Nel ASA - Vetyteknologiaa vuodesta 1927

Ainahan näihin huonoon aikaan laittaa rahaa jos myöhässä mukaan lähtee, olihan itsellä tähänkin aikaisemmin mahdollisuudet, mutta ei silloin vielä maistunut.

Ei saisi katsoa salkkuun näiden osalta, mutta turhauttaahan tuo. Pistetään nyt ostotarjousta vielä menemään. Tulevaisuudessa todennäköisesti harmittaa jos nämä menisi nyt myymään. EU työntää rahaa ‘vihreään’ ja muut joutuvat pakosti seuraamaan mukana. 5v päästä voi luultavasti katsoa tämän päivän kurssia ja menetyksiä hieman hymähdellen.

8 tykkäystä

Näin minäkin olen ajatellut. Tätä heiluntaa ei enää muista loppuvuodesta saati sitten 5 vuoden kuluttua. Pitää ottaa nämä laskut siltä kannalta, että voi pikkuisen lisäillä.

Sanon tämän kaiken oksennuksen maku suussa ja yritän olla reipas tässä alamäessä…

12 tykkäystä

Kuulostaa siltä että täällä on otettu riskiä.

19 tykkäystä

Kun kaikki valittaa että on lasku, niin mitä mieltä ootte? Pitäisikö mun NYT avata oma vetysalkku NEL:illä? Onko pohja teidän arvion mukaan tänään vai jatkuuko kenties kuinka kauan?

1 tykkäys

kukaan ei tiedä koska pohjat on muutenhan kaikki olisi miljonäärejä. Parempi ajankohta ainakin kun eilen. Jos ei pää kestä turbulenssiä niin en suosittele lähtemään ollenkaan.

20 tykkäystä

Jos joku osti nykyhintaa korkeammalla, niin toki hän on sitä mieltä että nyt on vielä parempi ostokohde.

Nellillä on kuitenkin jo melkoinen market cap ilman kyseistä kokoluokkaa oikeuttavaa liikevaihtoa. Jos uskoo siihen että Nel kymmenkertaistaa liikevaihtonsa ja tekee vielä hyvää voittoakin sen jälkeen niin voisihan tästä saada omansa takaisin investointinakin (ei myy ikinä).

Itse odottelen matalampia hintoja, joku osti korkeammalla, kumpikaan ei todennäköisesti tiedä läheskään tarpeeksi sanoakseen mitään fiksua.

Joku astrologi tulee vielä tänne piirtämään TA-käppyröitä ja sanoo että on kohta ylimyyty, mutta jos menee vielä alas niin sitten se saattaa mennä lisää alas tai jotain muuta todella fiksua. En ehkä niidenkään perusteella etsisi pohjia näin villiin tulevaisuuden spekulointiin perustuvassa hinnoittelussa.

5 tykkäystä

Turbulenssia tai normaalia “huojuntaa” niin yhtä ja oikeaa taktiikkaa osto/myynti hetkille ei kukaan tiedä. Teknisen analyysin opettelu voi auttaa jossain määrin, mutta itse en ainakaan jaksa panostaa niin paljon. Pitkän tähtäimen strategialla mennään vaikka ostopaikkoja aina vähän etsitäänkin näistä laskuista.

2 tykkäystä

Mielestäni tähän vetyseikkailuun on kaksi lähestymistapaa:

  1. Jonkin TA-analyysien avulla treidaat näitä usein ja haet nopeita voittoja
  2. Luot pitkäjäntäisen strategian; pidät osakkeita ainakin viisi vuotta ja esim. seuraavan vuoden aikana ostelet näitä säännöllisesti. Näin aikahajautuksella vähennät yksittäisen oston riskiä ja voit edes jotenkin säilyttää mielenterveyden.

Itse vedän vaihtoehdolla 2. Saa nähdä meneekö palkkasäästöt tähän, vai saadaanko näillä 2020-luvun aikana jotain tuottoakin. Upside on siinä, että jos tuottoa tulee, niin sitä sitten myös tulee kunnolla.

6 tykkäystä

Jokainen sijoitus sisältää riskinsä.

1 tykkäys

Upside on siinä, että jos tuottoa tulee, niin sitä sitten myös tulee kunnolla

Millä perusteella voi näin sanoa varmasti? Mikä poissulkee, että ollaan jossakin siinä “kunnolla” ja nollan välissä?

2 tykkäystä

Muihinkin kuin vetyosakkeisiin pätee sama sääntö. Sijoita osakkeisiin rahat, jotka pahimmassa tapauksessa pystyt häviämään. Jos tälläistä ei ole, niin jää sivuun.

Riskiä on aina. Ei kuitenkaan ylipainossa. Vielä on luisumisvaraa minun keskihintaan. Saa heilua miten tahtoo minä katson tämän kortin loppuu asti. 1/4 osa minun salkusta on vedyssä.

Ehkä katson tätä väärin, mutta joko vety lyö energiamuotona kunnolla läpi tai sitten ei ollenkaan. Jos ollaan vaihtoehdossa “ei ollenkaan”, ovat nämä rahat käytännössä heitetty roskiin. Jos “vetyvallankumous” toteutuu, tulee nämä jo alkuvaiheessa mukana olevat yritykset tekemään järisyttäviä tuottoja, kun energiamuodot vaihdetaan tähän.

Kuten sanoin; en ole alan asiantuntija ja saatan olla täysin väärässä. Näin itse näen tilanteen ja riskinotto sen mukaisesti.

5 tykkäystä

EU-tasolla ja yksittäisissä maissa on tehty jo sellaisia linjauksia, että rahaa vetyyn tullaan syytämään miljarditolkulla. Se on varmaa. Varmaa ei kuitenkaan ole se, että kuka näistä miljardeista pääsee nauttimaan. Onhan sekin mahdollista, että isommat perinteiset pelurit onnistuvat vielä kaappaamaan vetymarkkinat itselleen.

4 tykkäystä

Kyllä, mutta eikö siinäkin tapauksessa isoille pelureille helpoin, nopein ja kustannustehokkain tapa olisi ostaa nämä “pikkuyritykset” alta pois?

En tiedä, mutta spekuloida voi aina. Riskit edelleen sen mukaan… :slight_smile:

3 tykkäystä

Suuret eivät pääse mukaan nopeasti elleivät osta pieniä. Ja jos eivät ole nopeasti mukana niin mukaan pääsy maksaa entistä enemmän.

2 tykkäystä

Tai sitten käy niin positiivisesti, että isommat perinteiset pelurit ostavat pois (toivottavasti isolla) preemiolla pois näitä pienempiä, jotta pääsevät markkinalle nopeammin. :sunglasses: :roller_coaster: Jokatapauksessa, elämme mielenkiintoisia aikoja näissä ja itsellä on ainakin ostocollegehousut jalassa :joy:

3 tykkäystä

Jengi selvensi reilusti nyt vetymaailmaa ja sain kommentilla kunnon keskustelun aikaseks, kiitos vastauksista! Taidan liittyä vetykerhoon pienellä summalla, saa nähdä onko se tänään vai lähiviikkoina🤪

5 tykkäystä

Syystä että? Jää vähän arvailujen varaan Merin kommentti? Vai onko Meri jossain sisäpiirissä ja tietää tuon vuoksi enemmän kuin muut ? :smiley:

Tuskin olisi tällaista määrää osakesijoittajia jos tuota ankeaa sääntöä noudatettaisiin. Miten se edes määritellään, että mitä pystyy häviämään? Kyllä kai minäkin pystyn häviämään koko salkun enkä menehdy seuraavalla viikolla nälkään, mutta onhan sillä älytön vaikutus varallisuuteen. Voihan sitä tietenkin sijoittaa vaikka 5% rahoistaan ja pitää leppoisin mielin pankkitilillä mätänemässä loppuja. Jos hajautus on kunnossa niin tuskin sitä tarvii miettiä tuommosia, että pitäis olla pahimmassa tapauksessa valmis häviämään kaikki.

Olen ostanut NEL:iä tämän päivän lisäksi eilen ja sitten 22,5 NOK:n tienoilta. PowerCelliä ostin eilen ja tänään. En näe myöskään monen muun tavoin tällaista laskua katastrofina. Sen tässä huomaa, ettei kannata sijoittaa kerralla kaikkea minkä pystyy. Tämäkään lasku ei haitannut yhtään. Ostin lisää, enkä olisi ostanut jos näin “isoa” laskua ei olisi tullut. Sama malli toiminee jatkossakin. Jos mennään 10-20% tästäkin alaspäin niin ostan taas molempia. Luotan kuitenkin näiden firmojen tulevaisuuteen. Ihan samaa kaavaa tässä tulee noudatettua kuin muissakin osakkeissa. Jos QT laskee 20% ilman huonoja uutisia niin varmasti pitää lisätä.

Kuuluisi kylläkin sijoitusstrategia-ketjuun kuten monet muutkin viestit. Lähtee aina lapasesta kun joku ihmettelee miksi osake laskee laskupäivänä. :smiley:

11 tykkäystä