Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

En löytänyt milloin tuota on päivitetty, mutta tuolla sanotaan, että "The price of fossil-based jet fuel is approximately €600 per tonne, while current SAF prices can range from 1.5 to 6 times higher. "

Eli 900 - 3600 dollaria tonnilta. Tosin en muista, mikä Nesteen oma ohjeistus oli tarkalleen, mutta muistelen sen olleen kyllä alle tuon 900 dollari tonnilta?

Toinen kiinnosta juttu tuolla oli “Currently, the maximum potential SAF production capacity in the EU is estimated at around 0.24 million tonnes, i.e. only 10% of the amount of SAF required to meet the proposed mandate by 2030.”

Eli aika paljon kasvupotentiaalia vuoteen 2030 mennessä on SAF:lle, ja jos ala ei houkuttele lisää SAF:in toimittajia, niin siitä jää iso siivu Nesteelle.

Tuolta löytyy myös tarinaa lentopolttoaineista.

24 tykkäystä

Tuolta pystyy tarkastelemaan lentopolttoaineen hinnan kehitystä. Mitä löysin jotain käppyröitä, niin aikalailla samassa suhteessa SAF nousee ja laskee kuin lentopolttoaineenkin hinta.

15 tykkäystä

Sijoitan aika mutulla, mutta voin hyvin kuvitella kuinka Nesteen osakkeita heitetään pesuveden mukana, kun suuret öljy-yhtiöt kirjaavat alas kannattamattomia investointejaan uusiutuviin. Megatrendit ja narratiivit ovat ehkä jossain ohjanneet kehitystä liikaa, mutta en pidä millään tavalla selvänä, että Neste on häviäjien joukossa.

2 tykkäystä

Shell to temporarily pause on-site construction of European biofuels facility | Shell Global

Shell pysäyttää uusiutuvien polttoaineiden tuotantolaitoksen rakentamisen Rotterdamissa “arvioidakseen projektin toteutusta ja taatakseen tulevaisuuden kilpailukykyisyyden nykyisissä markkinaoloissa”. Lisätietoja tarjotaan Q2 päivityksen yhteydessä heinäkuun 5. päivä. Laitoksen suunniteltu vuotuinen kapasiteetti olisi ollut 820 000 tonnia.

BP ilmoitti jo aiemmin projektien jäädytyksestä. Chevron sulki laitoksia jo alkuvuodesta. Osa öljymajoreista näyttää luovuttavan uusiutuvien polttoaineiden kanssa, ainakin toistaiseksi.

56 tykkäystä

Öljy-yhtiöt tekevät oikein nykyisessä markkinaympäristössä, Nesteenkin tulisi uudelleenkalibroida koneistoaan tekemään liiketoimintaa myös perinteisestä öljypuolesta, joka on kannattavaa. Mikä olikaan suunnitelma Porvoon jalostamon perinteisen öljytoiminnan lakkauttamisesta? Toivottavasti Malinen et Co. saa Nesteeseen uutta puhtia.

4 tykkäystä

Itse olen jo pitkään aistinut, että suuret toimijat kuten Shell ja Chevron eivät ole halukkaita lähtemään tekemään bisnestä uusiutuvilla. Nesteellä on kuitenkin osaaminen ja toimitusketjut kunnossa, ja jos kunnon kilpailua ei tule, niin marginaalit pysyvät kohtuullisina vielä kun volyymitkin nousevat.

17 tykkäystä

Tässähän tämä pudotuspeli alkaa näkyä. Nyt jo muutama iso toimija luovuttanut uusiutuvien kanssa - ainakin osittain. Pienemmät putoavat kokonaan. Hetkellisesti Nesteen katteet sukeltavat, mutta ennemmin tai myöhemmin kysyntä ylittää taas tarjonnan, jolloin se alkaa näkyä Nesteen marginaaleissa positiivisesti. Vaikkei kurssi tietenkään tällä hetkellä hyvältä näytä, yhtiö tekee omilla kilpailueduilla huippulaadukasta bisnestä. Nyt täytyy katsoa pidemmälle tulevaisuuteen.

53 tykkäystä

Neste enables North Brunswick to be the first township in New Jersey to transition to renewable diesel

Neste enables North Brunswick to be the first township in New Jersey to transition to renewable diesel

Neste MY Renewable Diesel

Neste Corporation, News, 2 July 2024

Neste, the world’s leading producer of renewable diesel and sustainable aviation fuel, today announced a partnership with the Township of North Brunswick in New Jersey. The partnership enables all of North Brunswick’s diesel vehicles and equipment to switch to running on renewable diesel. This partnership makes North Brunswick the first township in the state to use renewable diesel for its fleet operations.

“Renewable diesel can play an essential part in reducing greenhouse gas emissions from municipal fleets,” says Carrie Song, Senior Vice President, Commercial, Renewable Products at Neste. “Our partnership with the Township of North Brunswick and fuel distributor KW Rastall Oil is a shining example of how lower-emission solutions like renewable diesel are helping municipalities with sustainability ambitions to reach their goals.”

The township’s initial trial of switching fossil diesel to renewable diesel was conducted in early May, 2024. Neste MY Renewable Diesel™ was used during the trial in the township’s Department of Public Works (DPW) trucks. Made from 100% renewable raw materials such as used cooking oil and animal fat waste, the use of Neste MY Renewable Diesel helps reduce greenhouse gas emissions by up to 75%* over its life cycle compared to fossil diesel. Additionally, since Neste MY Renewable Diesel is compatible with all diesel engines and delivers the same performance as fossil diesel, North Brunswick was able to seamlessly transition to this fuel without the need for new fueling infrastructure or investment into fleet modifications.

Now North Brunswick’s entire fleet with diesel engines, including emergency medical services vehicles, fire trucks, public works vehicles, school buses, and backup generators are powered by Neste’s renewable diesel. These vehicles and equipment will use over 48,000 gallons (141 tons) of renewable diesel annually, which can help reduce GHG emissions by up to 470 tons* annually compared to the use of fossil diesel. This is equal to the annual direct GHG emissions from more than 110 passenger vehicles according to the EPA Greenhouse Gas Equivalencies Calculator.

The delivery of Neste’s renewable diesel is made possible by Diesel Direct and KW Rastall Oil, leading providers of fuel services in New Jersey. In April 2024, KW Rastall Oil opened New Jersey’s first public renewable diesel fueling station in North Brunswick. Francis Mac Womack, Mayor of North Brunswick Township and the Township Council all welcome the transition to renewable diesel, which will have a positive impact on reducing the municipal carbon footprint.

In the past decade, Neste has been supplying renewable diesel to over 100 municipal customers, school districts and local transit authorities in the U.S. West Coast, helping them fight climate change. Neste’s annual production capacity is 1.9 billion gallons (5.5 million tons) of renewable products globally. Neste was one of the first companies to supply renewable diesel to states on the West Coast, including California and Oregon, and the company is rapidly expanding its production, fueling station network and distribution capabilities to meet the growing demand across the U.S. and around the world.

20 tykkäystä

Ennemmin tässä herää kysymys, että jos muut (myös isot) toimijat jarruttavat uusiutuvien suhteen, miksi Neste jatkaa siellä? En usko, etteikö muita toimijoita kiinnostaisi rahaa tehdä.

Jos Neste jatkaa “all in” uusiutuvien suhteen, niin onko kyseessä do or die -betsi?

6 tykkäystä

Sehän se on, kun muita tukijalkoja ei enää juurikaan ole.

9 tykkäystä

Ei tää nyt ihan noin mustavalkoista ole. Ja jotain perisuomalaista on siinä että kun kilpailijat kohtaa vaikeuksia niin se kääntyy heti Nesteenkin tappioksi.

Yhtä hyvin voisi toiseen suuntaan liioitella että isot tajusi että Nesteen etumatka (mm. rasvojen hankintaketjuissa) on liian suuri ja luovuttavat suosiolla.

Biodieseliä menee varmasti jatkossakin ihan hyvin kaupaksi. Se että kilpailua tulee hitaammin kuin aiemmin oli tiedossa tukee katteita. Se että maailmanmarkkinahinnat on laskeneet roimasti saa varmasti kilpailijat varovaisiksi omissa investoinneissaan. Ehkä ajattelevat myös että markkinalle ei myöskään ole niin kiire.

Silti varmaankin realismia on että ihan huippuhintoihin ei palata. Niinikään realismia on että tällainen operaatio mikä nesteellä on ei kovin nopeasti muunnu miksikään muuksi eli biodieseliin varmasti kiteytyy se onko neste seuraavan 5 vuoden aikana hyvä sijoitus vai ei.

25 tykkäystä

Epävarmuuden vallitessa sekä yritys- että markkinakohtaisesti Nesteen olisi hyvä päivittää näkemyksiään mahdollisemman nopeasti. Jalostuskate on tuloksenteon kannalta oleellinen tieto ja nämä uutisoinnit vaikuttavat siihen keskipitkällä aikavälillä eniten, mutta myös lyhyellä aikavälillä sentimentin muuttuessa. Mitä kuuluu Singaporeen? Entä Rotterdamiin? Miten 2Q meni?
Herätys Neste…

3 tykkäystä

Ööö nesteeltä tulokseen liittyvä tiedote toukokuussa ja kesäkuussa oli sijoittajapuhelu. Nyt parin viikon päästä Q2 tulosraportti ja siihen liittyvä konffapuhelu.

→ ei kai niiden nyt ihan joka viikko kuulu samoja asioita toistaa?

11 tykkäystä

Oisko niin, että siitä puhe mistä puute, ja tuloksesta uupuu? :thinking:

Volkkarilla joku ainakin kuvittelee että polttomoottoreita tarvitaan hyvinkin pitkään.

3 tykkäystä

Hyvin olet asenteella liikkeellä, Cotr.

Todellisuudessa polttomoottori on ylivoimainen verrattuna sähkömoottoriin, kun toimitaan toimivien sähköverkkojen ulottumattomissa. Akut (ainakin nykyiset) ovat energiatiheydeltään onnettomia verrattuna nestemäisiin polttoaineisiin.

Se mitä moottorissa poltetaan on sitten kokonaan toinen juttu, ja tämähän voi joskus sataa Nesteen laariin.

2 tykkäystä

Johtunee siitä että sen itse sähkömoottorin energiatiheys on käsittääkseni nolla. Halusit varmaan verrata akkujen energiatiheyttä polttoaineisiin?

3 tykkäystä

Totta turiset, tarkennetaan. *********************************

Todellisuudessa sähköinen voimalinja on hyötysuhteeltaan ylivoimainen ja akkujen kapasiteetti riittävä 95% käyttötarkoituksista jo nyt ja kehittyy jatkuvasti.

Sähköautojen hintataso laskee ja markkinaosuus kasvaa kunnes polttomoottorit ovat pienessä marginaalissa. Kertakäyttö-öljyn pumppaaminen ympäri maapalloa ja kuskaaminen tankkereilla on järjetöntä hommaa jos on vaihtoehto.

Minkä volkkarin markkina-alueen asiakkailla ei ole toimivia sähköverkkoja?

2 tykkäystä