Nexstim - Aivostimulaatiolla maailmanvalloitukseen

Selkä suorana postitettiin antipaperit ja kaikki 6x, mitä väliaikaislla osakkeilla sai merkitä merkittiin!
Näin toimii osuuskunnan väki. Jos on luotto firman tuotteeseen, niin näin toimitaan. Toivotaan että corona hässäköiden jälkeen on aika panostaa mm dementian laadukkaaseen hoitoon :mask::zap:

2 tykkäystä

New Shares-laput salkussa +170%.
Epätodellisia lukuja, kun tietää mistä firmasta on kyse :slight_smile:

Useassa merkkariannissa pienillä firmoilla esiintyy kovin epäloogista hinnoittelua näillä väliaikaisilla osakkeilla. Missään annissa en kuitenkaan näin suurta epäloogisuutta ole nähnyt. Sen mitä olen seurannut, ovat Nexstimin normaalit osakkeet viime viikkoina olleet pääosin 60-90 prossaa väliaikaisia kalliimpia, välillä jopa yli 100 prossaa. Pian väliaikaiset kuitenkin yhdistetään normaaleihin osakkeisiin ja sittenpä kaikki ovat samanarvoisia. Tänään näköjään yrittäneet vähän kiriä nuo väliaikaiset, mutta eivätpä kovin lähelle pääse vielä. Varmaan joka päivä keskimäärin tulevat lähemmäksi toisiaan, paitsi että en enää osaa odottaa juurikaan loogisuutta hinnoittelussa :slightly_smiling_face:.

Uusi analyysin päivitys muuten tullut. Arvostus laskettu 0,5 euroa, joka toki “vanhaa rahaa”, mutta tietenkin ristiriidassa pörssikurssin kanssa “vähän”.

Noista viime viikon TJn esityksistä mainitsisin siitä englannin kielisestä esityksestä sen haastatatteluosuuden lopussa. (Muuta osuutta en kuunnellutkaan siitä.) Siinä käsiteltiin osin samoja juttuja, mitä puhelimesakin juttelin Mikon kanssa.

2 tykkäystä

Luottamusta firmaa kohti löytyy pääomistajilta.Nexstim Oyj - Johdon liiketoimet | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Kertokaapas, kun en oikein ymmärrä tätä kurssia Nordnetissä (tämä on ensimmäinen merkintäoikeusanti, joka itseä koskettaa). Miksi vanhojen osakkeiden arvo tippui? Eihän tässä splittiä kuitenkaan tapahtunut? Eli olen ostanut osakkeita maaliskuussa hintaan 0,038x ja aiemmin kalliimmalla, mutta silti nyt Nordnet näyttää, että keskihintani on 0,01? Samoin, jos katsoo kurssihistoriaa, niin vaikkapa tuon maaliskuisen ostopäiväni keskihinta on 0,0097. Nyt Nordnet väittää, että Nextimin tuottoni on jotain +50%, vaikka todellisuudessa osakkeiden arvo on paljon vähemmän kuin olen niistä maksanut.

Voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta mitä tässä siis on tapahtunut? Liittyykö jotenkin siihen, että yhtiön osakkeiden määrä muuttuu, vai miksi tuo hankintahintani laski ja näennäistä tuottoa tulee? Jos nyt möisin osakkeeni, mitä verottaja sanoisi: olisinko voitolla vai tappiolla?? Ymmärrän siis sen, että kurssi on nyt mikä on, koska siitä ei makseta enempää, mutta minua askarruttaa tuo historiatiedon muuttuminen. Koska uusia ja vanhoja osakkeita ei ole vielä yhdistetty, ei kai voi liittyä siihenkään?

1 tykkäys

Kaivoin vanhoista viesteistä Nordnetin aspan vastauksen miksi näin käy. Varmasti selkeyttää asiaa paremmin, kuin miten itse osaisin selittää:

Osakeanneissa uusien ja vanhojen osakkeiden hankintahinta muodostuu samaksi, koska uudet osakkeet on saatu vanhojen perusteella.

Esimerkki hankintahinnan muodostumisesta:

  1. Olet ostanut 1 osakkeen ennen antia 1,00 euron kurssiin

  2. Annista olet saanut 4 uutta osaketta yhteishintaan 0,32 (4 x 0,08) euroa.

  3. Sinulla on 5 osaketta, joilla on sama hankintahinta 0,264 (1,32 / 5)

Lainaus vero-ohjeista:

”Jos osakkeen perusteella merkitään tai saadaan uusia osakkeita 1.1.2005 tai sen jälkeen toimeenpannussa osakeannissa, merkinnän perusteena olevan osakkeen hankintameno ja merkityn osakkeen mahdollinen hankintameno jaetaan merkinnän perusteena olevalle osakkeelle ja merkitylle osakkeelle (tuloverolain 47 §:n 3 momentti). Hankintamenon jakaminen koskee milloin tahansa hankittuja osakkeita, jos osakeanti on tapahtunut 1.1.2005 tai sen jälkeen.

Maksullisen osakeannin johdosta merkinnän perusteena olevan osakkeen hankintamenon ja merkityn osakkeen hankintamenon yhteenlaskettu määrä jakautuu merkinnän perusteena olevalle osakkeelle ja uusmerkinnässä saadulle osakkeelle”

2 tykkäystä

Kiitos! Selvensi paljon. :+1: Hämäävää on siis se, että uusia ja vanhoja osakkeita ei vielä ole yhdistetty, mutta muutos on silti jo tehty. Eli tuottoprosentti “tasaantuu” kunhan osakkeet yhdistetään.

1 tykkäys

Varsin hyvin merkattu anti, ilman merkintäoikeuksia kalastelleille (kuten allekirjoittaneelle) ei tarttunut haaviin mitään.

Selittäkää mulle tämä hintaero uusein ja vanhojen osakkeiden kesken. Ei tunnu olevan mitään järkeä.

Tuota samaa olen ihmetellyt tässä jo hetken. Taitaa olla jossain jotkut algot päivittämättä ja ne käy innoissaan kauppaa vanhoilla osakkeilla tuplahintaan :smiley:

Tiedotuspuoli Nexstimin suunnalta on ollut heikkolaatuista merkintäannin alusta alkaen, siitä johtunee mainittu hintaero, ei tiedetä oikein varmasti mikä on uusien antiosakkeiden merkitys ja arvo. Nyt täytyisi yrittää pitää pää kylmänä ettei lähtisi voittoja kotiuttamaan kun ostorajan yli mennään, vaatii kyllä pitkää pinnaa mutta sitähän meiltä löytyy, tähänkin asti on löytynyt. Itse olen ajatellut että 0,10 euron tasolla vasta alan harkitsemaan myyntiä, vaikka odotankin että 20-30 centin raja paukkuu ennen vuodenvaihdetta. Saas nähä.

Melkein kaikissa MO-anneissa esiintyy tällainen hinnoitteluero. Tsekkaa vaikkapa tällä hetkellä SRVn MO suhteessa osakkeeseen, ero viittaa selvästi 2-numeroiseen prosenttieroon nykyisten ja tulevien osakkeiden välillä. (Väliaikaisia osakkeita ei siellä vielä ole, mutta varmaan niissäkin hintaeroa löytyy aikanaan.) Pääsyy on varmaankin epätehokas markkina; osakkeiden myyntiintulo luo epäsuhdan kysynnälle ja tarjonnalle, mitä markkina ei kykene oikaisemaan. Itse omalla vähäisellä toiminnallani toimin kyllä oikaisevaan suutaan, mutta se ei merkitse mitään, jos enemmistö ei näin toimi.

Nexstimin kohdalla itse asiassa merkkarit olivat jopa vielä halvempia kuin väliaikaiset osakkeet, vaikka nekin olivat halvempia kovasti tavallisiin osakkeisiin verrattuna. Suurin ero on ollut kyllä näiden osakesarjojen välillä, enää vähän aikaa tosin.

Alkaa Nexstimi kuplimaan mukavasti :champagne:

Komia ero muuten uuden ja vanhan välillä:)

Jep. Arbitraasisijoittajan unelma :grinning:

Toivottavasti yhdistymisen jälkeen asetutaan alkuperäisen osakkeen hinnoille (tai yli)

1 tykkäys

Pystyykö tässä nyt tekemään tiliä myymällä vanhaa ja ostamalla uutta? Loputon rahasampo?

Ehkä siinä tapauksessa, että omistaa nyt osakkeita ja tarkoitus pitää pitkään kävi miten kävi.

Milloin yhdistyminen vanhoihin tapahtuu?

Arbi on niin houkutteleva että täytyy hieman kokeilla.

Noita tullut hieman katseltua ja toi uusi osake ollut koko ajan n. 40-50% halvempi. Miten tuossa on yhdistymisen jälkeen tarkoitus käydä, eli onko lopullisen osakkeen hinta sitten uuden ja vanhan keskiarvo vai meneekö jollain jännemmällä kaavalla?

3 tykkäystä
  1. päivä, eli ensiviikon perjantaina yhdistyvät.
    Print - Nexstim Oyj: Nexstim Oyj:n hallitus päätti merkintäoikeusannista sekä julkistaa sen ehdot ja perustietoasiakirjan
1 tykkäys