NoHo Partners - Pääoman allokoija ravintola-alalla

Tuossa näytti olevan tuo sijoituskästin käyttämä skaalaus
S = skaalaaja (odotettavissa selvää tuloskasvua)
T = tasainen tekijä
N = nukkuva
X = mysteeri

4 tykkäystä

Foorumin lempiaihe eli vastuullisuus. Finnwatch tutki NoHo:n, Restelin ja S-ryhmän työtä ravintoloiden päästöjen vähentämiseksi:
https://www.finnwatch.org/fi/uutiset/ravintoloiden-ilmastotoimissa-puutteita

Heikoiten pärjäsi NoHo, jonka ilmastotyö on vasta käynnistymässä. Se ei ole toistaiseksi esimerkiksi laskenut päästöjään tai asettanut niille vähentämistavoitetta. Kasvisruoan suosion lisääminen oli sen kohdalla lähinnä asiakaskysynnän muutoksen varassa.

12 tykkäystä

Voisi siis sanoa että NoHo toimii markkinaehtoisesti?

15 tykkäystä

Noho on mielestäni panostanut hyvin työntekijöiden hyvinvointiin, tätä osoittanee korkeat pisteet työntekijöiden työhyvinvointi kyselyssä. Markkinaehtoisesti pitää toimia ja samalla tietysti huolehtia, että ESG asiat ovat kunnossa. S ryhmässä voi olla jonkin verran viherpesua, ainakin kun miettii mitä ihmiset ABC lounasbuffetista lappava lautasille, niin kyllä siellä on usein lihalaarit tyhjät. Samoin vaikka burgerking möisi pienemmillä katteella kasvisruokaa niin ihmiset taitavat ulkomaista alkuperää olevaa lihahampurilaista siellä nakertaa. Toisin on f&b ketjulla, liha ja raaka-aineet ovat Suomesta, ja voin sanoa, että Suomessa eläimet tiloilla voivat paremmin kuin itäeuroopan tehotuotannossa. Uskon myös, että Savoyssa tai palacessa lihan ja raaka-aineiden alkuperän tunnetaan ja eettiset asiat ovat mietityt. En usko hetkeäkään että burgerking olisi hankintaketjuissaan ekologisempi kuin palace tai savoy

11 tykkäystä

Parin vuoden takaisissa jääkiekon mm-kisoissa ei taidettu ainakaan pakottaa kasvisruokia asiakkaille:

Nohon Areenan ravintoloiden keittiöpäällikkö Antti Ahokas kertoo Ylelle, että vegemyyntipisteestä myytiin vain 17 annosta.

Lisäksi kasvisruokaa myytiin yhtiön muissa ravintoloissa. Esimerkiksi Friends & Brgrsin kasvishampurilaista myytiin 585 kappaletta.

Kokoluokka on pieni, sillä areenaburgeria myytiin samassa ravintolassa 26 000 kertaa.

12 tykkäystä

Itse olen aina saanut ravintolasta sitä mitä olen tilannut myös S-ryhmän ja Restelin ravintoloista. Kasvisruuan osuutta ei kasvateta tuputtamalla.


Restel on pystynyt pienentämään päästöjä liikevaihtoa pienentämällä.

Raportissa lukee näin:

Sen sijaan Restelin raportoinnista näkyy, että päästölaskennan piiriin kuuluvien ravintoloiden päästöt laskivat 18 prosenttia vuodesta 2022 vuoteen 2023.

Kysymys:

Osoittaako päästöraportointi päästöjen vähentyneen?

Restelin vastaus:

Raportissa ei ole vertailua edelliseen vuoteen. Aiemmassa vuosiraportissa kerrotut vuoden 2022 päästöt olivat noin 16 prosenttia suuremmat kuin tuoreimmassa raportissa, ja niiden osalta rajaus oli vastaava kuin tuoreimmissa luvuissa. Restelin liikevaihto oli tuolloin 24 prosenttia suurempi.

7 tykkäystä

Nordean korttidata ei lupaa hyvää Q2-osarille.
Otsikkona ravintoloiden kohdalla “ravintoloissa käyty säästeliäästi” ja silmämääräisesti Q2-myynti on laskenut yli viisi prosenttia vuodesta 2023.
En kopioinut kuvia raportissa kun tässä julkisesti jaossa olevassa kalvosarjassa oli kuitenkin “confidential”-tekstit joka sivulla :slight_smile:
Raportti löytyy täältä https://corporate.nordea.com/api/research/attachment/181018 ja siihen liittyvä uutinen on täällä Nordea Corporate

22 tykkäystä

Kiitos korttidatan jakamisesta. Pidemmällä aikavälillä NoHo kuitenkin on mielestäni erittäin hyvissä asemissa, sillä kun niin hyvin hajautettuna bisnes satoihin eri tason ravintoloihin, pohjoismaihin ja nyt myös Sveitsissä hampurilaisiin. Ja sijoittajan kannalta lupaus kasvavasta osingosta kuulostaa myös hyvältä!

15 tykkäystä

Suomen premiumburgermarkkinoista artikkeli Ylellä:

Kuluttajaliiton maaliskuussa julkaisemassa kyselyssä jopa 62 prosenttia vastaajista kertoi säästäneensä ravintolakäynneistä, mutta se ei näytä vähentäneen laatuburgereiden kysyntää

Myös kyseiset pikaruokapaikat ovat kuitenkin lisänneet myyntiään viime vuosina. Friends&brgrsia työssään seuraavan Heikuran mukaan premium burgereiden suosio nojaa nuoriin.

16 tykkäystä

Suosio kasvaa kun ruoka on parempaa kuin mäkkärissä tai hesessä ja maksaa käytännössä saman verran. Joo euron kahden ero, mut kuka vittu menee 2024 mäkkiin eikä naugtyyn tai F&B?

11 tykkäystä

Sen verran totean, ettei löydy kumpaakaan koko maakunnasta. Alkaisi olla jo aika. Burger Company on nyt lähiaikoina tulossa Poriin.

5 tykkäystä

Lapsiperhe.

Premiumburgeripaikat ei tarjoa alakouluikäisille yhtään mitään.

6 tykkäystä

Friends and burgerssin “kerrosateria” näkyy maksavan 17,90e. En ole tietoinen että F&B:lle olisi säännöllisiä alennuskuponkeja tai kantis-äppiä, saa korjata.

-Hesessä kupongilla (joka viikko kymmenkunta kuponkia tulee äppiin, vaihtuvat tuotteet) esim
kerrosateria 8,90 tai mega-ateria 10,90, sisältäen lisäksi kahvin bonustuotteena. Jos on pihi olo, niin 4 juustovege-hampparia yht. 6e, varmasti riittää ateriaksi (kokemuksella).

-Burger King Kingidiilinä 2 whopper junior- ateriaa saa 12e. Kahdestaan syödessä noihin toiset whopper juniorit niin ateria kahdella hampparilla tulee maksamaan henkilöä kohden 9e.

Ketjun aiheen rajaus alkaa vähän joustamaan, mutta tällä perustelen nyt sitä että jos ihmiset haluavat säästää, niin kyllä premium-burgerpaikoista voidaan ihan hyvin siirtyä perinteisiin pikaruokaloihin ja premikkapaikat eivät pysty kilpailemaan hinnalla näiden kanssa.

9 tykkäystä

Ai siis F&B seitsemän euron lastenateria ei tarjoa mitään? Hyvin on omalle viisivuotiaalle kelvannut. Hyvin tuntuu muillekin lapsille kelpaavan kun niitä ravintolassa aina riittää.

6 tykkäystä

Nyt täytyy rehellisesti myöntää etten tiennyt tuollaista lastenateriaa olevankaan. Täytyy joskus kokeilla omien (nirsojen) muksujen kanssa. Joskin tyypillisesti toinen haluaa nugetit ja toinen burgerin ja kummallekaan ei kelpaa ranskalaiset.

Mutta pointtina oli mulla kuitenkin se, että premium-burgerpaikoista ei tule ekana mieleen lapsiperheille suunnattu tarjonta, vaikka sellaista olisikin. Markkinointi ei ole osunut siis maaliin.

3 tykkäystä

Niitä käytetään nimenomaan kampanjoina eikä niitä ole helposti ja nopeasti automaattisesti saatavilla kuten herburgerissa ja mäkkärissä joiden apeista löytyy aina jokin tarjous.
Näitä tulee vastaan kuitenkin keskimäärin pari kertaa kuukaudessa kohdistettujen somemainosten kautta ja isompia kamppiksia sitten ihan erilaisissa feedeissä.


Tämä hesburgerin ja friends & burgers vertaaminen on muutenkin vähän sama kuin vertaisi omenoita ja päärynöitä, hesburgerissa saa nopeasti ja edullisemmin sitä kuuluisaa perinteistä pikaruokaa joka on käyny teollisuuslinjaston läpi alusta loppuun.
Jos minä haluaisin jostain syystä tänään syödä nimenomaan kerrosaterin niin sen hinta ilman kupunkia on kympin ja double friends on sitten 18€, 8€ on iso hintaero mutta kun sitä vertaa siihen että kaikki on tuoretta aina ranskalaisiin asti niin hintaeroa ei voi mitenkään järkyttävänä pitää.
Mikäli arvosijoittaja haluaa saada viimeiseen asti irti kaiken arvon ravintolavisiitistään hän juo 3l limua päälle samalla reissulla.

Jotta tämä ei jäisi pilkun viilaukseksi voisin oman korteni kantaa kekoon tähän kotimaan burgerimarkkinaan ja todeta että ainakin pk-seudulla tällä markkinalla on kolme ketjua jotka markkinaa dominoivat laadullaan, nämä on juuri nohon Friends & Brgs, Kotipizzan omistama Social Burgerjoint ja kolmantena tietääkseni edelleen itsenäisenä ja osittain franchisingvetoisena toimiva Boneless.
Näiden lisäksi premiumburgereita myy mm. mainittu naughty burger, mutta tämä ei laadussa tälle kolmikolle pärjää ja ilmeisesti taloudenkin kanssa on ongelmia.

Mitä sitten tähän burgerimarkkinaa ainakin pk-seudulla tulee niin se on pitkälti lakipisteessä ja sen suhteen on vaikea keksiä että Friends ja brgs pystyisi tällä konseptilla oleellisesti ainakaan pk-seudulla reviiriänsä laajentamaan, konsepteissa on kuitenkin se hieno ominaisuus että uusia kaupunkeja voi aina avata ja kyllähän esimerkiksi Lappeenranta, Hämeenlinna ja Pori helposti ainakin yhdet ravintolat mahdollistavat.

Mutta tosiaan burgerihype on vähän jo passé ja nyt trendaa jälleen döner, dönerkioskeja avataan taas hirveällä tahdilla ja jälleen tämä tarunhohtoinen “aito alkuperäinen BERLIINILÄINEN döner” on saapunut sekoittamaan tätä markkinaa.

Kallioon on avattu mm. Brgs & wine ketjusta tutun Branderin Tonyn perustama bröner, Rediin on avattu döner nook joka räjäyttää käsityksen döneristä ei oikeasti räjäyttänyt


Citykäytävää on ilmestynyt jo ilmeisesti muualla pidempään toiminut Elias Döner.

Fenniakorttelii on avautunut järjettömän hypen omaava Babas döner jossa pitaleipä maksaa 15€

ainakin jossain määrin Akseli Herlevin toinen ravintolakonsepti Dif Döner Diffin tuotteet ovat omassa kategoriassaan huomattavasti parempi tuotteita kuin Akselin burgerit

ja onhan tietenkin mukana myös vanha kunnon Döner Harju sekoittamassa pakkaa.

Tämän lisäksi s-ryhmä on kasvattamassa heidän tuoretta dönerketjuaan ja tavoitteena on saada tästä maanlajuinen 20. ravintolan ketju.

Noho on oletettavasti tehnyt tietoisen valinnan että he eivät tässä trendissä halua olla miltään osin mukana ja aika näyttää onko tämä oikea ratkaisu vai virhe.
Aika näyttää pitääkö burgeri pintansa vai alkaako premium döner syödä premium burgerien elintilaa.

Viimeisenä tässä voisi kenties olla Noholle mahdollista yritysoston paikkaa taas tarjolla, Lopez y Lopezilla on ollut tuotteet kunnossa, mutta liiketoiminan pyörittäminen ja järkevä hinnoittelu ajoi yhtiön sitten lopulta nurin.

24 tykkäystä

Hyvää koostetta trendaavista “pikaruoka” suuntauksista. Itse kävin juuri testaa pääkaupunkiseudulla Bastard Burgersin ja kaveripiirissäni käytiin keskustelua Suomen muista laatuburgermestoista. Perheessäni Hesen Veke bursa maistuu lapselle paremmin kuin F n’ B:n kasvisburgerit, mutta muuten suosin mieluummin näitä laadukkaampia mättömestoja.

Vaikka pääkaupunkiseudulla voi tuntua siltä, että laadukkaamman tason burgermestat on jo nähty, niin muualle Suomeen nämä valuu hitaammin.

Näkisin, että Friends n’ Burgersilla on laajenemisen varaa Suomessa vielä moneen kaupunkiin.

Olisiko dönerkulttuurin osalta kuitenkin niin, että Noho vielä kyttää sopivaa yritysostoa?

3 tykkäystä

Onhan tuo mahdollinen skenaario tietenkin ja ei minulla ja tuskin kovin monella muullakaan ole näkyvyyttä siitä kenen kanssa neuvotteluja käydään ja kenen kanssa ei.

Itse en vain näe oikein sopivaa yritysostokohdetta Noholle tällä hetkellä tässä markkinassa, DIF on Herlevin taskussa, Babas halunnee rahastaa tällä yhdellä kioskillaan ja pyytänee liian korkeaa hintaa, en myöskään näe että näille superhintaisille dönereille olisi kysyntää varsinkin jos näyttää että kilpailijoita puskee kuin sieniä sateella joiden hinnat ovat melkein -50% hänen hintoihin.

Döner Harju, vaikea uskoa että heillä olisi tarvetta myydä ja muutenkin heillä fokus vähän kokeilevammalla puolella.
Räjähtävää kasvua nauttiva markkina ja edullinen arvostustaso kulkevat erittäin harvoin käsikädessä.

Mikäli Noho tähän markkinaan haluaisi lähteä ja saada parhaimman pääomantuoton sijoitukselleen itse melkein lähtisin oman konseptin luomisen kautta ja se vaatisi sitten jonkin tunnetun markkinakasvon ketjun taakse.
Saksasta löytyy esimerkiksi hieman tämän tyyppinen ketju nimeltään Mangal döner jonka takana on jalkapalloilija Lukas Podolski ja nyt heillä/hänellä on jo 27 ravintolaa pääasiassa NRW:n alueella.
image
https://mangal-lp10.de/

Kuka sitten olisi suomesta joku vastaava markkinakasvo? Vanha kunnon Välimäen Hans? Kape Aihinen? Jyrki Sukula? Jari Litmanen? Kimi Räikkönen?
Mikäli tuote on muuten kunnossa ja ketjun lanseeraukseen saadaan jollakin tapaa mukaan esimerkiksi jotain tubettajia niin sekin voisi toimia uuden ketjun avaamisen yhteydessä ja brändin luomisessa.

13 tykkäystä

NoHon kohdalla puhe täälläkin helposti kääntyy vain burgereihin, mutta onhan sillä tosiaan muitakin toimialoja, kuten Hanko Aasia. Just Facen fiidissä mainostettiin bao bunia, hintaan 5,90€. Koskaan en ole vielä maistanut, mutta ehkä jo huomenna! Plus muu pikaruoka tekee kauppansa.

Eipä tietty katteita tiedä tavallinen sijoittaja, mutta mielenkiintoista olisi hahmottaa, missä on paras kate. Ehkä se ei olekaan burgeri?

4 tykkäystä

Se paras kate taitaa olla siinä hanasta laskettavassa aineessa.

Nyt on allekirjoittaneella pieni pelko persiissä, että ei hyvä heilu osaripäivänä. Kuluttajien ostovoima on todella heikoissa kantimissa kautta linjan, myös ravintoloissa. Huonoja kuulumisia, yli 10% myynnin laskuja (YoY) olen kuullut ravintoloita pyörittäviltä tutuilta. NoHoa on toki johdettu laadukkaasti tähänkin saakka, joten toivotaan että nytkin on vedetty kaneja hatusta.

5 tykkäystä