Niitä käytetään nimenomaan kampanjoina eikä niitä ole helposti ja nopeasti automaattisesti saatavilla kuten herburgerissa ja mäkkärissä joiden apeista löytyy aina jokin tarjous.
Näitä tulee vastaan kuitenkin keskimäärin pari kertaa kuukaudessa kohdistettujen somemainosten kautta ja isompia kamppiksia sitten ihan erilaisissa feedeissä.
Tämä hesburgerin ja friends & burgers vertaaminen on muutenkin vähän sama kuin vertaisi omenoita ja päärynöitä, hesburgerissa saa nopeasti ja edullisemmin sitä kuuluisaa perinteistä pikaruokaa joka on käyny teollisuuslinjaston läpi alusta loppuun.
Jos minä haluaisin jostain syystä tänään syödä nimenomaan kerrosaterin niin sen hinta ilman kupunkia on kympin ja double friends on sitten 18€, 8€ on iso hintaero mutta kun sitä vertaa siihen että kaikki on tuoretta aina ranskalaisiin asti niin hintaeroa ei voi mitenkään järkyttävänä pitää.
Mikäli arvosijoittaja haluaa saada viimeiseen asti irti kaiken arvon ravintolavisiitistään hän juo 3l limua päälle samalla reissulla.
Jotta tämä ei jäisi pilkun viilaukseksi voisin oman korteni kantaa kekoon tähän kotimaan burgerimarkkinaan ja todeta että ainakin pk-seudulla tällä markkinalla on kolme ketjua jotka markkinaa dominoivat laadullaan, nämä on juuri nohon Friends & Brgs, Kotipizzan omistama Social Burgerjoint ja kolmantena tietääkseni edelleen itsenäisenä ja osittain franchisingvetoisena toimiva Boneless.
Näiden lisäksi premiumburgereita myy mm. mainittu naughty burger, mutta tämä ei laadussa tälle kolmikolle pärjää ja ilmeisesti taloudenkin kanssa on ongelmia.
Mitä sitten tähän burgerimarkkinaa ainakin pk-seudulla tulee niin se on pitkälti lakipisteessä ja sen suhteen on vaikea keksiä että Friends ja brgs pystyisi tällä konseptilla oleellisesti ainakaan pk-seudulla reviiriänsä laajentamaan, konsepteissa on kuitenkin se hieno ominaisuus että uusia kaupunkeja voi aina avata ja kyllähän esimerkiksi Lappeenranta, Hämeenlinna ja Pori helposti ainakin yhdet ravintolat mahdollistavat.
Mutta tosiaan burgerihype on vähän jo passé ja nyt trendaa jälleen döner, dönerkioskeja avataan taas hirveällä tahdilla ja jälleen tämä tarunhohtoinen “aito alkuperäinen BERLIINILÄINEN döner” on saapunut sekoittamaan tätä markkinaa.
Kallioon on avattu mm. Brgs & wine ketjusta tutun Branderin Tonyn perustama bröner, Rediin on avattu döner nook joka räjäyttää käsityksen döneristä ei oikeasti räjäyttänyt
Citykäytävää on ilmestynyt jo ilmeisesti muualla pidempään toiminut Elias Döner.
Fenniakorttelii on avautunut järjettömän hypen omaava Babas döner jossa pitaleipä maksaa 15€
ainakin jossain määrin Akseli Herlevin toinen ravintolakonsepti Dif Döner
Diffin tuotteet ovat omassa kategoriassaan huomattavasti parempi tuotteita kuin Akselin burgerit
ja onhan tietenkin mukana myös vanha kunnon Döner Harju sekoittamassa pakkaa.
Tämän lisäksi s-ryhmä on kasvattamassa heidän tuoretta dönerketjuaan ja tavoitteena on saada tästä maanlajuinen 20. ravintolan ketju.
Noho on oletettavasti tehnyt tietoisen valinnan että he eivät tässä trendissä halua olla miltään osin mukana ja aika näyttää onko tämä oikea ratkaisu vai virhe.
Aika näyttää pitääkö burgeri pintansa vai alkaako premium döner syödä premium burgerien elintilaa.
Viimeisenä tässä voisi kenties olla Noholle mahdollista yritysoston paikkaa taas tarjolla, Lopez y Lopezilla on ollut tuotteet kunnossa, mutta liiketoiminan pyörittäminen ja järkevä hinnoittelu ajoi yhtiön sitten lopulta nurin.