Nikola Corporation

Model X P100D, ~2500kg ja 100kwh, range 300 mailia

Semi ~40000kg, 1100kwh, range 500 mailia. Ja ilmanvastus helvetisti isompi.

Something doesn’t add up here.

Toi Model Xn luku on vanha, nykyinen on 350 mailia. Ja kuten sanottua Model S joka hieman kevyempi ja virtaviivaisempi, 400 mailia.

Teslalla on tulossa “battery day” syyskuussa jossa kertovat akkuteknologiapuolen uutuuksista. Arvaus on että Semin lukuihin päästään vain uudella akustolla jonka speksit eroavat jotenkin nykyisestä.

1 tykkäys

Tässä hyvä artikkeli aiheesta ja vähän sen vierestä :slight_smile:

https://www.respectmyplanet.org/publications/fuel-cells/100-renewable-energy-hydrogen-refueling-vs-superchargers

Itse näen että kun Tesla alkaa tekemään akkurekkoja, niin käy videossa esitetty tilanne potenssiin 10. Tulevaisuus on omasta mielestä vety + medium akku, jota ladataan ajon aikana ja josta saadaan kapasiteetti energiapikkeihin. :smiley:

No niin mennäänkö takaisin asiaan :slightly_smiling_face:… Tämä keskustelu käytiin jo viimme vuonna . Antakaa Jarniksen nyt rauhassa jankata ja ajaa akkurekalla :grin:. Niin se asia mikä Nikolaa tiputtaa nyt??? Oston paikka?

4 tykkäystä

Oma veikkaus on että tämä Nikola: The S-1 Filing Is A Ticking Time Bomb For Longs (NASDAQ:NKLA) | Seeking Alpha

2 tykkäystä

Voi tuo itseasiassa pitääkin paikkaansa. Ei 20 kertainen massa aiheuta 20 kertaista kulutusta ainakaan henkilöautoon verraten. 60t yhdistelmä taitaa kuluttaa noin 50 litraa satasella. Jos tuota vertaa henkilöauton kulutukseen, niin eihän nuo teslan lukemat järjettömältä kuulosta.

2 tykkäystä

42 tonnin puoliperärekan dieselinkulutus on (vain) 37 l/100km. Vastaavasti 2500 kg painoinen henkilöauto kuluttaa noin 8 l/100km (oman kokemuksen mukaan). Pidän noita Tesla Semin range-lukuja uskottavina.

3 tykkäystä

Tuo Battery Day piti olla alun perin jo viime vuoden lopulla, sitä on nyt 3 kertaa siirretty eli katsotaan tuleeko sitä vai ei ja jos tulee niin mitä siellä ilmoitetaan. Anyway, mitään tajunnanräjäyttävää ei varmastikkaan tule, Tesla on tehnyt pitkiä soppareita LG:n ja CATL:n kanssa tänä keväänä teknologialla jota kuka tahansa voi ostaa.

Anyway, vaikka range olisikin 350mailia niin se ei muuta tuota asetelmaa mihinkään, akkuteknologian pitäisi parantua kertaluokilla jotta oltaisiin edes lähellä.

3 tykkäystä

Joo ei lineaarisesti mene varmasti, varsinkaan tasanopeudella.

Tässä tulee vain esiin se että sähköauton tehokkuus on nimenomaan koko “rev rangen” ajan kun taas diesel toimii kapealla kierroskaistalla kun optimoidaan hyötysuhdetta (teorian mukaan väännön huippukohta antaa parhaan hyötysuhteen). Sen takia myös hyöty on pienempi sähkörekoissa kun ajetaan tasanopeutta.

Mutta kuten Daimlerin dirikka sanoi, uskon kun näen.

2 tykkäystä

Kiitos, opin paljon. Toki nyt tässä on aika vahva motivaatio esittää vety hyvässä valossa. Kovin hitaasti homma kuitenkin etenee ja sillä välin akkupohjaiset ratkaisut jatkavat kehittymistään ja saavat markkinaa.

Se on just noin… vaikka minä voin tilata kasan just samoilla Teslan spekseillä akkuja sähköhammas harjaan jos niikseen tulee :slightly_smiling_face:. Niissä teslan akuissa ei ole mitään ihmeellistä taikka mystistä :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Karhut onnistuneet pelottelemaan joitakin myymään osakkeensa. Itse en usko että PIPEt myy osakkeitansa tai ainakaan kaikkia ja kerralla. PIPT jos luottaa yhtiön niin ovat mukana pitkään eivätkä juokse FOMON perässä. Ja kyllä kohta on oston paikka👍tervetuloa.

5 tykkäystä

Itse kevensin toisen erän, vaikka aiemmin uhosin, etten myy. Luulen lyhyellä ja keskipitkällä tähtäimellä saavani niillä rahoilla hyvää tuottoa muualtakin kuin Nikolasta. Jäljelle jääneiden kh 17. Moninkertainen potti sijoitukseen nähden saatu pois, niin loput saa jäädä rauhassa odottamaan tulevaisuutta.

1 tykkäys

Selvisikös milloin nämä PIPEt pääsee myymään osakkeitaan?

Onkos täällä porukka ollut ostamassa dippiä, keventelemässä vai istunut tiukasti käsien päällä? Itse jäin istumaan käsien päälle. Tarkoitus oli eilen kevennellä, mutta liian ahneen toimeksiannon olin naputellut. Nyt ei enää tähän hintaan haluttaisi myydä.

sama täällä. Myin noin 50% pois. Uskomaton voitto tullut kuitenkin jo VectoIq:n ajoilta. Odotellaan tässä pari kk ja otetaan takaisin taas alle 50:n hinnalla. :thinking: Market Cap on niin hurja, että pakko dipata. Ja kuten sanottu, näihin ei rakastuta. Uutta matoa vaan koukkuun :+1:

2 tykkäystä

Itse olen ottanut pois vain sen mitä laitoin, eli voitot juoksee. Tässä on vähän vaikea sanoa mennäänkö alle $50. Tässä kuussa tulee lisää tietoa. Jos badger myynti ollut kova, kuka on OEM. Ja videoita tms tulossa tässä kuussa kehityksestä. Mutta jos alle $50 menee, niin ostan kyllä lisää. Jokainen pelaa tyylillään ja koskaan ei ole väärin ottaa voittoja ulos. Mulle ollut vaan alusta asti selvää, että tässä ollaan longina.

7 tykkäystä

juuri näin. Longina olen itsekin suht isolla osalla possasta. Mutta kun markkina on hullu täynnä spaceja jne, niin “all-in” sijoittajan on pakko välillä miettiä, mihin välillä laittaa. Yhä uskon NKLA:aan, mutta en näe mitenkään että lappu nousisi 90:een seuraavien kuukausien aikana. Hype oli hype ja nautittiin siitä.

3 tykkäystä

Sain myös aika nätisti ite voittoa kotiutettua ja uudelleen hajautettu, möin osan myös hintaan 92 ja 88… Nykyisin valuivat jo tappiolle eli alkuperäisiä ei taida pahemmin salkussa olla. Ei kyllä tee kokonaan mieli luopua ja isoin yksittäinen edelleen.

Laskin, että mulla on jo 7 eri firmaa vähintään +100% toki sijoitetut summat ei hirmuisia.

Siis 7bvety yms. Plug, Ballard impactit, MC phy, Nikola, itm ja Nel melkein

3 tykkäystä

Huhhuh tiukkaa on laskettelu. Vaikka oma aloituspossa onkin otettu pois, niin on tuota kylmäävä katsoa. Pitää vain yrittää ajatella sinne viiden vuoden päähän, pitäisi nämä vedyt kyllä laittaa ihan omaan salkkuunsa ja katsoa vaikka kerran kuussa.