Pörssien suunta (Osa 3)

MAKROLYNCHEILYÄ

Viikko sitten pohdiskelin täällä Euroopan tulevaisuutta. Jatkopohdinnat liittyivät tuohon linkattuun CEO TALKS:iin. Linkkiä etsiessä katsoin myös samalla onkohan tällä Luxemburgin MBA-tutkintoa tarjoavalla yksityisellä Business Schoolilla vastaavia tapahtumia tulossa ja olihan siellä tällainen heti tällä viikolla. Ei muuta kuin ilmoittautumaan ja menoksi.

Itse kolmen vartin luento keskittyi Cargoluxin esittelyyn ja näin oletinkin asian olevan. Vaikka hänen fokuksensa onkin lentorahtiliikenteessä, niin ajattelin hänen olevan aika hyvällä näköalapaikalla mitä tulee tavaravirtojen liikkumiseen sekä sitä kautta maailman talouden trendeihin. Arvelin paikan avautuvan Q&A-osiossa ja ne arvelut osoittautuivatkin oikeaksi, koska siitä muodostui lopulta parin tunnin mittainen jakso ja alun nichehifistelykyssäreiden jälkeen sain vuoron päästä kysymään asiasta, joka vei keskustelua mukavasti siihen suuntaan.

Lentorahtiliikenne
Cargolux on pääosin Luxemburgin valtion omistama eri instituutioiden kautta. Myös kiinalaista omistusta löytöyy. Se operoi vajaan 3 miljardin liikevaihdolla 30 lentokoneen laivaston voimin ympäri maailmaa. Tuosta kolmesta miljardista jää viivan alle n. 250 miljoonaa. Ennen covidia firman liikevoitto oli 100 miljoonan luokkaa, mutta COVID muutti aika paljon pelikenttää.

Mielenkiintoinen knobbi mielestäni oli se, että tonneissa mitattuna ~1% maailman rahdista liikkuu ilmassa, mutta rahasssa mitattuna osuus on ~35%.

Uusiutuvat polttoaineet ja Neste

Q&A-osiossa tuli aika monta kysymystä kestävästä kehityksestä ja Forson oli sen suhteen, ei ehkä denialisti, mutta ei kovin innoissaan ainakaan. Hän epäili kovasti onko asiakas valmis maksamaan tätä siirtymää. Hän sanoi, että uusiutuvan polttoaine maksaa 2000 dollaria/tonni enemmän ja synteettiset polttoaineet, joita ollaan myös jollain aikajänteellä vaatimassa 5000-6000 dollaria/tonni enemmän. Hän sanoi, että valtiotkaan eivät pysty tätä tuillaan kattamaan, kun volyymit kasvavat. Mielestäni hän ei kuitenkaan ottanut pohdinnoissa huomioon teknologian kehitystä ja siitä johtuvaa hintojen laskua. Minun asiantuntemus ei kyllä riitä noita arvioimaan. Hänellä oli kuitenkin selkeä mielipide siitä, ettei sähkö tai vety tule olemaan lähiajan ratkaisuja.

Kun itse pääsin kysyjä vuoroon, kehotin häntä puheenvuoroni suosimaan Nestettä. Kuulemma ovat ahkerasti ostelleet heiltä.

Markkinanäkymät

Hän puhui yleisesti, että lentoala on hyvin hektistä hommaa, jossa asiat muuttuvat päivittäin ja tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Kun pääsin ääneen, pyysin häntä kuitenkin katsomaan kristallipalloonsa ja arvioimaan, miten maailma tulee kehittymään.

Hänen vahva näkemyksensä oli, että logistiikkaketjujen sijainnit tulevat muuttumaan radikaalisti seuvaan 10 vuoden aikana. Kiinan rooli maailman tehtaana tulee pienenemään ja tuotantoa tullaan siirtämään muihin maihin. Hän sanoi, että muissa Aasian maissa on paljon innokaita nuoria ihmisiä. Lisäksi hän mainitsi Meksikon useaan kertaan. Kiinalaiset sinne jo kuulemma kovasti investoivat. Hänen mielestään “Made in Mexico” kuulostaa paremmalta jenkkikuluttajalle kuin “Made in China”. Kovasta velkaantumisesta huolimatta hän ei epäillyt, etteikö jenkit olisi mahtikuluttajia tulevaisuudessakin kovasta velkaantumisestaan huolimatta.

Eurooppa

Erittäin mielenkiintoista oli hänen kantansa Euroopasta. Hän sanoi Euroopan reguloivansa itsensä ulos kaikesta markkinatalouden kilpailusta. Lisäksi hän esitti aika ivallisen huomoristisia kommentteja ammattiyhdistysliikkeistä.

Hauskaa oli myös se, että hän uskoi Euroopan olevan tulevaisuudessa ainoastaan turistikohde. Eli vähän samansuuntaisia lausuntoja kuin Norbert Beckerillä tuossa edellisessä tekstissäni.

Euroopan kilpailutilanteesta hän heitti myös anekdootin Saksan autoteollisuudesta. Saksalaiset vievät tehtaansa Kiinaan, Kiina kopioi ja myy samoja tuotteita halvemmalla muualle. Hän ei nähnyt hirveän positiivisita tulevaisuutta Mersuilla ja Bemareilla. En ite ota kantaa, kun en ole valveutunut.

Lopun kokkaritilaisuudessa puhuin myös jonkun Cargoluxin kommunikoinnista vastaavan heebon kanssa. Hänellä oli hyvinn samanalinen käsitys Euroopasta ja etenkin eurooppalaisten työmotivaatiosta (hänellä oli kiinalainen vaimo).

Loppukaneetti ja disclaimerit

Nämä on ollut ihan mielenkiintoisia tilaisuuksia. Kokkareilla kyselin, että missä näitä tilaisuuksia mainostetaan, kun niistä tuntuu olevan aika vähän tietoa tarjolla. Sanoivat, että niitä järjestetään vain koulun oppilaille. Jotenkin olin kuitenkin onnistunut löytämään linkin ilmoittautumiseen. Koulun johtajakin ihmetteli tätä hupparissa kulkevaa muukalaista ja muisti minut aikaisemmasta tilaisuudesta. Meillä kuitenkin on yhteisiä tuttuja ja koska satun työskentelemään koulutussektorilla ja siten olen potentiaalinen maksavien oppilaiden tuottaja, hän sanoi, että olen tervetullut myös tuleviin tapahtumiin.

Tilaisuus järjestettiin aika isossa luokkahuoneessa, Forson puhui aika hiljaa ja puheenvuorot olivat pitkiä, niin en ota vastuuta ymmärsinkö ja muistinko kaikki oikein.

105 tykkäystä