Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n SAF-itkuvirsiä lukiessani törmäsin mielenkiintoiseen väitteeseen SAF-markkinoiden nykytilasta. Toki kannattaa olla hieman kriittinen koska kyseessä on etujärjestö, joka tuntuu vastustavan SAF-mandaattia intohimoisesti.

Taustana se, että EU-regulaatiossa velvollisuus SAF:in minimimäärän toimittamisesta lentopolttoaineisiin on annettu sille, joka omistaa lentopolttoaineen ennen sen tankkausta ilma-alukseen. Viimeinen toimittaja tässä ketjussa on esimerkiksi joku Swissport, joka operoi lentokoneiden tankkauksia Helsinki-Vantaallakin. Käytännössä tällainen lentoaseman maapalveluyritys sitten laskuttaa kaikki SAF-velvoitteistaan koituvat kustannukset lentoyhtiöiltä sillä tavalla miten yritykset sen keskenään sopivat.

Tässä tammikuun lopussa julkaistussa dokumentissa IATA valittaa siitä, että maapalveluyritykset eivät ole neuvotelleet SAF-toimitussopimuksia erikseen lentoyhtiöiden kanssa, vaan ne ovat päättäneet vain laskuttaa “ReFuelEU-komplianssimaksun" kaikilta lentoyhtiöltä ja kaikissa tankkauksissa. Tämä on tosiaan maapalveluyritysten kannalta varmasti paljon helpompaa. Lentoyhtiöille tehdyn kyselyn perusteella maapalveluyhtiöiden antamat tarjoukset tällaisista maksuista olisivat vain olleet jopa moninkertaisia SAF-markkinahintaan nähden:

Tästä voisi tehdä parikin mahdollista johtopäätöstä.

  1. Kun SAF:ia vaikuttaa saaneen ostettua markkinalta ja tuottajilta jo varsin pitkään 1800$/t hinnalla, mutta lentoyhtiöt maksavat sitten lopulta siitä 3000 $/t hinnan, niin joku vetää aika paljon välistä, mutta se ei olisi Nesteen kannalta valitettavasti kyllä SAF-tuottaja. IATA:n dokumentissa syytetään maapalveluyhtöitä/polttoainetoimittajia monopolistisesta toiminnasta.
  2. Vaihtoehtoinen tulkinta on toki, että lentoyhtiöiltä laskutettu hinta on lähempänä SAF:n todellista hintaa. Arguksen ja S&P:n SAF-hintadata, johon myös IATA viittaa, ei silloin kuvaisi todellisia hintoja jolla SAF:ia saisi lopulta pitkillä sopimuksilla fyysisesti lentokentille.
  3. Kyseessä on vain jotain markkinan muodostumisen alkusekoilua. Pitkällä aikavälillä ja kilpaillulla markkinalla maapalveluyhtiöiden ei luulisi saavan mitään merkittävää katetta SAF:n läpilaskutuksesta. Ehkä maapalveluyhtiöt eivät myöskään oikeasti tiedä paljonko SAF tulee niille maksamaan ja varmuuden vuoksi ovat päättäneet laskuttaa “hieman” reiluummin.
50 tykkäystä