Nobina – Vihreän liikenteen kyydissä

Tervetuloa seuraamaan uutta Nobinan ketjua! Nobina julkaisi tänään osavuosikatsauksen Q3 osalta ja tulos näyttää herkulliselta. Tulos on yhtiön kaikkien aikojen paras ja odotukset ainakin raportin yhtiön julkaiseman raportin perusteella vaikuttavat oikein hyvältä. Tulevaisuuden megatrendien, kuten kestävän kehityksen ja kaupungistumisen, mukana kulkemisen luulisi auttavan saamaan tuulta purjeisiin tai hieman osuvammin kilometreja bussien koneisiin.

Itse olen ollut yhtiön osakkeenomistaja vuodesta 2017 ja uskon kokonaisuutena yhtiön antavan tasaista kyytiä, kunhan yhtiö pystyy pitämään huolta omasta tuloskunnostaan. Tarkistin tässä vuoden 2017 sijoituspäätöksen taustalla olleita analyysejäni ja ne ovat edelleen mielestäni oikein kuvaavia:

  1. Ala on todella tylsä, minkä takia osaketta ei seurata tarkasti. Hinnoitteluvirheitä saattaa muodostua herkemmin kuin muille tiiviimmin seuratuille sektoreille.
  2. Yhtiö on pohjoismaissa markkinajohtaja, eikä uhkaa ole näköpiirissä. Näin pääomaintensiivisella alalla markkinajohtajan asemasta on paljon hyötyä, kun synergiaedut saadaan ulosmitattua täysimääräisesti, eivätkä kilpailijat pysty samaan.
  3. Rahoitusasema ja tuloskunto on hyvä. Yhtiö tekee tasaista tulosta, eikä velkaa ole liikaa. Net debt / Ebitda on tällä hetkellä 2.9, mikä on hyvällä tasolla ja alle yhtiön omien tavoitteiden.

Tässä vielä linkki tänään julkaistuihin materiaaleihin:

Kertokaa mitä ajatuksia yhtiö herättää teissä! Mielelläni keskustelisin aiheesta rakentavasti huikeassa seurassa täällä foorumeilla. Itselläni tämä on n. 10% painolla salkussani.

2 tykkäystä

Eli nyt puhutaan Ruotsin Onnibussista, joka on suomalaista versiotaan ympäristöystävällisempi valinnoillaan?

En Nobinaa kyllä Onnibussiin vertaisi. Nobina liikennöi esim. huomattavaa määrää HSL:n paikallislinjoista, mikä on bisneksenä aika erilaista kuin Onnibussin omalla brändillään myymät halvat pidemmät bussimatkat. Kyllähän joukkoliikenteen yleistyminen hyödyttää selkeästi Nobinaa, silloin kun se kohdistuu bussiliikenteeseen.

Vuonna 2018 Nobina divestoi kaupunkien välisten ajojen liiketoimintaansa reilulla kädellä ja sai yrityskaupalla rahaa kassaan. Nykyään focus on vahvasti sopimusliikenteessä ja vieläpä kiinteähintaisessa. Edellisestä johtuen vuoden alun kriisikvartaali toi mukanaan pienen voiton kun markkinat odottivat rökäletappiota ja loppuvuotta kohden ollaankin tehty uusia ennätyksiä tuloskunnossa.

Ruotsin sopimusliikenteen potentiaali yhtiölle lienee jo pitkälti hyödynnetty mutta muualla pohjoismaissa olisi konkurssikypsiä toimijoita päihitettäviksi kilpailutuksissa, joissa vaakakupissa painaa paitsi hinta kuin myös ympäristöarvot. Nobina osoitti myös taloudellisen asemansa mahdollistaman kyvyn joustaa sopimustensa osalta kun liikkumisen kysyntä yhtäkkiä katoaa, jota tuskin unodetaan kun reittejä uudelleen kilpailutetaan. Alan konsolidaatio toivon mukaan herää koronakrampin jälkeen ja lisää yrityskauppauutisia voinee odottaa lähivuosilta ellei kuukausilta.

Ostin yhtiötä ekan kerran 2019 keväällä kun bongasin hyvän osinkoyhtiön helposti ymmärrettävältä toimialalta, vieläpä hyvin kasvunäkymin. Tämä vuosi on mennyt osten ja myyden edestakas, mutta viimeisimmän kvartaalirapsan tuloksena tämä jääköön pitkään Holdiin. Yhtiö on edelleen vahva osinkokone jahka tämä välivuosi on ohitse ja enää tämän vuoden jälkeen en epäile, etteikö yhtiöllä olisi vallihautaa kilpailijoita vastaan.

1 tykkäys

Basalt tarjosi 30% preemion nykyhintaan 83 → 108 SEK Nobinasta. Saa nähdä irtoaako 90% osakkeista: Basalt lägger rekommenderat bud på Nobina - 108 kronor aktien och 30 procent premie | Placera

1 tykkäys

Onko monella forumilaisella Nobinaa? Milloinkahan Nobinasta pitäisi tulla rahat? Alunperin luki näin:

  • Korvaus tarjouksessa hyväksytyistä osakkeistasi maksetaan salkkuusi arviolta 25.01.2022.

Mutta ei ole vielä näkynyt.

Nobinan ja Onnibussin liiketoiminnassa ei ole muuta yhteistä, kuin se, että ne harjoittavat kumipyöräliikennettä, joissa on penkkejä. Nobina harjoittaa pelkästään julkisen vallan ostamaa liikennettä. Nobinalla ei ole liiketoimintariskiä matkustajamääristä eikä -tuloista. Liikenne hoidetaan kiinteään hintaan ja tilaaja pitää lipputulot. Tai ei sentään kiinteään, sillä sopimuksissa on indeksiehdot, mikäli kustannukset nousevat, niin sopimushinta nousee. Onnibus sen sijaan harjoittaa pelkästään markkinaehtoista liikennettä lipputloilla = ei matkustajia = ei tuloja.

1 tykkäys