Nimbus Group AB

Hiukan oudoksuttaa että iso osa osallistuu näihin osakeanteihin lainkaan tutustumatta itse tuotteeseen tai eivät vaivaudu lukemaan edes annin osallistumisehtoja. Mutta uudet tuulet puhaltavat tälläkin saralla. Itse osallistuin ja merkitsin hieman lisääkin. En ole veneilyihmisiä joten tämä on hieman vieras “kenttä”, mutta onhan tähän ihan mielenkiintoista tutustua hieman ja onhan tässä suomalaistakin venetuotantoa mukana. Toivottavasti jatkossa tosiaankin tulisi tälle foorumille kirjoittelua itse firmasta ja siihen liittyvästä. IPOhan on nyt jo taputeltu.

2 tykkäystä

Myiköhän iso joukko pikavoittojen tavoittelijoista omat 50kpl pois viime viikolla, sillä kurssi lähti tänään 10% nousuun?

1 tykkäys

Näyttäisi olevan pikavoittojen keräilijät karisteltu matkasta, ja Nimbus-niminen raketti voi aloittaa kiihdytyksen. Myyntilaidalla on ainakin melko hiljaista tällä hetkellä:

image

1 tykkäys

Hyvin tyypillinen tilanne nykymenon tilanteesta, kuten yllä kirjoitin. Katsotaan rauhassa miten Nimbus groupin veneet tekevät kauppaansa, ensi kesästä on ainakin odotettavissa menestyksekästä venemyynnin osalta.

Saisi alkaa Nimbus hieman tiedottamaan suunnitelmistaan ja viimeisen neljänneksen luvuistaan. Itse en ainakaan ole esim Q4 osarin ajankohdasta löytänyt mitään, onko jollain tietoa?

17.3. 2020
Mutta 30.4. Vasta annual report
10.5. Tuleekin sitten jo Q1 2021
Varmaankin kun ovat uusia niin tuohon sisältyy jotain sääntelyä ettei heti mikään ”ylimääräinen” heiluta kurssia liikaa.

1 tykkäys

On sitä sokea, tuolla sivulla vierailin ja en näköjään tarpeeksi alas ole sivua kelaillut… kiitoksia!

Mielenkiinnosta tutustuin Nimbuksen sivuille. Osakkeenomistajien tiedoista ilmeni että Suomessa olisi vain 0,26 % osakkeista eli 50 000 kappaletta. Ei kaiketi voine pitää paikkaansa? Osaisiko joku tietävämpi valaista miten tämä on? Anonymous käsittää noin 24 % eli onko siis valtaosa suomalaisten omistamista osakkeista hallintarekisterin alla?

Palattu omistajaksi tänään. Alla ajatuksia syistä, sekä linkki tämän aamun tulosesitykseen. Oma näkemys: halpaa kuin saippua, mutta kaipaisin tähän näkemykseen hieman opponointia. Onko kellään muulla enää Nimbusta vai kaikkosiko kiinnostus surkean IPOn myötä?

Laajempi katsaus numeroista löytyy täältä (ruotsiksi): Press releases – Nimbus Group

3 tykkäystä

Muutin otsikon Nimbus Groupin IPO → Nimbus Group AB, kun tämä on jo pörssissä.

2 tykkäystä

Täältä löytyy Nimbusta. Pilkin itteni mukaan 60,00 SEK noin kuukausi sitten. Kovin on tasaista ollut kyyti jo tovin aikaa. Hyvä oli Q4 ja hyvät on ennenkaikkea tulevaisuudennäkymät. Ei ole tarkoitus hävittää tätä lappua pikku kummassa.

Tavoitehintaa Nordealta (73kr), ja ainakin aamuhuutarissa näkyy jo pientä liikehdintää ylöspäin :muscle:

1 tykkäys

Itse myöskin olen nyt tarkkaillut Nimbusta taas todella mielenkiintoisen Q4-raportin jälkeen ja tehnyt alustavaa tutkimusta. Liiketoiminnan näkymät näyttää todella valoisilta lähivuosille omasta mielestäni ja arvostus näyttää myös pikatutkimuksella aika mukavalta.

Sitä en silti ymmärrä miten pääsit P/E 10 tälle vuodelle? Viime vuoden tuloksessahan oli ylimääräistä veroista +22.5MSEK. Onko jotain mistä en ole vielä tietoinen? Pyörittelin nopeasti lukuja liikevaihdon ohjeistuksen (+12-19 %) pohjalta. Arvostus näyttää aika mukavalta näkymiin suhteutettuna, mutta P/E 10 en pääse millään. Taseeseen täytyisi vielä porautua kunnolla, mutta sitä hidastaa hieman toinen kotimainen :grin:

Edit. Veroprosentti on varmaan aika korkea, mutta EBITA-% ennusteet sen sijaan ovat kohtuu optimistisia.

Siinähän se syy olikin. En siis tajunnut huomioida tuota kertaluontoista verohyötyä ja ennakoin sitä tällekin vuodelle :man_facepalming:

Itse en ymmärrä tuon taivaallista veneistä enkä sellaista aio hankkia mutta eräs veneistä pitävä tuttu raotti minulle verhoa venemarkkinoista.
Hänellä oli kauhea venekuume keskellä talvea, piti päästä pojan kanssa kalaan merelle seuraavana kesänä.
Kuulemma käytettyä ei ole mitään järkeä hankkia koska veneet ei kadota jälleenmyyntiarvoa autojen tapaan.
Bellan 3-5 vuotta vanhat käytetyt mallit maksoivat ~16k€ ja uusi vastaava 20k€ takuineen päivineen ja venemessujen jälkimainingeissa saattaa saada näytekappaleita paremmilla varusteilla hyvään hintaan.
Tämä herra kävi ostamassa himoitsemansa veneen venemessujen jälkeen “hyvällä hinnalla”.

2 tykkäystä

Kovasti houkuttaisi tankata Nimbusta ennen 30.4 tulevaa vuosikatsauta ja 10.5 tulevaa osaria. Jo aiempien tietojen pohjalta yrityksen toiminta vaikuttaa hyvältä, ja uskoisin koronan nostaneen veneiden kysyntää, joten tulevat luvut saattavat hyvinkin sisältää iloisia yllätyksiä. Toistaiseksi kurssikehitys on ollut aika tasaisen hidasta, tuntuu lentävän aika kovasti tutkan alta tämä osake.

1 tykkäys

Nythän lienee Nimbukseltakin käytännössä ainakin kaikki edulliset / keskiluokan veneet tosiaan myyty tälle kaudelle, ainakin Suomessa näin - ja varmaan muuallakin. Mutta kysymys kuulunee, olikohan niitä liian vähän ylipäätään, että päästiinkö myyntimäärissä minne asti vai tuoko tämä ei-oo harmia lukujen valossa koko tulevan vuoden, koska nyt tilataan 2022 kaudelle veneitä :thinking:

2 tykkäystä

Vuosikertomus viime vuodelta. Q1-tulokset vuorossa 11.5

1 tykkäys

Minkälaisia tavoitehintoja tälle on asetettu?
Lappu alkoi kiinnostamaan, kun kysyin veneestä tarjousta toiselta yritykseltä, ja kertoivat että nyt myydään jo kesää 2022. Ilmeisesti veneteollisuudessa menee aika hyvin. :slight_smile:

1 tykkäys

Analyytikkoseurantaa ei taida olla, ainakaan en nopealla hakemisella saanut esille. Parhaat arviot on IPOn yhteydessä tehdyt analyysit.

Tätä uutisointia on ollut jonkin aikaa esillä. Toinen ainakin on maksun takana, mutta otsikot kertoo paljon.

Nyt vasta heräsin mukaan, vaikka IPOssa osallisena olinkin pikavoittoja keräämässä.

4 tykkäystä