"Pakko"rauha häämöttää jo Trumpin astuessa valtaan, mutta mitkä yritykset saisivat rauhasta nopeasti hyötyä? Varmasti alana rakentaminen ja infrastruktuuri ja käytännössä kaikki, paitsi aseteollisuus. Jos Venäjän pakotteita ruvetaan purkamaan, niin siinä avautuukin jo aivan uusi markkina, mutta tuskinpa niitä ihan heti puretaan. Paluuta venäläiseen energiaan ei ole, mutta energian hinta saattaisi ainakin tasaantua. Mitkä olisivat ne hyötyvät yritykset, olivatpa sitten eurooppalaisia, amerikkalaisia tai vaikka ihan suomalaisia? Näkemyksiä?
Rakentamisen ja infrastruktuurin suhteen hyvin vaikea arvailla kuka hyötyisi (toki ukrainalaiset rakennusliikkeet).
Suomalaisista yhtiöstä Olvi olisi varmahko hyötyjä. Valko-Venäjän hyvin kannattava toiminta voitaisiin pitää pysyvästi yhtiössä. Lukashenko luultavasti sallisi osinkojen maksun emoyhtiölle Suomeen normaaliin tapaan. Olvin nykyinen arvostus taitaa diskontata Valko-Venäjän operaatiot lähelle nollaa.
Eikö Tiedolla ollut iso toimisto Ukrainassa?
Mutta ehkä enemmän makrotasolla hyötyjät ovat:
- Rakennusalan yritykset, jotka sinne menee jälleenrakentamaan rakennuksia, infraa ja sellaista
- Drooniteollisuus (puolustusteollisuuden varsinkin)
- Ukrainan oma energiateollisuus, joka saa ihan uuden kokoisen markkinan kaasun myyntiin (niille jotka osti sitä ennen venäjältä) ja ehkä myös ydinvoiman, tosin ydinlaitokset taitavat vaatia korjausta ensin?
- Sodassa hyvin toimineiden laitteiden valmistajat → uusia tilauksia, erityisesti “entisiltä” venäjältä tilaajilta (Intia varmaan suurin). Tämähän on jo alkanut, kts. Puolan valtavat tilaukset.
Pakkorauha tuskin hyödyttää kauhean monia läntisiä yrityksiä, jos lopputulos on se, että Venäjä saavuttaa merkittäviä voittoja sodassa ja Ukraina jää varpailleen odottamaan mitä seuraavaksi tapahtuu.
Venäjän vastaisia pakotteita varmasti puretaan jossain vaiheessa, mutta turha kuvitella, että asiat palaisi ennalleen. Kuka tuohon arvaamattomaan diktatuuriin enää haluaa investoida? Ja ehkä lisäkseni joku muukin kuluttaja on ajatellut, että sopiva kesto henkilökohtaiselle venäläistuotteiden boikotoimiselle on loppuelämä.
Mikä rauha se sellainen olisi, että toiselle osapuolelle asetetut pakotteet sodan aloittamisesta jäisivät voimaan? Mitä Venäjä hyötyisi tällaisesta rauhasta tai miksi se suostuisi sellaiseen?
Jos pakotteet puretaan niin Neste ja metsäteollisuus olisivat Suomen pörssiyhtiöistä suurimmat hyötyjät. Nämä pystyisivät taas ostamaan halpaa raaka-ainetta Venäjältä.
Siinä tulee taas se mainekysymys. Tokihan kovan luokan bisnesmies ei sellaisia katsele Mutta veikkaan aika monen välttelevän sieltä ostamista, vaikka pakotteet purettaisiinkin.
Aina on joku joka ei välitä, alkaa ostamaan Venäjältä ja saa siitä valtavaa hyötyä kilpailijoihin nähden jos nämä pidättäytyvät käyttämästä markkinoiden halvimpia raaka-aineita.
Jos suomalaiset metsäyhtiöt ja Neste toimisivat näin pakotteiden purkamisen jälkeen niin olisivat ne tietenkin selviä häviäjiä Ukrainan rauhan sopimisen jälkeen.
Olettaisin, että Ukrainan jälleen rakentamiseen annetaan tukevat paketit rahaa ja edullisia lainoja niin Yhdysvalloista kuin EU:sta eikä Kiinakaan varmaan jää sivusta katselemaan vaan haluaa ostaa osuutensa Ukrainaan. Näihin yleensä kuuluu velvollisuus käyttää rahaa lahjoittajaa ja rahoittajaa hyödyntämään.
Nyt tuolle pohjalle voi alkaa miettiä mitä se jälleen rakentaminen oikein tarkoittaa? Rakennusteollisuus suppy chain, energia ja informaatioteknologia infra, kuluttaja liiketoiminta jne.
Kiina lienee pelannut korttinsa siten, ettei se ainakaan kovin hyvin ehdoin pääse osille.
Rakennusfirmat on varmasti ok kohde. Kuka sinne sitten menee ja millä mittakaavalla on tietty auki. Loogisia toimijoita ovat varmasti ainakin Wienerberger ja Strabag rakennusfirmoista (Itävalta).
Moni puolalainen firma on varmasti vahvoilla oli sitten kyse rakentamisesta tai muusta vaikka vaatteista lähtien. Noita voisi stuuderata, jos kiinnostaa.
Kenties joku perustaa rahaston (ETF tms.) tyyliin “PAVE Ukraine” eli infrastruktuurin kehitys.
Lentofirmat varmasti, kun voivat lentää maan yli. Joku Wizz air ainakin saisi lisää liikennettä.
Finnairilla ja Nurminen logisticsilla oli kannattavat reitit Venäjän halkin Kiinan ennen sodan syttymistä, joten ne voisivat hyötyä rauhasta.
Jälleenrakentaminen nostaa rakennusteollisuuden tuotteiden hintoja myös Suomessa, jos suuri massa maailmassa menee Ukrainaan. Mites se vois vaikuttaa Lapwalliin, Betolarin yms ?
Infrarakentaminen tulee vaatimaan paljon erirakeista kivimurskaa, joten ehkä Metsokin hyötyy.