NoHo Partners - Pääoman allokoija ravintola-alalla

Kyllä mäkin ajattelen ja toivon, että tää eristys ja etäisyyden pito saa ihmiset lähtemään enemmän ulos sosialisoimaan. Ei ravintola-ala varmasti menetettyjä tuottoja saa täydellisesti takaisin, mutta voisin nähdä että perustaso kulutukselle tulee olemaan korkeampaa kuin ennen koronaa.

Ajatukseni tueksi minulla ei ole tarjota muuta kuin oma henkilökohtainen kokemukseni. Mä olen todella todella paljon sellainen kotona neljän seinän sisällä viihtyvä nysvääjä. Nyt kuitenkin jopa minulle on tullut hinku päästä terassille ja nähdä vähän enemmän kavereita. Voiko tästä tehdä laajempia johtopäätöksiä - no ei varmasti, mutta perstuntumalla mennään. :man_shrugging:

3 tykkäystä

Sosiaalisuudelle on monta määritelmää…

… itse en kaipaa sitä, että sen ainoan kaverin kanssa vedetään lärvät baarikierroksella, vaan arvostan enemmän illanviettoa muutaman ystäväperheen parissa. Olkoon se sitten erakon määritelmä. Kyseessä oli kuitenkin metafora käyttäytymismallien mahdollisesta muutoksesta.

Nohon suhteen me kaikki ollaan siinä onnellisessa asemassa, että kenenkään ei tartte arvuutella sitä onko oikeassa vai väärässä. Pörssiyhtiöt ovat siitä mainioita kohteita…

Itse olin väärässä vedonlyönnissäni, ja olen jo myöntänyt sen vastapuolelle (väitin, että Noho on velkasaneerausputkessa ennen juhannusta - vastapuoli löi vetoa lokakuusta), ja taas jos jonkun mielestä Nohon tulevaisuus on valoisa ja tulevaisuus pelkkää rahantekokonetta, niin kannattaa ostaa sitä niin paljon kuin ikinä vain pystyy.

Toivon vilpittömästi, että Nohon tulevaisuus on auvoisa - se ei ole minulta penniäkään pois. Myöskään Nohoon sijoittaneiden menestys ei tule olemaan minulta pois.

1 tykkäys

Tanskassahan nyt linjattiin että (vapaasti kääntäen translatella):
"
The Government and all parties to the Parliament agree that the extended and extended fixed cost scheme introduces a condition in the Compensation Orders that applicants, as a condition of receiving compensation for the extended period, must declare by faith and laws, that the companies will not pay dividends or buy back shares for the financial years 2020 and 2021. The condition will apply to companies that receive more than DKK 60 million. in compensation in 2020 in the compensation scheme for fixed costs. Companies will later be able to free themselves from these restrictions by reimbursing paid aid under this scheme in excess of DKK 60 million. kr."

Niin mitenköhän tämä vaikuttaa Nohon tilanteeseen, kun tukea kuitenkin on tullu Tanskan valtiolta. 60m DKK on n. 8m euroa, joten en tiedä onko Noho kerryttänyt tukea vielä tuohon tasoon saakka.

1 tykkäys

Tanskassa lienee 23 ravintolaa, elleivät ole ehtineet ostaa lisää. Tanskan valtio maksaa vuokrista 80 %, että tuskin on 8 milliä vielä piikissä ainakaan pelkkien vuokrien osalta…
Henkilökunnan palkkojen suhteen en tiedä Tanskan tukilinjaa.
Mutta tuskin maksaa muutenkaan osinkoa tänä tai ensi vuonna, nyt toukokuussa pitäisi vielä saada 22 milliä jostain vipattua…

Tanskassahan ei ole samanlaista lomautusta tai ansiosidonnaista, joten käsittääkseni Tanska on maksanut työntekijöiden palkkoja ainakin joltain ajalta Nohollekin.

4 tykkäystä

Hienoa! Nyt menee oikeaan osoitteeseen eikä jollekin blokin pitäjälle.

Mitähän mahtaa summat olla Noholle?

ja varmistus perään

Etukäteen tosi hankala arvata noita summia mitä NoHo voisi saada. Paras lähtökohta on mielestäni seuraava: NoHon osuus Suomen 5,5 miljardin euron ravintolamarkkinasta on noin 4,5 %. Mielestämme tämä 4,5 %:n osuus koko tukipaketista on hyvä lähtökohta, kun haarukoidaan NoHon mahdollisesti saamaa tukea. Jos koko ravintola-alan saama tukipaketti olisi Helsingin Sanomien tietojen mukaisesti noin 150 MEUR, olisi NoHon saama tuki tällä kaavalla noin 7 MEUR.

3 tykkäystä

Tässä hyvä huomata, että tuo osingonjaon rajoitus koskisi NoHon tanskan tytäryhtiötä, ei NoHo Oyj:tä. Tanska ollut jo ennen kriisiä tappiolla, eli osinkoa ei ole lähivuosina muutenkaan sieltä tulossa.

1 tykkäys

Mitä veikkaat Nohon maksavan osinkoa Suomessa vuonna 2021?

Meidän tämän hetken osinkoennuste on 2021 vuodelta 0,25e/osake. Tämä on toki ehdollinen sille, että 2021 on ns. “normaalivuosi”, eli yhtiö pääsee operoimaan ilman suurempia rajoituksia. Toki markkina on merkittävästi heikompi, kuin esim. 2019. Itse en tuon osingon varaan sijoittajana laskisi vaan keskittyisin analysoimaan 1) ravintoloiden avautumisaikataulua, 2) NoHon kykyä operoida vahvasti rajoitetussa markkinassa (H2’20) ja 3) yhtiön tulospotentiaalia kun vihdoin päästään rajoitteista eroon, mutta Suomi on taantumassa (2021 toivottavasti). Osinko on lopulta johdannainen tästä ajatusketjusta :slight_smile:

Kiitoksia vastauksestasi. Saas nähdä, miten käy…
… itse sijoitin viimeksi Nohoon 713 euroa viime lokakuussa. Vaimon kanssa paikan päällä, safkaan keskittyen…

Toivon kaikkea hyvää yhtiölle, mutta osaketta en osta, 5 prossan tuotto-odotus vuoden päähän ei …

1 tykkäys

NoHon koko 2020 on kyllä syvällä.
Ihmiset ei liiku Q3:lla kun kaikki festarit on down yms, eli ravintolapalveluiden käyttö laahaa syvällä…

Tulee rumat luvut anyway.

Jos Noho saisi 7Me tukipaketin, niin suomalaiset veronmaksajat maksaisi koko kyykyn kun Inderes heitti että tappio olisi 3Me/kk.
Kyllä sitten kun saliruokailu on mahdollista niin kulut pitää vetää niin tiukalle, että nollatulos tai pikku miinus mahdollinen.

Olen hakenut noutolounaita nyt 5 viikkoa ja kyllä joissain rafloissa ko. aikan käy vilske, NoHo ei ole tähän lähtenyt käsittääkseni lainkaan…, no varmaan tietävät mikä viisasta. Ehkä he ei pysty myydä mitään 9,90e/annos.

Onhan siellä tarjolla noutoruokaa ja sen liikevaihto noin 1,5milliä.

Katso toi Akun haastattelu!

Sitä paitsi kk kohtainen tappio on Nohon mukaan 1-2 milliä.

1 tykkäys

Jaa pitää katsoa Akun haastelu…, mun vakio-NoHoissa on ovet kiinni.
No eihän tässä ole sitten mitään hätää jos tappio on alle 2Me/kk ja valtio lyö 7Me lapaan.
Mä alan kiinnostua tästä kohta… vaikka eihän tällaiseen velkapesään pitäisi sormellakaan koskea…

Tietääkö kukaan monelta päätös siitä korvauksesta? Luin vaan että torstaina hallitus päättää ravintoloiden tuesta.

1 tykkäys

Kuten ennustin jo aikanaan, tämä ei poliittisesti ole mikään läpihuutojuttu… Seuraavana jonossa olisi matkailu, varustamot, tapahtumajärjestäjä jne.

9 tykkäystä

Viimeinkin saadaan varmistetut talousluvut kaikkien sidosryhmien nähtäväksi :slight_smile:

Muilla pörssiyhtiöillä ei tunnu olevan haasteita julkistaa tilinpäätöksiä ja Q1/20 lukuja.

1 tykkäys

Mutta miksi ihmeessä tulosjulkkaria lykättiin?

1 tykkäys