Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Keplerin päivitys analyytikkopäivän jälkeen. Target 43€/OSTA.

Tässä translatorilla:

Nesteen ylin johto piti eilen (12. maaliskuuta) esittelyn ja kierroksen lippulaivabiojalostamossaan Rotterdamissa (nykyinen nimelliskapasiteetti 1,4 Mt). Tapauksesta ei tullut uusia viestejä, mutta johto halusi esitellä strategiaa heikon osakekurssikehityksen jakson jälkeen. SAF (Sustainable Aviation Fuel) oli matkan suurin kiinnostuksen kohde. Viime vuonna SAF-määrien osuus Nesteen biopolttoaineiden myynnistä oli vain noin 4 prosenttia, mutta luvun odotetaan nousevan 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä (räjähdysmäinen kasvu liittyy pääasiassa globaaliin kysyntään ja osittain vapaaehtoisiin sitoumuksiin). Neste olisi selkeästi aktiivinen toimija näillä markkinoilla ja aikoo kasvattaa tuotantokapasiteettiaan 1,5 miljoonaan tonniin vuoteen 2026 mennessä ja 2,2 miljoonaan tonniin vuoteen 2028 mennessä. Neste korosti, että SAF on todennäköisesti premium-tuote, jonka pitäisi osaltaan suojata. (tai lisää) sen uusiutuvan katetta sen historialliseen tasoon verrattuna. Uskomme, että Nesteen osake on liiallisesti devalvoitunut. Tulosvauhdin puute (uuden kapasiteetin käyttöönoton viivästyminen, kiinteiden kustannusten nousu ja uusiutuvien energialähteiden marginaalien lasku huipusta) voivat osittain selittää heikkoa vauhtia. Uskomme kuitenkin, että tämänhetkinen osakekurssi ei johda viimeaikaisiin tai käynnissä oleviin sijoituksiin positiivista lisäarvoa, mikä on meille liian vaikea olettaa, kun otetaan huomioon sijoitetun pääoman 23 prosentin keskimääräinen tuotto viimeisten neljän vuoden aikana ja sitä tukevat sääntelyn myötätuulet. 2G biopolttoaineita. Toistamme Osta tavoitehinnalla 43 euroa.

46 tykkäystä

Neste poimittu uutena osakkeena OP:n osakevalintoihin. Perusteet tiivistetysti: 1) kasvava uusiutuvien tuotantokapasiteetti ja -volyymi, ml. uusiutuva lentopolttoaine, 2) Nesteen vankka tase, joka antaa mahdollisuudet investoida edelleen raaka-aineiden “valinnaisuuden kasvattamiseen”, sekä 3) osakkeen nykyarvostus. USA:n biopolttoainetikettien (RIN) hintojen lasku on OP:n mukaan merkittävin syy osakkeen kurssilaskuun ja nykyinen kurssi painottaa ”ylikorostetusti lyhyen aikavälin markkinaepävarmuutta” ja aliarvioi Nesteen kasvumahdollisuudet. Näin siis OP.

73 tykkäystä

(MT Newswires) – RTX’s (RTX) Pratt & Whitney was among a consortium of international engineering and aviation firms that said Monday that they had successfully tested a jet engine with sustainable fuel in Germany’s Hannover.

The aviation fuel was made of hydroprocessed esters and fatty acids synthetic paraffinic kerosine produced by the Finnish oil refinery Neste. The IAE International Aero Engines consortium said it tested the fuel on the same V2500 that currently powers around 3,000 Airbus A320ceo and Embraer (ERJ) C-390 Millenium aircraft in operation.

Kim Kinsley, president of the consortium and a vice president at Pratt & Whitney, said the industry would start using the fuel “in the next few years” as part of its stated goal to produce net zero carbon dioxide emissions by 2050.

Among the eight companies in the consortium are Japanese Aero Engines and Germany’s MTU Aero Engines, which hosted the test site.

Ps. Kun minusta aika jättää, testamenttaan kehoni rasvat Nesteelle. Siinä pääsee sitten joku perhe hiilidioksidivapaasti etelän lämpöön viikoksi <3

31 tykkäystä

Mietin myös Nesteen uusiutuvien polttoaineiden etua tulevaisuutta ajatellen. Tässähän rupeaa sinänsä tulemaan kannustetta uysiutuvien käyttöön sitä mukaa kun lentoliikenteen ilmaiseksi jaettavia päästöoikeuksia vähennetään vuosittain, taisi olla 2.2%/vuosi. Tämän lisäksi meriliikenne tulee päästökaupan piiriin. Sikäli mikäli päästöoikeuksien hinta+fossiilinen polttoaine on suurempi kuin uusiutuvan löpön hinta, sataisi tämä Nesteen laariin.

Vanha tiedote, mutta siinä hieman tietoa asiasta.

12 tykkäystä

Fossiilisilla polttoaineilla voidaan teoriassa mennä toistaiseksi, mutta entäs kun maapallon varat hupenevat jatkuvasti? Mielestäni uusiutuvat ovat tulevaisuutta väkisinkin, koska ne nimensä mukaisesti ovat uusiutuvia joita voidaan tuottaa ilman fossiilisia raaka-aineita. Korjatkaa toki jos olen väärässä. En itse näe syytä miksei Neste olisi kova tekijä tulevaisuudessa tässä pelissä.

6 tykkäystä

Jos elettäisiin täydellisessä maailmassa missä kaikki autot käyttäisivät polttoaineena uusiutuvaa dieseliä joka tuottaa noin 50% vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin täyssähköauto olisi Neste mahtavassa asemassa. Ehkä tulevaisuudessa joudutaan jopa luopumaan sähköisestä haaveista monien ratkaisemattomien ongelmien vuoksi mistä ainakin yksi on se että sähköinen kulkuneuvo on tavallaa aina käynnissä kun polttomoottori sammuu pelkästään avainta kääntämällä.

3 tykkäystä

Hyviä pointteja tässä ketjussa. Toivottavasti väki ei hermostu kun hoen taas samaa mantraa. Eli en usko että raakaöljyn määrä vähenee yhtään vaan päinvastoin sen pumppaaminen vain lisääntyy niin kuin se on lisääntynyt tasaisesti vuosikymmeniä. Lentämisen on ennakoitu kolminkertaistuvan vuoteen 2050. Jos 1l raakaöljyä pystytään valmistamaan vain se 0,1l lentokerosiiniä niin jo siinä nähdään kuinka paljon tuotantoa pitää lisätä. Muistaakseni on myös laskettu että biopolttoaineita voidaan maksimaalisesti tehdä vain niin paljon että se kattaa 30% nykykulutuksesta. Jos hyväksytään pienet heitot oletuksissa ja ennusteissa niin silti tuo on järisyttävää faktaa siitä että öljyn jalostaminen ei todellakaan katoa minnekään vaikka kuinka haluttaisiin olla vihreitä. Vedystä voidaan toki tehdä lentokerosiina. Arlandan kenttä aikoo siirtyä 100% biopolttoaineeseen vuonna 2050 ja siihen tarvitaan 400kpl tuulivoimalan puisto tukholman edustalle. Kuinkahan monta lentokenttää maailmassa on jotta jokainen siirtyisi täysin uusiutuviin?
Ja kun kerran sieltä öljyn tislauksesta saadaan lisäksi se diesel ja bensiini niin mitä niillä tehdään. Onko maailma parempi kun autot kulkee onnellisesti sähköllä. Voidaan sitten lentää pari kertaa vuodessa etelään lomalle kun ollaan pelastettu maailma :grin:.

16 tykkäystä

Vähän yksinkertainen näkemys modernista öljynjalostuksesta ja kulutuksesta. Ensinnäkin lentopolttoaineet ovat vain pieni osa öljynjalostuksesta ja jalostusta voidaan tehdä monella tavalla - suurin kasvu tulee tällä hetkellä petrokemiasta ja prosessi crude-to-chemicals on hyvinkin olemassa. Kaikki tutkimuslaitokset (IEA, DNV, Rystad, McKinsey, öljy-yhtiöt itse) ennustavat, että “peak oil” globaalilla tasolla saavutetaan seuraavina vuosikymmeninä. “Peak gasoline” on jo tänä vuonna Kiinassa. DNV:n näkemys on alueittain on alla ja tässä kannattaa Nesteen kannalta katsoa Euroopan kuvaa. Punaisen kulutusviivan laskukohta on Euroopassa jo ohitettu.

Uudet jalostamot siis jatkossa tuottavat enemmän naftaa kemianteollisuuden tarpeisiin. Kiinassa viimeisimmissä on 30% tuotannosta bensaa, dieseliä ja lentopolttoaineita, kun nykytuotannossa on liikennepolttoaineita keskimäärin 65% tuotannosta.

https://www.reuters.com/business/energy/chinas-gasoline-demand-peak-nears-ev-boom-hastens-transition-2023-07-28/

15 tykkäystä

Kuinka paljon arvelette meneillään olevan lakon vaikuttavan Nesteen tulokseen?Näkyykö lakkoilu jo riittävästi pörssikurssissa vai onko suunta vielä alaspäin,mitä mieltä olette.Osinko irtoaa 28.3 ja mietin hankkisinko ennen vai jälkeen irtoamisen?

Kemianteollisuudessa on synkät näkymät nyt ja ihmisiä on jo aloitettu irtisanoa.Asiakkuuksia on menetetty jne.

En osaa ottaa kantaa lakon vaikutuksista yhtiöön, mutta kurssi taisi olla samoissa luvuissa jo ennen lakkoilu-uutisiakin. Tuskin on merkittävää vaikutusta, ellei lakkoilut jatku kuukausia, ja niin tuskin käy. En ainakaan itse tuon osingon takia ole tankkaillut, etenkin kun maksetaan kahdessa erässä, n. 2,4% laaki.

2 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Inderesin kahvihuone (Osa 8)

73 tykkäystä

OP:n aamukatsaus tänään: “Teollisuusliiton mukaan lakko koskee Nesteen satamia ja jakeluterminaaleja Porvoossa ja Naantalissa. Merkittävä osa Nesteen Porvoon jalostamon tuotannosta viedään Suomen ulkopuolelle. Porvoon jalostamon tuotantoa on pystytty toistaiseksi jatkamaa. Arviomme mukaan lakosta ja tuotannon keskeytyksestä seuraa Nesteelle useiden kymmenien miljoonien eurojen tulosvaikutus.”

15 tykkäystä

Siellä alkaa suunniteltu suurseisokki ensi kuussa, että kohta ei paljon ole tuotantoakaan.

4 tykkäystä

Suurseisokki on ollut markkinoilla tiedossa jo aikoja sitten eli se on ennalta suunniteltu.Käsittääkseni se on siis otettu kyllä huomioon,mutta nyt meneillään olevat lakot ovat asia erikseen.

8 tykkäystä

Ja mites lakkojen vaikutus seisokkiin? Näillä näkymin lakot parhaimmillaankin loppuvat juuri kun seisokin pitäisi alkaa, joten näinköhän AY-liike heittelee vähintään puolivahingossa kapuloita rattaisiin. Ja isolla todennäköisyydellä jatkuvat huhtikuun puolellekin. Ei ihan pieniä operaatiota, niin vähän nihkeä jos palikoita tai työmiehiä ei näy toivotusti mailla.

Huoltoseisokissa työntekijät tulevat pääosin ulkomailta ja uskoisin,että Neste on varautunut tähän myös lakkojen osalta.

6 tykkäystä

A multi-state coalition of biofuel and farm advocates called on President Biden’s Treasury Department to swiftly resolve any questions standing in the way of efforts to scale up U.S. production of Sustainable Aviation Fuel (SAF). Specifically, they urged the administration to quickly adopt the U.S. Department of Energy’s GREET model for the calculation of SAF tax credits (40B) under the Inflation Reduction Act – completing a process that was originally scheduled to conclude by March 1.

“We are disappointed that the administration did not fulfill its commitment to release a modified GREET model by March 1, but we appreciate the importance of getting the modeling right,” wrote 26 organizations across 13 states, including the Renewable Fuels Association, Clean Fuels Alliance America, Growth Energy, National Corn Growers Association, National Farmers Union and the National Oilseed Processors Association. “At the same time, we caution against contradictory changes to GREET that would stack unwarranted penalties on agricultural feedstocks, cut rural America out of a promising green energy market, and undermine any realistic path to achieving U.S. SAF goals.”

SAF advocates emphasized the availability of well-established methodologies for certifying climate smart agriculture (CSA) practices, in contrast to speculative and unverifiable penalties for indirect land use change (ILUC) favored by opponents of U.S. agriculture.

“Failing to value regenerative and CSA advancements, as well as the full suite of biorefining innovations cited in guidance to date, would leave substantial carbon emissions reductions on the table and represent a missed opportunity to energize these promising sectors,” they wrote. “A consistent approach to ILUC and CSA is a vital part of giving farmers and SAF producers a credible, durable, and predictable framework for making the commitments necessary to effectuate IRA and the SAF Grand Challenge.”

The full text of the letter and a list of signers can be found here.

22 tykkäystä

Nesteen liikeideaan, konseptiin mieltyneiden kannattaisi perehtya VLO, Valero Energy Corp. Osake suoriutunut viimeiset 5v paljon paremmin, kuin Neste. VLO:lla mm. share buyback jatkuvasti päällä, Nesteellä taas ei.

Suomi on köyhä maa, huonot sijoituskohteet, kuten monet valtionyhtiöt, pitäisi mielestäni hylätä hyvän sään aikana.

18 tykkäystä

Olet oikeassa, Valero on ollut viime perjantaihin mennessä (vuodesta 2005 alkaen) tuottavampi sijoitus ja kirinyt Nesteestä juuri ohi. Tulevien sijoitusten osalta laskuri käynnistyy huomenna taas nollasta ja ainakaan henkilökohtaisesti en osaa vielä varmuudella sanoa, onko Valero parempi sijoitus kuukauden, vuoden tai viiden vuoden päästä. Kuten käyristä huomaa, niin ajoituksella on väliä ja vuoden 2020 lopussa Nestettä oli paljon mukavampi omistaa (ja myydä). Otan Valeron nyt viimeistään seurantaan.

47 tykkäystä