Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Neste ja ITOCHU ovat sopineet yhteistyönsä laajentamisesta lisenssisopimuksella, jonka myötä ITOCHUsta tulee Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineen virallinen jakelija Japanissa. Sopimuksen myötä Neste MY Uusiutuvan Dieselin saatavuus laajenee Japanin markkinoilla esimerkiksi Osakan alueelle, jossa polttoainetta toimitetaan vuonna 2025 järjestettävän Osaka-Kansain maailmannäyttelyn rakennustyömaalle.

29 tykkäystä

Mielenkiintoinen artikkeli Suomen suurimman satamaoperaattorin blogista. Oletettavasti heillä on käytössä Nesteen My uusiutuva kevyt polttoöljy.

https://www.steveco.fi/fi/index/ajankohtaista/blogi/uusiutuvallapolttoaineellavalittomiapaastovahennyksia.html

Muutama lainaus artikkelista:

Valituissa Hietasen sataman koneissa otettiin syyskuussa 2022 testikäyttöön uusiutuva polttoöljy (HVO). Käyttökokeilua laajennettiin helmikuussa 2023 Mussaloon. Korvaamalla osa fossiilisesta polttoaineesta uusiutuvalla pystytään nopeasti vähentämään työkoneista syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä.

Merkittävä osa Stevecon ympäristövaikutuksista muodostuu työkoneiden käyttövoimasta eli fossiilisesta polttoöljystä. Hietasen ja Mussalon satamissa testataan parhaillaan uusiutuvan polttoöljyn (HVO) käyttöä työkoneissa. Uusiutuva polttoöljy valmistetaan tyypillisesti biopohjaisesta jätteestä tai tähteistä. Se vähentää syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä noin 90 prosenttia fossiiliseen polttoöljyyn nähden.

Tavoitteena päästöjen välitön vähentäminen

Uusiutuvan polttoöljyn käytöllä Steveco tavoittelee välittömiä päästövähennyksiä. Jääskeläisen mukaan pilotin tuloksia seurataan suurella mielenkiinnolla, mutta maltillisesti ja huolellisesti jatkotoimenpiteitä suunnitellen.

“Jos kokeilu sujuu hyvin, olemme pohdinnan paikassa, olisiko edellytyksiä laajentaa uusiutuvan käyttöä kaikkiin niihin koneisiin, joihin polttoaine soveltuu. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa lähes koko konekantaa”, Jääskeläinen arvioi.

Hän toivoo, että uusiutuvat polttoaineet olisivat tulevaisuudessa vähemmän moottorityyppisidonnaisia ja edullisempia kuin nyt. Niiden laajempi käytettävyys ja kilpailukykyinen hinta palvelisi koko yhteiskuntaa.

“Suomen hiilineutraaliustavoitteisiin pääseminen edellyttää, että myös meidän pitää olla mukana aktiivisesti etsimässä ja testaamassa sellaisia keinoja, joilla nykyisen työkonekannan päästöjä vähennetään”, hän muistuttaa.

“Konekannan uusiminen on hidasta ja kallista. Siksi vaihtoehtoisten, päästöttömien tai vähäpäästöisten polttoaineiden käytettävyys vanhemmissakin koneissa on ratkaisevassa asemassa.”

Sähkökäyttöisten työkoneiden käyttöaika kaukana toivotusta

Vuodesta 2018 alkaen Stevecon eri toimipisteissä on testattu vuosittain myös sähköisten työkoneiden käyttöä. Toistaiseksi Jääskeläinen ei näe niiden käyttöönotolle realistista mahdollisuutta.

“Suurimman haasteen luo koneiden yhtäjaksoinen käyttöaika. Sekä meillä että asiakkaillamme on palvelun tehokkuusvaatimuksia, joihin sähkökäyttöiset työkoneet eivät ikävä kyllä vielä yllä”, hän sanoo.

Jotta sähköiset koneet olisivat varteenotettava vaihtoehto nykyisille koneille, niiden yhtäjaksoinen käyttöaika tulisi kestää kahden työvuoron verran.

“Tällä hetkellä päästään maksimissaan 25 prosenttiin tästä”, Jääskeläinen arvioi.

“Oma kysymyksensä on tietysti myös latausinfran rakentaminen ja sähköverkon kestävyys, jos suuri määrä koneita kytkettäisiin yhtä aikaa lataukseen. Tosin niin kauan kuin koneiden yhtäjaksoinen käyttöaika jää kauas tavoitteesta, tämä ongelma ei ole akuutti.”

14 tykkäystä

Tuosta vielä aiempaan tavoitehintakeskusteluun liittyen tuoreet suositukset ja targarit:


27 tykkäystä

Heikki Ikonen on kirjoittanut muutamissa minuuteissa luettavan jutun Nesteestä. :slight_smile:

Iso raha oli lukenut suhdannekäänteet oikein hyvissä ajoin – kuten tavallista. Jos Neste halventuu edelleen on siihen varmasti syy.

Biopolttoaineen ansiosta Nesteen talous ei enää heittele yhtä rajusti kuin takavuosina, mutta energia on silti sektoreista syklisimpiä. Se näkyy Nesteessä niin liikevaihdossa kuin katteessa.

24 tykkäystä

Miksi oletat että olisi Neste My Diesel kyseessä?

https://publish.ne.cision.com/Release/ViewReleaseHtml/2A6F03CDF2B8FE59

Neste ottaa käyttöön vähäpäästöisemmän laivapolttoaineen kahdessa uusiutuvaa dieseliä Ruotsiin kuljettavassa aluksessa

Yli 90 prosenttia maailman kauppaliikenteestä kulkee meriteitse, joten merenkulku on elintärkeää globaalin talouden kannalta. Kansainvälinen merenkulkujärjestö (International Maritime Organization) on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet merenkulkualan päästöjen vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Kaksi Nesteen uusiutuvaa dieseliä Suomesta Ruotsiin kuljettavaa säiliöalusta kulkevat toukokuusta 2023 lähtien vähäpäästöisemmällä Neste Marine™ 0.1 Co-processed -laivapolttoaineella.

24 tykkäystä

Poliitikot vääntävät jakeluvelvoitteesta. Analyytikko Petri Gostowski taustoittaa, mistä jakeluvelvoitteessa on kyse ja miten se vaikuttaa Nesteeseen.

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:56 Jakeluvelvoite
01:43 Mitä Ruotsi ja Suomi edellä, sitä muut perässä
03:26 Uusiutuvan polttoaineiden tulevaisuus

34 tykkäystä

Kysynpäs nyt, kun en tiedä, ja olen pitkään miettinyt. Miten tämä jakeluvelvoite hoidetaan bensiinin suhteen? Mikä on se biokomponentti ja mistä se tulee? Kuka siitä hyötyy? Pelkkä etanoli ei taida kattaa näitä prosentteja. Nesteen kohdalla luonnollisesti puhutaan paljon dieselistä ja SAFista, mutta tieliikenteen osalta bensiini lienee myös ihan merkityksellinen asia.

4 tykkäystä

Heikki antaa nämä suosituksensa / tai on antamatta puhtaasti teknisen analyysinsä perusteella. Joskus osuu, joskus ei.

Ennakoi kirjoituksessaan kurssin tippuvan yhä 30€:n hujakoille.

11 tykkäystä

Jos saattaa markkinoille vähintään miljoona litraa fossiilista polttoainetta (diesel, bensiini ym.) pitää jakeluvelvoitteen myötä saattaa 13,5% biopolttoainetta fossiilisen määrästä. Bensiinissä on etanolia 5-10%, enempää siihen ei voi laittaa. Diesel taas voi olla kokonaan biota niin yhtiöt täyttävät jakeluvelvoitteensa enimmäkseen biodieselillä tai osittain dieseliin sekoittamalla.

8 tykkäystä

Mikä on saanut tänään kurssin pomppaamaan ylös?

UBS nostanut tänään Buy:hin…

14 tykkäystä

Myös tämmöinen uutinen tänään. DHL tekee yhteistyötä tässä Nesteen ja bp kanssa ympäri maailmaa.

DHL: DHL Express GoGreen Plus: uusiutuvalla lentopolttoaineella päästövähennyksiin DHL: DHL Express GoGreen Plus: uusiutuvalla lentopolttoaineella päästövähennyksiin | Kauppalehti

15 tykkäystä
7 tykkäystä
14 tykkäystä

Osuuspankin julkaiseman tiedotteen mukaan Neste nousi kuukauden ostetuimmaksi osakkeeksi ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Nesteen osakekurssi laski toukokuussa lähes kahdeksalla eurolla, ja sen kurssi on nyt alhaisimmalla tasolla sitten maaliskuun 2022.

OP:n seniorianalyytikko Henri Parkkinen kertoo OP:n tiedotteessa uskovansa, että merkittävin syy osakekurssin laskulle on Ruotsin hallituksen päätös alentaa polttonesteiden jakeluvelvoitetta.

Nesteen lisäksi OP:n asiakkaat ostivat paljon Sammon ja Fortumin osakkeita.

Osakemyynnit olivat keskittyneitä. Yli kuusi prosenttia henkilöasiakkaiden osakemyynnistä toukokuussa koski Konecranesin osaketta, jonka osake nousi huhti-toukokuussa voimakkaasti.

9 tykkäystä

Neste tekee yhteistyötä kaivosyhtiö Rio Tinton kanssa yhtiön siirtyessä käyttämään Kalifornian Boronissa sijaitsevan U.S. Boraxin kaivoksen raskaassa kalustossa uusiutuvaa dieseliä fossiilisen dieselin sijaan. Kumppanuus auttaa Rio Tintoa pienentämään yhtiön kaluston hiilijalanjälkeä ja näyttää esimerkkiä muille toimijoille kaivosteollisuuden alalla.

Rio Tinto testasi uusiutuvan dieselin käyttöä fossiilisen dieselin sijaan kiviautoissaan vuonna 2022 yhteistyössä Nesteen ja Rolls-Roycen kanssa. Rio Tinton U.S. Boraxin kaivoksessa käytettiin kokeilun aikana Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta. Vastuullisesti hankituista ja sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä valmistetun Neste MY Uusiutuvan Dieselin käytöllä voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 75-95 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna. Testikäytön tulokset osoittivat, että Rolls-Roycen mtu-moottorilla varustettu raskas ajoneuvo, jonka polttoaineena käytettiin Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä, vastasi suorituskyvyltään ja luotettavuudeltaan fossiilista dieseliä käyttävää raskasta kalustoa.

Hyvien tulosten myötä Rio Tinto jatkoi yhteistyötä Rolls-Roycen, Nesteen, Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston ja Kalifornian osavaltion kanssa siirtyäkseen käyttämään Boronissa U.S. Boraxin kaivoksen raskaassa kalustossa vain uusiutuvaa dieseliä toukokuun 2023 lopusta alkaen. Mukana on kaivosalueen koko raskas kalusto kiviautoista kuormaimiin ja jopa räjäytyslaitteistoihin.

30 tykkäystä

Ei varsinaisesti liity nesteeseen tämä juttu mutta pistää miettimään jäteraaka-aineiden riittävyyttä tähän kaikkeen vaadittavaan biopolttoaineeseen, etenkin jos palmuöljytisleen jätestatus alkaa maailmalla muuttumaan.

Tällä hetkellä Euroopassa käytetään 46 prosenttia lihantuotannon ylijäämärasvasta biopolttoaineen tuotantoon.
EU:n vaatimuksen mukaan 6 prosenttia lentoyhtiöiden polttoaineesta tulisi olla kestävästi valmistettua vuoteen 2030 mennessä.

Järjestön laskelmien mukaan yksi yhdensuuntainen lento Pariisista New Yorkiin vaatisi 8 800 sianruhoa, jos polttoaine tuotettaisiin kokonaan eläinrasvoilla.

13 tykkäystä

Niin kai tämä ongelma koskee aikalailla kaikkia yksittäisiä raaka-aineita. Helppo on tietenkin myös maalailla uhkakuvaa siitä miten uusiutuva polttoaine kiihdyttää luontokatoa tai eläinten teurastusta, mutta taloudellisesti siinä ei ei taida olla järkeä. Ainakaan palmuöljyä ei kannata pelkän tisleen takia tehdä.

Ongelma on vähän monimutkainen kun fossiilisista pitäisi päästä eroon hetimiten, mutta vetytalous on aika kaukana ja sähkökoneita ei ole. Uusiutuvilla voidaan pienentää hiilijalanjälkeä, mutta jätevirrat ei eivät riitä. Oikeastaan samanlainen dilemma taitaa olla sähköautosiirtymässäkin; ei ole luonnonvaroja muuttaa kaikkea nyt heti sähköautoiksi.

Kaikkien näiden lisäksi käyttäytymistä pitää muuttaa rajusti. Ajaa vähemmän, lentää vähemmän, suunnitellla liikenneyhteydet ja kaupungit eri tavalla jne. jne.

Jotain pitää kuitenkin pyrkiä tekemään nyt heti.

13 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Näen Nesteen yhtenä vihreän siirtymän pioneereista. Neste käyttää jonkin verran paukkuja tutkiakseen mistä uusista jätevirroista biopolttoaineita saataisiin tehtyä. Palmuöljytislettä käytetään yhä, mutta jossain vaiheessa sen käytöstä on kenties mahdollista luopua.

Lisäksi kun yhtiö siirtyy aikanaan käyttämään uusiutuvaa vetyä tuotannossaan niin tuotannon päästöt vähenevät entisestään. Biopolttoaineiden käyttö saattaa loppua aikanaan samoin kuin fossiilisten polttoaineiden, ja uskon yhtiön olevan siinä vaiheessa vahvasti mukana vetytaloudessa. Toivottavasti silloinkin alan johtavana toimijana.

Väittely siitä, vähentääkö biopolttoaineiden käyttö tosiasiassa päästöjä ei ole mielestäni kovin mielekästä. Olisiko parempi, että uusia vaihtoehtoisia polttoaineita ja tapoja hyödyntää jätteitä ei tutkittaisi? Sillä asenteella olisivat jääneet kaikki nykyiset innovaatiot kehittämättä, tulevaisuuden innovaatioista puhumattakaan.

20 tykkäystä