Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Miten öljyn hinta tyypillisesti korreloi Nesteen tai vastaavien kohdalla? Onko ns. mitään väliä, eli bensan hintaa vain nostetaan ja lasketaan raakaöljyn hintamuutoksien mukana?

1 tykkäys
8 tykkäystä

Ymmärrän että MY-Diesel on määrätyllä laskutavalla pienipäästöistä.
Miksi sen pitää olla selkeästi kalliimpaa? Neste tekee tällä kovaa tiliä, eli tuote ei ole tiukasti hinnoiteltu.
Sitte pääosa saksalaisista autotehtailta ei suosita tuota käytettävän, esim. MB ja BMW ?
Ketä tässä nyt sitten uskoisi?
Hintaero on 0,20€/litra uusiutuva/normi… joka tankkauksesta 12€ lisäkustannus…

Hinta on myös siksi kalliimpaa, kun ei riitä tuotanto kysyntään. Ja kuullut myös, että kulutus pienenisi. Ajelisin itse tällä mielelläni, mutta diesel autoissa ne järkyttävät käyttövoimaverot. :confused:

Jotenkin voisin arvella, että suurin osa MyDiesel-asiakkaista on vielä yritysasiakkaita, julkishallinnon organisaatioita ja vähän ajavia kaupunkilaisia. Tuskin moni paljon ajava yksityinen on valmis noin paljoa enempää maksamaan. Sijoittajalle asia ei ole mielestäni vielä kovin relevantti, koska pienet tuotantomäärät pitää joka tapauksessa katteen kovana.

1 tykkäys

Uutisia jenkeistä:

“JetBlue also will purchase renewable jet fuel from Finland’s Neste Oyj, mixing between 25% and 40% of the alternative with conventional fuel to power the airline’s 17 daily flights from San Francisco by midyear.”

16 tykkäystä

Lentopolttoaineet ovat Nesteelle valtava markkina. Hyvä, että uusia kumppaneita tulee.

8 tykkäystä

Nuo saksalaiset autot eivät mielellään syö FAME bioopolttoainetta, joka on taas aivan eri kuin Nesteen mydiesel

1 tykkäys

Testauksen puutteestahan tuo luvan saaminen on kiinni. Mersun kuorma-autoihin jo hyväksytty.

Volvokin taisi olla aluksi kielteisellä kannalla.

FAME siis tosiaan aivan eri tuote kuin Nesteen MY diesel.

3 tykkäystä

Niin kuin tuossa jutun lopussa lukee että Neste mainostaa sen käyvän kaikkiin dieselmoottoreihin niin heillä on tuote vastuu. Oman käsityksen mukaan nesteen My pitäisi olla parempi moottorille kuin normaali fossiilinen. Palaa puhtaammin eli ei karstoita.

2 tykkäystä

Hiukan oudoksun, kuinka neste sahaa edelleen 30-31 haitarissa, vaikka positiivista uutisointia on satanut heidän laariinsa tässä lähiaikoina, indereskin nosti tavoitehinnan 36€. Luulisi myös että OSTelijat olisivat nostaneet hintaa edes eurolla :slight_smile:

5 tykkäystä

Vaikka taisi olla vitsillä, niin kymmenien miljardien pörssifirmaa ei taida paljon OSTelijat keikuttaa. Itse olen miettinyt, että jos useammat maat alkavat linjaamaan PFAD:n ei-vihreäksi, niin kuinkahan suuri vaikutus sillä olisi? Jotenkin kuvittelisin, että jenkkilä ei tuohon ainakaan Trumpin aikakaudella lähtisi, mutta EU:ssa on ennenkin tehty aivan uskomattoman urpoja päätöksiä tunnepohjalla näissä asioissa, ja regulaatiotrendi näyttäisi olevan PFAD:lle epäsuosiollinen.

1 tykkäys

Itse en usko USAn todellakaan puuttuvan pfad:n käyttöön uusiutuvissa polttoaineissa, kyse on kuitenkin ns.pienemmästä pahasta. Myöskään en itse usko EU:n kieltävän sitä kokonaan ja reguloinnista jos puhutaan niin ei se pfad:n osuus biodieselissä ole kovin iso.

Luulen, että regulaatiotrendi tulee näkymään enemmän elintarvike puolella, mutta eihän sitä todellakaan tiedä mitä urporatkaisuja tullaan vielä näkemään :slight_smile:

Biopolttoaineissa taitaa olla yleisesti se ongelma, että niitä tuotetaan raaka-aineesta, joka on energiatiheydeltään selvästi heikompaa kuin fossiiliset polttoaineet. Ja sitten sen biopolttoaineen jalostaminen vaatii energiaa huomattavan paljon ja se energia täytyy tuottaa yllättäen fossiilisilla energialähteilla, kun ei muutakaan ole olemassa riittävässä määrin. Ollaan pelastamassa maailmaa biolöpöillä, mutta voipi käydä niin ettei se pelastukaan. Mitkään plantaasit eivät muutenkaan piisaa globaalin energiatarpeen kannalta ellei ole jotakin tuhdimpaa tavaraa myös käytössä aika isoissa määrin…

Maapallon kasvavaan energiatarpeeseen ainoa energiatiheydeltään riittävä ja jatkuvatuottoinen polttoaine on ymmärtääkseni ydinvoima. Jos siis haluaa verrata puhtaan matemaattisesti, millainen metsä pitää kaataa yhden rubiikinkuution kokoisen uraanimöykyn sijaan, jotta saisi saman määrän energiaa irti. EU on silti kieltämässä ydinvoimaa ja on kovasti ajamassa fossiilisia energialähteitä samalla alas. Vähän ihmetyttää millä se energia sitten oikein tuotetaan, onko vain tarkoitus ulkoistaa energian tuotanto EU:n rajojen ulkopuolelle ja siellä rajan takana saapi saastuttaa miten paljon vaan?

No, Neste tietysti jalostaa sitä, mitä maailmalla juuri nyt ja lähitulevaisuudessa kysytään, mutta ei mene minun kaaliin vaan tuo energiamatematiikka. Enkä nyt välttämättä haluaisi ajella autolla ydinreaktori perseen alla, joten ei se minun ajattelulla tämä arvoitus ratkea.

7 tykkäystä

Itse olen sitä mieltä, että ei tule olemaan yhtä dominoivaa energiamuotoa. Käytössä tulee olemaan vetyä, biopolttoaineita, sähköä eri muodoilla tuotettuna ja jotain muuta :slight_smile: kaikissa on omat huonot puolensa, eikä tule olemaan yhtä absoluuttista hyvää.

8 tykkäystä

Varmaan näin tulee olemaan. Kun eletään tässä kapitalismin ihmeellisessä maailmassa niin voisi arvella Donaldin olevan oikeilla jäljillä siinä, että energiamuotojen voimasuhteita eivät ratkaise maailman ilmastopaneelit, vaan raaka raha. Tappion tekeminen ei kiinnosta ketään, mutta kukapa ei voittoa vastaanottaisi?

2 tykkäystä

Eilen olikin palmuöljyistä puhetta, niin tämän päivän OP:n aamukatsauksesta voisin lainata tämän tänne:

"Intian kauppaministeriö ilmoitti eilen, että se rajoittaa palmuöljyjalosteiden (’käsiteltyjä ja
jalostettuja palmuöljyn rasvahappoja ’) tuontia maahan. Toimenpiteen katsotaan olevan
vastalause Malesian esittämille kriittisille kommenteille Intian toimista Kashmirin alueella ja
maan uudesta kansalaisuuslaista. Rajoitustoimi tarkoittaa käsityksemme mukaan
käytännössä sitä, että Intiaan saa tuoda ainoastaan raakapalmuöljyä. Intia on ostanut
suurimman osan palmuöljyjalosteistaan Malesialta ja vastaavasti suurimman osan
raakapalmuöljystä maailman suurimmalta palmuöljyn tuottajamaa Indonesialta. Malesian
palmuöljyjalostajien esittämien kommenttien mukaan Intian toimet käynnistävät hintasodan
Malesian ja Indonesian välillä.

Intia ostaa vuodessa noin yhdeksän miljoonaa tonnia raakapalmuöljyä ja tämän lisäksi
maahan tuodaan palmuöljyjalosteita. Päätös kieltää palmuöljyjalosteiden tuonti tarkoittaa
käsityksemme mukaan sitä, että erityisesti Malesia joutuu etsimään palmuöljyjalosteilleen
uusia markkinoita. Päätös tarkoittanee myös sitä, että Intia ostaa jatkossa aiempaa
enemmän raakapalmuöljyä ja tällä on, muut asiat ennallaan, hintaa nostava vaikutus.
Palmuöljymarkkinoiden kehityksellä, sen kaikessa laajuudessaan, on merkitystä Nesteelle
(LISÄÄ), sillä palmuöljy ja palmuöljyn rasvahappotisleet ovat osa uusiutuvien tuotteiden
raaka-ainevalikoimaa."

4 tykkäystä

Masse-setä oli tuossa jo vaihtamassa looser-Nesteen osakkeet winner-Fortumiin, mutta oli tässä ketjussa yllä sen verran hyvää pohdintaa, että setä alkoi pidätellä hevosiaan (hold your horses, sanoo jenkki…) :slight_smile:

Ja kun Trumppi ei enää osta/tarvitse Iranin ym. öljyä vaan tekee sitä liuskeesta ihan itse mm. Kanadassa, Neste skulaa jatkossakin. Älköön vaan lakkauttako fossiilisen öljyn jalostamoja - niitä voi tulla vielä ikävä kun iso sota syttyy …

Masse-setä, FA, nonfossiles are great but in crisis we may need fossiles to survive :slight_smile:

3 tykkäystä

Näinhän se on. Itse en ole Nestettä holdaamassa näillä näkymin maailman tappiin asti, vaan alkuperäisessä suunnitelmassa oli n.2-3v aikaväli tästä eteenpäin. Uskon Nesteen pääsevän n.40€-45€/lappu hintoihin verohelpotuksien sekä lentoliikenteen lisääntyvän biopolttoaineiden kulutuksen myötä, sekä ameriikan mantereen kasvavan biopolttoaineiden kysynnän myötä. Sitten irtaannun, jos Neste ei ole saanut kehitettyä itseään uusiin suuntiin, koska ~5v vaihtoehtoiset energiamuodot tulevat valtaamaan yhä enemmän markkina alueita biopolttoaineilta. :slight_smile:

6 tykkäystä

Kommenttini palmuöljyn käytöstä ei ollut tarkoitettu dissaamaan Nestettä sijoitusmielessä. Ihan puhtaasti sitä, että se MyDiesel/lentopetrooli tuotettaisiin teknisesti muilla raaka-aineilla. Minullakin on Nestettä swingi-treidinä. Ja jos muuta raaka-ainetta ei ole, niin kurkku-irti-poikki sitten moiselle tuotannolle. Toivottavasti palmuöljyn käyttöä vähennetään pikku hiljaa ja annetaan sitä kautta noiden maiden luonnolle muuta hyötykäyttöä. Kappas kun ei Intia itse kasvata palmuja :poop:

3 tykkäystä