NoHo Partners - Pääoman allokoija ravintola-alalla

LYNCHEILYÄ SVEITSISSÄ

Olen hiihdellyt tämän viikon Italiassa ja itäisessä Sveitsissä. Eilen Davosissa ollessani kuuntelin Inderesin analyytikon ja toimitusjohtajan jutustelut. Siinä he mainitsivat Sveitsin Holy Cow!-konspetin ja välittömästi intohimoisena lyncheilijänä tuli mieleen, että sitä voisi täällä ollessa käydä kokeilemassa. Yllätys olikin suuri, kun huomasin, ettei heillä ole ravintolaa Davosissa. (Kaikki ravintolat)

Tänään alkoi kuitenkin kotimatka ja St. Gallen sattui matkan varrelle, joten sinne siis.

Noho on varmaan niitä helpoiten lyncheiltäviä firmoja Hesulissa, mutta ajattelin tämän konseptin olevan useamman sijoittajan tavoittamattomissa, joten päätin kuitekin kirjoittaa tähän yhtiöketjuun. Koitetaan ottaa mukaan mahdollisimman paljon sijoittajakulmaa.

RAVINTOLA

Itse ravintola sijaitsi aivan ydinkeskustassa ovelasti McDonaldsin vieressä. Ei varmaan sattumalta. Habitus oli tietenkin juhlavampi.

Toimitusjohtaja sanoikin Webcastissa, että heidän selkeä tavoite on kilpailla McDonaldsin sekä Burger Kingin kanssa maksukykyisimmistä asiakkaista.

Ihmettelin hieman, miten Davosista ja St. Moritzista ei löydy HolyCow!:n ravintolaa, vaikka siellä näytti varakkaan näköisiä ihmisiä pyörivänkin. Toim. huom. en laske itseäni niihin, minä hiihdin murtsikkaa.

Ehkä nämä kaupungit kuitenkin ovat liian riippuvaisia hiihtosesongista. Toki Nohohan on ilmoittanut perustavansa 5 uutta ravintolaa Sveitsiin. On mielenkiintoista nähdä mitkä tulevat olemaan kaupungit.

PALVELU

Konspeti on varmaankin aika samanlainen kuin Friends & Brgrsilla. Tosin en ole sitä Suomessa käyttänyt kuin Nokia Areenalla.

Kävin syömässä klo 16.30 ja ravintolassa oli minun lisäksi yksi pariskunta. Joku kävi hakemassa take awayn ja lähtiessäni sisään tuli yksi pariskunta. Kävin vilkaisemassa McDonaldsin, niin hiljaista oli sielläkin. Keski-Euroopassahan on aika tarkat ruokailuajat. Väki syö illallisen yleensä klo. 18.30 jälkeen.

Webcastissa toimitusjohtaja sanoi, että Sveitsin ravintoloiden henkilöstökulut ovat pienet. Ihmettelin tätä, kun ajattelin Sveitsin palkkatason olevan kova. Holy Cow!:ssa oli kaksi työntekijää, toinen otti tilaukset ja yhdessä taisivat aterian valmistaa. Ateria oli valmis luvatussa 8 minuutissa. Ateria tarjoiltiin metallikorissa, jossa oli paperi, mausteetkin pahvikupeissa. Yhtiö mainostaa zero waste-politiikkaa. En ole ravintola-alan asiantuntija, mutta tämä menetelmä minimoinee tiskin määrän ja näin vaatii varmaankin yhden työntekijän vähemmän. Kyllä keittiön perällä kuitenkin jokin tiskiallas oli. Varmaankin ruuan valmistusvälineiden putsaamiseen.

Hox! Holy Cola-juoma!

Toinen työntekijöistä puhui hyvää englantia ja istui tilaukseni jälkeen takanani läppärin kanssa. Harmittaa nyt jälkikäteen, kun en älynnyt jutella hänen kanssaan konspetista ja elämästä. Olen nyt majoittumassa Konstanzissa, 45 km:n päässä St. Gallenista, mutta en nyt taida kuitenkaan jaksaa palata takaisin kyselemään kuulumisia. Vaikka ihan nätti tyttö olikin kyseessä.

HINTA
Kuten toimitusjohtaja sanoi, maksukykyä sveitsiläisiltä löytyy. Se näkyy myös näistä hinnoista.

Kannattaa huomioida, että noi on Sveitsin frangeja, joten sellainen 10% pitää lisätä hintaan, jos haluaa muuttaa ne euroiksi.

Toimitusjohtaja puhui BicMac-indeksistä. BicMacin hinta Svetisissä on ilmeisesti maailman suurin. Kävin tarkistamssa. BicMac ateria oli mediumina 14,50 CHF:ää. (Jotenkin tuntuu, että muistan väärin ja se oli 17,50CHF) Kallein ateria Holy Cow!:ssa oli 22,90, joten suhde on 1,57. Friends & Brgrs:n kallein ateria maksaa 14.90. Ei taida Suomen Mäkistä saada BicMac-ateriaa alle kympillä. Joten tässäkin näkee, että sveitsiläisten ostovoimaan luotetaan. Tämän pitäisi näkyä katteissa. Kovastihan toimitusjohtaja niitä kehui.

HolyCow!:n katetta tosin varmaankin syö se, että raaka-aineet tilataan Sveitsistä. Tämä taas miellyttänee maksukykyisiä hipstereitä.

ANNOS

Menu oli aikalailla samanlainen kuin Friends & Brgrs:ssa. Mukavasti oli monenlaista tarjolla. Itse näin sanan ananas ja tilasin sen, eli kalleimman. Olisi pitänyt lukea enemmänkin, koska hampurilaisen sisällä oli myös jalapenoja jossain muodossa.

Koska en ole mikään tulisen ruuan ystävä, niin tämä osa lyncheilystä jäi sikäli vähän pettymykseksi. Koska 22,90 frangia vastaa noin 25 euroa ja Nohon osinko on 0,43e, päätin siltä istumalta ostaa 120 Nohon osaketta, jotta saan ensimmäisessä puolivuotisosingossa omani takaisin. (Toki siitä lähtee verot, mutta ne voi paikata myymällä tappiolla olevia Inderesin osakkeita)

POHDINTAA

1. Sveitsin liiketoimintojen osuus on jo nyt suuri, joten se tulee näyttelemään suurta osaa Nohon tarinassa.

Ilmeisesti se on myös hyvin kannattavaa ja nämä ulkomaiden luvut ovat jo aika rohkaisevia.

2. Holy Cow!-nimi jostain syystä särähtää minun korvaan. En ole mikään hippi wokettaja cancelöijä, mutta jotenkin mietityttää miten se sopii nyky-yhteiskuntaan. Mietin myös, että olisikohan se jonkinlaista keljuilua HappyCow-sovellukselle? HappyCow on perustettu 1999 ja Holy Cow! 2009.

3. Yksi iso minus ravintolassa koskee vessan valoajastinta. Se oli nimittäin ajastettu toimitusta lyhyemmäksi ajaksi. Noh, kait tämä kertoo sen, että kyse on silti pikaruokalasta vaikka gourmet-sanalla leikittelevätkin.

99 tykkäystä