Tykkään laskea lukuja ja keskiarvoja yhtiöiden historiasta. Jokainen sijoituspäätös vaatii kuitenkin huolellisen ja monipuolisen perehtymisen ostettavaan yhtiöön ja tutustumisten suhde ostopäätöksiin on varmaan 10:1. Kaupankäyntikulujen takia ostosumman pitää olla riittävän iso, enkä uskalla heittää rahaa minkään hypevinkin perässä pörssiin.

Taulukkolaskentaohjelman koodaukset on ihan käteviä. Näihin kannattaa uhrata vähän aikaa, koska lopputilanne on se, että minun tarvitsee vain syöttää muutamia datapisteitä ja ohjelma laskee kaikki mahdolliset tunnusluvut tämän datan pohjalta.

6 tykkäystä

Kiitos kaikille käytäntöjään jakaneille! Näistä sai arvokasta vinkkiä, mihin tyyliin voisi itse alkaa rakentelemaan omaa excel-hässäkkää. Olen äärimmäisen kaukana excel-velhotasosta, mutta tämän harjoituksen kautta asiaa voisi vähän opiskella…

Itsellä ollut pääasiallisesti mielessä kirjata asioita, jotka

  • tukevat sijoitusten jatkuvuuden arviointia… mitä ostaa, mitä myydä, mitä lisätä, mitä vähentää ja milloin/missä tilanteissa. Eli sen lisäksi, että on tehdyille sijoituksille jonkin tyyppistä suunnitelmaa mitä tulevien vuosien aikana tapahtuu eri skenaarioissa, niin on paremmin valmiuksia tehdä myös uusia pelinavauksia, kun mahdollisuuksia tulee kohdalle
  • auttavat hallinnoimaan veroseuraamuksia

Darkroastin rakentelema kokonaisuus kuullostaa sen verran monipuoliselta ja käytännölliseltä, että äkkiseltään tulee mieleen, että tuohan kannattaisi melkein tuotteistaa ja hankkia sitä kautta vähän lisää sijoitettavaa :wink: Luulempa, että aika moni meikäläisen kaltainen aloitteleva heppu olisi valmis maksamaan tuollaisesta valmiista työkalusta sopivan summan…

2 tykkäystä

Kiitokset kohteliaisuuksista, mutta oma filosofia on mielummin kannustaa aloittelijoita itse tekemään ja oppimaan! Ja tietenkin jakaa vinkkejä ja neuvoja. Eli pidetään se toistaiseksi salaisuutena, mutta kysymyksiin vastaan tottakai :slight_smile:

Olenkohan harvinaisuus kun en juuri kirjanpitoa harrasta? Tradingview:ssä on eri listoilla omistukset ja seurattavat kohteet joiden ostoa harkitsen. Muuten osakesalkusta näkee mitä siellä on, hankintahinnat, voitot/tappiot jne. No, omistuslistaan saatan joskus värikoodata esim. punaisella myynti- ja vihreällä lisäysaikeet. Muuten kaikki on pääsääntöisesti vaan korvien välissä tallessa. Seuraan kyllä salkkua päivittäin.

Treidatessa kai olisi erityisen hyvä pitää jonkinlaista päiväkirjaa itsensä kehittämisen kannalta. Olen toistaiseksi muistaessa kirjannut ylös vain päivän loppusaldon jotta ei pääse huijaamaan itseään tuloksissa.

4 tykkäystä

Täällä kanssa yks, joka ei niinkään kirjan pitämistä harrasta :slight_smile: Mä ite tosin kierrän tota sitä kautta, että oon aktiivinen täällä Foorumilla ja erilaisissa someissa (Twitter, Shareville, jne.), ja siellä joudun perustelemaan hyvin jokaisen (long)oston.

8 tykkäystä

Loistava ja tärkeä avaus!

Aikaisemmin tuli kirjattua jokaiselle ostolle ja myynnille erikseen ns. toisen asteen ajattelun näkökulmasta vastaukset muutamiin avainkysymyksiin. Lainaus Mäkisen blogista 2018:

Howard Marksin mukaan toiseen asteen ajattelu ottaa sijoittamisessa seuraavan kaltaisista asioista huomioon:

  • Mitä mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita yhtiöllä on?
  • Minkä näistä skenaarioista uskot toteutuvan?
  • Mikä on todennäköisyys, että olen oikeassa?
  • Mitä sijoittajien valtavirta tästä asiasta ajattelee?
  • Miten oma näkemykseni eroaa sijoittajien enemmistön näkemyksestä?
  • Miten nykyinen hinta ottaa huomioon konsensuksen tulevaisuuden näkymät suhteessa omiin näkemyksiini?
  • Mikä sentimentti osakkeessa on? Ovatko sijoittajat liian innokkaita vai turhan pessimistisiä?
  • Mitä osakkeet hinnalle tapahtuu, jos yleinen näkemys osoittautuu oikeaksi. Entä mikä hinta on, jos itse olen oikeassa?

Kauppaa tulee kuitenkin käytyä hetkittäin useinkin niin tuo alkoi tuntua työläältä.

Nykyisin myyntiin / keventelyyn voi riittää tuotto-odotuksen painuminen selvästi alle 15% p.a. tavoitteeni. Lisäksi joidenkin positioiden osalta saatan vain siirtää painopistettä huonomman tuotto-odotuksen kohteesta parempaan jne. Näinpä ei jokaisesta liikkeestä jaksa enää tehdä näitä kirjauksia.

  • Esimerkki: tänä syksynä fortumin ja sammon myynnit. Löydän mielestäni paremman tuotto-odotuksen kohteita markkinoilta näiden noustua jonkun verran.

Olen siirtynyt kirjanpidossa huomattavasti kevyempään formaattiin. Se on excelissä vain yksi välilehti; ”case-analyysit”. Koko kirjanpitoni pääasiallinen tarkoitus on muistuttaa minua tarkkaan valitsemieni yhtiöiden laadullisista ominaisuuksista. Se auttaa pitämään yhtiökohtaisen lähestymisen (bottoms up) kirkkaana mielessä, olipa KL etusivulla minkä vain näköistä uutisointia makrosta tai ties mistäkin kriisistä.

Excelissä kuvaan numeerisesti tai muulla asteikolla (esim. - - - / + + +, liikennevalo tai jotain muuta) muutaman minulle tärkeimmän avainominaisuuden jokaisesta long-positiosta:

  • Edellisen kvartaalin tulos, asteikko: liikennevalo punainen-keltainen-vihreä. Esim keltaisella valolla oleva yhtiötä tiedän alkaa pohtimaan ja seuraamaan entistä tarkemmin. Punaista voisin harkita myytäväksi jne. riippuen kokonaistilanteesta.

  • kriisinkestävyys (liittyen esim rahoitustilanteeseen ym), esimerkiksi Kamux: ”+++” koska kasvu on hyvin kannattavaa, rahoitusasema on hyvä ja koronakriisin tyyppisistä talouden total lockdowneista mennään yli että heilahtaa.

  • ROE (pitkällä aikavälillä), esimerkiksi Kamux: ”25%” (omassa suunnitelmassa yritän löytää > 20% yhtiöitä ja 12% on ehdoton minimi)

  • skaalautuvuus, esimerkiksi Qt Group: ”+++”

  • kilpailuetu, esimerkiksi Talenom ”+++”

  • EBIT-marginaali (pitkällä aikavälillä), esimerkiksi Smart Eye ”+++” koska tulee olemaan aikanaan todella kannattavaa bisnestä, tai vaikka numeerisesti Qt Group: ”25-35%” koska tuohon tullaan varmasti myöhemmin pääsemään

Lisäksi muutamalla lauseella kuvaan sanallisesti keissin pääpointit (riskit, arvostus ja oman position turvamarginaali tavoitehintoihin, keissin keskeiset tuotto-ajurit keskipitkällä aikavälillä ym). Tähän poimin yleensä muutamalla lauseella lukemastani analyysistä tms. tai sitten kirjoitan lyhyesti itse.

Tämän jälkeen on sarake, jossa arvioin multibagger-potentiaalia tai muuten tuotto-odotusta (esim fair value arvio ja tuotto-odotus 3-5v. päästä). Esimerkki: Smart Eye: ”400-500Sek v. 2023-2024” tai esimerkki Kamux: ”tuloskasvu yli 15% p.a.”. Tämän sarakkeen on tarkoitus huolehtia siitä, että pidemmällä aikavälilö olen mukana yhtiössä, jonka tuotto-odotus täyttää suunnitelmassani olevan 15%. Tilannehan elää kokoajan ja siksi tämäkin sarake on hyvä arvioida aina kvartaalituloksen tai analyytikon yhtiöpäivityksen jälkeen yms.

Lopuksi on vielä yksi sarake tärkeille sekalaisille kommenteille, yleensä joku nettilinkki tms.

21 tykkäystä

@Aston_Livingstone Täällä on toinen aloittelija, joka pohtii tuotto-odotus kohtaa. Miten määrität tuotto-odotuksen. Millä kriteereillä päädyt lopputulokseen, että yritys X todennäköisesti tuottaa 15 % eikä esim. 10 %. Onko joku tietty tunnusluku vai yhdistelmä ?

Minulla on itselläni excel-taulukkossa, jossa jokaiselle yritykselle on oma välilehti, jossa on kaikki kaupat. Näiden taulukoiden summat siirtyvät yhteenveot taulukkoon, johon päivitän kk viimeinen päivän arvon, josta näen koko salkun arvonkehityksen.

Lisäksi minulla on oma word-dokumentti, johon olen kirjannut oman sijoitusstategiani. Mitkä osakkeet ovat salkun kivijalkoja, jotka tuottavat tasaista tulovirtaa osinkoina. Osa osakkeista on spekulatiivisia, joissa haetaan mahdollisimman hyvää tuottoa:)

@Aston_Livingstone tuo vaihtoehtoisen tuoton ajatus ei tullut itselle aiemmin mieleen, sijoitin ison position Sampoon ja Fortumiin, kun ajattelin, että niistä saa pidemmässä juoksussa hyvän / kohtuullisen tuoton. Jälkikäteen ajatellen fiksumpaa olisi ollut sijoittaa pienempiin yhtiöihin, joissa on parempi tuottopotentiaali ja toteutuneilla voitoilla olisi ehtinyt hypätä kyytiin vaikka ensi vuoden puolella. Mutta tämäkin on hyvä oppi, jota harvoin sijoituskeskustelussa sivutaan :slight_smile:

Osakkeen tuotto-odotuksen kolme peruskomponenttia:

  • tuloskasvu
  • arvostuskertoimen muutokset
  • osinko

Arvioni perustuu siihen, muodostuuko näistä tuottovaatimukseni (15%) mukainen tuotto-odotus. Eli joku fair value arvio 2-5 vuoden päähän ja siitä taaksepäin laskien arvio tuotosta (CAGR). GARP-sijoittajana painotan erityisesti kahta ensimmäistä, jälkimmäisen ollessa yleensä minulle vähemmän kiinnostava tai ”bonus”. Joskus myös lyhyemmän aikavälin räikeä aliarvostus riittää herättämään kiinnostuksen vaikka keissi ei olisi muuten houkutteleva. Inderes sijoituskoulussa on käyty läpi näitä kolmea.

Pitkän aikavälin näkemyksessä yritän painottaa erityisesti ammattilaisten tekemää analyysiä ja siihen omaa pohdintaa päälle. Aina analyysiä ei ole tarjolla mutta luen sitä aina kun mahdollista… analyytikot antavat 12kk target pricen mutta ”pitkissä tarinoissa” tuo on monesti hieman epärelevantti luku koko sijoitustarinan kannalta… (esim Qt:n potentiaali isossa kuvassa ei ole sidoksissa tämän hetken targettiin). Usein pyrin miettimään 2-3v päässä olevia numeroita suhteessa riskiin, vaikka touhu on lähes aina hyvin epävarmaa.

En tiedä ymmärsinkö kysymyksesi vaihtoehtoisesta sijoituksesta, mutta yritän joka viikko pohtia:

  • täyttyykö tämän osakkeen tuottovaatimus edelleen 2-3v päähän katsoen?

  • ostaisinko osaketta nyt, jos minulla ei sitä olisi? (tämä kysymys pätee myös siihen kannattaako ”lisätä” esim kurssinousun jälkeen)

  • mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla riski-tuotto mielessä?

Sammossa 36€ kohdilla ja Fortzassa 18€ kohdilla arvioin, että tuottovaatimus ei enää täyty. Siksi myin. Eivät ole helppoja useinkaan tuollaiset myynnit, varsinkaan jos ei ole tiedossa heti huomattavasti parempia riski-tuottosuhteen keissejä.

Numeroissa olen vain auttavalla tasolla. Tarinaa yritän arvioida mutulla. Teknolapuissa mutu on toistaiseksi toiminut mulla parhaiten. Tuuria tarvitaan aina.

Aion muuttaa tyyliä GARP-sijoittamisesta defensiivisempään suuntaan sitten joskus kun eläkepotti on kasassa. Tuolloin vakaat osingot kiinnostavat lienee eniten. Sen aika ei ole kuitenkaan nyt. Nyt keskitytään pääoman nopeaan kasvattamiseen.

23 tykkäystä

@Ohoh miten määrität tavoitehinnan (laskentakaava) ?

Epäonnistuneista omista sijoituksista kannattaa pitää kirjaa koko oman elämän sijoitushistorian ajalta. Näihin muistiinpanoihin sitten palaat vähintään vuosittain. Euromääräinen tappio selvästi näkyviin, sitten perustelut miksi ostit osaketta ja minkä takia sijoituspäätös epäonnistui ja miksi myit. Ihmisellä on luontainen taipumus yrittää unohtaa omat epäonnistumiset ja näin et opi vanhoista virheistäsi ja toistat niitä taas tulevina vuosina menettäen lisää rahaa.

Valaisevaa lukea omia muistiinpanoja vuosien päästä, omat 10 vuoden takaiset mokat ja niiden opit olisin muuten jo täysin unohtanut. Huomaat, että olit yrityksen menestymisestä täysin varma ostohetkellä ja kuitenkin olet myynyt osakkeesi myöhemmin -50% kurssilaskun jälkeen. Muistutat itseäsi, että analyytikon mielipide oli tuolloin täysin väärä, kassavirtalaskelmat eivät koskaan toteutuneet ja sijoituspalstoilla annetut tietyt vinkit näyttävät tämän päivän tiedon valossa pölvästien arvailulta. Tärkein ymmärrettävä asia: kukaan ei tiedä yhtään mitään varmaa edes lähivuosina tapahtuvista asioista. Samoin jos sijoitus on plussalla, älä sekoita tuuria ja taitoa, arvaamalla oikein voi tehdä hyvän sijoituksen.

Nordnetin sivustolla tykkään kovasti, että osingoista näkyy nykyään pylväsdiagrammi visuaalisesti. Tuo on paras motivaationi lähde, käyn sitä ihastelemassa aina välillä, joka vuosi kasvava osinkovirtapylväs on hieno asia kun sen näkee omilla silmillään. En jaksa tuota tehdä Excelissä kun Nordnet sen luo nettisivuillaan automaattisesti. Samoin ostot, myynnit ja niiden voitot/tappiot, verot, kaupankäyntikulut näkee Nordnetin kautta parilla hiiren klikkauksella kätevimmin.

Youtubessa moni esittelee erittäin monimutkaisiakin Excel-tiedostoja, joita on sijoittamiseen liittyen rakentanut. Voisi sellainenkin olla hyvä jos jaksaisi itse rakentaa ja ylläpitää, vinkkejä löytyy siis myös videomuodossa.

3 tykkäystä

Itselläni on käytössä Google Drivessä oleva Goodle Docs-dokkari, jossa pidän pääasiassa sijoittamiseen ja säästämiseen liittyvää päiväkirjaa. Kirjaan sinne perustelut ja ajatukset kaikista sijoituskohteista ja teen kvartaali- ja vuositason raportointia ja pohdintaa.
Docsin lisäksi minulla on käytössä Sheets-dokumentti, johon kirjaan kaikkien omistusteni arvon kuukausitasolla. Dokumentti sisältää valmiit kaavat, jotka laskevat arvonmuutoksen euroissa ja prosenteissa edelliseen merkintään verrattuna.

Koen käytännön hyvänä ja itseäni auttavana. Kirjallinen pohdinta omista valinnoista auttaa selkeästi pidättäytymään pitkäjänteisessä sijoitussuunnitelmassani. Pitkäjänteisyys on kuitenkin se yksittäinen suurin tekijä sijoitusvalinnoissani kun pidän sijoitushorisonttiani edelleen 20+ vuoden päässä.

1 tykkäys

Unohdin mainita, että teen lyhyen (suunnilleen aina samalla kaavalla) dokumentin, kun tutkin yhtiöitä ja laitan talteen myös ne, mitkä eivät sillä hetkellä johtaneet ostoon. Niitäkin on kertynyt jonkin verran ja jos joskus kiinnostun uudestaan samasta yhtiöstä voin palata vanhoihin muistiinpanoihini.

Viime aikoina on kyllä iskenyt laiskuus ja olen päivitellyt lähinnä Exceliä kerran-pari kuukaudessa. Sanallisia dokumentteja en ole jaksanut tehdä, tuntuu että ei ole ollut mitään erityisempää kirjoitettavaa ja muutenkin laiskottanut.

Ja voi myös tsekata, miten olisi käynyt. Esim. tätä H&M:ää pohdin vuonna 2017 ja onnekseni skippasin sen pienen pohdinnan jälkeen. Arvonkehitys on ollut varsin heikkoa, osakekurssi on nyt 20% alempana kuin tuolloin kuusi vuotta sitten.

Aloin miettimään että mitä oikeastaan tarkoittaa se, että sijoitus epäonnistuu. Jollekin treidaajalle -1 % kurssilasku voi olla murskaava tappio ja muutkin stop-losseja käyttävät sijoittajat myöntävät tällä stop-loss toimeksiannollaan, että jos osake laskee sille tasolle, pitää vain myöntää ja lukita tappio. Itse en ole stop-losseja harrastanut, koska sijoitusfilosofiani mukaan voittoa tekevän yhtiön kurssilasku parantaa sijoituksen tuotto-odotusta. Sijoitan pelkästään voittoa tekeviin yhtiöihin ja pelkästään sellaisella hinnalla, jolla saan sijoituksesta hyvän korvauksen riskien kantamisesta.

Tarkastelen yhtiöiden liiketoiminnan historiaa huolellisesti. Kriiseistä selviytyminen ehjin nahoin kertoo jotain yhtiön laadukkuudesta. Sijoituksen epäonnistuminen olisi siis liiketoimintaedellytysten pysyvä rapautuminen. Tämä näkyisi velkaantumisen rajuna kasvuna tai pakotettuina osakeanteina huonolla valuaatiolla. Arvosijoittamisella voi hävitä oikeastaan vain silloin kun tällainen “musta joutsen” -tyyppinen tapahtuma koittaa. Sellaista on kyllä tapahtunut salkussani, että osake on romahtanut -75 % huippulukemistaan.

Allaolevassa kuvaajassa on tällainen musta joutsen -tyyppinen tilanne. Yhtiö on halpahalliketju Big Lots Yhdysvalloista ja palkit ovat yhtiön nettotulos miljardeissa vuosina 2009 - 2023.

Olin jo vähällä sijoittaa tähän firmaan, kun osake oli laskenut yhtiön historialliseen suorituskykyyn nähden erittäin huokuttelevalle tasolle. Yhtiön liiketoiminta on ollut täysi katastrofi inflaation nousun myötä. Strategia ja tuotevalikoima on epäonnistunut ja kaikki rahat tuhlattiin omien osakkeiden takaisinostoihin. Mutta olisi ollut vaikea nähdä tätä etukäteen, siksi kutsuisin sitä aidoksi riskiksi. Epäjatkuvuuskohta oli koko johtoryhmän vaihtuminen yhdellä kertaa. Se että johto sanoo tavoittelevansa jotain tuottoja ei tarkoita mitään. Johto voi vain kertoa tehtävistä investoinneista osana ilmoitettua strategiaa. Sijoittajan tehtäväksi jää sitten miettiä onko strategia toimiva tulevaisuudessa.

Mikä tekee sijoituspäätöksistä vieläkin pirullisempia on että paikallaan pysyminen on yhtiöille harvoin kannattavaa. Sillä saadaan hyviä vapaita kassavirtoja kun jätetään investoinnit tekemättä, mutta kilpailijoiden on helppo analysoida muuttumaton liiketoiminta. Kun kannattavuus heikkenee, ollaan tilanteessa jossa käännettä voidaan yrittää kaikenlaisilla virityksillä. Siksi yhtiöllä pitäisi olla kilpailuetu. Kilpailuetu on kestävä vain silloin, kun se perustuu johonkin sellaiseen seikkaan, joka ei muutu yli ajan.

7 tykkäystä