Vanackerin kommentteja oli myös CNBC:llä => Singapore Summit.
Vanacker: “The recovery in renewables, that was extremely fast,” he said. “But then on the other hand side, everything that has to do with, for example, oil and oil refineries, is actually not recovering.”
Vanacker said there’s a “big difference” between these two sides of the business at this point. There was a “quick recovery” for what is sustainable and renewable, while oil-based products are still “suffering” and not recovering.
He said that could continue into 2021 and 2022. The circumstances are “extremely challenging” for oil refineries that are not selling as much as they can produce, and may need to restructure.
Vanacker: “There have not been a lot of refinery rationalizations this year,” he said. “We would expect there should be some next year and the year afterwards, because the situation currently is just not sustainable.”
Komissio ilmoitti tänään riman nostosta päästöjen vähennystavoitteen suhteen. Aikaisempi 40 % tavoite on nyt 55 % 2030 mennessä: Press corner | European Commission
Rimannostosta on ollut puhetta jo hetken aikaa, joten ei sinänsä ollut yllätys. Mitään konkreettista ei tässä vaiheessa Nesteen kannalta vielä ollut nähdäkseni, mutta selvää on, että tämä tulee kiihdyttämään siirtymää fossiilisista uusiutuviin polttoaineisiin. Lopullisia ratkaisuja saadaan näillä näkymin kesällä 2021.
Pikaisia ajatuksia isosta kuvasta: Neste on mielestäni tässä asemoitunut voittajien puolelle etumatkansa turvin ja tuotantokapasiteettinsa myötä. Samalla mielestäni pitää muistaa, että markkinan koon kasvaessa uskoisin sen myös vetävän puoleensa tulevaisuudessa kasvavassa määrin kilpailijoilta investointeja ja siten kilpailu kiristynee pitkässä juoksussa. Olennaista on siten seurata, että markkinaa ei yli-investoida ja että Neste pysyy kehityksessä etunenässä.
Aamun Hesarissa on Nesteen toimintaa luotaava juttu, jossa pohditaan mm. kasvun rajoja ja uusia raaka-aineita. Muutama lainaus:
”Nesteytetty jätemuovi on ehkä tässä vaiheessa konkreettisin, mutta selvitämme myös muiden kierrätettävien raaka-aineiden käyttöä”
dieselin tuottamiseen sopivaa jätettä syntyy maailmanlaajuisesti rajallinen määrä.
”Sähkö on energiamuodoista helpoin tehdä lähes päästöttömäksi. Siksi megatrendi on muualla kuin biopolttoaineissa”, Seppälä sanoo ja mainitsee sähkön lisäksi vedyn ja niinsanotun power-to-x-teknologian.
Yhtiöstä kerrotaan, että se tutkii parhaillaan esimerkiksi levien, yhdyskuntajätteiden tai metsätähteiden pitkän tähtäimen potentiaalia tuotteidensa jalostamisessa.
Tämän Random Walkerin eilen julkaistun blogikirjoituksen on moni jo varmasti lukenut, mutta linkitän vielä Nesteen ketjuunkin. Hyvää arvo-sijoittajan analyysia.
Blogissa Random Walker kertoo omistaneensa Nesteen osakkeita vuodesta 2009 eikä matkan varrella ole myynyt ainuttakaan osaketta. Nesteen nykyarvostusta tarkastellaan blogissa arvosijoittajan työkalupakista löytyvillä menetelmillä. Lopputulos on, että jokaisessa skenaariossa tulevaisuuden kasvuodotukset selittävät yli puolet Nesteen osakkeen arvosta.
Eiköhän sitä huomiseen aamariin tule jotain pientä päivitystä.
Uutta laajaa rapsaa taidetaan ainakin vielä hetki saada odottaa. Ellei @Aapeli_Pursimo ole saanut yötä päivää olla toimistolla, jolle kuuluu varmaan myös iso kiitos muista lähiaikoina ilmestyneistä laajoista.
Parin viime päivän aikana Neste vähän lasketellut ja ajatuksissa olikin huomenna tankata uutta satsia. Mukava juttu että analyytikkokin näkee kurssissa mukavaa nousuvaraa Pitääkin hilata tuo ostotoimari aavistuksen ylemmäs huomenna Noh en tiedä tuleeko tämän kokoluokan yhtiöön sentään inderes-efektiä. Hyvältähän tämä näyttää edelleen lisänousulle, uusiutuvat puksuttavat ja vielä jos saataisiin vaikka jotain uutta läpimurtoa uusiutuvista ja kierrätetyistä muovituotteista joka löisi läpi niin Neste saattaisi painella yhtiönä taas uuteen kokoluokkaan. Olen edelleen sitä mieltä että Nesteellä on kaikki eväät ja potentiaali nousta todelliseksi uudeksi suomalaiseksi suuryhtiöksi tulevan vuosikymmenen aikana.
Neste ollut viime päivinä pienoisessa laskussa. Toisaalta oli tuossa muutamia aika jyrkiäkin nousupäiviä.
24.09. Svenska Handelsbanken alensi suositustaan “pidä” → “myy”.
Tavoitehinta nousi 36:sta 42:een.
Julkaisun aikaan torstaina kurssi oli 48,14, nyt enää 44,97.
Aiemmin 04.09. Nordea taas nosti tavoitehinnan 47:stä 54:ään ja suositus “osta”. Danske antoi suunnilleen samat hinnat.
Suuri osa tuoreista suosituksista ovat olleet hyvin positiivisia.
Tänään ilmestyneessä Arvopaperissa (10/2020) on kuusisivuinen juttu Nesteestä. Pikaisella silmäyksellä jutussa ei ole kuitenkaan mitään uutta.
Uusiutuvien polttoaineiden maailmanlaajuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä noin 6 miljoonaa tonnia, josta Nesteen osuus on puolet. Neste on tunnistanut noin 35 miljoonan tonnin maailmanlaajuisen raaka-ainevirran, josta on mahdollista jalostaa noin 30 miljoonaa tonnia polttoainetta. Nähdäkseni Nesteen etumatka uusiutuvissa on kiinni paljolti siitä, kuinka hyvin se onnistuu valjastamaan Kiinan jäte- ja tähdevirrat omaan käyttöönsä. Tällä hetkellä tilanne on tältä osin ymmärtääkseni varsin hyvä pitkien hankintasopimusten ja yritysostojen myötä.
Nesteen markkinaosuuksista olisi ihan kiva nähdä joku tiivistelmä. Itse kun yrittää selvittää niin menee biodieselit, uusiutuvat dieselit, SAFit ja aviation biofuelit yms. sekasin, eikä sitä tiedä että mitä missäkin tilastossa lasketaan jne.
Ei. Mutta Nesteen tuottaman uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF) määrä on toistaiseksi hyvin pieni uusiutuvaan dieseliin verrattuna. Tietääkseni SAF-tuotantokapasiteetti on noin 0.1 miljoonaa tonnia, kun uusiutuvan dieselin tuotantokapasiteetti on noin 3.1 miljoonaa tonnia. Singaporen-laajennuksen myötä Nesteen SAF-kapasiteetti pystynee vuonna 2022 kasvamaan noin 1.5 miljoonaan tonniin. Tuossa tuoreessa Arvopaperin jutussa Nesteen toimitusjohtaja toteaa näkymistä mm. näin:
”Seuraavina vuosina odotan vielä Nesteelle merkittävää kasvua tieliikenteen polttoaineista. Sitten pienellä viiveellä, ehkä kolmen vuoden sisällä, uusiutuva lentopetroli alkaa vetämään. Tämän jälkeen biomuovien ja -kemikaalien kysyntä alkaa myös kasvaa uudella vauhdilla. Maantieteellisesti suurin kasvu nähdään Euroopassa. Yhdysvalloissa tulevat marraskuun vaalit määrittävät paljon lähivuosien kuvaa”, Vanacker sanoo.
Uusiutuvien polttoaineiden osuus Nesteen polttoaineiden kokonaistuotannosta on noin 18 %.