Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Uusiutuvan dieselin hintaa tai myyntikatetta Yhdysvalloissa kannattaa seurata edellä mainitsemani Valeron IR-sivuilta. Euroopassa hinnanmuodostus on huomattavasti läpinäkymättömämpää, mutta ainakin teoriassa Argus tarjoaa spot-markkinan ja hinnan kaikille uusiutuville polttoaineille (myös SAF) ja kaikilla mantereilla. Toki he ovat pääasiassa maksullinen lähde.

He tuntuvat kuitenkin seuraavan markkinaa varsin tiiviisti ja heillä oli tänään ihan hyvä webinaari otsikolla “Market drivers for HVO in 2024”. Aiemmin toukokuussa heillä oli myös hyvä katsaus SAF-markkinaan. Näihin on pääsy ihan ilmaiseksi kirjautumalla heidän sivuiltaan. Muutamia nostoja:

Heillä oli Euroopassa myytävälle uusiutuvalle dieselille samanlainen myyntikatelaskuharjoitus, missä oli yllättävää että myyntikate on kuulemma eilen laskenut 100$/t tienoille (spread oikealla olevassa kuvaajassa). Syksyllä 2023 se oli tunnetusti vielä paikoitellen yli 1000 $/t, mikä oli varmaan Nesteen silloisen vahvuuden taustalla ex-USA. Tämä on tosin spot myynti-, raaka-aine- ja energiahinnoilla, mikä kannattaa pitää mielessä (toivottavasti Nesteellä on kiinteitä sopimuksia paremmilla hinnoilla). Argus kuitenkin ennustaa, että pohjat oli tässä ja loppuvuotta kohden tapahtuu hiljattaista paranemista myyntihinnoissa (vasen kuvaaja):

Kysynnän pitäisi parantua 2025. Tämän vuoden kuoppa Ruotsin päätöksen seurausta:

Arguksella oli myös paljon parempi pitkän aikavälin kysyntä-tarjonta kuvaaja uusiutuvalle dieselille, kuin se Nesteen CMD:n jossa tarjonta ylitti kysynnän seuraavan vuosikymmenen. Tässä kysyntä ylittää tarjonnan peräti 9,4 miljoonalla tonnilla vuonna 2030:

He tuntuivat mallintaneen sitä vähän paremmin, mm. Euroopassa maakohtaisesti pohtineet RED III -direktiivin mukaisia tarpeita uusiutuvien volyymeissa:

SAF:sta voisi kirjoittaa omankin viestinsä, mutta sitä on pitkään myyty ainakin Euroopassa 1000$/t preemiolla uusiutuvaan dieseliin nähden. Viimeaikoina senkin hinta on “romahtanut” ainakin spot-markkinalla, mutta en tiedä onko siellä oikeasti todellisia volyymeja vielä kaupan. Joka tapauksessa suhteessa dieseliin SAF:lla menee ihan hyvin, kaiken tiedon valossa siitä pitäisi saada vähintään jotain +800$/t myyntikatetta näilläkin hinnoilla ja ehkä enemmänkin jos valmistaa Singaporessa ja myy Euroopassa.

143 tykkäystä