Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

”Näen selkeän mahdollisuuden auttaa pitkän aikavälin arvon luomisessa osakkeenomistajille ja odotan läheisen työskentelyn jatkamista hallituksen ja Nokian toimitusjohtajan Rajeev Surin kanssa. Rajeev ja hänen tiiminsä työskentelevät lujasti vastatakseen sekä lyhyen aikavälin haasteisiin että vahvistaakseen Nokian pitkän aikavälin arvoa luovia tekijöitä.”

Seuraajasuunnittelu kestänyt lähes vuoden. Hmmm.

"Baldauf liittyi Nokian hallitukseen riippumattomana hallituksen jäsenenä vuonna 2018. Hän on myös Daimlerin hallintoneuvoston ja nimitysvaliokunnan jäsen sekä Aalto-yliopiston hallituksen jäsen.

“Baldauf oli Nokian verkkoliiketoiminnan johtaja vuosina 1998–2005 ja sitä ennen hän toimi useissa Nokian johtotehtävissä Suomessa ja Yhdysvalloissa. Baldauf oli vuoteen 2018 saakka Fortumin hallituksen puheenjohtaja sekä Deutsche Telecomin hallintoneuvoston jäsen.”

1 tykkäys

Kaikki suunnittelu Nokialla kestää keskimäärin vähintään vuoden. Paitsi jos aloitetaan alusta. Silloin voi mennä kaksi.

Toivottavasti Risto on kunnossa. Vaikka tässä hieman leikkiä on Ripan kustannuksella heitettykin niin saisi nyt jotain elonmerkkejä kuulua. Oli tänään valittu jonkun korkean kunniamerkin saajaksi myös. (=mitali)

3 tykkäystä

Kova akka. Excuse my language ja kaikella kunnioituksella. Ihan hyvä veto. SB tuntee verkkoliiketoiminnan.

3 tykkäystä

Toivottavasti USA tekee järkevän ratkaisun ja suosii Nokiaa ja Ericcsonia

2 tykkäystä

Kenties olen vastarannan kiiski mutta näen tämän valitettavasti negatiivisena asiana. Ellei hallitukseen tule uutena kovaa it -puolen osaajaa joka uskaltaa aukaista suunsa, näen että hallitus heikkenee tämän seurauksena. Isot tsempit nyt Sarille ja hyvää jatkoa Ristolle!

2 tykkäystä

Sarihan istuu myös Daimlerin hallituksessa. Saattaa olla kätevää näinä patenttikiistaaikoina.

4 tykkäystä

Sari uskaltaa avata suunsa.

Niin, mikä hyöty Ristosta sitten on ollut. Vuosi sitten tehtiin virhearvioita, minkä johdosta kaksi henkilöä sai lähteä. Toista ei vaan kehdattu laittaa heti ulos, koska kirjan julkkari oli meneillään.

1 tykkäys

Totta mutta toisaalta on hän jo aiemminkin ollut Nokian hallituksen rivijäsenenä. Varmaan jollain tasolla joutuu jääväämään itsensä asiaan liittyen.

Näen itse kaikki Riston tekemät isot liikkeet tarpeellisina ja erittäin tärkeinä, eli Siemensin osuuden poisostaminen, AL osto sekä puhelinpuolen poisheittämisen Microsoftille. Nuo tämän hetkiset ongelmat näen itse enemmän johtopuolen ongelmina.

2 tykkäystä

Varmasti näin, mutta ajatukseni oli että hän oli hallituksen jäsen jo aiemminkin. Eli Nokialla oli jo hänen osaamisensa. Tarkoitan sitä että kuka tulee hallitukseen nyt uutena jäsenenä.

Samaa mieltä, mutta ei vaadi it-puolen osaamista.

2 tykkäystä

Joo, ymmärrän. Mutta hän tuli hallitukseen vasta 2018. Lisäksi on eri asia olla hallituksessa ruorissa kuin jäsen. Sari on ollut aikanaan Networksillä kädet savessa tekemässä kauppoja ja toki myös lukuisissa johtotehtävissä. Ymmärtää siis businesta niin hyvin, ettei kovin pitkää perehdytystä tarvitse.

1 tykkäys

Pidetty johtaja oli aikoinaan. En saa kyllä mielikuvaa kovasta akasta. Verkkoliiketoiminta on muuttunut 15 vuodessa lähes täysin - toivotaan, että pärjää Surin kanssa.

2 tykkäystä

‘Kova akka’ ei todellakaan sulje pois pidettyä johtajaa eikä muitakaan hyviä johtajan ominaisuuksia :slightly_smiling_face:
Silloinkin isoimmat ja tärkeimmät asiakkaat olivat kansainvälisiä operaattoreita. Heidän ajatustensa ja busineksen ymmärtäminen on tärkeää. Jos tarkoitat tuotteita, niin ne toki muuttuneet. Mutta kun aivokapasiteettia löytyy, niin sekään ei ole ongelma, sillä tasolla, mitä tuossa hommassa tarvitaan.

5 tykkäystä

Jaan huolen sillä tätä uutta osaamista tarvitaan nimenomaan uusissa strategisissa suuntauksissa. Mutta uskon kyllä ettei uusi nousu jää tästä kiinni :+1::smiley:

Luulen, että Uitto on sen verran kova kaveri ja kuuluu johtokuntaan, että se varmaan riittää.

1 tykkäys

“En ole sovinisti, MUTTA”

12 tykkäystä

En tiedä voiko uskottavasti itse määritellä itsensä sovinismin tason, luulen, että muut arvioivat sen/ muiden arviolla on enemmän merkitystä, sillä jos olisit ei sovinisti ja muut ajattelisivat että olet sovinisti niin…

1 tykkäys