NoHo Partners - Pääoman allokoija ravintola-alalla

Kannattaa myös muistaa näitä rajoituksia pohtiessa, että on huomattavasti helpompi laittaa ravintolan tai yökerhon ovet lukkoon, kuin esimerkiksi ruokakaupan, koulun tai sairaalan ovet. Varmasti rajoituksia pohdittaessa ajatellaan yhteiskunnallisesti aivan pakollisia instituutioita.

Eli sinänsä on NoHon kannalta “merkityksetöntä” missä noita pienempiä tai isompia tartuntaketjuja ilmenee. Helpompi perustella alkoholikarsinan sulkeminen, kuin esimerkiksi kokonaisen koulun kiinni pistäminen.

Vaikea tilanne kaiken kaikkiaan. Itse kyllä pystyn hyvin näkemään miten tämä tiettyjen (pientenkin) ryhmien hölmöily näkyy NoHon toiminnassa ja kassassa. Onneksi rokote on jo aivan nurkan takana ja toivon mukaan riittävä määrä populaatiosta on valmis tuon rokotteen myös ottamaan.

3 tykkäystä

Olet varmasti aivan oikeassa tuossa, että yhteiskunnan näkökulmasta ravintolat on helpompi sulkea, jos ajatellaan asiaa näin yksiselitteisesti. Toisaalta meidän täytyy muistaa myös, kuinka suuri suora ja välillinen työllistäjä ravintola-ala on. Asia, josta keskusteltiin paljon keväällä. Siksi päätös lukita ravintolat voi yksinkertaisesti olla liian suuri kustannus valtiolle. Tämä on puhdasta spekulointia, mutta mielestäni ainakin varteenotettava huomio.

Itse kun seuraan maailmaa paljon esimerkiksi teatteritoimijoiden silmin, uskallan väittää, että jos ravintoloita ruvettaisiin sulkemaan “välittämättä missä noita pienempiä tai isompia tartuntaketjuja ilmenee”, meteli olisi valtaisa. En usko, että päättäjillä on voimavaroja alkaa käymään tätä keskustelua tässä kohtaa, ellei siihen ole hyvin perusteltuja syitä. Itseäni harmittaa, että teatteritoimijoita ei taasen kuulla, vaikka heilläkin hätä on suuri.

Ainoa tapa miten voisin nähdä pienen osan käyttäytymisen näkyvän NoHon liiketoiminnassa olisi se, että tällainen huolimaton juhliminen pelottaa ns. ajattelevaiset asiakkaat pois ravintoloista, koska ei voi tietää ketä sielä on seuraavaksi nuolemassa niskaasi. Toisaalta samaan sontaan törmää joka päivä ruokakaupassa, mutta varmasti jollekkin tuo ravintolassa tapahtuva huolimattomuus luo jotenkin vahvempia negatiivisia assosioaatiota ihmisten ajattelussa. Mennään jo aika pitkälle tässä spekuloinnissa…

1 tykkäys

Kyllä kyllä, ymmärrän hyvin mitä tarkoitat ja olen kyllä samoilla linjoilla. Ja tiedostan myös ravintola-alan työllistävän vaikutuksen merkityksen ja arvon yhteiskunnalle, eikä isoja rajoituksia varmasti haluttaisi enää tässä kohtaa tehdä. Jokainen sulku- tai rajoitustoimenpide aiheuttaa kuluja ja nuo kulut on tavalla tai toisella maksettava. Ja kun ollaan jo niin lähellä tuota rokotteen saamista jakeluun, niin jokainen “viime hetken” takapakki tai rajoitus tuntuu ikävältä päätökseltä.

Siksi olenkin itse pohtinut asiaa paljon siltä kantilta, että kun ihmiset nyt vielä jaksaisivat pienen hetken odottaa kärsivällisesti. Vuosi on ollut pitkä ja ymmärrän sosiaalisten ekstroverttien ihmisten tuskan, kun vielä pitäisi jaksaa rajoittaa omia menohalujaan. Mikäli tilanne tästä eskaloituu, niin sitä pidemmälle kevääseen rajoituksia tai muita mahdollisia toimia joudutaan pitämään yllä tai tekemään uusia päätöksiä. Nyt toimimalla oikein, niin se kaikkien kovasti odottama kevät ja kesä saattaisi koittaa hieman aikaisemmin.

Tuohon viimeiseen kohtaan olen hieman eri mieltä, tai ainakin toistaiseksi omat kauppareissuni ihan vaikka perjantain ruuhka-aikaan ovat olleet hieman erilaisia kuin ne pe-la öiden yökerhovisiitit. :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 tykkäystä

Oon itse myös täysin samoilla linjoilla sen suhteen, että porukka jaksais toimia fiksusta vielä loppuun asti, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Kun ei voida oikein tietää, että kuinka kauan tää tulee vielä kestämään. Rokote on toki hyvä yksittäinen tekijä nopeuttamaan tätä prosessia, mutta ei sekään ole kiveenhakattua, että koska rokote, enskesänä terrasseilla rokataan. Myös argumentti, että “nyt toimimalla oikein, se kaikkien kovasti odottama kevät ja kesä saattaisi koittaa hieman aikaisemmin” ilmenee melko laajasti vastaantulleissa keskusteluissa. Yhtälailla kevään lockdowneissa “pakotettiin” toimimaan oikein ja tässä sitä taas ollaan. Toisin sanoen pelkään, että vaikka hetken osattais olla “kunnolla”, ei se toisi pysyvää muutosta ihmisten käyttäytymiseen.

Kauppareissuesimerkkini oli tietoinen kärjistys, jonka tarkoituksena oli vain tuoda esiin, että eivät baarit ole ainoita paikkoja, joissa toisilleen tuntemattomat ihmiset ovat lähekkäin ilman maskeja. Ainakin itse olen törmännyt kaupassa liikkuessani sekä jonottaessani siihen, että ihmiset välittävät einesosastolla turvaväleistä yhtä paljon kun Ihkun tanssilattialla.

Palatakseni itse NoHoon, pitkäaikaisena sijoittajana mietiskelen sitä, miksi Intera on yhä mukana yrityksen hallituksessa, vaikka ovat luopuneet jo panoksista?
Ja toisekseen, voiko Veikko Laine Oy omistajana (ei tod. näk. sukua?) tuoda parannuksia myyntikatteeseen tai muita synergiaetuja pitkällä aikavälillä, vai ovatko vain ottamassa cashouttia seuraavasta HKI pörssistä pihalle ostoon?

Mä kyllä ihmettelen edelleen tämän NoHon kurssia. Jos tama oli helmikuussa hiukan yli 10€ niin nyt kun ovat takoneet 10kk reipasta tappiota, niin kurssi on 7€. Osa Nohon ravintoloista olleet kiinni koko Korona-ajan…, eli kyllä on matkaa täyteen vauhtiin. Nyt sitten loputkin pikkujoulut rafloissa meni kyykyyn!

1 tykkäys

Jos NoHo pääsee kunnon vauhtiin vuonna 2022, niin tuohon 10 euron kurssiin on matkaa 42% nykyisestä hinnasta. Hetken pitää odotella, mutta 42% tuotto reilussa vuodessa on omasta mielestäni enemmän kuin kohtuullinen. Näin uskon markkinoiden tällä hetkellä ajattelevan.

Usein tulee itsekin ihmeteltyä, miksi joku kurssi on sen verran kuin on. Oon huomannu, että ku alan rauhassa miettimään, että no miksi se kurssi on mikä on, niin vastaus löytyy aika nopeasti. Samalla löytyy myös joku oma negatiivinen asenne, jonka vuoksi en asiaa aiemmin mukamas ymmärtänyt.

6 tykkäystä

Yksi bulleroajatus mitä olen pyöritellyt on se, että moni NoHon kanssa kilpaileva ravintola tulee menemään konkurssiin (ymmärtääkseni alkuvuodelle povataan isoa konkurssiaaltoa). Vaikka tämä on toki ikävä asia niin NoHon kannalta pitäisi olla hyvä, jos kilpailijoita poistuu markkinoilta ja kysyntä kohdistuu enemmän NoHon ravintoloihin :thinking:

2 tykkäystä

Noin ajattelee vain Nohon omistaja. Itse näen tilanteen niin, että jos ravintola X menee konkurssiin, niin tilalle tulee ravintola Z.
Eikö se näin ole aina ollut, yksi lähtee toinen tulee tilalle.

3 tykkäystä

Tämä olisikin varmaan normaalissa tilanteessa näin, mutta onko uusien ravintoloiden avaajia jonoksi asti niin kauan kun korona lamauttaa liiketoimintaa? Jos NoHo tästä selviää hengissä läpi ja kilpailevat toimijat lopettavat niin onhan tämä ehdottomasti NoHolle iskun paikka ottaa lisää markkinaosuutta.

2 tykkäystä

Isossa kuvassa asia on varmaankin kuten kirjoitit, mutta ravintoloiden perustaminen vie aikaa + rahaa ja on myös mahdollista että ihan nopeasti (jos koskaan) ei kaikkien lopettaneiden ravintoloiden tilalle löydy uusia. Mielenkiintoista nähdä miten tämä asian kanssa käy!

1 tykkäys

PÖRSSITIEDOTE 9.12.2020 klo 9.30

NoHo Partnersin marraskuun liikevaihto oli noin 10 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan operatiivinen kassavirta oli noin -2 miljoonaa euroa

NoHo Partnersin marraskuun 2020 liikevaihto oli noin 10 miljoonaa euroa, joka vastaa noin 37 prosenttia viime vuoden vastaavan ajanjakson liikevaihdosta. Suomen ravintolaliiketoiminnan liikevaihtotaso oli noin 43 prosenttia ja kansainvälisen liiketoiminnan liikevaihtotaso oli noin 18 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Yhtiön liiketoiminnan operatiivinen kassavirta marraskuussa oli noin -2 miljoonaa euroa.

Pandemiatilanteen nopea kiihtyminen, sen myötä rajoitusten tiukentuminen yhtiön kaikilla markkina-alueilla, kuten lisääntyneet rajoitukset Suomen maakunnissa ja ravintoloiden anniskelukielto Norjassa, sekä kuluttajakäyttäytymisen muutos laskivat yhtiön liikevaihdon alle 40 prosenttiin viime vuoden marraskuun tasosta.

NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström:

“Henkilöstömme on tehnyt kovasti töitä löytääkseen kustannusjoustoja ja -säästöjä, joiden avulla olemme pystyneet merkittävästi rajaamaan poikkeusolojen negatiivista vaikutusta liiketoiminnan operatiiviseen kassavirtaan. Kuluhallinnan lisäksi henkilöstömme on tehnyt ansiokasta työtä ravintoloiden asiakasturvallisuuden ylläpitämisessä. Joulukuun osalta ei ole näkyvissä liikevaihtotason nousua, huomioiden tartuntatilanteen kehityksen suurimmissa kaupungeissa Suomessa sekä tänään voimaanastuvan ravintoloiden lock-downin Tanskassa 3.1.2021 saakka. Uskomme pystyvämme lisäsäästöillä, vuokrasopimusneuvotteluilla ja toiminnan ohjauksella pienentämään joulukuun tappiota marraskuuhun verrattuna, liiketoiminnan operatiivisen kassavirran jäädessä kuitenkin negatiiviseksi. Uskomme markkinan aloittavan elpymisen rokotejakelun myötä vuoden 2021 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Likviditeettimme on turvattu ja rahoitusneuvottelumme jälleenrakentamisen aloittamiseksi etenevät aikataulussa.”

Joulukuun ja koko tilikauden 2020 liiketoiminnan kehityksestä yhtiö tulee raportoimaan tilinpäätöstiedotteen 2020 julkaisun yhteydessä 18.2.2021.

3 tykkäystä

Kevääseen asti näin?

Q1-3 Liikevaihto oli 125,2M
Loka + marraskuu = 12 + 10M
Inderesin ennuste 2020: 163,4.

Eli joulukuussa, tiukentuneiden rajoitusten kanssa pitäisi saada kasaan n.16M€. Pieni alitus ennusteeseen siis tod.näk. tulossa.

Isompi kuva on tuo kassavirta.
Operatiivinen kassavirta Q1-Q3: +2M€
Loka+marraskuu= -4 M€
Ennustetaan joulukuulle vaikka “vain” -1M€
Koko vuoden operatiivinen kassavirta jäisi pakkaselle n.3M€

Q1-Q3 liikevoitto oli -12M€, joten Q4 ollessa selkeästi huono, lienee pieni riski myös sille että ennustettu -17,5M€ tappio ei riitä. Esimerkiksi Q2:lla liikevoitto oli -8M€ (jossa toki kertaluontoinen alaskirjaus oli n. 4M€) ja Q2 kassavirta oli pakkasella vain 0,2M€.

2 tykkäystä

Tämähän nyt on ihan arvattavissa ollut. Hallituksen toimet ovat arvaamattomia ja korona ei hetkessä taltu. Ei tässä mikään kiire ole NoHon kyytiin. Aika korkea tosin Inden suosituskin mielestäni, kun on näin epävakaat ajat.

Olen samaa mieltä tavoite hinnan näkisin itse vähennä 6€.

2 tykkäystä

Eikös tavoitehinta ole 12kk ajalle.
Eli näettekö että ensi joulukuussa ollaan tuota vastaavassa tilanteessa?
Itse uskon että 12kk päästä hinta on aivan muuta.

4 tykkäystä

Ennen koronaa Noho oli kympin lappu. Kun elämä joskus palaa normaaliksi, Noholla on muistona koronasta ainakin 40 miljoonaa velkaa. Suuruusluokan hahmottamiseksi edellisen hyvän vuoden, 2019, liikevoitto oli 30M ennen rahoituskuluja tai veroja. Täytyy vaan ihmetellä markkinoiden järjenjuoksua, jos Noho on koronavelkojen kanssa arvokkaampi kuin ennen kriisiä.

2 tykkäystä

Sepä se, näin se vaan nykyään toimii tämä osakemarkkina.

Minustakin järjetöntä, mutta pitää muistaa myös, että ennen koronaa markkinoilla oli 35 % vähemmän dollareita ja suuruusluokaltaan jokseenkin(?) samanlainen määrä vähemmän euroja, jonka lisäksi rapakon takaisista bondeista sai positiivista reaalikorkoa. Mitä koitan sanoa, niin JOS oletetaan, että NoHo alkaa tässä maailmassa samanlaista liikevoittoa tuuttaava NoHo on arvokkaampi, kuin ennen koronakriisiä.

Itsekin olen hypännyt jo NoHon kyydistä pois (liian aikaisin) ja katselen suu pyöreänä sivusta. Mutta laskeneita tuottovaatimuksia ei voi olla huomioimatta. Vaikka ne eivät riittäisikään kääntämään tilannetta järkeväksi, niin kuitenkin lähemmäksi järkevää.

1 tykkäys