Miten teet sijoituspäätöksesi?

Sijoituspäätöksen tekeminen on monesti hyvin haastavaa. Sijoituskirjallisuus ja podcastit ovat täynnä hyviä neuvoja ja guruja alalla riittää. Aloitteleva sijoittaja menee näitä tutkiessa aivan pääpyörälle.
Aloittavana sijoittana koin itse helpoimmaksi ostaa tuttuja ja turvallisia suuryrityksiä, joista saa kohtuullisen tuoton ja osinkoa joka vuosi. Päättyneenä pörssivuotena tämä strategia ei ainakaan itsellä toiminut niin hyvin. Uusien sijoitusten tuotto oli 10 % luokkaa, mikä ei ihan huono saavutus ole sekään :slight_smile:

Mitkä ovat tärkeimmät kriteerit, kun tutkit uutta sijoituskohdetta ? Kuinka tarkkaan tutkit aiemmat vuosikertomuksen ja osarit ? Entä inderes raportit ? Keskusteluketjut ? Minkä painoarvon annat yhtiön sijoittajasivujen strategioille ja visioille / yritystarinoille ?

8 tykkäystä

Sijoituspäätökseni perustuvat uutisiin sekä inderesin raportteihin. Keskusteluketjuja katson hieman. Visioille sekä tavoitteille annan pelottavan paljon painoarvoa. Jos keskusteluketjussa ilmenee jotain hämminkiä niin koitan löytää asiaa raporteista jne. Perinteisesti selaan aina nettisivut sekä wikipedian.

Yksinkertaista mutta minulle riittänee.

1 tykkäys

Sijoituspäätökseni tekee tietokonealgoritmi, en minä. Minulla on kaksi eri algoritmia jotka molemmat pyörittävät omaa strategiaansa. Toista päivitän joka kuukauden ensimmäinen päivä, toista joka maanantai. Kuukausittain päivittyvä strategia toimii Nasdaq 100:ssa eli USA:n large cap yhtiöissä, ja viikottain päivittyvä strategia toimii teoriassa koko USA:n markkinalla, käytännössä USA:n small cap yhtiöissä.

Strategiat toimivat periaatteessa momentumin perusteella täysin ilman fundamentteja mikä voi monesta kuulostaa hullulta, mutta momentum sijoittaminen on omasta mielestä erittäin intuitiivista ja tuo algoritmi perusteinen sijoittaminen on näin tietotekniikan opiskelijana myös ihan “oma” juttu.

8 tykkäystä

Tärkeintä on katsoa eteenpäin, miten yrityksen liiketoiminta voisi kehittyä. Siihen on ylivoimainset perustyökalut Inderesin “Laaja raportti” ja “Yhtiöraportti”. Tietenkin kaikki mahdollinen uutisvirta pitää olla tutkan alla.

Mihin yhtiöihin sitten kannattaa lähteä syventymään. Minä katson liikevaihdon kasvua, EBIT -marginaalia, EPS-kasvua, oman pääoman tuottoa, gearingia. Kun nämä ovat jonkun näköisiä, voisi olla aika alkaa liiketoimintaan tutustuminen.

2 tykkäystä

Oletko avannut näiden kahden algoritmin menestystä vielä jossain?

Täältä löytyy:

Large cap strategia: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vStzFTdLgkseED7TOAjcNEFjxgrso_5RnYINqq1WUayj70UEhwF0RsaBjhqhnCqjvziCwbKy8JPfOOo/pubhtml

Small cap strategia: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vSHWspm40WyFFBwx3jKXkY4ioA2h4tEVlWA6HVXWWm86NpISFJ5UPWqdoskii3cRVScU7wvpwkDd3W4/pubhtml

Olen nuo molemmat strategiat siis ostanut täältä: https://www.thechartist.com.au/product-category/turnkey-trading-systems/

Alkuun ajattelin että tulee kalliiksi, mutta ne ovat jo maksaneet itsensä takaisin vaikka olenkin niitä käyttänyt vasta 3kk (Large cap) ja 3 vk (Small cap).

Large cap strategian hieman yksinkertaistettu versio on avattu täällä: How to Build a Systematic Relative Momentum Trading Strategy - YouTube ja kyseisen videon lopusta löytyy muistaakseni myös linkki sivulle josta voi ladata e-kirjana tuon small cap strategian.

4 tykkäystä

Sijoituspäätökseni tekee tietokonealgoritmi

Voitko avata hieman käytännön juttuja eli mitä datalähteitä ja työkaluja käytät tähän? Kiinnostaisi samanlaiset kokeilut.

Omat sijoituspäätökset perustuu pääasiassa seuraaviin:

  • TradingViewn tuijottelu
  • Uutiset
  • Eri sijoitusfoorumien lueskelu mahd. kohteiden löytämiseksi

Suuri osa sijoituksista on 1-60pv pitoja ja harvemmin ainakaan juuri tällä hetkellä tulee mietittyä tuota ajanjaksoa pitemmälle. Kohteita on kyllä mielessä pitempään pitoon ja niitä tulee tutkittua syvällisemmin. Analyysejä tulee kyllä luettua kaikista omistuksista jos niitä on tarjolla mutta usein vasta oston jälkeen kun pohditaan jos olisi aika myydä ja jätetäänkö jotain salkkuun.

Lähtökohtaisesti pyrin ostamaan lyhyeenkin pitoon ainoastaan firmoja joilla hyvät näkymät vuosiksi mutta viime aikoina kaupankäynti on keskittynyt arpalappuihin eli huhuja ja spekulaatiota sekä SPAC:eja ostetaan.

Teen sijoituspäätökseni pelkästään fundamenttien perusteella. Kahdeksi tärkeimmäksi tunnusluvuksi itselleni on muodostunut alhainen pitkän aikavälin P/E-luku ja korkea oman pääoman tuotto (ROE), joka perustuu hyvään kokonaispääoman tuottoon (ROA). Yhtiöiden menneestä suoriutumisesta on saatavilla runsaasti dataa, mikä helpottaa riskienhallintaa. Tuloksen tekeminen suhdanteesta riippumatta kertoo oman tarinansa vahvasta markkina-asemasta ja kulurakenteen joustavuudesta.

Kasvuyhtiö tarkoittaa minulle sitä, että osakekohtainen oma pääoma kasvaa. Kerro tämä ROE:lla, niin saat osakekohtaisen tuloksen ja sen kasvun. Kun P/E on 10, yhtiö pystyy ostamaan tuloksellaan 10 % osakekannasta pois, jakamaan runsasta osinkoa tai investoimaan hyvällä oman pääoman tuotolla.

Jokainen tapaus vaatii tietysti lähemmän tarkastelun ennen sijoituksen tekemistä, mutta nämä ovat sellaisia vihreitä lippuja joiden perusteella tulee otettua vuosikertomus luettavaksi.

8 tykkäystä

Kun vastaan tulee mielenkiintoinen yhtiö, yleensä ainakin vilkaisen osakkeen yleisimpiä arvostuskertoimia, koska se ei paljon yleensä maksa vaivaa.

Sitten siirryn tutkimaan yhtiötä. Minulla on melko tarkat kriteerit, mitä kelpuutan portfoliooni, joten lähden selvittämään jonkinlaisella poissulku-menetelmällä, kelpaako osake salkkuuni. Jos tuntematon yhtiö, siirryn yhtiön sijoittajasivuille etsimään tietoa. Kiinnitän huomiota sijoittajasivujen ulkoasuun ja selkeyteen, vaikkei sillä toki suurta merkitystä ole. Yleensä mitä enemmän tietoa on tarjolla sivuilla mahdollisimman avoimesti ja rehellisesti ja mitä tylsemmän näköiset sivut ilman hienoja kuvia, sen parempi. Jos yhtiö on tuntematon minulle, otan selvää perusliiketoiminnasta, eli mitä yhtiö edes tekee. Sitten lukaisen yhtiön taloudelliset tavoitteet. Eli mihin yhtiö on pyrkimässä, kasvamaan paljon isommaksi liikevaihdon osalta vai parantamaan kannattavuutta tiettyyn tasoon. Siten yhtiötä on helpompi lähestyä, kun tiedän, mihin se on pyrkimässä. Jos yhtiön suunta kiinnostaa minua, tsekkaan strategian. Niinikään jos en oikein saa strategiasta tolkkua, jätän homman yleensä siihen.

Jos kaikki on tähän mennessä näyttänyt puhtaalta, lukaisen esim vuosikertomusta. Selkeä tavoite: löytää yhtiö, jota voisin omistaa mielelläni 10 vuotta. En tietenkään pyri näkemään 10 vuoden päähän, mutta tämä ajatus pakottaa miettimään paljon: yhtiön kilpailuetuja, tuotteiden laatua, kysynnän tarvetta, johdon kyvykkyytä. Mikä on yhtiön tarkoitus, onko sen tuotteille/palveluille kysyntää tulevaisuudessa. Miten yhtiö luo sijoittajille arvoa. Pyrin myös hieman tutkimaan toimialaa ja pääsemään jyvälle myös kilpailijoista. Miettimällä yhtiötä 10 vuoden päähän, jää kaikenmoiset Finnairit sun muut pikavoiton tavoittelut suurella riskillä kokeilematta. Kun yhtiöön on pintapuolisesti tutustuttu, plärään parhaani mukaan myös viimeisintä tilinpäätöstä ja tasetta, onko siellä suunnilleen kaikki ok. Jos tähän mennessä näyttää hyvältä, tutustun vähän toimitusjohtajaan ja ehkä yleensäkin johtoon, ja kuinka paljon heillä on omaa rahaa kiinni firmassa. Tsekkaan myös suurimmat omistajat ja niiden mahdolliset intressit parhaani mukaan omistajuudessa; onko yhtään samoilla linjoilla yhtiön viemisessä eteenpäin johdon kanssa.

Jos edelleen näyttää hyvältä, katson vielä uudestaan arvostusta. Pyrin lähestymään osakkeen arvostusta monesta suunnasta. Yhdestä suunnasta katsottuna osake voi näyttää kalliilta, toisesta suunnasta taas halvalta. Yritän eri menetelmillä päästä käsitykseen, mitä osakkeen hintaan on leivottu. Olen liikkeellä ajatuksella kuin olisin ostamassa koko yrityksen. Annan painoarvoa myös historialliselle kehitykselle.

Jos yhtiö on Inderesin seurannassa, on tämä prosessi aina helpompi kaltaiselleni tavikselle. Inderesin raportit luen ehdottomasti myös, mutta pelkkää suositusta en tuijota. Ostin viime vuonna Reveniota vähennä-suositukseen 20 eurolla.

(En tietenkään edes pyri tutkimaan koko yhtiötä läpikotaisin ennen ensimmäistä ostoa - vaikka varmaan siis oikeasti pitäisi, koska silloin siinä menisi tuhottomasti aikaa ennen kuin pääsisin ostamaan. Riittää minulle, että vähän tunnen yhtiötä, toimialaa, kilpailijoiden tilannetta ja osakkeen arvostusta ja sitä myöten tuotto-odotusta, ennenkuin ostan. Tutkiskelen yhtiötä sitten samalla kun omistan samalla seuraten yhtiön kehitystä.)

Ja TÄSSÄ kohtaa minulla pitäisi olla edes pieni aavistus, mitä tuottoa tästä osakkeesta voisin tulla saamaan, ja millä tavalla se tuotto realisoituu minulle; voimakkaalla kasvulla, kannattavuuden parannuksella, arvostuskertoimien korjaamisella tms tms. Jos tuotto-odotus tyydyttää, sitten vaan ostonapilla ostan suoraan laidasta, TA:sta en juuri ymmärrä mutta vilkaisen ennen ostoa silti syystä tai toisesta myös hieman kurssiakin, edes muodon vuoksi. Jos osake on kauheessa vapaapudotuksessa, tuskin heti rynnin ostoille. Pyrin ostamaan nousevaan trendiin. Kirjoitin vain mitä mieleeni tuli, enkä lue sataan kertaan läpi tekstiäni. Tämä oli vain minun tapa skannata osakkeita, kukin tyylillään.

30 tykkäystä

Aiemmin ostin yhtiöitä joiden kurssi laski ilman selvää syytä, joskus kurssi korjaantui ja joskus jatkoi laskua.

Nykyään ostan osaketta joka nousee ja joka on ns tredi osake.

Jos kurssi nousee useita kymmeniä % ilman syytä myyn ja jos se sama osake korjaa alaspäin ostan takaisin tai vahdan toiseen osakkeeseen.

Jos kurssi alkaa laskemaan myyn aika nopeasti, koska en halua menettää saaguja voittoja.

Enää en jää odottamaan että paljon laskenut osake palaisi ennalleen.

Mielummin vaihdan osakkeeseen jonka kurssin uskon nousevan lyhyellä tähtäimellä ja seuraan myös osakkeita joihin olen tutustunut, mutta jougunut myymään koska ovat laskeneet liikaa. Ostan takaisin jos näen suunnan muuttuvan

Tämä on toiminut nyt, mutta 2020 oli vuosi joka ei ehkä ole uusi normaali😶

1 tykkäys

Minähän ostelen nykyisin pikkuisia positiota vaikka mistä foorumilla vinkatusta tai muuten löydetyistä yhtiöstä… mutta muutama vuosi sitten päätin panostaa digitaaliseen distruptioon ja tämä tarkoitti kasvuyhtiöitä. Niitä olikin helppo löytää Inderesin seurannasta (Talenom, Revenio??, Qt, Efecte, Kamux, tällaisia. Uusia esin, Leaddesk ja toki it yhtiöitä. Kelpuutin kyllä Harviankin mukaan.

Yleensä katson P/e jos saatavissa, jos ei niin ei se haittaa jos ymmärrän miten yhtiö saadaan voitolliseksi. Katson mieluusti kasvuvauhtia ja miten se on kehittynyt ja jos tulos tappiolla, niin vertaan sitten miten se tulos on kehittynyt, pieneneekö tappio jne. skaalautuuko tulos.

Oikeastaan eniten katson vaan numeroita, tavallaan. Esim. NattoPharma kelpasi minulle oikein hyvin. Toki tutustuin siihen mitä yhtiö tekee. K-vitamiini valmisteita.

Yllä mainittyja Suomi yhtiöitä mm. yhdistää, hyvä kasvu, kasvava tulos, nettovelattomuus tai hyvä kassavirta jne. Mieluusti joku ala jossa on hyvin tilaa kasvaa pitkäksi ajaksi. Jos joku yhtiä kasvaa hyvin ja sen tulos skaalautuu kauniisti, niin yleensä siellä tehdään jotain oikein. Parasta olisi löytää nämä riittävän ajoissa, jotta kertoimet eivät olisi liian haastavat.

Small ja Mid Cap taitaa olla suurin osa sijoituksista (paitsi Sampo).

Moni varmasti tutkii näitä paljon paremmin kuin minä ja luenkin mieluusti analyytikoiden raportteja ja tätä foorumia.

Uusiutuvat tulivat mukaan 2019 lopussa / 2020 alusta ostot, siinä oli vaan muodostunut vahva yleisnäkemys ja strategia muotoutui isoksi hajautukseksi suhteellisen pienillä panoksilla (elil otettiin vaan sektorin kehittymiseen kantaa, toki myös yhtiöihin tutustumalla), onkin nyt haastavaa pysyä kärryillä, että mikä on mitenkin arvokas, kun kaikki nousseet…

Lisäksi katselen kursseja ja usein kiinnitän huomiota hyvin plussalle pompanneisiin kursseihin, yleensä taustalla on jokin hyvä uutinen (nämä yhtiöt ovat siis seurantalistoillani), tällöin yleensä kiinnostun. Ostan myös usein hyviin uutisiin, vaikka kurssi olisi jo noussut, usein se nousee lisää.

7 tykkäystä

Aloitin TradingViewillä itsekin, mutta sillä ei voi tehdä koko salkun laajuista strategia backtestausta joten vaihdoin Amibrokeriin jolla tämän voi tehdä (Nick Radge jolta nuo algoritmit ostin suosittelee sitä ja käyttää sitä myös itse). Amibroker tarvitsee toimiakseen datan tarjoajan joksi otin Norgate Datan (Taas Radgen suosituksesta). Sellainen huomio Norgatesta että heillä on vain USA:n ja Australian osake tiedot; jos haluaa testata strategioita Euroopan pörsseissä pitää data hankkia jostain muualta.

1 tykkäys

Pyrin seuraamaan melko aktiivisesti pientä joukkoa kiinnostavia yhtiöitä. Kun törmään uuteen mielenkiintoiseen tapaukseen, vilkaisen tunnusluvut ja jos olen vielä kiinnostunut, lisään yhtiölle rivin Exceliin.

Sijoituspäätöksen teen, kun:
1.) Olen saanut säästettyä sopivan summan rahaa osakeostoon
2.) On joku niin hyvä tilanne, että pakko ostaa heti vaikka velalla.

Sijoituksilleni tavoitteena on 10% vuosituotto ja ostohetkellä pitäisi olla jokin visio, miten tähän päästään muutenkin kuin arvostuksen nousun avulla.

Lopullisen sijoituspäätöksen tekeminen on todella monivaiheinen, mutta kirjaan tähän yleisimmät askeleet. Uskon, että niistä voi olla jollekin hyötyä samoin kuin muiden prosesseista lukemisesta on minulle hyötyä. Ennen tätä olen siis kaikki P/E:t ja ROET jne katsonut läpi.

  1. Luen Inderesistä viimeisimmän yhtiöraportin sekä laajan raportin. Haluan ymmärtää, miten yritys tekee rahansa, miten se vertautuu kilpailijoihin ja miten sen toimiala voi.

  2. Pistän YouTubessa soittolistalle kaikki Inderesin videot yhtiöön liittyen. Tämä on erinomainen tapa saada selville, mitä odotuksia yhtiöllä on viime vuosina ollut ja miten se on niistä selvinnyt. Esim. Nokian kohdalla selviäisi, että samasta käänteestä on puhuttu viitisen vuotta.

  3. Kuuntelen toimitusjohtajan haastatteluita. Hänen pitäisi antaa itsestään älykäs ja asiantuntijamainen kuva. Haihattelu, selittely ja filosofinen lätinä pelottavat.

  4. Heitän yhtiön luvut Exceliin. Vertaan sitä muihin mielenkiintoisiin firmoihin ja niihin, joita jo omistan. Olisiko kannattavampaa ostaa lisää Titaniumia? Excel on niin rautalankaversio, että se ei sanele minulle mitään, mutta jos joku yritys saa isolla marginaalilla muita paremmat/huonot arvosanat, niin reagoin siihen kyllä.

  5. Ostan osaketta.

Näitä työtapoja olen käyttänyt vasta vuoden. YTD tuotto oli OST:llä 56%. Omistan suomalaisia pienempiä firmoja.

Edit: Vaikka prosessi on Inderes-painotteinen, en suosituksia pidä minään. Joku voi olla vuoden tähtäimellä vähennä, mutta 5v tähtäimellä osta.

7 tykkäystä

Koitan pidättäytyä sellaisissa yhtiöissä, jotka ovat saaneet osarista nousua, tai jopa antaneet posarin. En osta niitä kuitenkaan heti, vaan vasta kun toisilla turnausväsymys iskee ja kurssi on vajonnut ilman syytä. Monesti voittaisi enemmän, jos ostaisi heti posarista, mutta saavuttamatonta voittoa parempana pidän säästöä siittä, että markkina ylireagoi uutisen tai osarin, koska sillon pudotus ei nouse takaisin, vaan saattaa kääntää koko trendin.

Näillä samoilla myös veivaan hakien tuollaisia yhden prosentin voittoja. Nykyinen volatiliteetti antaa isompiakin voittoja parissa päivässäkin. En siis kalasta suurinta nousijaa, vaan “varminta nousijaa”.

1 tykkäys

Hyvistä uutisista saa kyllä usein patjaa alle, että lasku vara on jonkin aikaa rajallinen. Usein ekana päivänä ei kyllä kaikkea vielä hinnoitella, tietysti tämä vaihtelee.

1 tykkäys

Alotin ihan vahingoissa, ostin suuripiirtein niitä suomalaisia mitä tiesin ja ymmärsin mitä ne tekee. Osa 400%plussalla, 2 kpl 50% miinuksilla osa niistä myyty pois. Roikkuvat tossa nyt odottelemassa koska aion myydä muutamalla 10 rahastoja pois jotka laitan parempiin kohteisiin. Osta ja pidä menetelmällä menty tähän asti. Kokonaisuus tuplattu. No nyt sitten ostettu uusia lisää ja aikaa tarkkailla tilannetta tarkemmin. Huonommat nopeemmin pois ja uutta sisään ja ok juttuihin lisäilyä sopivissa kuopissa. Sellainen hidasliikkeinen holdaaja​:stuck_out_tongue_closed_eyes:treidaus ei oo mun alaa kun en jaksa/ kykene moiseen. Olen myös löytänyt nämä sivustot ym joista poimin varmistusta ja näkymiä. ”Uudesti syntymä” tossa lokakuun lopulla eli korona dipit ja qt jo karanneet, täällä tullaan resiinalla perässä:stuck_out_tongue_closed_eyes::joy:

2 tykkäystä

Algoritmin nimi on pirunmoinen työ perehtyä yrityksen liiketoiminnan sisältöön, löytää positiivisia ajureita jne. Kurssikäyrän arvailemisella ei ole asiaan osaa eikä arpaa!

Persekutina! Se ollu hyvä tapa näin nousevina aikoina.

7 tykkäystä

Sori lainauksen piti mennä toiselle vihreälle pallolle. @Esa1996

Nyt nuori nainen suuta soukemmalle, se on ‘perskutina’, eikä.:wink:

2 tykkäystä