Monster - Voiko tämä enää kasvaa?

image

Monster Beverage Corporation on yhdysvaltalainen juomayhtiö, joka valmistaa energiajuomia, kuten Monster Energyä ja Burnia. Yritys perustettiin alun perin vuonna 1935 nimellä Hansen’s Etelä-Kaliforniassa, ja se myi tuolloin mehuja. Vuonna 2012 yritys muutti nimensä Monster Beverageksi, kun energiajuomista tuli sen suurin tulonlähde.

Jo vuonna 2020 Monster hallitsi 39 prosenttia maailman energiajuomamarkkinoista, ollen toiseksi suurin Red Bullin jälkeen. Yritys on laajentanut toimintaansa yritysostojen, kuten CANarchy Craft Brewery Collectiven hankinnan ja Bang Energyn omistajan Vital Pharmaceuticalsin oston kautta, vahvistaen asemaansa energiajuomamarkkinoilla.


Sijoittajan silmin

Onhan Monsterista tullut aikamoinen jätti, ja Monsterin osalta on musta erityisen tärkeää vähän ymmärtää historiaa. :slight_smile:

https://x.com/BrandFinance/status/1825881110607482926

https://x.com/Quartr_App/status/1795449965491224951


ja sit tähän päivään

Energiavirkistysjuomien kysyntä heikkeni toisella neljänneksellä, mikä heijastuu erityisesti Yhdysvaltain markkinoihin, joissa kuluttajat kiristävät kukkaronnyörejään talouden epävarmuuden vuoksi. Yhtiö nostaa juomiensa hintoja 5 % marraskuusta alkaen, mikä voi olla riski, jos kuluttajat päätyvät siirtymään halvempiin vaihtoehtoihin, toisaalta mahdollisuuksia - onhan yhtiö aina lopulta onnistunut pitämään aina liikevaihdon vauhdissa ja pienillä hintojen nostamisilla viivan alle jää enemmän.

Analyytikot ovat joka tapauksessa ainakin huolissaan, että hinnankorotukset saattavat heikentää myyntiä, erityisesti kun otetaan huomioon lisääntynyt kilpailu. TD Cowen alensi Monsterin myynti- ja tuloskasvuennusteita ja arvioi, että yhtiön on jatkossa ehkä tarjottava alennuksia houkutellakseen kuluttajia takaisin, eli myynti voi alkaa sakkaamaan ja sitten on kuitenkin laitettava alennukset pystyyn. Asiassa ei auta Monsteria, että isot jälleenmyyjät, kuten Walmart ja Costco, houkuttelevat asiakkaita pois perinteisistä myymälöistä, joissa energiajuomat usein myydään.

Toisaalta Monster on vakuuttunut markkina-asemastaan ja mahdollisuudestaan nostaa hintoja. Yhtiön pomot korostavat, että vaikka Yhdysvalloissa tilanne on haasteellinen niin kansainvälisillä markkinoilla energiajuomien kysyntä on elpynyt talouskriisien jälkeen. Johto uskoo, että energiajuomat nähdään “edullisena luksuksena”, ja brändin vahvuus kantaa sen yli markkinoiden myrskyistä. En tiedä, miten optimististen ja positiivisten jenkkien puheet pitää ottaa… :slight_smile:

Yhtiö jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista erityisesti kansainvälisesti, mikä saattaa tarjota turvaa, jos nimenomaan Yhdysvaltain markkinat eivät toivu odotetusti. On tärkeää seurata yhtiön reagointia markkinatilanteeseen ja sen kykyä sopeutua muutoksiin kilpailuympäristössä.


Tätä tehdessä eli elokuussa 2024:

P/E : 31,1
P/S : 6,19
P/B : 7,79


Monsterin Q2:

Monster vuoden 2024 toisen kvartaalin myynti kasvoi 2,5 % edellisvuoteen verrattuna Nettotulos nousi 2,8 %, vaikka energiajuomien kysyntä Yhdysvalloissa ja muissa maissa kasvoi hitaammin ja vähittäiskaupan “asiakasvirrat” heikkenivät, niin energiajuomien markkinoilla globaali kasvu jatkuu.


Monsterin sivulta lisää infoa, mm. tämä:

21 tykkäystä

Monster on selvästi ikäkausi juttu. Perheen teinit on valmiit siihen investoimaan, kun boomerin energiajuomat on cokis/pepsi ja kahvi. Monsterit maksavat luokkaa 3€ per tölkki eikä minusta maistu hyvältä, mutta kun nuori polvi ostaa ja vanhat menee multiin niin ei mun mielipiteellä ole merkitystä. Onhan tossa katteet kohdillaan, kun tölkin sisältö maksaa hyllyyn tuotuna ehkä 0,5€.

Tätä kohtaa en ymmärrä. Walmart on perinteinen amerikkalainen myymälä. Mikään ei liene amerikkalaisempaa kuin loputon esikaupunkialue ja siellä sijaitsevat Walmartin myymälät joista saa ostaa aivan kaikkea → myös Monsteria.

9 tykkäystä

The Coca-Cola Company muuten omistaa Monsterista ainakin 16.7% (tuo oli omistus 2015, en tähän hätään löydä tuoreempia uutisia. Jotain omien ostojahan Monster on tehnyt tuon jälkeen.) :cup_with_straw:

7 tykkäystä

Olen harkinnut pitkään avaanko ketjun Monsterille, mutta en ole jaksanut kirjoittaa tarpeeksi laajaa aloitusta.

Monster on yksi nykyisen salkun pitkäaikaisimpia sijoituksia. Olen ostellut tätä lähinnä hinnasta piittaamatta aina jos on ollut ”ylimääräistä” rahaa sen kummempaa käyttökohdetta ja ajatus on ettei tätä tarvitsisi vielä vuosiin lähteä myymään.

Nykyisellä kurssillaan kyseessä on oman salkkuun toiseksi pienin omistus, mutta summana kuitenkin viisinumeroinen, joten tätä tulee melko aktiivisesti seurattua.

Itsehän en Monsteria juuri juo, mutta haluan olla mukana energiajuomamarkkinalla sekä seuraan paljon xtreme-lajeja joissa Monster vahvasti sponsorina mukana.

6 tykkäystä


Ai että, kun lämmittää sydäntä tällainen oikeiden firmojen toiminta. :star_struck: Onhan tämä kallis, mutta silti on jotenkin ihailtava buyback-strategiassa pysymistä viimeiseen asti. EPS-kasvua tämäkin piristää viime kädessä, vaikka absoluuttinen kasvu on tahmeaa.

3 tykkäystä