Kävin tällaisessa tilaisuudessa, jossa käsiteltiin myös Nestettä koskevia asioita, joten linkkaan myös tänne. Korostan, etten ole kovin perehtynyt alaan, joten nämä on vain siteerauksia eikä omia kommentteja.
Itse kolmen vartin luento keskittyi Cargoluxin esittelyyn ja näin oletinkin asian olevan. Vaikka hänen fokuksensa onkin lentorahtiliikenteessä, niin ajattelin hänen olevan aika hyvällä näköalapaikalla mitä tulee tavaravirtojen liikkumiseen sekä sitä kautta maailman talouden trendeihin. Arvelin paikan avautuvan Q&A-osiossa ja ne arvelut osoittautuivatkin oikeaksi, koska siitä muodostui lopulta parin tunnin mittainen jakso ja alun nichehifistelykyssäreiden jälkeen sain vuoron päästä kysymään asiasta, joka vei keskustelua mukavasti siihen suuntaan.
Lentorahtiliikenne
Cargolux on pääosin Luxemburgin valtion omistama eri instituutioiden kautta. Myös kiinalaista omistusta löytöyy. Se operoi vajaan 3 miljardin liikevaihdolla 30 lentokoneen laivaston voimin ympäri maailmaa. Tuosta kolmesta miljardista jää viivan alle n. 250 miljoonaa. Ennen covidia firman liikevoitto oli 100 miljoonan luokkaa, mutta COVID muutti aika paljon pelikenttää.
https://www.cargolux.com/
Mielenkiintoinen knobbi mielestäni oli se, että tonneissa mitattuna ~1% maailman rahdista liikkuu ilmassa, mutta rahasssa mitattuna osuus on ~35%.
Uusiutuvat polttoaineet ja Neste
Q&A-osiossa tuli aika monta kysymystä kestävästä kehityksestä ja Forson oli sen suhteen, ei ehkä denialisti, mutta ei kovin innoissaan ainakaan. Hän epäili kovasti onko asiakas valmis maksamaan tätä siirtymää. Hän sanoi, että uusiutuvan polttoaine maksaa 2000 dollaria/tonni enemmän ja synteettiset polttoaineet, joita ollaan myös jollain aikajänteellä vaatimassa 5000-6000 dollaria/tonni enemmän. Hän sanoi, että valtiotkaan eivät pysty tätä tuillaan kattamaan, kun volyymit kasvavat. Mielestäni hän ei kuitenkaan ottanut pohdinnoissa huomioon teknologian kehitystä ja siitä johtuvaa hintojen laskua. Minun asiantuntemus ei kyllä riitä noita arvioimaan. Hänellä oli kuitenkin selkeä mielipide siitä, ettei sähkö tai vety tule olemaan lähiajan ratkaisuja.
Kun itse pääsin kysyjä vuoroon, kehotin häntä puheenvuoroni suosimaan Nestettä. Kuulemma ovat ahkerasti ostelleet heiltä.
35 tykkäystä