Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Niin puhun pumppuhinnasta, siltähän kuluttajat ja yrityksetkin ko. tuotetta ostaa.

Kun mainitsit paistinrasvat, niin vielä 90-luvun lopussa ko. palmuöljyt oni ONGELMAJÄTETTÄ!
Olen ollut paikalla, kun kaivinkoneella kavettiin syvään monttuun kaatopaikalla asiakkaat heitteli paistinrasvaa 10litran peltisangoissa kaksin käsin. On se maailma muuttunut.
Paistinrasvan monttuun heitosta piti vielä maksaa korkeampi ongelmajätemaksu, vaikka tavara on ihmisen syöntilkelpoista tavaraa…

19 tykkäystä

Nordnetissä oli vinkki, että Marshall on avannut shorttiposition Nestelle. Voisko tämän viikon laskettelu johtua Marshallin myynneistä?

23 tykkäystä

Toki on myös mahdollista, että tuo positio on vain noussut tuon 0,5%-rajan yli, ja se näkyy siksi listalla. Nokiassakin tuo Marshall on ollut pitkään listalla yli 1 % -positiolla, vaikka Nokian kurssi on noussut 20% alkuvuonna. Eikös tuo shortannut myös Hexatronicia, jonka kurssi on yli tuplannut lyhyessä ajassa. Miksiköhän tuo ei sulkenut esim. Nokian positiota, kun osake oli 3 Eurossa.

13 tykkäystä

Kyllä, haaska houkuttaa haaskalintuja ja haaskan arvo hupenee niiden sitä syödessä.

Marshall on vain yksi katalyytti kurssilaskulle. Juurisyy on kuitenkin se, että on aihetta olettaa Nesteen kurssin olevan keinotekoisen korkealla.

4 tykkäystä

Marshallilla saattoi olla jo ennestään shortti alta <0,5. Riippuu mentiinkö 0 → 0,5.
0,5% on myös luku jolla “haluttiin” mennä yli ilmoitusrajan :smiley:

4 tykkäystä

Kohtapuoliin Nesteen pitäisi ilmoittaa mihin suuntaan uusiutuvien jalostus menee, erityisesti lentopolttoaineet kiinnostavat. Onko tulossa uutisia rakentaa uutta kapasiteettia vihreän vedyn avulla vai mihin suuntaan mennään?

Yhdysvalloissa esimerkiksi Gevo voisi olla hyvä ostokohde, heillä useampi sopimus eri lentoyhtiöiden kanssa toimittaa uusiutuvaa polttoainetta vuodesta 2027 alkaen mutta löytyykö heillä riittävästi valuuttaa toteuttaa kaikki tehdashankkeet?

9 tykkäystä

myös kunnallisten jäteyhtiöiden on nykyään käytettävä uusiutuvaa diiseliä, urakat on tarjottu niin että sitä polttoainetta on käytettävä muuten tulee ns. sakkoja. todennäkösesti monessa muussakin kaupungissa yleistyy uusiutuvan diiselin käyttö kun urakat uusitaan.

26 tykkäystä

Neste ja Mitsubishi Corporation ovat sopineet strategisesta kumppanuudesta, joka keskittyy uusiutuvien kemikaalien ja muovien arvoketjujen kehittämiseen japanilaisille brändeille. Uusiutuvien kemikaalien ja muovien arvoketjujen kehittäminen kohdennetaan muun muassa elintarvike- ja juomateollisuuden, vaatetusalan ja kuluttajaelektroniikan brändeihin. Kumppanuuden kautta Neste ja Mitsubishi Corporation pyrkivät vauhdittamaan päästöjä vähentävien toimitusketjujen rakentamista brändien omistajille Japanissa.

Yhteistyön puitteissa Neste tarjoaa vastuullisuuden ja vastuullisempien materiaalien asiantuntemustaan. Vastuullisempiin materiaaleihin kuuluu myös uusiutuva Neste RE™, joka on biopohjainen raaka-aine muovien valmistukseen. Mitsubishi Corporation tarjoaa vahvan kokemuksensa petrokemian tuotteiden ja johdannaisten liiketoiminnan kehittämisestä sekä toimitusketjun hallinnasta toiminta-alueellaan. Yhdessä Neste ja Mitsubishi Corporation tulevat tarjoamaan japanilaisille brändeille kattavia ratkaisuja, joiden avulla brändit voivat vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista toimitusketjuissaan.

Neste ja Mitsubishi Corporation ovat jo aiemmin tehneet yhteistyötä useissa hankkeissa. Yhteistyössä muiden kumppanien kanssa on muun muassa mahdollistettu uusiutuvien PET-pullojen tuottaminen Suntory Holdings Limitedille sekä monen osapuolen yhteistyö vaatteiden tuottamiseksi biopohjaisista materiaaleista Goldwin Inc:lle.

82 tykkäystä

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=62504

Very strange that Martinez plant is not mentioned here…

4 tykkäystä

New old news…

24 tykkäystä

Nordean tavoitehinta (tänään päivitetty) 34 €.
Nousuvaraa melkein 100%.

40 tykkäystä

Aika rohkeaa tuokin, oli jotain tarkempia perusteluja Nordealla? ( jos omin sanoin voit hieman referoida)

Toisesta päästä:

Deutsche Bank 21.00
RBC Capital Markets 21.00
TPH & Co 17.00

Suurin osa tarjoaa alle kolmeakymppiä ja korkein oli 40. :slight_smile:

29 tykkäystä

Nordea näkee Nesteen kultaisen ajan olevan ennemmin edessäpäin kuin takana.
Pitää edelleen Nestettä laatuyhtiönä, jolla vahva rakenteellinen kasvu.
Mm. Eu:n mandaatin mukainen SAF-sekoitevelvoite alkaa 2025 alusta.
Nordea arvelee H2:n olevan katalyytti SAF myynneille ja marginaaleille.
Näkee kasvua lento- ja biomuovi -sektoreille sekä arvioi uusiutuvan dieselin myynnille n. 20% vuotuista kasvua aikavälille 2022-2026.
Huomioi riskit hyvinkin kattavasti ja näkee edelleen epävarmuutta vuoden 2024 myyntimäärissä ja marginaaleissa.
Tavoitehinnassa huomioitu myös mm. heikot RINit, heikot California creditit, alhaiset fossiilisen dieselin hinnat ja suhteellisen korkeat feedstock-hinnat.

60 tykkäystä

Aivan. Epävarmuutta lieneekin lähinnä vain siitä, kuinka kaukana (lähi)tulevaisuudessa.

1 tykkäys

Nesteeltä puuttuu selkeä suunnitelma tulevaisuudelle. Kasvi- ja eläinpohjaisten jäterasvojen jalostaminen on muuttumassa bulkkibisnekseksi, missä kilpailijoita tulee markkinalle ovista ja ikkunoista. Raaka-aineen hinta nousee ja tuotteen hinta laskee. Marginaali tulee lähentymään normaalia öljynjalostusta.

Lisäkapasiteetin lisääminen omaan taseeseen tuskin tulee olemaan kovin kannattavaa. Raaka-aineiden puolella laajennusvaraa varmasti löytyisi jonkun verran. Arvoa ja suurina pääomantuottoa luotaisiin luultavasti eniten myymällä teknologiaa muille jalostajille.

Uusia raaka-aineita tarvitaan oli ne sitten muita biomassavirtoja, jätemuoveja tai hiilidioksidia. Saa nähdä miten näiden skaalaus tulee onnistumaan. Kovin helppo tie ei kuitenkaan ole edessä.

Vaikka omaan skeptisyyttä tuoteportfolion osalta, niin silti liityin Nesteen omistajaksi tänään vaikka strategiassa mielestäni onkin toivomisen varaa. Laadukas yhtiö on kuitenkin sen verran moukaroitu että en usko, että kovin suurta tappiota on hankala tästä saada aikaiseksi. Myös kilpailijoiden epäonnistuminen hankkeissaan on perusteettomasti vaikuttanut myös Nesteen maineeseen.

Fokus pitäisi mielestäni olla oman tuotannon osalta SAF:n saannon maksimoinnissa ja raaka-aineemarkkinan kontrolloinnissa. Jalostusteknologiaa lähtisin myymään kilpailijoille. Nyt tuota suomalaisten kehittämää ja kaupallistamaa teknologiaa myy tanskalaiset! Tämä on hyvä juttu raaka-ainebusinekselle, mutta maailmalle rakentuvat uudet jalostamot tulee syömään Nesteen jalostusmarginaaleja.

12 tykkäystä

EU komissio julkisti eilen ehdotuksensa uusista väliaikaisista tullimaksuista kiinalaiselle biodieselille tultuaan johtopäätökseen, että kiinalaiset yritykset myyvät sitä EU-markkinalle polkuhinnoilla. Uutisen mukaan tutkinta jatkuu ensi vuoden helmikuulle asti, jolloin päätetään varsinaisten tullimaksujen asettamisesta viiden vuoden ajanjaksolle.
Lähde:

For biodiesel, proposed duties are 12.8% for EcoCeres Group products, 36.4% for Jiaao Group, including Zhejiang Jiaao Enproenergy Co (603822.SS), opens new tab, and 25.4% for exports by Zhuoyue Group, including Longyan Zhuoyue New Energy Co [(688196.SS)
The European Biodiesel Board (EBB), which lodged the complaint, said earlier this month that a flood of biodiesel from China was having a devastating effect on EU production.
Chevron Renewable Energy Group had furloughed German workers, Shell had paused construction of a Dutch plant, BP was pausing a project in Germany and Argent Energy had closed a biorefinery, EBB said.
“While Chinese imports are not the only reason for these decisions, the biodiesel dumping has contributed to the difficulties producers face,” it said.
It says Chinese companies exported 1.8 million tonnes of biodiesel to the European Union in 2023, 90% of all Chinese biodiesel exports.
The European Waste-based and Advanced Biofuels Association said it welcomed the measures, adding it believed they would prompt a normalisation of market conditions from an “extremely adverse” situation since late 2022.

Muissa uutisissa Bloombergin analyytikot ovat seuranneet RIN-markkinaa ja he kirjoittivat hiljattain, että uusiutuvan dieselin myyntimarginaali Yhdysvalloissa voisi ehkä nousta 390 $/t tasolle loppuvuoden aikana.

Biofuels have been dragged down by oversupply concerns, but there’s more running room in US mandates than feared, which could form 2H support ahead of a 2025 tax-credit shift. Renewable diesel margins may climb back toward $1.25 a gallon on the heels of RIN prices.

Heillä oli myös tällainen kiva biopolttoainetuottajien verrokkiryhmä. Eihän Neste nyt ole ollut sentään kaikkein huonoin YTD tuotoissa (vain kolmanneksi huonoin):

Tämän mukaan Nesteen arvostus on tässä ryhmässä aika keskikastia:

He kirjoittivat myös ennakon Nesteen Q2 tuloksesta:

Neste Braces for Trough as 2H Support Forms:
2Q Preview
Contributing Analysts Sabrina Gutierrez
Neste’s Renewable Products margin is set to fall toward the low end of its reduced annual guidance of $480-$600 a ton vs. $562 in 1Q as US benchmarks narrowed 17%. SAF margin support will be limited with sales growth pushed to 2H, which could see inventory build in 2Q. Production is hamstrung by Martinez running near 50% utilization, while its Rotterdam SAF optionality project is slightly delayed to mid 3Q. Rising feedstock prices benefit Neste’s upstream integration, as long as it doesn’t drag down margins. Our analysis shows RIN runway has been extended, which could form 2H margin support. Oil Products is dragged by a turnaround at Porvoo during the quarter and a 16% drop in European refining margins as diesel cooled. Heikki Malinen will replace Matti Lehmus as CEO by Nov. 2.

78 tykkäystä

Tämä on kyllä hyvä kommentti/analyysi. En ymmärrä siitä juuri mitään mitä se tarkoittaa Nesteen kannalta. Luulen vähän, että ei ymmärrä tuon kirjoittajakaan :slight_smile: Siihen tyyliin kirjoitettu.

Neste’s Renewable Products margin is set to fall toward the low end of its reduced annual guidance of $480-$600 a ton vs. $562 in 1Q as US benchmarks narrowed 17%.

Siis ilmeisesti US benchmarks yritysten marginaali pieneni 17%, vastaavalla ajanjaksolla.

Rising feedstock prices benefit Neste’s upstream integration, as long as it doesn’t drag down margins.

Tämä on selvää :slight_smile:

Our analysis shows RIN runway has been extended, which could form 2H margin support

Mikähän “runway extended”. Hinnan nousu?

Oil Products is dragged by a turnaround at Porvoo during the quarter

Onkohan tämä sitten joku huoltoseisokki juttu.

5 tykkäystä

Täältä olen käynyt katsomassa RIN 4-käyrää, mutta se päivittyy tuskallisesti kerran kuukaudessa. No, se päivittyi kyllä viime viikolla. Näyttäs lasku taittuneen, ainakin hetkellisesti. Se toinen linkki täällä olikin, jossa oli jonkun futuurin hinta.

22 tykkäystä

A longer runway indicates that the company has more time to achieve its goals , such as reaching profitability or securing additional funding, before it exhausts its cash reserves.

Eli tarkoittaisiko tuo lause, että Neste on saanut enemmän aikaan tavoitteidensa säilyttämiseen?

2 tykkäystä

Tottahan toki saa!

Ensimmäisen kysymyksen osalta heikentyminen riippuu mihin ajankohtaan verrataan, sillä nykyiseen tasoon nuo keskipitkän ja pitkän aikavälin marginaaliennusteet (~ 550 $/tonni) ovat korkeammalla, mutta yhtään pidempään historiaan peilattuna matalalla. Yleisesti ottaen tuo taso ei ole erityisen korkea, mutta samalla on muistettava, että kun lähdetään lähestymään ensi vuosikymmentä niin siellä alkaa myös Öljytuotteiden tulos putoomaan viimeistään sitten, kun Porvoossa alkaa suurempi muutosvaihe pois Öljytuotteiden jalostuksesta. On hyvin vaikea sanoa, miten tuo tarkalleen ajoittuu, mutta on siellä pitkän aikavälin ennusteissa niin paljon muitakin muuttujia, että ei tuo yksinään ongelmaksi muodostu. Yleisesti ottaen voin piirtää hyvin erilaisia skenaarioita pitkälle aikavälille, joten luottamus kassavirtamalliin ei ole korkea. Mielestäni se on nyt hyvä työkalu sen arviointiin, että kuinka paljon hinnassa on oletuksia kaukaisesta ja aina epävarmasta tulevaisuudesta. Helppo keino arvioida tätä on katsoa miten paljon terminaalilla on painoarvoa ja toisaalta miten vaativat ennusteet pitkälle aikavälille on. Molempien noustessa nykyhinnan sisältämät riskit nousevat myös.

Noita peruuntumisia/lykkäyksiä voi arvioida mielestäni sitä kautta, että tuoreimmassa arviossa Neste arvioi SAF markkinaksi 15 Mtonnia vuonna 2030. Esimerkiksi Shellin hanke on tuossa markkinan kokoluokassa tuntuva (~ 5 %), mutta ei huomattavan suuri. Siten arvioisin, että projektien lykkääminen/peruuntuminen kyllä nostaa todennäköisyyttä sille, että markkina kääntyy jossain kohtaa selvästi suotuisampaan kysyntä/tarjonta tilanteeseen tuottajan näkökulmasta. Tähän tietysti vaikuttaa kuitenkin se miten markkina lopulta kasvaa ja miten tarjonta kehittyy muiden toimijoiden investointien osalta. Vaikka 2030 ei ole erityisen kaukana, niin paljon ehtii vielä matkalla tapahtua. Kuten tosiaan aiemmin kirjoitinkin, en olisi lainkaan yllättynyt, jos tämän nykyisen vaiheen jälkeen jossain kohtaan mennään jopa alitarjonnan vaiheeseen markkinalla, olettaen että tuo markkinan selkeä kasvunäkymä toteutuu. Siten alan olla ainakin pikkusen huolissaan siitä, että tosta myyntimarginaalista tulee varsin volatiili pitkässä juoksussa - ominaisuus mikä olisi varsin tavanomaista tämmöisessä liiketoiminnassa, mutta se on myös analyytikon painajainen :sweat_smile:

45 tykkäystä