Nikola Corporation

En minä tästä isompaa väittelyä halua aikaan, kunhan kommentoin, ja saattaa olla että enempi yleisellä tasolla joskus unohtuu se ettei se sähkökään häviöttä tule. Ja onhan se totta että vety on tehty sillä sähköllä ja häviöt sitä myöden isompia. Mutta tuo energian “ilmaisuus” Nikolan tapauksessa taitaa juuri ollakin se jolla toiminta saadaan kannattavaksi ja vedyn hinta tarpeeksi alas. Jos se on se luvattu 2.5 $ /kg, niin ollaan jo aika lähellä “ilmaista”, ja se riittää.

Noin yleisesti olen sitä mieltä että molemmille on paikkansa. Voisi ajatella että sähkö on tulevaisuuden bensiini ja vedyn käyttötarkoitus vastaa enempi dieseliä. Akkuvehkeellä ei ajeta kuin senverran mitä akuissa kertalatinki riittää ja sitten on ladattava yön yli, koska nopea lataus tuhoaa akut enennaikaisesti ja sitten ei ole mitään väliä säästettiinkö hyötysuhteessa. Vetyrekalla painetaan Amerikkaa rannikolta rannikolle vaikka katkeamatta niin kauan kun tekniikka kestää.

5 tykkäystä

No niipä tietenkin :grin:… Ne pojat sitten aina porukalla lykkää tuon kikkareen ylämäkeen :grin:. Ja pohjois-koreassa on samalla periaateella toimiva kaivos auto… mutta se toimii myös tasaisella maalla isä aurinkoinen :smiling_face_with_three_hearts: kehitti sen tai oli ainakin tiiviisti kehittämässä sitä :partying_face: :joy:

4 tykkäystä

On totta että Nikolan yritys puljata energian saanti mukaan yhteen pakettiin ettei ostaja laskisi “latauksen hintaa” vs akusto on ihan hyvä idea. Ja koska sähkö on “halpaa” verrattuna fossiilisiin, lopputuloksen saa silti näyttämään hyvältä vs. Diesel.

Hyvä markkinointiosasto heillä, eiköhän tuossa jonkinlainen bisnes ole ja eiköhän niiltä tule rekka myyntiin. Se miten homma sitten pelaa pitkässä juoksussa jää nähtäväksi.

2 tykkäystä

On se hyvä että Nikola tarjoaa molempia vaihtoehtoja asiakkaan tarpeen mukaan :wink:

Täällä on kyllä hyvää keskustelua. Hyvä, että löytyy myös kritiikkiä. Täytyy myöntää, että itse näen asioissa aina vähän turhan helposti aina vain ne hyvät puolet. Sijoittamisen kannalta tarvitsen myös vähän toista näkökulmaa.

Tykkään @Jarnis tyylistä. Sama kuin tuntemattomassa sotilaassa se (oliko se Lahtinen) joka esitti aina sen eriävän mielipiteen.

Nyt puntaroin Nikolan ja Hyliionin välillä. Nikolan hinta nousi jo sen verran ylös että kynnys ostaa takaisin nousi huomattavasti.

3 tykkäystä

Ei nyt suoraan osu Nikolaan, mutta @Jarnis ja muut.

Miten näette sen, että jos kaikki auto sähköistetään, niin millä tuoteteaan se sähkö ja jos töpselistä, niin pystytäänkö siirtämään?

Miten tuollaienn taskalaisten 10 gigawatin hanke esimerkiksi? En ymmärrä gigojen päälle, mutta tuo taitaa vastata pari ydinvoimalaa? Saadaanko siitä siirrettyä voimalinjoja pitkin tuo sähkö ympäri eurooppaa? Vai tullaanko osa varastoimaan esim. Vedyn muotoon tai tehdäänkö putki vai miten?

Edit tanskan asukaslukukin 5,806 miljoonaa, joten jos 10 miljoonalle kodille riittää sähköä, niin onhan tuossa tanskan tarpeisiin jo vähän liikaa.

2 tykkäystä

Onkos toi Hyliion Tortoise Acquisition Corp:n osakkeella?

Saksahan käsittääkseni ostaa todella paljon sähköä ulkomailta. On nääs puhdastakin, kun Saksan omat päästöt ei kasva :wink: :wink:

Juu tuohan se ois /20merkkiä.

Kyllä. Itse uskon tälle myös löytyvän markkinarakoa reilusti joten panosta sen mukaan. Todella pitkällä tähtäimellä luulen Nikolan kuitenkin vetävän pidemmän korren jos kaikki menee putkeen.

1 tykkäys

Sanon jo tässä vaiheessa että fuusioenergia tulee muuttamaan kaiken ja se muuttaa koko systeemin. Tuuli, vesi ja aurinkosähkö on siinä vaiheessa melkein tarpeettomia. Se on tuleva megatrendi, mutta siinä saattaa mennä vielä 20 vuotta.

2 tykkäystä

:sunglasses:

4 tykkäystä

Kunnon TV-shopmeininki. Partaukot :smiley:
“Talk is cheap, specks don’t lie.”

4.12.2020 ensiesittely. Myin jo omani pois kuukausi sitten. Pitääpä seurailla, josko tuo jatkuva tykitys saa kurssin taas nousuun. 5 kuukautta aikaa.

Haha katsoin vain alkua mutta jotain tv-shopimaista tossa kyllä on :sweat_smile:

Nikolan nimi pyörii Rotterdamin satamaprojektin ympärillä, jossa on tarkoituksena satsata 1000 vetyrekkaan :wink:

6 tykkäystä

Jokohan sen myötä alkaisi CNH Industrialinkin osake nousta? :slight_smile:

2 tykkäystä

:thinking:

To understand PPP deals and how they often work, a look to Denmark and Norway can be a good tip. Here grid providers often pay heavy industry based on how fast they can scale up to eat up demand (prevents curtailed energy from their 99% RE grid in Norway). The faster you can increase demand*hours, the better the rebates for the power delivered.

While Tesla promise 7c/kWh, Nikola are using 4c/kWh for their electricity.

For Tesla to be able to push the prices down this much, they would have to add battery buffers to all Tesla Semi DC fast chargers. This technology would have to be tested first, so some SuC stations should at some point get the promised “off-grid solar and battery bank setup” Elon told all SuC stations to have in 2017. Without this, then Tesla Semi is not made and does not fit heavy and long haul trucking.

But the problem with PPP deals is you have to offer a fixed increase in demand of X hours. A battery-buffer setup will never be able to increase demand for as many hours electrolyzers can with the Nikola H2 storage. They are built to support 32ton H2 in 24 hours, while they start with 8ton storage at first. But depending on RE closeby sharing the grid, those stations may be built bigger to get cheaper PPP deals.

32 ton storage is 1,27GW in 24 hours max. To offer the same increased demand in storage for batteries, then they would need a storage battery capable of storing energy enough for 1,278 Tesla Semi’s per station… Never - ever - going - to - happen. Storage at those numbers are at least 10x less expensive through H2 than it is batteries.

I also assumed to use 100% SoC on batteries. The reality is you don’t. You utilize around 40-50% to keep SoC% around the middle 50% (3.9V) where the batteries have least internal resistance to keep costs down and longevity up.

TLDR: Tesla will have to show off grid-storage at SuC stations before Tesla Semi can compete vs Nikola H2 products for heavy and long haul. And Tesla will never be able to get as cheap PPP deals Nikola can have per station. Those PPP deals will also depend on station-layout and how much demand a station can take for X hours. So until this is proven first, Tesla Semi is just a competitor vs Diesel and Nikola TRE BEV for short haul where you slowly charge over night at depots.

Now remember that a Nikola station is both a H2 and a DC fast charging station. Electrolyzers will be able to scale down when DC fast chargers are at demand, and scale up to support the PPP fixed uptime per year when no one is fast charging. A Tesla Semi heavy/long haul DC only station will have bad utilisation for its power input, while a Nikola station can have up to 100% utilization if the demand is needed.

Lähde facebook

3 tykkäystä

Jep. Juuri tuo. Sen perusteella mitä olen täältä ja netistä lukenut niin vaikuttaa oikein pätevältä ratkaisulta. Ja ennen kaikkea on jo valmiiksi aika pitkällä.

Tuleeko nuo osakkeet automaattisesti muuttumaan Hylioon osakkeiksi, jos Tortoisea ostaa ?

1 tykkäys