Monster Beverage Corporation on yhdysvaltalainen juomayhtiö, joka valmistaa energiajuomia, kuten Monster Energyä ja Burnia. Yritys perustettiin alun perin vuonna 1935 nimellä Hansen’s Etelä-Kaliforniassa, ja se myi tuolloin mehuja. Vuonna 2012 yritys muutti nimensä Monster Beverageksi, kun energiajuomista tuli sen suurin tulonlähde.
Jo vuonna 2020 Monster hallitsi 39 prosenttia maailman energiajuomamarkkinoista, ollen toiseksi suurin Red Bullin jälkeen. Yritys on laajentanut toimintaansa yritysostojen, kuten CANarchy Craft Brewery Collectiven hankinnan ja Bang Energyn omistajan Vital Pharmaceuticalsin oston kautta, vahvistaen asemaansa energiajuomamarkkinoilla.
Sijoittajan silmin
Onhan Monsterista tullut aikamoinen jätti, ja Monsterin osalta on musta erityisen tärkeää vähän ymmärtää historiaa.
https://x.com/BrandFinance/status/1825881110607482926
https://x.com/Quartr_App/status/1795449965491224951
ja sit tähän päivään
Energiavirkistysjuomien kysyntä heikkeni toisella neljänneksellä, mikä heijastuu erityisesti Yhdysvaltain markkinoihin, joissa kuluttajat kiristävät kukkaronnyörejään talouden epävarmuuden vuoksi. Yhtiö nostaa juomiensa hintoja 5 % marraskuusta alkaen, mikä voi olla riski, jos kuluttajat päätyvät siirtymään halvempiin vaihtoehtoihin, toisaalta mahdollisuuksia - onhan yhtiö aina lopulta onnistunut pitämään aina liikevaihdon vauhdissa ja pienillä hintojen nostamisilla viivan alle jää enemmän.
Analyytikot ovat joka tapauksessa ainakin huolissaan, että hinnankorotukset saattavat heikentää myyntiä, erityisesti kun otetaan huomioon lisääntynyt kilpailu. TD Cowen alensi Monsterin myynti- ja tuloskasvuennusteita ja arvioi, että yhtiön on jatkossa ehkä tarjottava alennuksia houkutellakseen kuluttajia takaisin, eli myynti voi alkaa sakkaamaan ja sitten on kuitenkin laitettava alennukset pystyyn. Asiassa ei auta Monsteria, että isot jälleenmyyjät, kuten Walmart ja Costco, houkuttelevat asiakkaita pois perinteisistä myymälöistä, joissa energiajuomat usein myydään.
Toisaalta Monster on vakuuttunut markkina-asemastaan ja mahdollisuudestaan nostaa hintoja. Yhtiön pomot korostavat, että vaikka Yhdysvalloissa tilanne on haasteellinen niin kansainvälisillä markkinoilla energiajuomien kysyntä on elpynyt talouskriisien jälkeen. Johto uskoo, että energiajuomat nähdään “edullisena luksuksena”, ja brändin vahvuus kantaa sen yli markkinoiden myrskyistä. En tiedä, miten optimististen ja positiivisten jenkkien puheet pitää ottaa…
Yhtiö jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista erityisesti kansainvälisesti, mikä saattaa tarjota turvaa, jos nimenomaan Yhdysvaltain markkinat eivät toivu odotetusti. On tärkeää seurata yhtiön reagointia markkinatilanteeseen ja sen kykyä sopeutua muutoksiin kilpailuympäristössä.
Tätä tehdessä eli elokuussa 2024:
P/E : 31,1
P/S : 6,19
P/B : 7,79
Monsterin Q2:
Monster vuoden 2024 toisen kvartaalin myynti kasvoi 2,5 % edellisvuoteen verrattuna Nettotulos nousi 2,8 %, vaikka energiajuomien kysyntä Yhdysvalloissa ja muissa maissa kasvoi hitaammin ja vähittäiskaupan “asiakasvirrat” heikkenivät, niin energiajuomien markkinoilla globaali kasvu jatkuu.
Monsterin sivulta lisää infoa, mm. tämä: