Olen pitkään tuumaillut Nintendoon sijoittamista. En ole koskaan kuitenkaan jaksanut syventyä yhtään syvällisempään sijoitustutkimukseen. Nyt @Verneri_Pulkkinen ja @Atte_Riikola :n pelipodin ansiosta kipinä syttyi. Ajattelin jakaa omia muistiinpanoja ja mietteitä tänne, jos jotain muuta kiinnostaa.
Mukana on todennäköisesti paljon asiaa, jota tässä ketjussa on jo aiemmin tuotu esille. Pahoittelut.
Nintendo - pelialan musta lammas
Vuonna 2005 Sony ja Microsoft kävivät kovaa kisaa siitä, kumman konsolista löytyy enemmän tehoja. Tehokilpailu johti myös isoihin kustannuksiin. PS3:n ja Xbox 360:n hinnat saivat pelaajakansan vetämään syvää henkeä. PS3:n säälittävä 20 GB:n malli maksoi 499,99 dollaria. Järkevämmällä muistilla varustettu 60 GB:n malli maksoi satasen enemmän, 599,99 dollaria. Kuluttajien maksukykyä koeteltiin.
Nintendo jättäytyi kokonaan ulos tehokilpailusta. Nintendo Wii oli tehoton valkoinen pikkuboksi, mutta myös edullinen. Nintendo Wiistä tuli nopeasti vanhempien suosikkikonsoli 249,99 dollarin hintalapullaan.
Nintendon halvemman raudan tiellä oli hintansa. Kolmansien osapuolten tripla A-pelejä ei pystyisi Wiillä pelaamaan. Assassins Creedit, Call of Dutyt, Elder Scrolls -pelisarja ja paljon muita grafiikoiltaan vaikuttavia pelejä jäisi Nintendon omistajilta kokematta.
Sen sijaan Nintendo keskittyi tekemään omista peleistään hauskoja. Ei valtavia avoimia pelimaailmoja ilman oikeaa sisältöä, ei copy/paste questeja, ei myötähäpeää aiheuttavaa tarinankerrontaa. Kaikessa mennään hauskuuden ehdoilla.
Sama filosofia on vahvana yhtiössä tänäkin päivänä.
If it’s not fun, why bother? - Reggie Fils-Aimé, Nintendo of American entinen toimitusjohtaja
Valtava IP-portfolio
Nintendolla onkin paljon eri maailmoja, joista hauskuutta voidaan repiä:
- Super Mario
- Pokemon
- Legend of Zelda
- Metroid
- Donkey Kong
- Animal Crossing
- Kirby
Pelien laadunvalvonta on tiukkaa, eikä omia brändejä anneta helpolla muiden käsiin. Jos joku peli ei täytä omia standardeja, se hyllytetään. Näin kävi esimerkiksi kauan odotetulle uudelle Metroid-pelille vuosien kehityksen jälkeen. Tiukka laadunvalvonta takaa myös sen, ettei pelisarjoista voida pumpata ulos maksimaalista potentiaalia toisin kuin vaikka Call of Dutysta tai EA Sportsin urheilupeleistä.
Kaikkiin peleihinsä Nintendo ei panosta yhtä paljon. Esimerkiksi Mario Tenniksessä rahastuksen maku on vahvasti läsnä.
Laadunvalvonnan vuoksi pelien määrää Nintendo ei voi loputtomasti kasvattaa, mutta IPeillä voi tehdä muutakin. Nintendon vuosikertomuksesta:
To continue growing our core business, the Company group’s fundamental strategy is to expand the number of people who have access to Nintendo IP. To this end, we seek to broaden the touch points of Nintendo IP with consumers in areas beyond dedicated video game platforms. This includes applications for smart devices, which are ubiquitous throughout the world, as well as visual content, theme parks, and character-based merchandise. Through these efforts, we will strive to create opportunities for more consumers to become interested in gaming experiences.
Nintendo yrittää siis siirtyä peliyhtiöstä enemmän Disney-malliin. Tämä sisältäisi esimerkiksi huvipuistoja ja elokuvia, joista on saatu jo pientä esimakua.
Huvipuistot
Japanissa aukesi vuonna 2021 maailman ensimmäinen Super Nintendo World. Nintendo ei itse lähtenyt kokeilemaan onneaan vieraalle alalle, vaan puisto avattiin yhteistyössä Universal Studiosin kanssa (ja heidän rahoillaan).
Universal vie tietysti leijonan osan puiston tuotoista, sillä he kantavat kaiken riskin. Toisaalta bisnes on todella hyväkatteista Nintendolle, sillä he myyvät käytännössä vain IP-oikeudet ja nappaavat rahat välistä.
Yhteistyösopimuksen tarkempia tietoja ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta kannattaa seurata vuosikertomuksissa “Mobile and IP related income” -kategorian kehitystä. Tässä kohtaa huvipuistotulot todennäköisesti näkyvät.
Kertoo muuten paljon Nintendon kädettömyydestä IP-portfolion kanssa, että tuotot on lykätty vain tuommoiseen ynnä muut kategoriaan Toivottavasti tulevaisuudessa tässä nähdään parannusta.
Super Nintendo World on yksi pieni maailma Japanin Universal Studiosin yhteydessä. Kyseessä ei ole Disneylandin kaltainen massiivinen huvipuisto, vaan siellä perhe voi viettää sopivasti puolikkaan päivän. Lippujen hinnatkin ovat melko huokeat verrattuna Disneyn puistoihin.
- Aikuinen 56 dollaria
- Lapsi 36 dollaria
- Seniori 51 dollaria
Puistossa myydään kaikkea Mario-krääsää vaatteista pehmoleluihin ja hupaisia teemaruokia. Mielenkiintoisin konsepti on kuitenkin Power Up -ranneke. Sen hinta on 31 dollaria.
Rannekkeen avulla huvipuistoretki on pelillistetty. Pitkin matkaa löydät Mariosta tuttuja Power Blockeja, joita voit napauttaa rannekkeellasi. Ranneke on yhdistetty älypuhelimeen, josta näet, mitä Power Blockista löytyi. Kenties kolikko, suurentava sieni tai tulikukka. Sovelluksesta pystyt seuraamaan “menestystäsi” puistossa.
Rannekkeella voit osallistua myös minipeleihin. Esimerkiksi painamalla Mariosta tuttua Pow Blockia aiheutat ketjureaktion. Sopivalla ajoituksella saat Koopa Troopan sinkoutumaan putkea pitkin ylös ja osumaan avaimeen. Onnistuessasi saat tämän avaimen käyttöösi puhelinsovellukseen.
Rannekkeella on myös käytännöllisiä tarkoituksia. Puisto on täynnä eri Mario-hahmoja, jotka ottavat kuvia asiakkaiden kanssa. Kuvan ottamisen jälkeen hahmot skannaavat rannekkeesi ja voit myöhemmin käydä ostamassa kuvan itsellesi muistoksi kioskista. Näytät vain ranneketta ja se löytyy heti.
Puistoja on tulossa pian myös lisää.
- Japanin puisto on saamassa Donkey Kong -teemaisen laajennuksen vuonna 2024
- Yhdysvaltojen ensimmäinen Super Nintendo World avautuu Orlandossa kesällä 2025
- Singaporen Super Nintendo Worldin odotetaan avautuvan niin ikään vuonna 2025
Investoinnit puistoihin ovat valtavia. Super Nintendo Worldin rakentaminen Japaniin maksoi Universalille 545 miljoonaa dollaria. Vertailun vuoksi Orlandossa sijaitseva Universalin Harry Potter -maailma maksoi vain 256 miljoonaa dollaria.
Isoista summista voisi päätellä, että Universal on tehnyt investoinnit pitkiksi ajoiksi eteenpäin. Nintendolle on siis luvassa lisenssituloja hamaan tulevaisuuteen saakka. Useista puistoprojekteista voisi myös päätellä, että yhteistyö nähdään kannattaviksi myös Universalin vinkkelistä. Tämä kertoo Nintendon brändien vetovoimasta.
Mobiili-, ja IP-tuotot kategoria toi Nintendolle 440 miljoonaa dollaria vuonna 2021.
- Switchin sovellus- ja laitemyynti 13,245 mrd
- Mobiili-, IP:t ja muu 440 miljoonaa
- Muiden laitteiden sovellus- ja laitemyynti 301 miljoonaa
- Pelikortit 22 miljoonaa
Kokonaisuuden kannalta puhutaan siis todella pienestä rahavirrasta - ainakin toistaiseksi.
Elokuvat
Nintendo ei ole uskaltanut lähteä elokuvabisnekseen enää 90-luvun Super Mario Bros -katastrofin jälkeen. Elokuva oli aikansa isoimpia floppeja ja tasoltaan ala-arvoinen. Projekti oli surkeasti johdettu, ja käsikirjoittajat ja ohjaajat vaihtuivat tiuhaan. Elokuva teki Mariosta naurunalaisen, ja Nintendo oppi olla antamatta rakastettua IP:tään enää muiden käsiin.
Nyt Nintendon traumat ovat viimein parantuneet, ja yhtiö on astunut takaisin elokuvamaailmaan. Koko perheelle suunnattu Detective Pikachu tuli teattereihin vuonna 2019. Elokuvan budjetti oli 150 miljoonaa dollaria, ja se keräsi teattereissa lipputuloja 433 miljoonaa dollaria. Kun tähän ynnätään streaming-tulot päälle, voidaan hyvillä mielin puhua menestyksestä.
Jälleen Nintendon osuus elokuvan tuotoista on hämärän peitossa. Vuonna 2019 Nintendon Mobile- ja IP-tuotot olivat 474 miljoonaa dollaria, jossa näkyi selvää kasvua aiempiin vuosiin. Elokuvalla voi olla tässä oma roolinsa.
Vuonna 2023 nähdään seuraava Nintendo-elokuva Super Mario Bros. Animaatioelokuvan rooleissa kuullaan muun muassa Chris Pratt (Mario), Charlie Day (Luigi), Anya Taylor-Joy (Peach) ja Jack Black (Bowser).
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Seth Rogen toimii Donkey Kongin ääninäyttelijänä. Olisiko Donkey Kong saamassa seuraavaksi oman elokuvan? Miksi muuten oletettavasti pikkucameorooliin olisi kiinnitetty iso nimi? Tuleeko Nintendo-elokuvillekin oma universumi niin kuin Marvelille?
Elokuva on herättänyt tässä vaiheessa jo paljon keskustelua. Kritiikkiä ovat saaneet Marion ääninäyttelijä sekä hänen housujensa takamuksen napit. Pelaajat ovat fanaattista sakkia!
Jo vuosia sijoittajat ovat toivoneet, että Nintendo alkaisi hyödyntämään IP-portfoliotaan kunnolla. Nyt uudesta strategiasta saadaan viimein ensimmäisiä näyttöjä.
On vielä hyvä muistaa, että elokuvat ja huvipuistot eivät tuo pelkästään kertatuloja Nintendon kassaan. Ne vahvistavat hahmojen brändiä. Näin myydään lisää pelejä, leluja, vaatteita, mukeja ja kaikkea muuta sälää.
Hyvä benchmark on Disney, joka tuotteistaa elokuvansa äärimmäisyyksiin. On Frozen leluja, lakanoita, värityskirjoja ja kaikkea mitä ikinä voi vaan keksiä. Näitä ei tietenkään tehdä itse, vaan lisenssit myydään kolmansille osapuolille. Puhdasta katetta!
Nintendo ja loppumaton boom/bust-cycle
Muut konsolivalmistajat kilpailevat tehoilla, Nintendo innovaatioilla. Joskus innovaatiot onnistuvat, joskus eivät.
Nintendo Wiin motion controllit olivat jättihitti. Nintendo Wii U:n tablettimainen jättiohjain oli taas surkea idea. Switchin tarjoama käsikonsolin ja perinteisen konsolin yhdistelmä taas lumosi kuluttajat.
Pitääkö Nintendossa kantaa riskiä, että seuraava konsoli menee taas persiilleen? Vähemmän kuin ennen.
Nyt Nintendo yrittää luoda jatkumoa eri konsoleiden välille. Kuluttajalla on Nintendo-tili, jolla hänen omistamansa pelit näkyvät. Kun hän siirtyy seuraavaan konsoliin, voi hän pelata Nintendo-tilillään olevia pelejään myös sillä. Jatkossa jokaista konsolia ei ehkä lähdetäkään innovoimaan tyhjästä, vaan pyritään lisäämään tehoja ja uusia ominaisuuksia edelliseen.
Ote Nintendon vuosikertomuksen strategiasta:
In addition, we work to strengthen the touch points and develop a long-term relationship with each of our consumers, with Nintendo Account as the connection that spans platform generations and unites a variety of entertainment experiences, centered on our integrated hardware-software entertainment.
Enää Nintendo ei elä vain kausittaisesta konsoli- ja pelimyynnistä. Jatkuvuutta Nintendon bisnekseen tuo Nintendo Switch Online. Palvelulla kuluttaja saa käyttöönsä verkko-ominaisuudet sekä valtavan määrän NES- ja SNES-pelejä. Palvelu maksaa vuodessa 19,99 dollaria, ja sillä on viimeisimmän tiedon mukaan 32 miljoonaa tilaajaa. Ja tämähän on taas lähes puhdasta katetta!
Nintendo lanseerasi myös uuden Expansion Packin Online-palveluunsa. Sillä kuluttaja saa myös Nintendo 64 -pelejä sekä ilmaisia lisäosia Switchin peleihin. Palvelu maksaa vuodessa 49,99 dollaria.
Ennen Switch-aikakautta Nintendo on ollut seniili vanhus, joka ei ymmärrä Internetiä. Kun Sony ja Microsoft ymmärsivät heti netin potentiaalin, Nintendo istui vuosikausia kiikkustuolissa yrittämässä asentaa Bingiä Doroonsa.
Viimein Nintendo on astunut internet-aikakaudelle. Nintendo Store toimii yhtä hienosti kuin Sonyn tai Microsoftin vastaavat kaupat (mielestäni paremminkin), ja Nintendo saa otettua siivun jokaisesta sovelluskaupassaan tapahtuvasta kolmannen osapuolen pelin myynnistä. Jälleen puhdasta katetta ja tasaista tulovirtaa.
Silti täytyy sanoa, että Nintendolla ei ole samanlaista vakiintunutta käyttäjäkuntaa kuin vaikkapa PlayStationilla. Pelaajille ei ole itsestäänselvyys ostaa seuraavaa konsolia automaationa, kun sellainen tulee markkinoille. Nintendo ei ole samalla tavalla geneerinen jokapaikan höylä kuin pleikkari. Kun Pleikkarin ostaa, tietää, että pääsee pelaamaan kaikkia parhaita tulevia julkaisuja.
Nintendo myy omat konsolinsa omilla huippupeleillään. Super Mario Odyssey ja Zelda: Breath of the Wild olivat syyt Switchin huikeaan menestykseen. Samanlaisia huippupelejä tarvitaan, jotta seuraava konsolikin menee aikanaan kuumille kiville.
Kiinnostavatko Nintendo-pelit?
Vertaillaanpa Nintendo-pelien kiinnostavuutta vaikkapa Call of Dutyyn, jota pidetään sijoitusmaailmassakin suuressa arvossa. Pelit ovat tusinatavaraa vuodesta toiseen, mutta pelisarjalla on suuri ja uskollinen pelaajakuntansa. Joka vuosi tulee uusi CoD, ja joka vuosi se on myydyimpien pelien listalla.
Kaikkien aikojen myydyin Call of Duty on Call of Duty: Black Ops. Peliä myytiin huimat 30,72 miljoonaa kappaletta.
Vuonna 2021 Nintendo Switchin myydyimpiä uusia pelejä olivat:
- Pokemon Shining Pearl & Brilliant Diamond 14,65 milj.
- Pokemon Legends Arceus 12,64 milj.
- Mario Party Superstars 6,88 milj.
- Legend of Zelda: Skyward Sword HD 3,91 milj.
Vanhoista peleistä myydyin oli Mario Kart 8, jota myytiin vuonna 2021 komeat 9,94 miljoonaa kappaletta. Koko elinkaarensa aikana Mario Kart 8 on myynyt 45,33 miljoonaa kappaletta, enemmän kuin kaikkien aikojen paras CoD.
Tässä on yksi Nintendon vahvuus. Pelit kestävät aikaa, eikä niitä tarvitse laittaa alennukseen. Uusista peleistäkin kaksi Pokemonia ja Zelda olivat vain remasteroituja versioita vanhoista, vuosia sitten julkaistuista peleistä. Nintendo loistaa tässä uudessa remastered markkinassa.
Onko Nintendo hyvä sijoitus?
Enpä tiedä.
Nintendon P/E vuoden 2021 tuloksella on reilu 16. Jos otetaan huomioon 14 miljardin käteiskassa (!!!), niin P/E on enää reilu 11.
Iso kysymys on, saako Nintendo laitettua käteisensä tuottamaan? Mahdollisia projekteja olisi paljonkin, mutta Nintendo on ollut liikkeissään todella varovainen. Yhtiö ei lähtenyt itse investoimaan huvipuistoihinkaan, vaan antoi riskin Universalin kannettavaksi.
Pahoin pelkään, että tuota käteiskassaa pidetään homehtumassa kaiken varalta, jos seuraava konsolisukupolvi olisikin taas jostain syystä katastrofi. Nintendo on kuitenkin Japanin ylpeys, joten johto haluaa ehkä pelata liiankin varman päälle. Konkurssi ei saa olla vaihtoehto huonoimmassakaan skenaariossa.
Tulevina vuosina Nintendon tuloksen odotetaan laskevan. Makrotalouden huomioon ottaen tämä on ymmärrettävää. Korona toi myös hetkellistä turboboostia pelialalle, josta palaudutaan odotuksieni mukaan normaalimpiin kasvulukuihin pienen kuopan kautta.
Pelialan on arvioitu kasvavan vuodessa noin 9 prosenttia pidemmällä aikavälillä. Nintendolla on myös muita kasvun mahdollisuuksia kuten aiemmin esittelemäni elokuvat ja teemapuistot. Liiketoiminta on hyvin kannattavaa ja erittäin skaalautuvaa kuten koko peliala yleensä.
Jos Nintendo palaa prekorona tason tulokseen (1,678 mrd.), josta lähdetään tasaisempaan esimerkiksi 5% kasvuun, on yhtiö aika neutraalisti hinnoiteltu. Jos nykyinen tulostaso saataisiin edes jossain määrin pidettyä ilman dramaattista laskua ja palattua kasvun tielle 2024, on tuotto-odotus houkutteleva.
Arvoansan vaara on suuri.
Tiedostan itsekin, että kirjoitukseni Nintendosta oli hyvin myönteinen. Yleensä innostun yhtiöistä, kun tutkin niitä tarkemmin. Siksi nyt onkin hyvä aika ottaa asiaan etäisyyttä ja pohtia mahdollista sijoitusta rauhassa useiden päivien ajan, kunnes kaikki vähäinenkin intoilu on hävinnyt ja faktat jääneet jäljelle.
Koko tutkimuksen ja tämä viestin sisältö vielä yhtenä GIFinä.