Kuten sanottua, Nikolan tapauksessa ei noita voi sitoa liikevaihtoon tai voittoon kun niitä ei vielä ole. Ja ei siinä ole mutinoille tilaa, firma on näin päättänyt. Mutta harvemmin tämmöiset kannustussysteemit ovat pelkästään kurssiin sidottuja, se kun tahtoo kannustamaan epäterveeseen kikkailuun.
Kyllä tuossa twiittikettjussa on mainittu goalitkin
Asiaahan voi katsoa niinkin päin että johto on ainakin sitoutettu ajamaan osakkeenomistajan etua / osakkeenarvon säilymistä
Joo, Tesla Driver näyttää profiilissa olevan…
Jenkki (pien)piensijoittajien rakentamaan “me ja he” vastakkainasetteluun Tesla ja NKLA omistajien kesken ei ehkä kannata lähteä näin kritiikittömästi mukaan. Otan nyt kantaa tähän ilmiönä.
Outo ilmiö ja ei liity mitenkään sijoittamiseen. Kriittinen saa olla, mutta muistakaa lähdekritiikki. Jos informaatiota on vähän tarjolla saa sen näyttämään juuri siltä kuin haluaa.
http://www.koreaninvestors.com/?p=10471
Along with the stake investment, Hanwha General won priority rights to operate Nikola’s hydrogen fueling stations set for construction. If exercised, that means it would have rights over a network of more than 700 truck hydrogen fueling stations Nikola plans to build across the US and Canada by 2028, according to Hanwha sources on August 16.
Voisi jopa vitsikkäästi sanoa, että Tesla on aikaansa jäljessä. Nimittäin ensimmäiset täysin sähkökäyttöiset autot olivat käytössä jo vuonna 1881 Ja Teslan hengessä, sähköautot pitivät hallussaan autojen nopeusennätystä jopa vuoteen 1900 asti. Sitten sähköautojen kiinnostus loppui noin 100 vuodeksi, kovin tutuista syistä: polttomoottorilla pääsi paljon pidempiä matkoja ja ne olivat halvempia kun löytyi valtavan suuria öljykenttiä. Lisäksi sen ajan polttomoottoriautot olivat sähköautoja nopeampia.
Teslahan on tyypillinen esimerkki siitä, että markkinoilla ei ole ollut vastaavaa toimittajaa sähköautojen osalta, joka olisi noin suurilla volyymeillä päässyt tuotteita suoltamaan markkinoille - eräänlainen markkinapioneeri Tesla tuolta osin ja siksi siinä on vahvasti tullut myös hypeä mukaan. Nuo Teslathan ovat noin muutoin tekniikaltaan jo melko ikääntyneitä eikä kovinkaan paljoa fiiliksiä tuota ja uudet firmat alkavat jossain vaiheessa olemaan piikkejä Teslan lihassa.
Oma villi veikkaus on, että koko autopuolen tekninen kärki tulee olemaan sähköautoja + hybridirimpuloita joitain vuosia, mutta kilpailevien merkkien ja vedyn myötä sähköautot ja nuo hybridirimpulat alkavat menettää markkinaosuuttaan Merkittävästi ja jäävätkin välivaiheen autoiksi.
Hmm, itse veikkaan kuluttaja-autojen olevan pääosin sähköautoja, sillä sen kokoluokan autoissa vety ei ole erityisesti “parempi” kuin pelkkä sähkö. Kustannuksetkin ovat pitkälti samat, mutta vetyä ei voi tankata kotona. Ja toiminta-alue on suht sama. Vetyhän on selvästi parempi vasta näissä kuorma-autojen kokoluokassa. Tietysti sitten joskus tulevaisuudessa voi olla, että vetyprosessi on tehokkaampi ja tankillisella pääsee pidemmälle kuin pelkällä sähköllä. En nyt sen tarkemmin tiedä kuinka hyvä hyötysuhde siinä prosessissa nykyisin on, että onko siinä vielä jotain parannusmahdollisuuksia.
Itse taas uskon, että hybridit tulevat olemaan kuluttajapuolella melko pitkän ajan voittajia. Syynä etenkin kaupungeissa oleva todella kehno lataus infra sähkölle, puhumattakaan vedylle. Jos sinulla ei ole omaa tolppaa on lataus todella vaivalloista sekä kallista.
Aasinsiltana Nikolan tarinassa pidän siitä, että tuovat mukanaan myös vety infran. Todella todella kunnianhimoista, mutta mielenkiinnolla seuraan.
Mutta mikäpä estää sitäkään kehitystä, että tuo rekkojen vetytankkausasema toimisi myös henkilöauton tankkausasemana
Minä ennustan, että 10 vuoden sisällä / päästä alkaa vetyautot olemaan vahvasti mukana henkilöautopuolella.
Ja voihan olla tekniikan kehittyessä, että vetytankkaaminen on mahdollista ihan kotiolosuhteissakin - vain taivas on rajana ja siksi tämä uusiin teknologioihin sijoittaminen onkin erittäin mielenkiintoista ja antoisaa tältä osin ja mahdollistaa myös omankin varallisuuden kasvun sitä myötä
Onhan noita vetyautoja jo jonkin verran markkinoilla, mutta haaste tosissaan on tankkausasemien vähyys. sama on toki sähköautoillakin kaupunkien keskustassa, mikäli et halua tuntia viettää jonkun ylihintaisen kahvikupin kanssa
Hyppää kohtaan noin 6:30, suunnitelmissa jo
Edit: Siis suunnitelmissa tuottaa vety halvalla moottoritien varressa ja jaella sitä kaupunkeihin
Lontoossahan sähköauton käyttöä on edistetty siten, että kaupunki on asentanut latauspisteitä katuvalaisimien tolppiin. Ihme ettei täällä Suomessa ole vastaavaa edes tajuttu. Kertoo vaan siitä, ettei täällä paljoa näitä asioita edes luovasti mietitä.
Hallituksen prosessi tällaisissa:
Valotolppa vs. Valotolppa laturilla
OT:
Mahtaisiko olla yhtä yksinkertainen temppu täällä meillä? Taitavat kotimiaset katuvalot olla pitkälti kaasupurkausvaloja.
En tiedä riittäisikö näiden nykyinen kaapelointi sähköautojen latailuun / minkälaisia valoja Lontoossa on konvertoitu.
Eiköhän se tulevaisuus mene siihen suuntaan että asiakkaita haluavat kaupat varustavat paikkojaan latauspistokkein (pikalataus) ja kun käydään automarketissa tai kauppakeskuksessa niin auto pistetään puoleksi tunniksi tai tunniksi lataukseen ja taas mennään. Parhaimmassa tapauksessa “kaupan päälle”. Ja sen lisäksi ne paikat missä auto seisoo yön yli sitten varustetaan latauslaittein. Kadunvarsiparkki on se ainoa isompi ongelma ja lähinnä isompien kaupunkien huoli,mutta tähänkin on jo esitelty ratkaisumalleja, esim. maan alle asennettavat ylös nostettavat tolpat, tähän tapaan:
(kännykkä-appsilla laskutus ja tolpan herättely - ja joo, ehkä karvan verran haastava suomen oloissa talvella, kunhan vaan tuon esiin että tähän ollaan kehittelemässä ratkaisumalleja)
Tossa noista Lontoon katuvalaisimien latauspisteistä. Uskon ettei ole Suomessa ongelma varustaa valaisia vastaavilla, eiköhän nuo sen verran järeiden sähköverkkojen takana ole, että sähköä piisaisi myös autoihin…ainoana ongelmana on julkisen sektorin huono kyky kehittää uutta ja panostaa tulevaisuuteen. Tuostahan kunnatkin saisivat lisätuloja.
On vain aika lailla kalliimpi vaihtoehto tuo kuin katuvalolatauspisteet. Täällä köyhässä Suomessa kannattaisi panostaa tekniikkoihin, mitkä ovat edullisia, helposti toteutettavia ja simppeleitä käyttää ja ottaa vuodenajat huomioon. Tuollainen maasta nouseva viritys saattaa olla aika susi Suomen talviolosuhteissa. Siksipä esim. uudet valopylväät voisi tulevaisuutta ajatellen varustaa latauspisteellä. Ja kun volyymit alkaisivat olla suuria, olisi niiden valmistuskin halvempaa. Nuo uudet latausasemalla varustetut valopylväät olisi tietysti järkevää asentaa siten, että kun vanha pylväs tulee tiensä päähän, tilalle uusi, latausmahdollisuudella oleva pylväs. Tietysti noita pylväitä olisi kuitenkin järkevää ihan jo vaihtaa etupeltoonkin kaupunkien taajamissa, jolloin sähköautolla olisi miellyttävää myös kaupunkiin tulla.
https://twitter.com/nikolatrevor/status/1297771720460263427?s=19
Ei taida kenelläkään täällä olla varattuna